Diaľničné známky od 1.1.2025: ceny porastú

Diaľničné známky od 1.1.2025: ceny porastú
Zdroj: Pixabay.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Súčasťou konsolidačných opatrení je zmena v cenách za diaľničné známky. Od roku 2025 si motoristi priplatia aj o 50 %. Podrobnosti a porovnanie s okolitými štátmi.

Vláda v rámci konsolidačného balíčka schválila návrh nariadenia, ktorým sa ustanovuje nová výška úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic. Ako sa zmenia ceny známok?

Ceny diaľničných známok v roku 2024

Povinnosťou každého vodiča vozidla s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony, ktorý plánuje prechádzať po diaľniciach a rýchlostných cestách na Slovensku, je kúpiť si diaľničnú známku. Tým sa vozidlo dostane do centrálnej evidencie a je možné využívať spoplatnené úseky ciest, no tiež diaľničnú patrolu a odpočívadlá Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Známku už netreba lepiť na čelné sklo, ako to bolo kedysi. Dnes je vydávaná v elektronickej forme, teda si ju stačí zakúpiť a auto je automaticky zaradené do evidencie vlastníkov e-známky na dané obdobie.

Poznámka: Oslobodení od platby diaľničnej známky sú držitelia parkovacieho preukazu ŤZP. O úľavu však treba požiadať. Postup možno nájsť na stránke eznamka.sk.

Od 1.8.2024 sa zaviedla novinka – jednodňová diaľničná známka (platí len počas dňa, kedy bola zakúpená, nie 24 hodín od kúpy). Zatiaľ čo dovtedy bolo možné zakúpiť si 10-dňovú, 30-dňovú, 365-dňovú a ročnú, od augusta 2024 sú platné tieto možnosti:

  • 365-dňová za 60 eur,
  • 30-dňová za 17 eur,
  • 10-dňová za 12 eur,
  • jednodňová za 5,40 eura.

Podľa údajov na stránke NDS je aktuálne spoplatnených dokopy 648 km úsekov, na ktorých je potrebné mať diaľničnú známku. Naopak, od 1.8.2024 bolo zo spoplatnenia vyňatých niekoľko úsekov diaľnic a rýchlostných ciest - po väčšine obchvaty okolo miest Bratislava, Nitra, Košice, Prešov a Žilina. Dokopy ide o viac ako 200 km ciest, ktoré môžu využiť aj vodiči bez diaľničnej známky. 

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe ndsas.sk
Spoplatnený úsek Dĺžka Nespoplatnený úsek Dĺžka
D1 Bratislava, Východ - Žilina 173 km D1 Bratislava, Pečňa – Bratislava, Východ 16 km
D1 Dubná Skala - Turany 17 km D1 Žilina - Žilina, Juh 12 km
D1 Ivachnová - Poprad, Západ 64 km D1 Poprad, Západ – Poprad, Východ 6 km
D1 Poprad, Východ - Prešov, Západ 71 km D1 Prešov, Západ – Prešov, Juh 7 km
D1 Prešov, Juh - Košice, Sever 20 km D1 Košice, Sever – Rozhanovce 6 km
D1 Rozhanovce – Bidovce 8 km D2 Stupava – Bratislava, Jarovce 22 km
D2 Brodské (SK/CZ) – Stupava 50 km D3 Žilina – Žilina, Sever 13 km
D2 Bratislava, Jarovce - Čunovo (SK/HU) 9 km D4 Bratislava, Záhorská Bystrica – Bratislava, Devínska Nová Ves 4 km
D3 Čadca, Bukov - Skalité (SK/PL) 21 km D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Rača 27 km
D4 Jarovce (SK/AT) – Bratislava, Jarovce 2 km R1 Nitra, Západ – Nitra, Východ 12 km
R1 Trnava - Sládkovičovo 13 km R1 Hronská Breznica - Hronská Dúbrava 1 km
R1 Sládkovičovo - Dolná Streda (dočasne vyňatý úsek) 2 km R1 Banská Bystrica, Kremnička - Banská Bystrica, Východ 11 km
R1 Dolná Streda - Nitra, Západ 23 km R1A Nitra, Západ – Nitra, Dražovce 5 km
R1 Nitra, Východ - Hronská Breznica 86 km R2 Bánovce nad Bebravou, Západ – Brezolupy 10 km
R1 Hronská Dúbrava - Banská Bystrica, Kremnička 20 km R2 Ožďany, Západ – Ožďany, Babin Most, Východ 5 km
R2 Lovčica, Trubín - Žiar nad Hronom 6 km R2 Figa, Západ- Tornaľa, Východ 13 km
R2 Zvolen, centrum - Zvolen, Pustý hrad 3 km R3 Tvrdošín, Sever - Trstená 8 km
R2 Zvolen, východ – Kriváň 18 km R3 Horná Lehota - Oravský Podzámok 6 km
R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce 13 km R3 Horná Štubňa-Sever - Horná Štubňa, Juh 4 km
R3 Martin - Martin, Sever 2 km R4 Svidník, Juh – Svidník, Sever 4 km
R6 Púchov - Beluša, Sever 2 km R4 Prešov, Sever – Prešov, Západ 5 km
R7 Bratislava, Juh - Holice 25 km R4 Košické Oľšany – Rozhanovce 1 km
- - R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh 7 km
Prečítajte si tiež

