Sadzby dane z motorových vozidiel za rok 2024

Sadzby dane z motorových vozidiel za rok 2024
Zdroj: Pexels.com
Jana Vašičková

Účtovníctvo je mojou srdcovkou už odmalička. Po jeho štúdiu sa účtovníckej profesii venujem naplno už viac ako 10 rokov. Skúsenosti som získala v korporáte, vyskúšala som aj outsourcingovú formu vedenia účtovníctva a práca s vlastnou klientelou si ma získala natoľko, že v súčasnosti v tejto oblasti podnikám.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Aké sadzby dane z motorových vozidiel platia v roku 2024 a čo ovplyvňuje úpravu ročnej sadzby dane?

Povinnosť podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel do konca januára 2025 (za rok 2024) majú všetci daňovníci, ktorí použili vozidlo evidované v Slovenskej republike na podnikateľské účely, hoci aj jediný deň v roku, a k tomuto vozidlu si uplatnili aj príslušné výdavky (napr. za nákup pohonných látok, vyplatili zamestnancom cestovnú náhradu a pod.).

Pri výpočte dane budú daňovníci vychádzať z ustanovení zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“).

Bližšie informácie o tom, kto je z pohľadu zákona o dani z motorových vozidiel daňovníkom, kedy daňovníkovi vzniká a zaniká daňová povinnosť, ako aj podrobnú charakteristiku vozidiel, ktoré sú predmetom dane a ktoré, naopak, nie sú predmetom dane, či sú od dane oslobodené, si prečítajte v článku Daň z motorových vozidiel za rok 2024.

Z čoho sa vychádza pri výpočte dane z motorových vozidiel?

Výsledná daň, ktorú daňovník bude musieť za rok 2024 zaplatiť, sa vypočíta zo základu dane, uplatnením príslušnej sadzby dane pre jednotlivé motorové vozidlá používané na podnikanie.

Základ dane z motorových vozidiel (§ 5 zákona) sa určí podľa typu pohonu motorového vozidla:

  • výkon motora v  kW  – použije sa pre vozidlá kategórie L,  M  a N, u ktorých je jediným zdrojom pohonu elektrina,
  • zdvihový objem valcov v cm3 – použije sa pre vozidlá kategórie L,a M1  (osobné vozidlá),
  • najväčšia prípustná celková hmotnosť alebo celková hmotnosť v tonách a počet náprav – použije sa pre úžitkové vozidlá a autobusy, ktoré majú v doklade o evidencii uvedenú kategóriu M2, M3, N1 až N3 a O1 až O4,
  • najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu – použije sa pre ťahače a návesy, ak tvoria jednu jazdnú súpravu.

Upozorňujeme, že najväčšia technicky prípustná hmotnosť jednotlivého vozidla, ktoré tvorí návesovú súpravu, je súčet najväčších prípustných hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy, uvedené v doklade vozidla. Celková hmotnosť sa vypočíta ako súčet pohotovostnej a úžitkovej hmotnosti vozidla. Pri vozidlách tvoriacich návesovú jazdnú súpravu predstavuje celková hmotnosť jednotlivého vozidla súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy (údaje sú uvedené v doklade o vozidle).

Ročnú sadzbu dane, zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane upravuje zákon o dani z motorových vozidiel v §  6 a  § 7 a bližšie sa im budeme venovať v pokračovaní článku.

Ročné sadzby dane z motorových vozidiel za rok 2024

Ročné sadzby dane sú upravené prílohou č. 1 a prílohou č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel:

Podľa typu vozidla daňovník určí, na základe jednej z vyššie uvedených príloh, aká ročná sadzba dane v eurách prislúcha danému vozidlu v roku 2024. Následne môže v určitých prípadoch dôjsť k úprave „základnej sadzby“, najmä v závislosti od veku vozidla alebo ďalších skutočností, napr. ak ide o elektromobil, hybridné vozidlo a pod. Úpravy tejto základnej sadzby dane z motorových vozidiel vymedzuje zákon v § 7.

Podľa § 7 ods. 1 zákona o dani z motorových vozidiel sa upravuje ročná sadzba dane, pre vozidlá uvedené v prílohe č. 1:

  • pre vozidlá patriace do kategórie L, M a N, ktorých jediným zdrojom energie je elektrina a veličinou pre zistenie základu dane je výkon motora v kW je výška ročnej sadzby dane 0 eur,
  • pre ostatné vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 až O3, pri ktorých je veličinou pre zistenie základu dane zdvihový objem valcov v cm3, sa výška ročnej sadzby môže upraviť (zvýšiť alebo znížiť) v závislosti od počtu mesiacov od prvej evidencie vozidla (informácia o prvej evidencii sa uvádza v technickom preukaze príslušného vozidla).

Zníženie alebo zvýšenie ročnej sadzby dane uplatňuje daňovník prostredníctvom daňového priznania. Vo všeobecnosti platí pravidlo, že pri novších vozidlách sa uplatní zníženie základnej sadzby dane a pri starších vozidlách sa sadzba dane zvyšuje. Spôsob úpravy ročnej sadzby dane popisuje nasledujúca tabuľka:

Zdroj: Vlastné spracovanie
Úprava ročnej sadzby dane Počet mesiacov od prvej evidencie vozidla
zníženie o 25 % počas prvých 36 mesiacov
zníženie o 20 % počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 37 – 72 mesiacov
zníženie o 15 % počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 73 – 108 mesiacov
neupravená ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 sa použije počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 109 – 144 mesiacov
zvýšenie o 10 % počas nasledujúcich 12 mesiacov, t. j. 145 – 156 mesiacov
zvýšenie o 20 % po uplynutí 156 mesiacov, t. j. od 157 mesiaca

Samostatnú úpravu ročnej sadzby dane uplatní daňovník u vozidiel kategórie O4. Do kategórie O4 patria prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 10 ton. Ročná sadzba dane sa u týchto prípojných vozidiel znižuje o 60 %, a to bez ohľadu na vek prípojného vozidla.

Ročné sadzby dane z motorových vozidiel pre vozidlá kategórie M2, M3 a N3

Pre úžitkové vozidlá, ktorými sú ťahače a návesy (vozidlá kategórie   M2 ,  M3 a N3) sú ročné sadzby dane z motorových vozidiel stanovené v prílohe č. 1a zákona o dani z motorových vozidiel. Ročná sadzba dane sa u týchto vozidiel určí na základe počtu náprav a celkovej hmotnosti alebo najvyššej technicky prípustnej celkovej hmotnosti v tonách a upraví sa nasledovne:

Zdroj: Vlastné spracovanie
Úprava ročnej sadzby dane Počet mesiacov od prvej evidencie vozidla
zníženie o 50 % počas prvých 36 mesiacov
zníženie o 40 % počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 37 až 72 mesiacov
zníženie o 30 % počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 73 až 108 mesiacov
zníženie o 20 % počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 109 až 144 mesiacov
zníženie o 10 % počas nasledujúcich 12 mesiacov, t. j. 145 až 156 mesiacov
ročná (neupravená)sadzba dane uvedená v prílohe č. 1a sa použije po uplynutí viac ako 157 kalendárnych mesiacov

Ročná sadzba dane z motorových vozidiel v roku 2024 pre hybridné motorové vozidlá a elektromobily

Hybridným motorovým vozidlom, podľa usmernenia Finančnej správy, je vozidlo, ktoré využíva dva rôzne zásobníky energie (spaľovací motor + elektromotor) a jeho pohon je zabezpečený cez dva rôzne meniče energie. Hybridné motorové vozidlo využíva obidva energetické zdroje v závislosti od jazdných podmienok, pričom zároveň využíva výhody poskytujúce obidvomi druhmi paliva. V dokladoch hybridného vozidla je druh paliva/zdroj energie označený ako:

  • HEV – pre hybridné elektrické vozidlo,
  • PHEV – pre plug-in hybridné elektrické vozidlo.

Upozorňujeme, že u vozidla, ktoré na pohon využíva kombináciu benzínu a LPG, nejde o hybridné vozidlo, ale o dvojpalivové vozidlo.

Ročná sadzba dane z motorových vozidiel u hybridných vozidiel a u vozidiel, ktoré používajú stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG)alebo vodík, sa po predchádzajúcej úprave ročnej sadzby dane podľa veku vozidla, môže ešte znížiť o ďalších 50 %.

Ročná sadzba dane pre elektromobil, t. j. pre vozidlo, ktorého jediným zdrojom je elektrina, je uvedená v prílohe č. 1zákona, v nulovej výške. To znamená, že daňovník, ktorému vznikla povinnosť podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel je povinný ho podať aj za elektromobil (ktorý je predmetom dane) i napriek tomu, že daň za toto vozidlo neplatí.

Článok pokračuje pod reklamou

Dve úpravy ročnej sadzby dane z motorových vozidiel v jednom zdaňovacom období 2024

V praxi sa často stretávame so situáciou, že vozidlo prechádza z jedného režimu určenia sadzby dane do druhého, napr. vek vozidla počas prvých štyroch mesiacov v roku 2024 spĺňa podmienku zníženia ročnej sadzby dane o 20 %, avšak od piateho mesiaca v roku 2024 je splnená iba podmienka pre zníženie o 15 %. V uvedenom prípade sa od mesiaca, v ktorom došlo ku zmene režimu určenia sadzby dane, použije nové percento zníženia, resp. zvýšenia sadzby dane, a to v závislosti od počtu mesiacov v príslušnom zdaňovacom období.

Príklad na úpravu ročnej sadzby dane v prípade zmeny režimu jej určenia počas roka

Spoločnosť Prepravca s.r.o. podáva za rok 2024 daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za automobil kategórie M1, ktorého dátum prvej evidencie v technickom preukaze je 15.3.2018. K 31.12.2024 uplynulo od prvej evidencie vozidla 79 mesiacov. Akú daň z motorových vozidiel zaplatí spoločnosť za rok 2024 ak zdvihový objem motora daného vozidla je 1230 cm3?

Podľa zákona o dani z motorových vozidiel sa do 72 mesiacov od prvej evidencie vozidla znižuje ročná sadzba dane o 20 % a od nasledujúcich ďalších 36 mesiacov sa ročná sadzba dane zníži už len o 15 %. Vozidlo počas roka 2024 prechádza z režimu zníženia o 20 % na režim zníženia o 15 %.

Základná ročná sadzba dane, určená podľa prílohy č. 1 zákona o dani z motorových vozidiel je 115 eur (vypočítaná daň sa zaokrúhli na eurocenty nadol): 

  • od 01/2024 do 02/2024 platí upravená sadzba dane vo výške: 115 eur x  80 %=  92 eur; (92 eur /  12 mesiacov) x  2 mesiace = 15,33 eur,
  • od 03/2024 do 12/2024 platí upravená sadzba dane vo výške: 115 eur x  85 %=  97,75 eur; (97,75 eur /  12 mesiacov) x   10 mesiacov =81,45 eur. 

Daň z motorových vozidiel za rok 2024 sa vypočíta ako 15,33 eur + 81,45 eur = 96,78 eur.

Ročná sadzba dane v rámci kombinovanej dopravy

Kombinovaná doprava je upravená zákonom č.  514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov. Pri kombinovanej doprave ide o takú prepravu tovaru, pri ktorej sa tovar prepravuje po ceste a následne aj napr. železnicou, riekou, námornou prepravou či leteckou prepravou. Dôležité je zachovanie pôvodnej nákladovej jednotky, do ktorej bol tovar naložený.

Ak bolo vozidlo v roku 2024 používané v rámci kombinovanej dopravy viac ako 60-krát, vzniká daňovníkovi (po predchádzajúcom zohľadnení veku vozidla a typu pohonu vozidla) nárok na zníženie ročnej sadzby dane o 50 %.

Daňovník preukazuje využitie kombinovanej dopravy potvrdením intermodálneho terminálu na prepravnom doklade, ktorým je napr. CMR, nákladný list a pod.

Novela zákona o dani z motorových vozidiel od 1.1.2025 a sadzby dane

Novela zákona o dani z motorových vozidiel, ktorá nadobúda platnosť od 1. januára 2025, prináša niekoľko zásadných zmien, týkajúcich sa práve sadzieb dane a ich následnej úpravy (znižovania/zvyšovania):

  • nulová sadzba dane z motorových vozidiel platná pre elektromobily ostáva v platnosti iba pre vozidlá kategórie L  , M1   a N1,
  • zrušenie znižovania ročnej sadzby vzhľadom na vek vozidla – stanovuje sa štandardná sadzba dane, ktoré sa bude každé tri roky postupne zvyšovať o 10 %, pričom navyšovanie sadzby dane bude pokračovať až do hodnoty zvýšenia o 50 %,
  • sadzba dane pre vozidlá kategórie O4 už nebude podliehať paušálnemu zníženiu o 60 %,
  • zníženie už upravenej sadzby ročnej sadzby dane o 50 % bude platiť iba pre hybridné motorové vozidlá, motorové vozidlá s pohonom na stlačený (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG)  , alebo pre vozidlá na vodíkový pohon kategórie L  , M1   a N1.

Upozorňujeme, že hoci sa úpravy sadzieb dane prvý raz uplatnia až pri podávaní daňového priznania za rok 2025, aplikáciu úprav sadzieb dane „po novom“ bude potrebné vykonať už pri výpočte predpokladanej dane a preddavkov na daň v daňovom priznaní za rok 2024.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jana Vašičková
Jana Vašičková

Účtovníctvo je mojou srdcovkou už odmalička. Po jeho štúdiu sa účtovníckej profesii venujem naplno už viac ako 10 rokov. Skúsenosti som získala v korporáte, vyskúšala som aj outsourcingovú formu vedenia účtovníctva a práca s vlastnou klientelou si ma získala natoľko, že v súčasnosti v tejto oblasti podnikám.


Daň z motorových vozidiel za rok 2024

V januári 2025 budú daňovníci podávať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za rok 2024. Kto má povinnosť podať daňové priznanie, ktoré vozidlá sú predmetom dane a kedy je vozidlo od dane oslobodené?

Na Slovensko dorazila najväčšia Toyota. Spozornieť by mali hlavne živnostníci

Podnikateľom môžu zjednodušiť život a fungovanie – čo ponúkajú nové vozidlá z radu dodávkových vozidiel Toyota?

Poskytnutie firemného auta zamestnancovi aj na súkromné účely od 1.1.2025

Je potrebné poskytnutie firemného auta zamestnancovi zdaňovať a ako? Aké zmeny v zdaňovaní poskytnutia auta zamestnancovi nastávajú od 1.1.2025?

Daň z finančných transakcií (DFT): ako ju optimalizovať

Nová transakčná daň postihne odchádzajúce platby fyzických osôb – podnikateľov aj všetkých právnických osôb. Ako ju optimalizovať a ktoré platby nie sú predmetom dane vôbec?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky