Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma
Zuzana a Ján Čerenskí. Zdroj: Archív Z. Čerenskej

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Keď sa kormidla v rodinnej firme chopí nová generácia, neraz s ňou prídu zmeny a nové nápady. Podobným prípadom je firma OZEX Control System, s. r. o. Po 20 rokoch fungovania v textilnom priemysle sa vedenia ujali synovia zakladateľov – jeden sa stará o výrobu a predaj na Slovensku a druhý vedie českú pobočku.

Výrobu v Prešove má pod „palcom“ Ján Čerenský a jeho manželka Zuzana, ktorá má na starosti najmä marketing. A práve z jej hlavy vznikla myšlienka založiť v rámci firmy novú značku oblečenia, ktorá ale má úplne inú cieľovú skupinu a viaceré špecifiká. Podrobnosti pre Podnikajte.sk priblížila v rozhovore.

Od servisných služieb po textilnú výrobu – začiatky firmy boli pestré

Firma OZEX Control System, s. r. o. pôsobí na trhu od roku 1995. Zuzanin svokor Peter Čerenský ju založil po tom, ako sa jeho cesty so spoločníkmi z predchádzajúceho podnikania rozišli. Najskôr ponúkal servisné služby a pomáhal s automatizáciou firiem v odevnom priemysle. Postupne sa ale jeho firma vypracovala na zástupcu zahraničných výrobcov na českom a slovenskom trhu. Od roku 1998 získali výhradné zastúpenie francúzskej spoločnosti, ktorá je lídrom v oblasti tvorby programov textilných aplikácií či delenia textilných materiálov pre odevníctvo, automobilový priemysel a priemysel technických textílií.

Spočiatku bol pán Čerenský na firmu sám, čo dnes hodnotí ako náročné obdobie. Najazdil milióny kilometrov, domov chodil neskoro v noci a navyše mu robila problém aj jazyková bariéra, keďže komunikoval so zahraničnými firmami po anglicky. Postupne sa však jeho firma rozrastala a neskôr sa k nemu pridala aj manželka.

Výraznú zmenu vo firme priniesla približne v roku 2010 zákazka od spoločnosti, ktorá spracovávala kožu pre automobilový priemysel. Potrebovali vyrezávať pomocné materiály pre fixáciu kožených dielov. Firma OZEX Control System im ponúkala prístroj na vyrezávanie, no oni si nechceli tieto kusy vyrezávať sami. Napokon sa pán Čerenský s jeho kolegami rozhodol kúpiť stroj od svojho francúzskeho obchodného partnera a potrebné diely im vyrezal. Tento krok vyústil do dlhodobej spolupráce a onedlho si podnikateľ musel zaobstarať ďalší stroj na rezanie.

Práve toto viedlo k zmene zamerania firmy. K ponuke servisných služieb, ktoré zahŕňajú opravy a audity zariadení, aktualizácie softvérov či vzdialenú podporu, pribudla príprava, návrh strihov látok (a iných materiálov, ako výplňových pien, podšívok atď.) a ich samotné rezanie pre automobilový a odevný priemysel technický či technických textílií. Takto nachystané látky zasielali na finálne dokončenie (došitie) obchodným partnerom, napríklad na sfinalizovanie poťahov autosedačiek, športového či pracovného oblečenia, topánok, ale aj na povrchovú úpravu nábytku.

Hladkému priebehu generačnej výmeny pomohla dôvera a zdravé rodinné vzťahy

Do svojho podnikania pán Čerenský zasvätil aj svojich dvoch synov. Ako v jednom z firemných videí spomína mladší z bratov, Ján, ktorý vedie pobočku v Prešove, v rodinnej firme začínal už ako brigádnik počas strednej školy. Neskôr spojil štúdium a rodinné podnikanie v diplomovej práci, kde sa venoval téme internetovej reklamy práve pre otcovu firmu. Po škole do spoločnosti nastúpil ako zamestnanec a po približne piatich rokoch prebral jej vedenie po otcovi.

Generačná výmena vo firme OZEX Control System prebehla bez väčších komplikácií a prirodzene. Určite však na tom mali zásluhu aj zdravé rodinné vzťahy, otvorená komunikácia a vzájomný rešpekt. Po odovzdaní firmy zakladateľ nechal obom svojim synom voľnosť, vedenie im odovzdal s dôverou. „Stále sa na neho však môžu obrátiť, ak potrebujú poradiť s nejakým problémom, pomôže im ho vyriešiť. Je takým poradným orgánom, ale necháva svojim synom voľné ruky,“ dodáva Zuzana.

Nebolo to však len o odovzdaní „žezla“ od otca synovi, ale aj od svokry k neveste. Keďže Jánova mama odchádzala do dôchodku asi dva roky po svojom manželovi, zasvätila do svojej práce práve Zuzanu, ktorá potom jej pozíciu prevzala. „Necítili sme ale tlak od rodičov – zakladateľov, neboli na nás kladené nejaké nároky či očakávania. Neboli sme pod stresom, cítili sme slobodu, dôveru a vedeli sme, že môžeme pokračovať v tom, čo oni začali. Mali sme voľnú cestu v rozvíjaní a formovaní seba aj firmy.“ Otec druhej generácii ale odkázal, aby sa nebáli invenčnosti, aby neustále nachádzali nové spôsoby, ako na trhu zaujať a nebáli sa hľadať možnosti aj tam, kde možno nikto nevie, že sú. A to plnia.

Novinky po generačnej výmene – rozšírenie služieb aj presťahovanie výroby

Po prebratí firmy prišla nová generácia vedenia s jednou zásadnou novinkou. Objednávky už nekončili len vyrezaním strihov, ale aj ich finálnym ušitím. K nápadu ich priviedla aj pandémia – keďže na východnom Slovensku mnohé spoločnosti ukončili svoju činnosť, rozhodli sa ponúknuť prácu šikovným ženám, šičkám z týchto firiem. Dnes tak ponúkajú komplexnú službu na B2B trhu. Pre svojich klientov navrhnú strihy, vyrežú látky (alebo iný materiál) a ušijú finálne produkty. Stačí, aby k nim klient prišiel s nápadom a v OZEX System Control sa postarajú o všetko ostatné.

Ďalšia zmena ich čakala v priestoroch. Počas pandémie a potom aj po vypuknutí konfliktu na Ukrajine sa z ich areálu stal veľkosklad na potraviny. Museli sa tak presťahovať do priestorov, ktoré sú pre nich finančne náročnejšie. Aj preto Zuzana považuje za jednu z výziev pre nasledujúce roky, finančne utiahnuť chod firmy a udržať prácu pre svojich zamestnancov. Kladú na to dôraz, pretože na zamestnancoch im veľmi záleží, majú dobré vzťahy a v ich firme panuje skutočne rodinná atmosféra.

Zodpovednosť, dôvera a radosť pri práci sú základnými piliermi firemnej kultúry

Zatiaľ čo na českej pobočke, ktorú vedie Jánov brat, je tím podstatne menší, v Prešove má firma OZEX Control System zamestnaneckú základňu o 23 ľuďoch. Rodinné zväzky ale nekončia pri Zuzane a jej manželovi, v tíme majú ešte iný manželský pár. Mnohí sa ale medzi sebou poznajú skutočne roky až desaťročia a vzťahy sú tu priateľské. „Dávame si záležať na tom, aby sme sa na seba navzájom vedeli spoľahnúť, keď má niekto zadanie, zodpovednosť, aby sme vedeli, že prácu skutočne spraví. Zároveň dbáme vo firemnej kultúre na to, aby sme mali vzájomnú dôveru a radosť pri práci. A preto si aj pri výbere nových zamestnancov musíme sadnúť najmä po ľudskej stránke,“ opisuje.

Dôležitý je prvý kontakt, ako človek pôsobí. No, prirodzene, či človeka zamestnajú, závisí aj od jeho schopností a vedomostí. Ak ide napríklad o pozíciu krajčíra/krajčírky, na zodpovednosť si uchádzača berie vedúci dielne a vyskúša si ho. Pokiaľ sa osvedčí, nasleduje prijatie do trojmesačnej skúšobnej lehoty, počas ktorej si nového zamestnanca všíma vedenie aj ostatní kolegovia. A to nielen po profesijnej stránke, ale aj po tej ľudskej. „Ako člen vedenia sa pravidelne zamestnancov pýtam, ako sa majú, ako novú posilu vnímajú, ako sa im s tým človekom pracuje. Je tu otvorená komunikácia, pretože problémy je lepšie podchytiť a riešiť ešte v prvých mesiacoch, ako potom riešiť nedorozumenia a problémy v kolektíve.“

Práve z dôvodu, že majú vo firme skutočne rodinné vzťahy, je cieľom vedenia dať im prácu, urobiť všetko preto, aby si ich ľudia mohli zarobiť na svoje živobytie. Aj preto, čo sa týka najmä šitia, vo väčšej miere výrobu neautomatizujú. „Záleží nám na tom, aby bola výroba ručná a aby sme využili talent našich zamestnancov.“ A práce teraz nemajú málo, dokonca museli prijať nové posily do výroby. Zuzana totiž prišla s nápadom, ako výrobu rozšíriť, diferencovať príjmy, osloviť nové cieľové skupiny, no zároveň šíriť myšlienky, ku ktorým ju priviedol jej vlastný zdravotný stav.

Článok pokračuje pod reklamou

Nová značka oblečenia ZAIN ľuďom pripomína „jednoduché pravdy“

Za vznikom subznačky ZAIN stojí životná situácia Zuzany. V roku 2023 jej bol diagnostikovaný pozitívny BRCA gén, teda má zvýšenú pravdepodobnosť výskytu rakoviny. „Keďže máme deti, ktoré chcem vidieť rásť, tak som si povedala, že to nebudem nechávať na náhodu, či a kedy to príde, keďže som si tým prechádzala väčšinu svojho života s mojou mamkou. Prevencia je nepríjemná, ale verím, že podstúpením niekoľkých operácií sa moje šance na výskyt rakoviny znížia,“ spomína v blogu na stránke značky.

Keď si potom premietla, ako bude po zákrokoch zmenené jej telo, premkol ju smútok, hanba a strach, ako ju bude vnímať okolie. Vo chvíli, keď sa zmierovala so svojou novou situáciou, začala v jeden večer vnímať „jednoduché pravdy“ – o sebe, o tom, ako ju vníma okolie bez ohľadu na to, aká bola vtedy a aká bude po operáciách. „Šlo mi v hlave – milovaná, krásna, odvážna, jedinečná, slobodná od všetkých klamstiev a predstáv o sebe a svojej budúcnosti,“ vysvetľuje. Zobrala pero a papier a tieto myšlienky si spísala.

Vtedy jej „došlo“, že v tom nie je sama. Je predsa veľa mužov a žien, ktorí sa zabudli vnímať takýmto spôsobom. A ktorí zabudli takto vnímať aj svoje okolie. Je podľa nej veľmi ľahké skĺznuť do ľútosti a depresie zo životných situácií, ktoré prichádzajú. Cieľom značky ZAIN je novodobá forma komunikácie – nielen v online priestore, ale hlavne zoči-voči. „Jednoduché pravdy ako „Milovaný“, „Jedinečný“ či „Stvorený so zámerom“ vyšité na vreckách nášho oblečenia, poukazujú na to, ako nás možno dnešný svet nevidí a ako sa často zabúdame vidieť aj my sami,“ približuje a dodáva: „Rada sa pýtam svojho manžela na pravdy o sebe: prečo ma ľúbi, čo má na mne rád. Potrebujem si opätovne pripomínať, že som milovaná a že sa mu páčim taká aká som. ZAIN robí to isté. Prostredníctvom nášho oblečenia pripomíname, aké sme vzácne bytosti, ktoré neboli stvorené náhodou.“

Jej kolegovia sa pre nápad nadchli, a tak sa rozhodli využiť základy z rodinnej firmy – zabehnutú textilnú výrobu. Ich dizajnéri navrhli a vlastnoručne kreslia tieto posolstvá na vrecká tričiek a mikín, ktoré sú určené pre mužov, ženy aj deti. Do výrobkov vkladajú originalitu a zároveň jednoduchosť. Nápad sa páčil aj samotným zakladateľom rodinnej firmy a v myšlienke svojho syna a nevestu podporili.

Výroba trička značky ZAIN. Zdroj: Archív Z. Čerenskej
Výroba trička značky ZAIN. Zdroj: Archív Z. Čerenskej

ZAIN začína v mnohých smeroch od nuly

Značka ZAIN sa od textilnej výroby v rámci OZEX Control System v mnohom líši. Jednak sa zameriava na inú cieľovú skupinu a pôsobí na B2C trhu, jednak sa líši spôsobom propagácie či predaja. Od začiatku plánovali založiť e-shop, kde budú svoje nové produkty ponúkať, no nebolo to tak rýchlo ako si zakladateľka predstavovala. „Mala som prehnané očakávania, že obchod spustíme do mesiaca od nápadu. Ale za mesiac sme nemali ešte ani čo predávať. Veď aj komunikácia s dodávateľmi látok či vytvorenie celého dizajnu istý čas trvá,“ spomína. S vytvorením e-shopu im pomáhala externá marketingová firma, s ktorou spolupracujú a mesiace, počas ktorých vznikal (cca pol roka), využili na osobný predaj prvých vyrobených kusov.

„V auguste 2023 sme boli pozvaní na Misijné dni, kde sme tričká a mikiny prvýkrát predstavili ľuďom. Stretáva sa tam práve naša cieľová skupina – rodiny a v zásade všetky kategórie, od maličkých detí, tínedžerov, rodičov po starých rodičov. Veľmi som sa na ten deň tešila, že uvidím, ako bude v praxi naša značka vyzerať a koho zaujme,“ hovorí s úsmevom. Túto skúsenosť berie veľmi pozitívne, nabrali veľa skúseností a povzbudenia, že to čo robia a chcú robiť, má zmysel. Už pri prvom osobnom predaji videlo ich produkty asi 400 ľudí a približne 20 % z nich odišlo s produktom ZAIN.

Zuzana na akcii zameranej na prezentáciu slovenských značiek. Zdroj: Archív Z. Čerenskej
Zuzana na akcii zameranej na prezentáciu slovenských značiek. Zdroj: Archív Z. Čerenskej

„Pozitívom bolo aj to, že si ľudia vyskúšali kvalitu materiálu, pretože to sa cez e-shop nedá. A aj to ich často presvedčilo ku kúpe.“ Na výbere látky si dal tím ZAIN špeciálne záležať. „Vzhľadom na to, že ja sama vyhľadávam kvalitné oblečenie, zvolila som aj vyššiu gramáž bavlnených látok. Nehráme sa na bio-eko. Čo však pri zodpovednej tvorbe oblečenia môžem urobiť, je voľba pôvodu materiálov,“ opisuje. Pri hľadaní vhodných dodávateľov skúsili viacero smerov. Najskôr volili Čínu pre nižšiu cenu, no kvalita tričiek nebola to „pravé orechové“. Pri európskych dodávateľoch však bola problémom vysoká cena, a tak sa rozhodli nadviazať spoluprácu s firmou z Turecka. „Ak chcem, aby sa naše oblečenie dostalo k čo najširšiemu počtu ľudí, nemôžem ho vyrábať z látky z Holandska a predávať za 50 eur. Urobili sme preto kompromis, vďaka ktorému môžeme ponúkať cenovo dostupné oblečenie z certifikovanej látky OEKO TEX.“

Zdroj: Archív Z. Čerenskej
Zdroj: Archív Z. Čerenskej

Záujem ľudí o produkty ZAIN tím firmy motivujú nielen v rozširovaní produktového radu, ale tiež v nadväzovaní spoluprác s predajňami po celom Slovensku. Cieľ, ktorý si stanovili pre rok 2024 - dostať "ZAINovky" do kamenných obchodov so slovenskými produktmi, sa im podarilo splniť. Ich výrobky už možno nájsť vo viacerých maloobchodných prevádzkach. Nakoľko ale značka Zain pre Zuzanu a jej tím nie je len o oblečení, ale o istom posolstve, rozhodli sa tiež organizovať tzv. "ZAIN večery". Ide o podujatia založené na tématickej moderovanej diskusii s rôznymi inšpiratívnymi ľuďmi. Pozornosť verejnosti tak upriamujú nielen na svoje produkty a značku, ale najmä na rôzne spoločenské témy.

Pokračujú aj v plnení svojho záväzku pomáhať deťom z detských domovov, konkrétne tým, ktoré dosiahli dospelosť a z domova odchádzajú s prázdnymi rukami. „OZEX Control System dlhodobo podporuje prešovskú neziskovú organizáciu RELEVANT, zameranú práve na pomoc týmto ľuďom. Preto sme sa jej rozhodli venovať 5 % z predaja každého trička či mikiny s názvom „Aj na mne záleží“,“ vysvetľuje Zuzana a dodáva, že organizácia pomáha odídencom nájsť prácu, ponúka im na začiatok ubytovanie alebo prácu v kaviarni, kde môžu získavať pracovné návyky. „Kolekciou sme chceli pripomenúť, že aj na takýchto skupinách ľudí záleží. Chceme, aby sa na tých, ktorí si v živote zažili veľa zlého, nezabúdalo. A môže ísť aj o osoby v iných životných situáciách – napríklad ľudí s rakovinou či iným ochorením alebo bezdomovcov.“

Či je práce veľa, či málo, vedenie aj zamestnanci ťahajú za „jeden povraz“

Na produktoch ZAIN pracuje rovnaký tím ako na produktoch OZEX Control System. Je preto občas náročné skĺbiť a vtesnať výrobu oboch značiek dokopy do pracovného času zamestnancov. Zuzana si ale uvedomuje, že nová značka funguje len vďaka tomu, aký dobrý a talentovaný tím majú a že ich práca baví a teší.

Boli však aj časy, kedy nemali zákazky a bolo náročné udržať pracovné miesta. Napriek tomu vedenie vynaložilo všetky sily, aby nemuselo prepúšťať, napríklad v čase pandémie využili podporu od štátu na udržanie pracovných miest. Okrem toho sa snažia o príjemnú atmosféru a vychádzanie v ústrety zamestnancom. Na lepšie vzájomné spoznávanie robia firemné team buildingové akcie, ktoré utužujú ich mimo pracovné vzťahy. Ak má niekto sviatok, spoločne ho oslávia, prípadne sa vzájomne potešia dobrým koláčom. Ide teda o také jednoduché drobnosti, ktoré si navzájom prejavujú a ktoré sú kľúčové k tomu, aby radi chodili do práce a cítili sa v kolektíve prijatí. „Máme voči kolegom zodpovednosť, vážime si ich prácu a lojalitu,“ uzatvára Zuzana.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Registrácia a evidencia rodinných firiem po roku: nulový záujem

Ako hodnotia možnosť registrovať/evidovať rodinný podnik zástupcovia podnikateľov? Upozorňujú na nedostatky, privítali by skôr riešenia, po ktorých roky volajú.

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky