Zamietli mu pracovné víza do USA, tak sa rozhodol rozbehnúť vlastné podnikanie v Česku. V priebehu šiestich rokov sa vypracoval na prvotriedneho profesionála v oblasti vzdelávania a dokonca v svojich 25-tich rokoch dostal ponuku na post ministra školstva.
Keď mal Ondřej Kania 19 rokov, začal pomáhať študentom dostať sa na zahraničné školy. Dnes stojí na čele štyroch stredných škôl, z čoho jedna je v Bratislave a v blízkej budúcnosti majú jeho školy expandovať aj do ďalších krajín Európy.
Na prvý pohľad zlý žiak
Ondřej Kania ako študent na základnej a strednej škole nebol príkladným exemplárom. Chyba však nebola v jeho nechuti naučiť sa niečo nové. Problém bol podľa neho v systéme výučby.
Každý žiak je iný a aj Ondřej sa odlišoval od svojich spolužiakov. Školský systém postavený na stanovenom týždennom rozvrhu s množstvom predmetov mu nevyhovoval. Jeho záujem vzbudzovali len tri predmety, ktorým sa vďaka svojej vlastnej motivácii dokázal venovať aj vo voľnom čase. Pridajte k tomu problém akceptovať autority a vytvoríte tak – ako hovorí Ondřej - „nočnú moru štandardných učiteľov v rakúsko-uhorskom školskom systéme“.
Od detstva mal sen ísť do USA, pretože ho fascinovala mentalita krajiny, ľudská sloboda a zodpovednosť za seba samých.. „V Amerike som sa mohol rozvíjať v mojich záujmoch a vo veciach, ktorým som sa chcel v živote venovať.“ Rozhodol sa preto dostať na opačnú stranu zemegule za každú cenu.
Keď odmietnutie nie je odpoveď
Ondřej vyrastal na sídlisku v Brne, v byte, kde s dedom zdieľal spoločnú malú izbu. Finančne ho rodina nemohla pri ceste do USA podporiť, preto jeho jediná šanca, ako ísť študovať za oceán, bola získať plné štipendium.
Rozhodol sa vyhľadať všetky internátne americké školy, ktoré ponúkali štipendijné fondy. V priebehu siedmich mesiacov tak napísal približne 500 školám. „Nakoniec jedna z nich súhlasila, takže som začal študovať na mojej štvrtej strednej škole, ktorú som nakoniec aj dokončil,“ dodáva Ondřej so smiechom.
V novej škole ho nečakali len noví spolužiaci a učitelia, ale aj úplne odlišný školský systém. Namiesto štrnástich predmetov za týždeň študoval každý deň približne šesť. Rozdiel pocítil aj v prístupe učiteľov, ktorý bol diametrálne odlišný. Tiež ho fascinovalo, že mu škola umožnila zvoliť si predmety, ktorým sa chcel naplno venovať. Jeho prechod na iný školský systém bol preto bezproblémový.
Jeden zo zásadných rozdielov bolo aj rozdeľovanie študentov do tried nie na základe veku, ale na základe úrovne. „Napríklad v českej škole na hodine matematiky je približne sedem úrovní, čo znamená, že pomalší brzdia tých šikovnejších a rovnako tí rýchlejší neumožňujú posun tým slabším.“ Na americkej škole boli však v triede študenti s približne rovnakými vedomosťami.
Škola, maturita a veľké sklamanie
Ondřej sa v rámci školy zúčastnil konferencie v Atlante, na ktorej mal aj aktívne vystúpiť. Organizátorom bol úspešný americký podnikateľ v oblasti školstva. Američana zaujal Ondřejov prejav a dali sa do reči. Rozhovor nakoniec vyústil až do ponuky dobre platenej stáže a práce po skončení školy.
Ondřej sa po doštudovaní strednej školy rozhodoval medzi štúdiom na vysokej škole alebo ponukou práce v Atlante. Aj napriek tomu, že by bol prvým členom rodiny, ktorý študoval na univerzite, sa Ondřej rozhodol ísť po škole pracovať.
Po maturite sa vrátil na dva mesiace do Brna s cieľom vyriešiť si pracovné víza, ktoré bohužiaľ nedostal. Situácia bola o to náročnejšia, že pred tým odmietol štipendiá, a tak musel začať pracovať na pláne B. „Rozhodol som sa, že počkám v Česku rok s tým, že si zarobím peniaze, aby som mohol ísť študovať na plné štipendium na americkú univerzitu,“ približuje Ondřej.
Jedna myšlienka a všetko je zrazu inak
Ondřej si privyrábal doučovaním angličtiny, no to mu na poriadny zárobok nestačilo. Po pár mesiacoch v jedno štvrtkové popoludnie premýšľal, čo so životom. Následne dostal nápad - radiť ľuďom, ako vybrať vhodnú strednú školu v USA a ako získať štipendium.
Oslovil preto kamaráta, ktorý je programátor. „Kúpil som mu pivo a požiadal ho, aby mi spravil web. Pripravil som naň texty s mojou šialenou českou gramatikou a po pár dňoch bola stránka hotová.“ Svoj web začal hneď propagovať na fórach o štúdiu v zahraničí a cestovaní a v stredu ráno ho kontaktovala prvá klientka. Vďaka nej zarobil prvých 10 000 Kč (približne 400 €).
Rozhodol sa peniaze investovať. „Najskôr som si kúpil osem rokov starý macbook, ktorý vôbec nefungoval. Zvyšok som dal do Googlu reklamy,“ spomína mladý podnikateľ. Ondřej odštartoval svoj vlastný biznis práve vďaka prvému zárobku. „Mal by som do toho započítať aj 400 korún, ktoré mi mama požičala na autobus do Prahy. Doteraz som jej ich nevrátil,“ smeje sa Ondřej.
S odstupom času je spokojný s prvotnými investíciami, nakoľko mu pomohli rozšíriť svoje podnikanie. „Tento rok už budeme mať obrat približne 4 milióny eur. Čo je v priebehu šiestich rokov celkom dobré,“ dodáva mladý podnikateľ.
Prvé mesiace podnikal sám. Keď to ale začalo vyzerať, že by mohla vzniknúť menšia firma, spojil sa so svojím najlepším kamarátom zo základnej školy. „Bol z podnikateľskej rodiny, takže mal skúsenosti so založením firmy, ako viesť účtovníctvo a podobne.“ Minulý rok ale predal svoj podiel vo firme jednému private equity fondu (dočasná forma investície do podnikania, pozn. red.), za ktorým stoja dve úspešné slovenské ženy.
„Hlavne zo začiatku a prvých pár rokov to bolo celkom dôležité, pretože som sa mohol venovať rozvoju biznisu, získavaniu nových klientov, nadväzovaniu nových partnerstiev a nemusel som sa starať o právne, daňové a účtovné veci,“ hodnotí spoluprácu so svojim bývalým firemným partnerom.
J&K Consulting k vaším službám
Ondřejove podnikanie začalo agentúrou J&K Consulting, dnes už JK Education, ktorá vysiela študentov do zahraničia. Aj napriek zaujímavým možnostiam študovať na najprestížnejších školách vo svete, veľa ľudí do zahraničia nakoniec nejde. Problémom je cena štúdia, ktorá sa ročne pohybuje okolo 20-70 tisíc dolárov. Tento rok od septembra vyšlú študovať do zahraničia v rámci Česka a okolitých krajín okolo 140 študentov.
Ide o poradenský biznis, preto sú náklady na chod agentúry minimálne. „Je to exkluzívny produkt. Mám k tomu paralelu: tento rok sa v Česku predalo približne 17 Rolls Royce, ale predalo sa tiež cez 100-tisíc škodoviek. My robíme Rolls Royce.“
Za významný bod v biznise považuje okamih, keď začali organizovať vzdelávacie veľtrhy. „Náš prvý veľtrh bol zlomový. 32 amerických stredných škôl nám zaplatilo niekoľko tisíc dolárov, aby sa mohli prísť do Prahy na veľtrh odprezentovať.“
Pred veľtrhom spravili marketingovú kampaň, ktorá prilákala stovky študentov, záujemcov o štúdium v zahraničí. „Organizovanie veľtrhov je extrémne ziskové a úspešné. Prostredníctvom tejto činnosti dokážeme financovať naše projekty. Nemali sme nikdy žiadne úvery, ani žiadnych investorov. Vždy sme si na všetko zarobili sami.“ Vďaka tomu mohli rozšíriť svoje pôsobenie do susedných krajín ako Slovensko, Maďarsko, Poľsko a tento rok expandujú do Rakúska.
