Aké sadzby dane z motorových vozidiel platia v roku 2024 a čo ovplyvňuje úpravu ročnej sadzby dane?
Povinnosť podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel do konca januára 2025 (za rok 2024) majú všetci daňovníci, ktorí použili vozidlo evidované v Slovenskej republike na podnikateľské účely, hoci aj jediný deň v roku, a k tomuto vozidlu si uplatnili aj príslušné výdavky (napr. za nákup pohonných látok, vyplatili zamestnancom cestovnú náhradu a pod.).
Pri výpočte dane budú daňovníci vychádzať z ustanovení zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“).
Bližšie informácie o tom, kto je z pohľadu zákona o dani z motorových vozidiel daňovníkom, kedy daňovníkovi vzniká a zaniká daňová povinnosť, ako aj podrobnú charakteristiku vozidiel, ktoré sú predmetom dane a ktoré, naopak, nie sú predmetom dane, či sú od dane oslobodené, si prečítajte v článku Daň z motorových vozidiel za rok 2024.
Z čoho sa vychádza pri výpočte dane z motorových vozidiel?
Výsledná daň, ktorú daňovník bude musieť za rok 2024 zaplatiť, sa vypočíta zo základu dane, uplatnením príslušnej sadzby dane pre jednotlivé motorové vozidlá používané na podnikanie.
Základ dane z motorových vozidiel (§ 5 zákona) sa určí podľa typu pohonu motorového vozidla:
- výkon motora v kW – použije sa pre vozidlá kategórie L, M a N, u ktorých je jediným zdrojom pohonu elektrina,
- zdvihový objem valcov v cm3 – použije sa pre
vozidlá kategórie L,a M1 (osobné vozidlá),
- najväčšia prípustná celková hmotnosť alebo celková
hmotnosť v tonách a počet náprav – použije sa pre úžitkové vozidlá
a autobusy, ktoré majú v doklade o evidencii uvedenú kategóriu M2, M3, N1 až N3 a O1 až O4,
- najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu – použije sa pre ťahače a návesy, ak tvoria jednu jazdnú súpravu.
Upozorňujeme, že najväčšia technicky prípustná hmotnosť jednotlivého vozidla, ktoré tvorí návesovú súpravu, je súčet najväčších prípustných hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy, uvedené v doklade vozidla. Celková hmotnosť sa vypočíta ako súčet pohotovostnej a úžitkovej hmotnosti vozidla. Pri vozidlách tvoriacich návesovú jazdnú súpravu predstavuje celková hmotnosť jednotlivého vozidla súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy (údaje sú uvedené v doklade o vozidle).
Ročnú sadzbu dane, zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane upravuje zákon o dani z motorových vozidiel v § 6 a § 7 a bližšie sa im budeme venovať v pokračovaní článku.
Ročné sadzby dane z motorových vozidiel za rok 2024
Ročné sadzby dane sú upravené prílohou č. 1 a prílohou č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel:
- príloha č. 1 zákona o dani z motorových vozidiel – uvádza sadzby dane pre všetky vozidlá, okrem ťahačov a návesov,
- príloha č. 1a zákona o dani z motorových vozidiel – obsahuje sadzby dane vo vzťahu k úžitkovým vozidlám, ktorými sú ťahače a návesy.
Podľa typu vozidla daňovník určí, na základe jednej z vyššie uvedených príloh, aká ročná sadzba dane v eurách prislúcha danému vozidlu v roku 2024. Následne môže v určitých prípadoch dôjsť k úprave „základnej sadzby“, najmä v závislosti od veku vozidla alebo ďalších skutočností, napr. ak ide o elektromobil, hybridné vozidlo a pod. Úpravy tejto základnej sadzby dane z motorových vozidiel vymedzuje zákon v § 7.
Podľa § 7 ods. 1 zákona o dani z motorových vozidiel sa upravuje ročná sadzba dane, pre vozidlá uvedené v prílohe č. 1:
- pre vozidlá patriace do kategórie L, M a N, ktorých jediným zdrojom energie je elektrina a veličinou pre zistenie základu dane je výkon motora v kW je výška ročnej sadzby dane 0 eur,
- pre ostatné vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 až O3, pri ktorých je veličinou pre zistenie základu dane zdvihový objem valcov v cm3, sa výška ročnej sadzby môže upraviť (zvýšiť alebo znížiť) v závislosti od počtu mesiacov od prvej evidencie vozidla (informácia o prvej evidencii sa uvádza v technickom preukaze príslušného vozidla).
Zníženie alebo zvýšenie ročnej sadzby dane uplatňuje daňovník prostredníctvom daňového priznania. Vo všeobecnosti platí pravidlo, že pri novších vozidlách sa uplatní zníženie základnej sadzby dane a pri starších vozidlách sa sadzba dane zvyšuje. Spôsob úpravy ročnej sadzby dane popisuje nasledujúca tabuľka:
Úprava ročnej sadzby dane | Počet mesiacov od prvej evidencie vozidla |
---|---|
zníženie o 25 % | počas prvých 36 mesiacov |
zníženie o 20 % | počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 37 – 72 mesiacov |
zníženie o 15 % | počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 73 – 108 mesiacov |
neupravená ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 sa použije počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 109 – 144 mesiacov | |
zvýšenie o 10 % | počas nasledujúcich 12 mesiacov, t. j. 145 – 156 mesiacov |
zvýšenie o 20 % | po uplynutí 156 mesiacov, t. j. od 157 mesiaca |
Samostatnú úpravu ročnej sadzby dane uplatní daňovník u vozidiel kategórie O4. Do kategórie O4 patria prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 10 ton. Ročná sadzba dane sa u týchto prípojných vozidiel znižuje o 60 %, a to bez ohľadu na vek prípojného vozidla.
Ročné sadzby dane z motorových vozidiel pre vozidlá kategórie M2, M3 a N3
Pre úžitkové vozidlá, ktorými sú ťahače a návesy (vozidlá kategórie M2 , M3 a N3) sú ročné sadzby dane z motorových vozidiel stanovené v prílohe č. 1a zákona o dani z motorových vozidiel. Ročná sadzba dane sa u týchto vozidiel určí na základe počtu náprav a celkovej hmotnosti alebo najvyššej technicky prípustnej celkovej hmotnosti v tonách a upraví sa nasledovne:
Úprava ročnej sadzby dane | Počet mesiacov od prvej evidencie vozidla |
---|---|
zníženie o 50 % | počas prvých 36 mesiacov |
zníženie o 40 % | počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 37 až 72 mesiacov |
zníženie o 30 % | počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 73 až 108 mesiacov |
zníženie o 20 % | počas nasledujúcich 36 mesiacov, t. j. 109 až 144 mesiacov |
zníženie o 10 % | počas nasledujúcich 12 mesiacov, t. j. 145 až 156 mesiacov |
ročná (neupravená)sadzba dane uvedená v prílohe č. 1a sa použije po uplynutí viac ako 157 kalendárnych mesiacov |
Ročná sadzba dane z motorových vozidiel v roku 2024 pre hybridné motorové vozidlá a elektromobily
Hybridným motorovým vozidlom, podľa usmernenia Finančnej správy, je vozidlo, ktoré využíva dva rôzne zásobníky energie (spaľovací motor + elektromotor) a jeho pohon je zabezpečený cez dva rôzne meniče energie. Hybridné motorové vozidlo využíva obidva energetické zdroje v závislosti od jazdných podmienok, pričom zároveň využíva výhody poskytujúce obidvomi druhmi paliva. V dokladoch hybridného vozidla je druh paliva/zdroj energie označený ako:
- HEV – pre hybridné elektrické vozidlo,
- PHEV – pre plug-in hybridné elektrické vozidlo.
Upozorňujeme, že u vozidla, ktoré na pohon využíva kombináciu benzínu a LPG, nejde o hybridné vozidlo, ale o dvojpalivové vozidlo.
Ročná sadzba dane z motorových vozidiel u hybridných vozidiel a u vozidiel, ktoré používajú stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG)alebo vodík, sa po predchádzajúcej úprave ročnej sadzby dane podľa veku vozidla, môže ešte znížiť o ďalších 50 %.
Ročná sadzba dane pre elektromobil, t. j. pre vozidlo, ktorého jediným zdrojom je elektrina, je uvedená v prílohe č. 1zákona, v nulovej výške. To znamená, že daňovník, ktorému vznikla povinnosť podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel je povinný ho podať aj za elektromobil (ktorý je predmetom dane) i napriek tomu, že daň za toto vozidlo neplatí.
Dve úpravy ročnej sadzby dane z motorových vozidiel v jednom zdaňovacom období 2024
V praxi sa často stretávame so situáciou, že vozidlo prechádza z jedného režimu určenia sadzby dane do druhého, napr. vek vozidla počas prvých štyroch mesiacov v roku 2024 spĺňa podmienku zníženia ročnej sadzby dane o 20 %, avšak od piateho mesiaca v roku 2024 je splnená iba podmienka pre zníženie o 15 %. V uvedenom prípade sa od mesiaca, v ktorom došlo ku zmene režimu určenia sadzby dane, použije nové percento zníženia, resp. zvýšenia sadzby dane, a to v závislosti od počtu mesiacov v príslušnom zdaňovacom období.
Príklad na úpravu ročnej sadzby dane v prípade zmeny režimu jej určenia počas roka
Spoločnosť Prepravca s.r.o. podáva za rok 2024 daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za automobil kategórie M1, ktorého dátum prvej evidencie v technickom preukaze je 15.3.2018. K 31.12.2024 uplynulo od prvej evidencie vozidla 79 mesiacov. Akú daň z motorových vozidiel zaplatí spoločnosť za rok 2024 ak zdvihový objem motora daného vozidla je 1230 cm3?
Podľa zákona o dani z motorových vozidiel sa do 72 mesiacov od prvej evidencie vozidla znižuje ročná sadzba dane o 20 % a od nasledujúcich ďalších 36 mesiacov sa ročná sadzba dane zníži už len o 15 %. Vozidlo počas roka 2024 prechádza z režimu zníženia o 20 % na režim zníženia o 15 %.
Základná ročná sadzba dane, určená podľa prílohy č. 1 zákona o dani z motorových vozidiel je 115 eur (vypočítaná daň sa zaokrúhli na eurocenty nadol):
- od 01/2024 do 02/2024
platí upravená sadzba dane vo výške: 115 eur x 80 %= 92 eur; (92 eur / 12
mesiacov) x 2 mesiace = 15,33 eur,
- od 03/2024 do 12/2024 platí upravená sadzba dane vo výške: 115 eur x 85 %= 97,75 eur; (97,75 eur / 12 mesiacov) x 10 mesiacov =81,45 eur.
Daň z motorových vozidiel za rok 2024 sa vypočíta ako 15,33 eur + 81,45 eur = 96,78 eur.
Ročná sadzba dane v rámci kombinovanej dopravy
Kombinovaná doprava je upravená zákonom č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov. Pri kombinovanej doprave ide o takú prepravu tovaru, pri ktorej sa tovar prepravuje po ceste a následne aj napr. železnicou, riekou, námornou prepravou či leteckou prepravou. Dôležité je zachovanie pôvodnej nákladovej jednotky, do ktorej bol tovar naložený.
Ak bolo vozidlo v roku 2024 používané v rámci kombinovanej dopravy viac ako 60-krát, vzniká daňovníkovi (po predchádzajúcom zohľadnení veku vozidla a typu pohonu vozidla) nárok na zníženie ročnej sadzby dane o 50 %.
Daňovník preukazuje využitie kombinovanej dopravy potvrdením intermodálneho terminálu na prepravnom doklade, ktorým je napr. CMR, nákladný list a pod.
Novela zákona o dani z motorových vozidiel od 1.1.2025 a sadzby dane
Novela zákona o dani z motorových vozidiel, ktorá nadobúda platnosť od 1. januára 2025, prináša niekoľko zásadných zmien, týkajúcich sa práve sadzieb dane a ich následnej úpravy (znižovania/zvyšovania):
- nulová sadzba dane z motorových vozidiel platná pre elektromobily ostáva v platnosti iba pre vozidlá kategórie L , M1 a N1,
- zrušenie znižovania ročnej sadzby vzhľadom na vek vozidla – stanovuje sa štandardná sadzba dane, ktoré sa bude každé tri roky postupne zvyšovať o 10 %, pričom navyšovanie sadzby dane bude pokračovať až do hodnoty zvýšenia o 50 %,
- sadzba dane pre vozidlá kategórie O4 už nebude podliehať paušálnemu zníženiu o 60 %,
- zníženie už upravenej sadzby ročnej sadzby dane o 50 % bude platiť iba pre hybridné motorové vozidlá, motorové vozidlá s pohonom na stlačený (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG) , alebo pre vozidlá na vodíkový pohon kategórie L , M1 a N1.
Upozorňujeme, že hoci sa úpravy sadzieb dane prvý raz uplatnia až pri podávaní daňového priznania za rok 2025, aplikáciu úprav sadzieb dane „po novom“ bude potrebné vykonať už pri výpočte predpokladanej dane a preddavkov na daň v daňovom priznaní za rok 2024.