Na Slovensku je tak možné využívať spolu cez 850 km diaľnic a rýchlostných ciest. V praxi to znamená, že napríklad v prípade 365-dňovej známky, ktorú možno do konca roka 2024 kúpiť za 60 eur, stojí kilometer diaľnic a rýchlostných ciest približne 0,07 eura. Pokiaľ sa pozrieme vyslovene na dĺžku spoplatnených úsekov, je to 0,09 eura za km. To sa však od 1.1.2025 zásadne zmení.

Ceny diaľničných známok v roku 2025

Vládne nariadenie ustanovuje, že 365-dňová známka zdražie o 30 eur, mesačná o 10 centov a jednodňová o 2,70 eura. Naopak, zlacnie 10-dňová, a to o 2 eurá.

Ceny diaľničných známok od 1.1.2025 budú nasledovné:

Zdroj: Vlastné spracovanie
Druh diaľničnej známky Cena od 1.1.2025 Nárast/pokles o (eur) Nárast/pokles o (%)
365-dňová 90 eur + 30 eur + 50 %
30-dňová 17,10 eura + 0,10 eura + 0,58 %
10-dňová 10 eur - 2 eurá - 16,67 %
Jednodňová 8,10 eura + 2,70 eura + 50 %

Od nového roka tak (za predpokladu, že nepribudne žiadny nový diaľničný úsek alebo rýchlostná cesta) bude kilometer diaľnic/rýchlostných ciest stáť vodičov v prípade ročnej známky cca 0,11 eura. Pokiaľ sa pozrieme vyslovene len na spoplatnené úseky ciest, ide o sumu cca 0,14 eura/km.

Článok pokračuje pod reklamou

Podľa informácií od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) bolo v roku 2023 zakúpených viac ako 4,8 miliónov diaľničných známok, v priebehu prvých osem mesiacov roka 2024 ich bolo zakúpených cez 3,8 milióna. Najväčší záujem je, prirodzene, zo strany slovenských motoristov, ktorí v roku 2024 predstavujú 68,9 % a v roku 2023 predstavovali 67,2 % všetkých, ktorí si zakúpili slovenskú diaľničnú známku. Avšak, z uvedeného vyplýva, že pomerne nezanedbateľné percento tvoria zahraniční vodiči (v tomto roku 31,1 %, čo je viac ako 1,18 milióna zakúpených známok a vlani 32,8 %, teda cez 1,57 milióna zakúpených známok), ktorých sa zdražovanie dotkne tiež. Ako pre Podnikajte.sk uviedla NDS, v tomto roku (január až august) sa predalo:

  • 283 000 ks ročných známok (ktoré od 1.8.2024 už kúpiť nie je možné),
  • 835 000 ks 365-dňových,
  • 421 000 ks 30-dňových,
  • 2 099 000 ks 10-dňových,
  • 259 000 ks jednodňových (možné zakúpiť od 1.8.2024).

„V prvom mesiaci predaja 1-dňovej diaľničnej známky predstavovali najväčší podiel zákazníkov slovenskí užívatelia diaľnic (32 %), ďalší v poradí nasledujú napr. motoristi z Poľska (16 %), Českej republiky (15 %) alebo Nemecka (13 %)," približuje NDS.

Diaľnice na Slovensku pribúdajú len pomaly, za zahraničím zaostávame

Na Slovensku je výstavba diaľnic častou témou, pričom rezonuje stále nedokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami. V priebehu rokov možno vidieť len pozvoľné pribúdanie kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Slovenská správa ciest uvádza na svojej stránke údaje, z ktorých vyplýva, že v priebehu posledných desiatich rokov na našom území pribudlo len cca 50 km rýchlostných ciest a približne 120 km diaľnic.

V porovnaní s okolitými krajinami sú ceny diaľničných známok na Slovensku ešte stále nižšie. V Maďarsku platia majitelia menej ako sedemmiestnych áut za ročnú (nie regionálnu) známku v prepočte asi 144 eur, tí, ktorí majú auto pre viac ako 7 ľudí až 205 eur. V Rakúsku stojí ročná známka pre osobné autá 96,40 eur a v Česku je to 91 eur (menej stojí pre autá na biometán, zemný plyn či plug-in hybridy, za elektromobily sa nemusí platiť vôbec).

A práve cenám českých diaľničných známok (pre štandardné palivá) budú od nového roka tie slovenské podobné. Avšak, do úvahy treba vziať hustotu dopravnej siete. V Českej republike je napríklad podľa informácií uvedených vo Vyhláške o užívaní pozemních komunikací zpoplatněných mýtným dokopy až 2 835,6 km diaľnic a ciest 1. triedy (nahradili rýchlostné cesty), pričom 1 442,2 km tvoria samotné diaľnice. Cena za kilometer pri ročnej známke tak v tomto prípade je asi 0,03 eura, ak sa berú do úvahy oba typy spoplatnených ciest a 0,06 eura, ak do úvahy vezmeme len diaľnice. Navyše, podľa údajov v štatistike uverejnenej na stránke Ministerstva dopravy SR mali Česi v roku 2014 len 776 km diaľnic, čo znamená, že v priebehu desiatich rokov ich dĺžku takmer zdvojnásobili.

Na ďalší parameter poukázala opozičná strana SaS na tlačovej konferencii 18.9.2024 – s cenou diaľničných známok porovnala nielen kilometre diaľnic, ale aj priemerné mzdy v okolitých krajinách. Napríklad v susednom Rakúsku majú asi 1 800 km diaľnic, priemerný plat približne 4 500 eur a ročnú diaľničnú známku za cenu 96 eur, čo je o 6 eur viac ako čaká od nového roka vodičov na Slovensku. Pozreli sa však aj na Švajčiarsko - zatiaľ čo tam majú motoristi možnosť jazdiť po viac ako 1 500 km diaľnic a priemerná mzda je cez 7 200 eur, ročná diaľničná známka stojí len 42 eur. Naproti tomu na Slovensku je vystavaných niečo cez 500 km diaľnic, priemerná mzda je na úrovni 1 300 eur, a ročná diaľničná známka bude stáť od nového roka 90 eur, teda viac ako dvojnásobok ceny švajčiarskej známky. Z toho vyplýva, že zatiaľ čo Švajčiar minie z jednej priemernej mesačnej mzdy na nákup ročnej diaľničnej známky pol percenta, Slovák od budúceho roka takmer 7 %.

Ďalšie opatrenia konsolidačného balíčka

Na ozdravenie verejných financií sa vláda rozhodla zaviesť napríklad novú daň z finančných transakcií od 1.4.2025, ktorá sa dotkne bankových platieb či výberov hotovosti z bankomatov, no zmenila tiež sadzby DPH od roku 2025, pričom tá základná vzrastie na 23 %. Na čo ďalšie sa pripraviť, približujeme v článku Konsolidačný balíček 2025: prehľad opatrení.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Budovanie nabíjacej infraštruktúry podľa nových pravidiel EÚ

Nariadenie EÚ stanovuje pravidlá a termíny výstavby nabíjacích staníc pre osobné elektromobily, no tiež pre nákladnú prepravu a autobusy. Čo a dokedy musia členské štáty stihnúť?

Nabíjačka na elektromobil pri hoteli, penzióne či reštaurácii

Čo treba vedieť, ak chce podnikateľ umiestniť nabíjačku pre elektromobily k svojej prevádzke, aký je postup, s akými nákladmi počítať a v čom spočívajú výhody?

Odpisovanie luxusného automobilu

Čo je potrebné sledovať pri odpisovaní luxusných automobilov nad 48 000 eur a kedy si odpisy auta alebo výdavky na nájomné môžete uplatniť do daňových výdavkov v plnej výške?

Autonómny robotický taxík ako chorvátska revolúcia dopravy

V Chorvátsku budú jazdiť taxíky bez volantu, pedálov a vodiča. Predstavený bol ich prototyp. Čaká nás revolúcia v doprave? V čom všetkom spočíva výnimočnosť vozidiel Verne ?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky