Marketingovú agentúru transformovali na nábytkársku firmu, dnes sú ich dizajnové výrobky známe aj v zahraničí. Ako zisťujú, kam má zmysel expandovať, čím si v začiatkoch získali dôveru dodávateľov aj aké je to šéfovať vlastným rodičom?
Vlastnú marketingovú agentúru bratia Čaklošovci kompletne pretransformovali na firmu zameranú na predaj nábytku. Svoju ponuku ale neskôr rozšírili a dnes ponúkajú aj originálne drevené bytové dekorácie, o ktoré je záujem taktiež v zahraničí. Svedčí o tom aj ocenenie, ktoré firma získala za exportné aktivity vo finále súťaže Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024. V súťaži spoločnosť zastupoval jeden zo zakladateľov, Michal Čakloš a pre Podnikajte.sk v rozhovore prezradil:
- čo ich viedlo k zmene segmentu, v ktorom podnikajú a čo pre nich bolo najväčšou výzvou,
- vďaka čomu zvládli rozbeh firmy s minimálnym kapitálom,
- ako vyzerá ich spolupráca s rodičmi, pre ktorých sú nadriadenými,
- kde v ich biznise vidia možné uplatnenie umelej inteligencie a ako jej implementáciu komunikujú so zamestnancami, ktorých prácu má AI nahradiť,
- prečo sa rozhodli do zahraničia exportovať aj prostredníctvom marketplace platforiem a čo je kľúčové, ak sa firma nechce stratiť medzi svetovou konkurenciou.
Od detských projektov cez marketingovú agentúru až k nábytkárstvu
Podnikateľského ducha v sebe mali bratia Michal a Ján Čaklošovci už od detstva. Ešte počas školy, približne ako 12-roční, začali vytvárať rôzne internetové projekty. Skúšali napríklad tvorbu e-shopov, spustili hudobný magazín či dokonca vyvinuli prehliadačovú hru, ktorá prilákala viac ako 30-tisíc hráčov zo Slovenska a Česka. Tieto skúsenosti im dali pevné základy v online podnikaní, čo neskôr zužitkovali v budovaní svojich firiem. Najskôr ich pretavili do vzniku marketingovej agentúry TEXTO, no nakoľko pochádzajú z Oravy, kde je stále veľká tradícia v drevárskom priemysle, vycítili príležitosť v nábytkárstve. V roku 2019 zmenili segment podnikania a vzniklo DREVKO, s. r. o. V rámci nej nadviazali spoluprácu s rôznymi dodávateľmi, ktorí pre nich vyrábali nábytok z masívu, pričom značnú časť tvoril detský sortiment. Práve tým sa odlišovali od existujúcej konkurencie, ktorá je v ich regióne značná. No ku konkurencieschopnosti prispelo aj to, že si dali záležať na zákazníckych službách, ako je napr. rýchle dodanie vlastnou prepravou.
Začiatky firmy ale neboli pre mladých podnikateľov vôbec jednoduché. Najmä, ako nová firma bez predchádzajúcich skúseností v danom segmente, čelili výzve nájsť a získať si dôveru dodávateľov. „Zo začiatku sme sa stretávali aj s odmietnutím, no kľúčom bola trpezlivosť a vytrvalosť. Vedeli sme, že spolupráca s dodávateľmi je primárne o podmienkach, a ako nováčikovia na trhu sme museli byť flexibilní. Často to znamenalo akceptovať nižšie marže alebo platiť vopred vyššie zálohy za tovar,“ spomína Michal Čakloš. Zamerali sa na budovanie dlhodobých vzťahov a dodávateľom ukázali, že sú spoľahlivý partner, ktorý má jasnú víziu a rastový potenciál. „Keď videli, že dokážeme generovať predaj a efektívne komunikovať, podmienky spolupráce sa postupne zlepšovali, čo nám otvorilo dvere k ešte väčším možnostiam.“
Keď prišlo obdobie koronakrízy, na ich ešte čerstvo rozbehnutom biznis modeli sa začali prejavovať zatvorené hranice a meškajúce objednávky od dodávateľov, nakoľko spolupracovali okrem regionálnych výrobcov aj so zahraničnými z Česka a Poľska. Problém bol taktiež s dostupnosťou materiálov a nemali pod kontrolou proces a chod výroby. Neskôr ich potrápila aj prudko rastúca inflácia. Nechceli sa preto spoliehať len na predaj produktov od iných. Začali hľadať niečo príbuzné, no zároveň niečo, čo dokážu vyrábať aj sami, budú mať celý proces pod kontrolou a stále to bude súvisieť s nábytkárstvom. Inšpiráciu našli v zahraničí, najmä v USA, kde sa vyrábajú rôzne nástenné dekorácie z dreva či iných materiálov. Chopili sa šance, produkt prispôsobili lokálnemu trhu a v roku 2023 rozbehli po mesiacoch príprav vlastnú výrobu drevených obrazov.

Zdroj: Archív firmy Drevko
Dizajn jednotlivých motívov pripravujú ich grafici, ktorí vytvárajú aj špeciálne kolekcie, ako pamiatky či hory Slovenska a Česka alebo 3D mapy miest. Novinka sa medzi zákazníkmi uchytila a za rok 2024 mala spoločnosť Drevko už niekoľko desiatok tisíc objednávok len v rámci dekorácií. Záujem rastie aj zo zahraničia. Firma začala výrobky exportovať do Česka, Maďarska, no isté percento objednávok pochádza napríklad aj z Francúzska alebo Holandska.
Export a technológie – hlavné priority firmy
Práve export a pôsobenie v rámci celého európskeho regiónu je jednou z hlavných priorít firmy pre nasledujúce roky. Cieľom spoločnosti Drevko je, aby väčšina tržieb pozostávala z predaja vlastných produktov zákazníkom po celej Európe. Už dnes je pritom približne 40 % ich tržieb od zákazníkov zo zahraničia. V blízkej budúcnosti je ich prioritou rozšíriť svoju ponuku aj do Rakúska a Nemecka cez vlastný lokalizovaný e-shop.
A aj keď nemalé percento tvoria zahraniční zákazníci, ktorí nakupujú priamo cez e-shopy firmy, mnohí ich objavia cez marketplace platformy. Ide o online trhoviská, ktoré ponúkajú tovary od rôznych značiek. „Myslím si, že firmy nášho typu sa im aj tak do budúcna nevyhnú. V Drevko sa plánujeme zamerať aj na také platformy, ako Amazon či Kaufland, no skúšame tiež Etsy, zameranú viac na „handmade“ a dizajnové výrobky. Presne ako vyrábame my,“ vysvetľuje Michal Čakloš.
S marketplace platformami pracujú približne rok. „Vnímame ich ako vhodný predajný kanál popri našim vlastným e-shopom. Prostredníctvom nich predávame výhradne nami vyrábané produkty, kde máme vyššiu maržu. Marketplace ako predajný kanál zatiaľ testujeme – skúšame rôzne možnosti, aby sme zistili, ktorá bude pre nás najvhodnejšia. Platformy sa stali tiež súčasťou našej stratégie v rámci expanzie, pretože nám pomáhajú pomerne rýchlo zistiť, do ktorých krajín máme ďalej expandovať s vlastným riešením,“ približuje podnikateľ.
Predaj na marketplace si vyžaduje, najmä na začiatku, čas. Najskôr je potrebné nahrať produkty na platformu, správne ich nastaviť a optimalizovať predajný proces. No, ak si podnikateľ myslí, že je to všetko, že potom sa už predaj rozbehne automaticky, je na omyle. „Konkurencia je vysoká aj v tomto prostredí, preto je kľúčové investovať do reklamy, aby si produkty našli cestu k zákazníkom. Okrem reklamy je dôležité aj neustále sledovanie trendov, optimalizácia produktových ponúk a prispôsobovanie sa pravidlám jednotlivých marketplace platforiem,“ vysvetľuje Michal. Avšak, dodáva, že pokiaľ ide o rozhodnutie expandovať týmto smerom, bol to pre firmu Drevko prirodzený krok. „Hoci to nebola naša priorita od začiatku, uvedomujeme si, že online trhoviská neustále rastú a nechceme, aby nám táto príležitosť ušla.“
Aby držali krok s dobou, a tiež dokázali pokryť rastúci dopyt, znížili náklady a zefektívnili výrobu, nevyhýbajú sa inováciám a novým technológiám. Možno ich rozdeliť do dvoch hlavných kategórií – výrobné technológie a softvérové aplikácie. „V rámci výroby sa spoliehame najmä na laserové rezacie zariadenia, ktoré nám umožňujú precíznu a efektívnu prácu s materiálmi. V nasledujúcich mesiacoch plánujeme rozšíriť kapacity o novú výrobnú linku, ktorá bude zahŕňať CNC obrábací stroj a veľkoformátovú UV tlačiareň. Tieto investície nám pomôžu zrýchliť výrobu, rozšíriť portfólio produktov a zároveň zvýšiť kvalitu našich výrobkov,“ spresňuje Michal.
Vo firme Drevko sa ale nebránia ani využitiu umelej inteligencie (AI). Ako vysvetľuje Michal, miesto pre AI vidia najmä v navrhovaní grafických podkladov, generovaní textového obsahu, ale aj pri automatizácii organizačných a administratívnych procesov.
„Z hľadiska nákladov ide o postupnú implementáciu – do výrobných technológií investujeme rádovo desiatky až stovky tisíc eur, pričom pri AI riešeniach zatiaľ testujeme dostupné nástroje a postupne ich integrujeme do každodennej prevádzky. Hlavným cieľom je zefektívniť prácu tímu, automatizovať rutinné úlohy a uvoľniť viac priestoru na kreatívnu a strategickú činnosť,“ ozrejmuje.
S nástupom umelej inteligencie a jej využívaním v čoraz väčšej miere sa neraz možno stretnúť s názorom a obavami, že AI raz nahradí ľudskú silu úplne a zamestnanci prídu o svoju prácu. Myslia na to aj Čaklošovci. S kolegami túto tému otvorene riešia. „Môžem s istotou povedať, že zavedenie AI nástrojov vnímajú pozitívne. Uvedomujú si, že nejde o revolúciu, ktorá by ich pracovné miesta ohrozila, ale skôr o evolúciu, ktorá im pomôže pracovať efektívnejšie.“ Podľa podnikateľa sa v tíme všetci zhodujú na tom, že AI im prinesie nové možnosti – od automatizácie rutinných úloh, až po rýchlejšiu vizualizáciu produktov či generovanie nových inšpirácií. „Grafici tak budú mať viac priestoru venovať sa kreatívnejším a strategickejším aspektom dizajnu, čo posunie našu vizuálnu prezentáciu na ešte vyššiu úroveň,“ argumentuje Michal.
Šéfovať vlastným rodičom nebolo jednoduché, akceptovať to museli obe strany
Na chode firmy Drevko sa aktuálne podieľa tím pozostávajúci z 15 ľudí. A medzi zamestnancami Michala a Jána sú od počiatku aj ich vlastní rodičia. „Musím sa priznať, že bolo náročné zamestnávať rodičov. Nebolo jednoduché im niečo prikazovať,“ spomína Michal. Tak, ako pre synov bolo výzvou šéfovať vlastným rodičom, aj mama s otcom mali pred sebou cestu, na ktorej sa museli naučiť akceptovať biznisové názory a smerovanie, ktoré bolo v rukách ich detí.
„Na začiatku sme s tým dosť bojovali. No môžem povedať, že naši rodičia sú veľmi šikovní. Pomohli nám vo viacerých veciach, napríklad na začiatku, keď bolo potrebné obvolávať zákazníkov alebo rozvážať tovar, bez problémov sa o to postarali.“ Aktívnou vzájomnou komunikáciou hľadali pochopenie na oboch stranách. Nájsť konsenzus pomohol aj fakt, že rodičia po čase videli, že firma a projekty, na ktorých Ján a Michal pracujú, sa rozvíjajú, napredujú a pochopili, že práca ich synov má zmysel, že to robia dobre a má zmysel ich počúvať a dôverovať im ako nadriadeným.
Rodičia však nie sú jedinými rodinnými príslušníkmi v ich firme. „Pracujú s nami aj ďalší členovia rodiny, ako napríklad bratova partnerka, švagor a sestra, ktorá vypomáha popri škole. Vďaka tomu vo firme panuje rodinná atmosféra,“ približuje Michal. Častou komplikáciou, s ktorou sa stretáva mnoho rodinných podnikov, je prenášanie problémov z firmy do domáceho prostredia či naopak. Michal hodnotí, že toto bolo aj pre nich najnáročnejšie, a to najmä v období, keď spolu ešte nažívali v rámci jedného domu. „Pomohlo, keď sme sa časom osamostatnili. Taktiež máme pravidlo, že všetko, čo riešime v rámci firmy, zostáva v nej. Doma alebo na spoločných rodinných akciách sa snažíme biznisovým záležitostiam vyhnúť alebo aspoň ich eliminovať,“ vysvetľuje podnikateľ.
V rodinnom biznise je tiež dôležité vedieť si rozdeliť vhodne úlohy. Obzvlášť, ak sú zakladateľmi napríklad súrodenci, ako je to aj v prípade Michala a Jána. „V Drevku sme si prešli všetkým – od naskladňovania a balenia tovaru cez pridávanie produktov do portfólia, až po zákaznícku podporu. Postupne sa však naše úlohy prirodzene vykryštalizovali podľa našich silných stránok a záujmov,“ spomína Michal. Jeho brat sa dnes venuje primárne marketingu a dátovej analytike, zatiaľ čo Michal sa sústredí na obchod a produktové portfólio. „Takto rozdelený prístup nám umožňuje efektívnejšie škálovať firmu a každý sa venuje tomu, čo mu najviac sedí,“ konštatuje a dodáva, že oproti TEXTO je to veľká zmena. „Tam sme sa pohybovali v oblasti B2B marketingu, čo je úplne iný svet ako B2C predaj fyzického tovaru. Preto sme sa museli prispôsobiť novému prostrediu a prirodzene si rozdeliť úlohy inak, než to bolo v predchádzajúcom biznise.“
Odvážne plány a radosť z podnikania striedajú obavy z konsolidácie
Samotný prerod z marketingovej agentúry, ktorá poskytovala služby na B2B trhu, na výrobnú firmu orientovanú najmä na B2C trh, nebola pre Čaklošovcov a ich tím jednoduchá. Museli sa naučiť v segmente fungovať, potom aj pochopiť princípy, plánovanie a riadenie výroby. No jeden z najväčších problémov, ktorému čelili, bol nedostatok financií. Na rozbeh výroby a e-shopu mali len 5-tisíc eur. Šetrili kde sa dalo, zvažovali, ako čo najviac minimalizovať náklady a pomohlo aj to, že mali predchádzajúce skúsenosti s online projektmi, vďaka čomu vedeli efektívne rozbehnúť e-shop bez veľkých počiatočných výdavkov. „Na začiatku sme si všetko – od tvorby e-shopu cez technické napojenia až po marketing – robili sami. Ušetrené peniaze sme následne reinvestovali späť do firmy, čo nám umožnilo rýchlejšie rásť a rozširovať ponuku,“ spomína zakladateľ firmy.
Oporou im v tomto období práve rodinní príslušníci ich tímu, ktorí myšlienke celý čas verili. „Zlomový bod prišiel vo chvíli, keď sa nám podarilo vybudovať stabilný predajný model a efektívne škálovať procesy. Mať dobre nastavený cash flow a byť v čiernych číslach je pre nás kľúčové, pretože s rastúcimi ambíciami a expanziou portfólia potrebujeme neustále investovať do rozvoja firmy.“ Dvere k mnohým možnostiam im otvorila aj stávka na vlastnú produkciu dekorácií.
Firme sa dnes darí, plány do budúcna majú smelé. Pozitívne očakávania z nadchádzajúcich mesiacov sa ale prelínajú s obavami z opatrení v rámci konsolidačného balíčka - mnohým začala účinnosť už 1.1.2025. Firmu Drevko však podľa Michala najzásadnejšie zasiahne zvýšenie sadzieb DPH a najmä transakčná daň od 1.4.2025. „Ohlásenie transakčnej dane nás, úprimne, nepotešilo. Naša spoločnosť realizuje množstvo mikrotransakcií, pričom väčšina z nich nepresahuje limit 10 000 eur. To znamená, že na každú odoslanú platbu sa bude vzťahovať daň vo výške 0,4 %, čo pre nás predstavuje značné dodatočné náklady.“
Komplikáciu podľa Michala predstavuje aj fakt, že pracujú s viacerými bankovými účtami v rôznych menách (PLN, HUF, CZK a EUR) a v rôznych bankách. „Keďže daň sa vzťahuje aj na prevody medzi účtami vedenými v odlišných bankách, budeme ju musieť platiť aj pri interných presunoch v rámci firmy. Tieto prevody sú pritom nevyhnutné pre náš bežný chod, a preto považujeme takéto zdanenie za nelogické,“ zdôvodňuje podnikateľ.
Ďalšou záťažou je, že transakčnú daň, ktorá sa týka účtov v zahraničných bankách, musia podnikatelia sami vypočítať aj zaplatiť a podávať tiež musia Oznámenie o dani z finančných transakcií. To pre Drevko znamená zvýšenú administratívu a ďalšie náklady. „Na druhej strane, pozitívne vnímame aspoň to, že oproti pôvodnému návrhu z roka 2024 došlo k zmierneniu podmienok. Pôvodne mala byť daň uvalená na všetky transakcie – debetné aj kreditné – čo by pre mnohé firmy znamenalo neudržateľnú záťaž,“ vysvetľuje a dodáva: „Napriek tomu budeme musieť náklady spojené s touto daňou kompenzovať. Buď ich premietneme do cien našich produktov, alebo sa pokúsime optimalizovať iné výdavky tak, aby sme ich dokázali pokryť bez negatívneho dopadu na firmu.“ Michal je zvedavý, čo zmeny urobia s dopytom zákazníkov po ich výrobkoch. V súťaži so zahraničnými konkurentami budú ťahať za kratší koniec.