Povinnosť zamestnávateľov predkladať Sociálnej poisťovni evidenčné listy dôchodkového poistenia (ELDP) sa od 1.1.2026 zruší. Jednorazovo však bude potrebné poskytnúť údaje o zamestnancoch.
Čo je evidenčný list dôchodkového poistenia (ELDP) a kedy sa predkladá?
V súčasnosti platí, že podľa § 231 ods. 1 písm. j) zákona o sociálnom poistení je zamestnávateľ povinný viesť o svojich zamestnancoch evidenciu na účely sociálneho poistenia a predložiť túto evidenciu Sociálnej poisťovni do:
- konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa skončil právny vzťah zamestnanca k zamestnávateľovi,
- ôsmich dní:
- od uplatnenia nároku na dávku zamestnanca,
- do dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie.
Pre splnenie tejto povinnosti je potrebné zasielať Sociálnej poisťovni tlačivo Evidenčný list dôchodkového poistenia (ELDP). Ide o formulár, ktorý bol vytvorený tak, aby obsahoval nevyhnutne potrebné údaje za jednotlivé kalendárne roky, teda vo formáte priamo použiteľnom na rozhodovanie o nároku na dôchodok. Podanie sa realizuje elektronickou formou prostredníctvom elektronických služieb Sociálnej poisťovne. V súčasnosti viac ako 80 % zamestnávateľov vyhotovuje ELDP plne automatizovane, bez potreby jeho manuálneho vyplnenia.
Predkladanie tohto tlačiva Sociálnej poisťovni bolo kritizované zo strany podnikateľov, resp. zamestnávateľov už dlhé roky. Kedysi totiž platilo, že evidencia sa musela predkladať do troch dní od skončenia pracovného pomeru zamestnanca, teda obvykle v čase, kedy ešte zamestnávateľ ani nemal spracované mzdy za daný mesiac.
Uvedené lehoty sa podarilo zmenou legislatívy od 1.1.2018 predĺžiť tak, ako sú platné aktuálne, avšak táto povinnosť sa stále javila ako duplicitné predkladanie údajov Sociálnej poisťovni. Zmena v tejto oblasti však nastane od 1.1.2026.
Zrušenie povinnosti prekladať ELDP od 1.1.2026
V Národnej rade SR bola dňa 5. novembra 2024 schválená novela zákona o sociálnom poistení, ktorá okrem iného ruší povinnosť predkladania evidenčných listov dôchodkového poistenia zamestnávateľmi (v § 231 ods. 1 sa vypúšťa písmeno j), ktoré je uvedené vyššie), a to s účinnosťou od 1. januára 2026.
Dôvodová správa k návrhu zákona konštatuje, že väčšina údajov, ktoré sú zamestnávatelia povinní evidovať na formulároch ELDP sú údaje, ktoré zamestnávateľ Sociálnej poisťovni počas trvania dôchodkového poistenia zamestnanca už priebežne (mesačne) zaslal, a ktoré už Sociálna poisťovňa postupne eviduje aj v elektronickej podobe.
Znamená to, že údaje, ktoré o svojich zamestnancoch doposiaľ zamestnávateľ predkladal prostredníctvom ELDP, bude Sociálna poisťovňa získavať zo svojich informačných systémov. V nich sú priebežne zaznamenávané aj údaje od zamestnávateľov predkladané v na to určených dokumentoch – ako sú registračné listy, mesačné výkazy a podobne.
Tie údaje, ktoré zamestnávateľ poskytuje Sociálnej poisťovni výlučne prostredníctvom ELDP a nie sú evidované v informačnom systéme Sociálnej poisťovne, bude od 1. januára 2026 zamestnávateľ poskytovať prostredníctvom mesačných výkazov poistného a príspevkov starobného dôchodkového sporenia. Na základe doterajších analýz Sociálnej poisťovne budú takýmito údajmi údaje o náhrade mzdy z vážnych prevádzkových dôvodov, pre ktoré zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancovi prácu (§ 142 ods. 4 a § 250b ods. 6 Zákonníka práce v znení neskorších predpisov), a to obdobie vyplácania náhrady mzdy a suma vyplatenej náhrady mzdy za uvedené obdobie.
Uvedené si žiada úpravu informačných systémov Sociálnej poisťovne, ako aj zamestnávateľov. Z dôvodu dostatočného času na prípravu bude teda zrušenie predkladania ELDP účinné až od 1. januára 2026.
Ďalším dôvodom vypustenia daného ustanovenia je jeho nadbytočnosť, nakoľko povinnosť zamestnávateľa viesť evidenciu zamestnanca na účely sociálneho poistenia a starobného dôchodkového sporenia je všeobecne ustanovená v § 232 a povinnosť poskytovať Sociálnej poisťovni súčinnosť je ustanovená v § 231 ods. 1 písm. g) zákona o sociálnom poistení.
Doplnenie údajov Sociálnej poisťovni za obdobie pred 31.12.2025
Aby však mohlo zrušenie hladko prebehnúť, novela zákona stanovila, že zamestnávatelia musia zabezpečiť doplnenie údajov chýbajúcich za obdobie pred 1. januárom 2026, teda jednorazovo predložiť evidenciu na účely dôchodkového poistenia za obdobie pred 1. januárom 2026 v zákonom určených lehotách na formulároch, na ktorých ich predkladali pred týmto dátumom. Zamestnávateľom preto vzniká povinnosť predložiť ELDP za obdobie pred 1. januárom 2026, a to za všetkých svojich zamestnancov, ktorých zamestnanie trvá aj po 31. decembri 2025.
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2026 upravuje nasledovné lehoty:
- do 31. januára 2026 za zamestnancov, ktorí ukončili právny vzťah so zamestnávateľom pred 1. januárom 2026, ak povinnosť predložiť túto evidenciu nesplnil pred 1. januárom 2026,
- do 30. júna 2026 za zamestnancov, ktorým právny vzťah k zamestnávateľovi trvá a zamestnávateľ má k 31. decembru 2025 menej ako 51 zamestnancov,
- do 30. septembra 2026 za zamestnancov, ktorým právny vzťah k zamestnávateľovi trvá a zamestnávateľ má k 31. decembru 2025 viac ako 50 zamestnancov a menej ako 501 zamestnancov,
- do 31. decembra 2026 za zamestnancov, ktorým právny vzťah k zamestnávateľovi trvá a zamestnávateľ má k 31. decembru 2025 viac ako 500 zamestnancov.
Táto povinnosť sa zamestnávateľom ukladá predovšetkým z dôvodu, že Sociálna poisťovňa vo svojich informačných systémoch neeviduje všetky údaje potrebné na rozhodnutie o nároku na dôchodok a určenie jeho sumy. Ide o údaje o období poberania náhrady príjmu z vážnych prevádzkových dôvodov, pre ktoré zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancovi prácu a sumu tejto náhrady. Údaje o dobe poskytovania nemocenského, o dobe poskytovania ošetrovného, o dobe poskytovania materského a o dobe poskytovania vyrovnávacej dávky kompletne eviduje Sociálna poisťovňa výlučne v elektronickej forme len od roku 2009. Údaje o starostlivosti rodiča o dieťa do šiestich rokov veku alebo o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do siedmich rokov, ktorému sa neposkytovala starostlivosť v zariadení sociálnych služieb eviduje v informačnom systéme až od januára 2014.
Tieto jednorazové finančné náklady zamestnávateľa by mali byť v budúcnosti kompenzované tým, že už nebude povinnosť ELDP predkladať vôbec.
Elektronický účet poistenca pre získanie informácií o dôchodkovom poistení
Sociálna poisťovňa zároveň upozorňuje zamestnancov, že majú možnosť získať informácie o svojom dôchodkovom poistení vo svojom Elektronickom účte poistenca (EUP), ktorý si môžu kedykoľvek aktivovať, ak tak ešte neurobili. V EUP má každý poistenec uvedené získané obdobie dôchodkového poistenia u svojich zamestnávateľov, dosiahnuté vymeriavacie základy a osobné mzdové body, a to za celé obdobie svojej pracovnej činnosti. Tieto informácie je možné tak, ako doteraz, získať aj ďalšími spôsobmi: o výpis môže klient Sociálnu poisťovňu požiadať písomne poštou, cez kontaktný formulár na webovej stránke alebo telefonicky v Informačno-poradenskom centre.
Zdroj: Sociálna poisťovňa, novela zákona o sociálnom poistení