Na veľtrhy chodili záujemcovia o štúdium v zahraničí, čím sa im pochopiteľne zvýšila klientela. „Sme neskutočne radi, že sme boli schopní sami bez akejkoľvek protekcie, bez pomoci rodičov alebo kohokoľvek iného, ponúknuť službu, ktorú si niekto dobrovoľne kúpi. Táto skutočnosť nás hnala dopredu bez toho, aby sme mali nejaký cieľ,“ spomína Ondřej
Po agentúre prišla akadémia
Kontakty s najlepšími americkými školami a osobné skúsenosti s rôznymi školskými systémami, vnukli Ondřejovi nápad na založenie vlastnej strednej školy.
Vízia bola jednoduchá. Zreplikovať systém, ktorý funguje v USA a založiť ho aj v Českej republike. „Vtedy sme netušili, že ide o absolútny nezmysel,“ komentuje svoje začiatky podnikania v oblasti vzdelávania Ondřej.
Bez akýchkoľvek skúseností a informácií, aké to je náročné, sa rozhodli založiť školu bez väčšieho premýšľania. „Ja vždy hovorím, že keby som starší a mám formálne vzdelanie, tak by som veci riešil inak. Takže som šťastný, že sme do toho skočili a že sme prežili. Prežiť niečo také nie je nič jednoduché.“
Vďaka ziskom z organizovania veľtrhov odkúpili gymnázium v Prahe a neskôr založili aj prvú americkú akadémiu. „Aj keď nemám rád slovo startup, tak do určitej miery stále startup sme. Najmä v tom zmysle, že naša činnosť má veľkú zotrvačnosť, predovšetkým naše školy.“ Ondřej to odôvodňuje najmä tým, že nedokážu vyrásť o niekoľko stoviek alebo tisícok percent medziročne. Musia byť trpezliví aj pri náraste 30 percent a rovnako byť pripravení riešiť problémy, keď je treba.
Ako prvú školu odkúpili České súkromné gymnázium v Prahe, kde následne otvorili American Academy. Tento rok otvorili akadémiu v Brne s približne 30 študentmi a o rok sa ich škola sťahuje aj do Bratislavy.
Štátne školy vs. Americká akadémia
Primárnou cieľovou skupinou American Academy nie sú študenti štátnych škôl. Sú to deti, ktoré majú ambíciu ísť študovať do zahraničia na univerzity, takže potrebujú absolvovať vzdelanie v anglickom jazyku.
Ďalšia cieľová skupina sú deti prisťahovalcov, ktoré nevedia český alebo slovenský jazyk, a preto potrebujú štúdium zásadne v angličtine. Rozdiel, čím sa líši American Academy od štátnych škôl, je kladenie dôrazu na individuálny prístup študentov pri výbere predmetov, ktoré ich budú baviť, motivovať a posúvať ďalej.
Problém štátnych škôl vidí Ondřej Kania v tom, aké prostredie tam panuje. Verejné inštitúcie zamestnávajú rôzne typy učiteľov s odlišnými svetonázormi v rámci školstva. Na škole teda pôsobia konzervatívnejší a progresívnejší pedagógovia, ktorí sa podľa neho navzájom „negujú“, čo na školách spôsobuje horšiu atmosféru. „Podľa mňa je kľúčové, aby boli učitelia spokojní. Čo sa následne prejavuje aj na pozitívnej atmosfére a prístupe študentov a ich rodičov.“
Dôležitý je aj prístup vedenia k samotným pedagógom, pretože pri porovnaní s inými súkromnými medzinárodnými školami sú platy pedagógov, či už na gymnáziu v Prahe alebo na American Academy, nižšie. „Naši učitelia nie sú primárne motivovaní peniazmi. Ale sú motivovaní koncepciou školy a prostredím.“
Za nadštandard si treba priplatiť
Americká akadémia je súkromný projekt, preto nie je podporovaný štátom, avšak súkromné české gymnázium berie na študentov štátne dotácie. „Tvrdím, že by mi neprekážalo, keby sa dotácie od štátu zrušili. Naša škola je unikátna a dobrá. Uživila by sa aj keby sme museli zdvojnásobiť školné.“
Výška školného je prispôsobená cenám iných medzinárodných škôl v mestách, v ktorých školy JK Education pôsobia. „V Prahe sme najlacnejší v porovnaní s ďalšími štyrmi relevantnými medzinárodnými školami, v Brne sme lacnejší než jediná medzinárodná škola a v Bratislave budeme dokonca takmer na polovici alebo na tretine cien, ktoré tam majú ostatné medzinárodné školy.“
Školné dokáže narušiť rozpočet rodín, preto jednotlivé školy ponúkajú vo výnimočných prípadoch štipendiá. Zväčša ich dostávajú nadpriemerne inteligentní a nadaní žiaci, ktorí majú predpoklad dostať sa na najprestížnejšie zahraničné univerzity.
„Nemáme za sebou žiadnych miliardárov, ktorí by školu prevádzkovali ako svoj filantropický projekt a prínos spoločnosti,“ vysvetľuje Ondřej dôvod, prečo škola neponúka štipendiá väčšiemu množstvu študentov. „Bratislavská akadémia v roku, keď ju založíme, bude v mínuse 220 000 €. V druhom roku budeme približne na mínus 150 000 €. Až v treťom roku by sme sa mohli priblížiť k nule.“
Školné je spôsob, akým si súkromné vzdelávacie inštitúcie zarábajú na prevádzku, preto je dôležité vybudovať dobré meno školy, ale zároveň zvyšovať počet študentov. „Rozhodne nevezmeme každého, kto zaplatí. To si ľudia často myslia, ale už len z princípu to nejde. Keď do školy prijmete hlupákov, vyženiete všetkých ostatných.“
Preto musí vedenie prihliadať na zotrvačnosť, ktorá pramení z biznisu vo vzdelávaní. Na ponuku väčšieho množstva štipendií, prípadne na školu zadarmo, si budú musieť študenti počkať ešte niekoľko rokov.
Najmladší český minister školstva
Na základe dosiahnutých úspechov dostal Ondřej zaujímavú ponuku z českej politiky. Premiér Andrej Babiš mu ponúkol pozíciu ministra školstva. „Myslím si, že v 26-tich rokoch by mal človek skôr niečo budovať, aby boli výsledky, a nie sa snažiť robiť ministra.“
Ak by ponuku prijal, Ondřej by sa stal najmladším českým ministrom školstva v histórii. Avšak teraz považuje za prioritu preukázať úspech jeho škôl. „Chceme dodržovať koncepciu a dosahovať priaznivé výsledky. Aby sa študenti dostávali na dobré univerzity a aby mali kvalitné zamestnanie. Aby boli kreatívni a vytvorili napríklad svoj vlastný biznis.“
Či sa im to podarí splniť, dokáže vyhodnotiť až v priebehu nasledujúcich rokov. A pokiaľ by preukázal, že je jeho projekt úspešný, „tak by ma potom robiť ministra možno aj bavilo,“ dodáva Ondřej so smiechom.
Smelá vízia do budúcnosti
Úspech v školstve je pri mladých projektoch ťažko merateľný. Preto sa v rámci budovania firmy zameriavajú najmä na udržiavanie stability a dlhoročnej zotrvačnosti.
V oblasti agentúry, ktorá vysiela študentov do zahraničia, majú v pláne expandovať aj mimo českých hraníc. „Tento rok v rámci agentúry začneme ponúkať sprostredkovanie štúdia a poradenstva na univerzitách v USA, Kanade a vo Veľkej Británii.“ Zároveň plánujú rozšíriť organizovanie veľtrhov. Prvý mimočeský veľtrh amerických škôl ich čaká vo Viedni. Pre tieto podujatia plánujú zväčšiť záber zo stredných škôl aj na univerzity.
V rámci budovania škôl chcú zlepšovať a posilniť celý projekt. V nasledujúcom roku plánujú otvoriť školu vo Viedni alebo vo Varšave a následne plánujú zakladať každoročne jednu Americkú akadémiu v rámci európskych štátov. „A pokiaľ nám to vyjde, tak možno čoskoro prevezmeme nejakú súkromnú vysokú školu v Českej republike.“
Budovanie budúcnosti je dôležité
Ondřej v oblasti štúdia vidí v mentalite spoločnosti problém, ktorý sa snaží vo svojej vízii školstva zmeniť. „V Česku existuje štatistika, že približne 70-80 % voľného času trávia študenti základných alebo stredných škôl tým, že sa doučujú na predmety, ktoré im nejdú. V skutočnosti by to malo byť naopak. Študenti by mali objaviť, v čom sú skutočne dobrí a čomu by sa mali venovať. Následne pretaviť maximálne množstvo času, energie a iniciatívy do toho, aby sa v tých veciach posúvali a zlepšovali. Pretože potom budú mať v budúcnosti konkurenčnú výhodu, takže nielen že budú dobre uplatniteľní v čomkoľvek, ale hlavne ich to bude baviť, čo je dôležité.“
Toto záverečné posolstvo sa snaží Ondřej šíriť medzi mladými ľuďmi, aby sa naplno venovali oblastiam, ktoré ich bavia a sú pre nich dôležité.