Písal sa rok 1912, keď sa Nemeckom začala šíriť vôňa čokolád, v ktorých sa skrývala fantázia zamestnancov a zakladateľov. Rodinné čokolády si získali srdcia všetkých maškrtníkov po celom svete. Čo stojí za úspechom tejto spoločnosti, ktorá aj dnes patrí medzi tie najziskovejšie?
Dobrá receptúra z Waldenbuchu
Už tretia generácia rodu Ritterovcov vedie úspešnú spoločnosť Ritter Sport, ktorá sa zaoberá výrobou čokolády. Keď v roku 1912 Alfred Eugen Ritter, zakladateľ továreň na čokoládu, prišiel s ideou otvoriť fabriku na túto hriešnu pochúťku, možno ani netušil, aký ošiaľ jeho sladké potešenia vyvolajú po celom svete. V rodnom Nemecku si úplne podmanili trh a patrí im až 99%-ný trhový podiel. Tento úspech možno pripísať aj faktu, že spoločnosť ostáva po toľkých rokoch naďalej vo vlastníctve rodiny. V roku 2012 stúpol zisk o 10 % a aj naďalej sa darí zväčšovať objemy objednávok, ktoré putujú do zahraničia. Až 2,5 milióna tabličiek čokolády opustí denne továreň v Nemecku a putuje do vyše 90 krajín sveta.
„Historický“ prevrat, ktorý získal úspech
V prvých rokoch výroby neboli čokoládky v tvare štvorca. Vyrábali sa ako klasické čokolády. S ideou štvorcového tvaru prišla až spoluzakladateľka Clara Ritter. Pri účasti na miestnom futbalovom zápase pozorovala fanúšikov a všimla si, že veľké tabličky čokolády sa im v ich vreckách športových búnd lámu, a preto prišla s návrhom zmeniť veľkosť čokolád, aby boli praktickejšími, a aby si ich mohli ľudia vychutnať kdekoľvek. S týmto prevratným návrhom prišla aj zmena názvu a čokoládky Ritter sa premenovali na Ritter Sport Schokolade. Spoločne s touto zmenou zakladajúci manželský pár priniesol aj ďalšiu, a to rozšírenie sortimentu o špeciálne vianočné a veľkonočné čokoládky.
Ritter Sport čokoládovňa prichádzala aj s ďalšími vychytávkami a trh si nimi dokonale podmaňovala ďalej. Ako prvá uviedla na trh jogurtovú čokoládu, ktorá si získala chute ľudí ihneď po začatí predaja. Spoločne s ňou si dodnes môžete vybrať z pestrej škály príchutí a náplní. Ďalšou zvláštnosťou z dielne Ritterovcov je aj psychológia čokolády, ktorú využívajú ako marketingový ťah. Každá čokoláda má svoj špecifický farebný obal, čím sa snaží osloviť zákazníkov. Ďalším miláčikom všetkých milovníkov čokolád Ritter Sport sa stal televízny spot, ktorý zostal vo svojej podobe dodnes. Z neho je najznámejšie heslo, ktoré je niekoľkoročným sloganom: Quadratisch. Praktisch. Gut. Dnes sa už takmer nenájde človek, ktorý by tieto slová nepoznal.
K úspešným výmyslom spoločnosti patrí aj tzv. balenie Knick-Pack. Ľahko si pomocou tohto rafinovaného balenia odlomíte jeden riadok a zvyšok uzavretie, aby ste čokoládu uchránili. Ak máte chuť na ďalšiu porciu sladkej dobroty, postup opakujete.
Ekologicky a sociálne zameraný
Väčšina spoločností sa dnes hlási k zelenej politike a medzi výnimky nepatrí ani nemecká továreň na čokoládu. Ako prvý podnik vyrábajúci sladkosti sa zapojil do siete ekologického usporiadania. Do siete zapojili vlastný firemný blok tepelnej elektrárne. Odvtedy je 30% prúdu a 70% tepelných potrieb zabezpečovaných z vlastných zdrojov. Za týmto počinom ďaleko nezaostáva ani vzťah k recyklácia. Vedenie spoločnosti sa rozhodlo zmeniť materiály, z ktorých sa vyrába obal čokolád. Zvolili materiály, ktoré sú ľahšie recyklovateľné, aby takto pomohli chrániť prírodu.
Sociálne cítenie všetkých generácii Ritterovcov by vedelo opísať vyše osemsto zamestnancov tejto veľkej a úspešnej spoločnosti. Ritter Sport patrí k jednému zo sto najlepších zamestnávateľov. Sami priznávajú, že je dôležité so svojimi zamestnancami vychádzať, pretože práve oni sú podstatnou časťou celej výroby a fungovania firmy. Aj ich podnety a dobrý prístup k práci dokáže pomôcť zlepšiť nielen zisk, ale aj povesť známych čokolád. V zamestnancoch vždy vidia obrovský potenciál, ktorý sa rozhodne neboja využiť.
Do popredia záujmov patrí aj dobrá spolupráca a vzťahy s obchodnými partnermi. Dôležitá je vzájomná podpora a súlad záujmov. Ritter Sport sa rozhodli vyrábať bio čokoládu a práve k tomuto kroku si museli nájsť vhodných partnerov. Na výrobu týchto špeciálnych druhov čokolád si musí výrobca poriadne overiť dodávateľa a mať všetky potrebné suroviny pod kontrolou. Nemci stavili na spoločnosť Cacaonica z amerického štátu Nikaragua. Cacaonica zabezpečuje dovoz bio kakaa a na oplátku tak spoločnosť Ritter Sport pomáha viac ako sto poľnohospodárom z regiónu predávať svoje kakao priamo nemeckým výrobcom s garanciou cien, ktoré sa pohybujú nad svetovou cenou, teda bez akýchkoľvek zliav. Snaží sa teda pomáhať rozvojovým krajinám a zapájať ich do svetového obchodu.
Každá štvrtá tablička čokolády predaná na svete pochádza práve z dielne spoločnosti Ritter Sport. Firma sa stále snaží držať tradičnej receptúry, no zároveň sa nebráni novinkám a jej silnou stránkou je aj ekologická politika, spoločne so sociálnou. Zjavne sa jej svoje priority snaží dodržiavať, pretože stále patrí medzi najúspešnejšie na svete.