Fitness centrum FitNation si buduje meno na individuálnom prístupe, odborných spoluprácach a pridaním technológií do bežného cvičenia.
V štvrtom ročníku na vysokej škole sa Roman Frečka spolu so spolužiakom rozhodli založiť fitness centrum, ktoré sa časom stalo veľmi vyhľadávané. V priebehu troch rokov sa im podarilo vybudovať značku, ktorá si zakladá na plnohodnotnom servise či osobnom prístupe ku klientom. Vybudovali tri posilňovne v Bratislave, ktoré sa vyznačujú aj tým, že implementujú technológiu do procesov spojených s fitnes centrom. Ich fitko sa stalo medzi ľuďmi obľúbené a počas ich pôsobenia si vybudovalo klientelu aj medzi známymi osobnosťami.
Tento rok sa však cesta dvoch spoluzakladateľov rozdelila. Roman Frečka pokračuje v premenovanom projekte FitNation po osamostatnení sa od spoločníka. O detailoch fungovania fitness centra sa s nami rozprával aj na konferencii Metro ON Line.
Študenti telovýchovy s podnikavým duchom
Vášeň pre šport hnala zakladateľov fitness centra vpred už počas štúdia. Ako študenti na Fakulte telovýchovy a športu na Univerzite Komenského v Bratislave získali základné skúsenosti a know-how o posilňovaní, rehabilitácií a základných procesoch súvisiacich s posilňovňou.
Roman Frečka popri škole pôsobil ako šéftréner v inom fitku. Následne si dvaja študenti založili vlastnú firmu. „V našom centre sme sa snažili veci vylepšiť. Pridali sme vlastné prvky, zvýšili sme odbornosť. Od štvrtého ročníka na vysokej škole podnikáme,“ vysvetľuje podnikateľ Roman Frečka.
Servis pre klienta môže byť rozhodujúci
V každom meste je množstvo posilňovní, ktoré ponúkajú kvalitné priestory, zariadenia na cvičenie, ale aj osobných trénerov. Odlíšiť sa a uspieť je preto pre novovznikajúce fitness centrum náročné. Roman Frečka sa zameral najmä na servis a príjemnú atmosféru, ktorú ponúka svojim zákazníkom.
„Naša práca je dávať dokopy šikovných ľudí. Zohnali sme partnerov fyzioterapeutov, vytvárame spolupráce s doktormi, máme spoluprácu s FTVŠ na Univerzite Komenského v Bratislave, kde mi odporúčajú najlepších trénerov a zohnali sme aj kvalitné výživové poradkyne,“ vyzdvihuje podnikanie Frečka.
FitNation sa podľa neho odlišuje aj prístupom k cvičeniu. Proces so zákazníkom začína úvodnou konzultáciou, ktorá zaberie približne hodinu. „Klient vyplní zdravotnú anamnézu, kde zisťujeme, či netrpí nejakou vážnou chorobou najmä chronického charakteru. Ďalej sa pýtame klienta, či má za sebou operačné zákroky. Potom prechádzame na kategóriu o životnom štýle, strave a následne o cieľoch, ktoré chce dosiahnuť,“ približuje Frečka.
Po úvodnej konzultácii, ktorá je bezplatná, vyšlú klienta na diagnostiku, kde sa zobrazujú jeho prirodzené pohybové vzory, väčšinou súvisiace s držaním tela. „Ak ide všetko v poriadku, tak sa na základe diagnostiky vytvorí tréningový plán. Ak ale nie je v poriadku, zákazník ide ešte k fyzioterapeutovi,“ dopĺňa Frečka. Pokiaľ sa klient rozhodol, že má redukčný alebo naberací cieľ, automaticky ho odporúčajú k ich výživovej poradkyni, ktorá s ním pracuje samostatne.
„Veľkou výhodou je, keď tréner nemusí byť v strese, že stratí klienta. Radšej ho pošle k kolegovi, kto sa v oblasti vyzná a dokáže mu pomôcť. Po odbornej pomoci sa zákazník vráti k trénerovi, s ktorým cvičí ďalej podľa plánu. Naše fitness centrum funguje práve na servise pre klienta, kde sa vyplní anamnéza, určí sa smer, zdravotný stav a ide sa za stanoveným cieľom,“ vysvetľuje proces so zákazníkom Roman Frečka.
Fitness centrum FitNation oslovuje svoju klientelu aj implementáciou technológií, ktoré slúžia najmä pri diagnostike celého tela pred cvičením. Prostredníctvom nich dokážu klientovi navrhnúť presný tréningový plán, určený pre jeho zdravie, schopnosti a ciele. „Medzi štandardné prístroje patrí IN-Body, ktorý používajú aj v iných fitkách,“ približuje Frečka. Tento prístroj skúma telesné tuky, cukry, svalovú hmotu a podobne.
Ďalšie prístroje využívajú v spolupráci s fakultou telovýchovy a športu, od ktorej si zariadenia buď požičiavajú alebo pracujú s klientom priamo tam. „Momentálne pracujeme aj na aplikácii, v ktorej sa bude na mobilnom zariadení klientovi pravidelne zobrazovať jeho progres, ako napreduje,“ približuje Roman Frečka.
Zaujímavá odlišnosť od bežných fitness centier je, že vo FitNation nenájdete klasické stroje na cvičenie. Nájdete tam maximálne kardio zariadenia, ako sú bežiaci pás, air bike, cyklistický trenažér a podobne. „Celý náš princíp je, že sa v našej posilňovni pracuje s voľnými váhami a s vlastným telom. Plus máme časť, kde sa robia bojové športy,“ dopĺňa ponúkané služby Roman Frečka.
Každý klient si vyžaduje odlišný prístup
Pri podnikaní v oblasti fitness centier musíte zvážiť, akú cieľovú skupinu chcete osloviť. „Najviac promujeme funkčný tréning, ktorý má množstvo definícii a nájdete ho aj na internete. Ja to vnímam ako racionálne vymyslený tréningový program na základe toho, čo klient chce dosiahnuť a zoberie do úvahy všetky faktory, ktoré na to vplývajú,“ vysvetľuje Frečka.
Preto si svojich klientov rozdelili do troch základných skupín, podľa ktorých vytvárajú špecializované tréningové plány:
- Redukčno-naberacie tréningy – Pri takomto type tréningu chcú ľudia nabrať svalovú hmotu alebo schudnúť.
- Zdravotné problémy – Sem prichádzajú ľudia s bolesťami napríklad chrbta, kolena alebo po operácii, preto je aj tréningový program úplne individuálny a odlišný.
- Výkonnostné ciele – Tento typ zákazníkov má dopredu stanovený cieľ a chce napríklad zabehnúť polmaratón a pritom mať odbornú prípravu.
Rovnako udržiavajú krok s trendom vzrastu popularity bojových športov, pričom vytvorili priestor na tréning práve tomuto typu zákazníkov. „Približne 15 % z našich tréningov sú bojové športy ako thajský box, jiu jitsu, mma a podobne.“
Meno založené na odborných spoluprácach a budovaní marketingu
Značku dokážu budovať služby, ktoré ponúkate, ale veľakrát zavážia aj nadviazané spolupráce. „Máme spoluprácu s výživovými poradkyňami, ktoré sú top vo svojom odbore. Výživový poradca vie zákazníkovi poradiť s jedálničkom, poslať ho na rozbor krvi, kde sa dá zistiť, ako je na tom s hormónmi, vitamínmi, minerálmi a podobne. V podstate zisťuje, ako funguje zákazníkove telo zvnútra a na základe toho sa dá spraviť určitý plán,“ vysvetľuje Frečka.
Ďalšie spolupráce nadväzujú nielen s FTVŠ na UK v Bratislave, ale aj s nemocnicami. V rámci džentlmenskej dohody fungujú nemocnice s fitness centrom aj opačným smerom, kde odporúčajú posilňovňu pacientom po operácii, ktorý potrebujú zacvičiť zranené miesto.
Klienti tak majú po ruke viacero služieb, prípadne majú priame odporúčania na ciele, ktoré chcú cvičením dosiahnuť. „V súčasnosti koluje množstvo dezinformácii, keď na internete môže hocikto napísať o hocikom, že je kvalitný výživový poradca a ani nemusí byť. My ručíme za kvalitných a odborných ľudí.“
Pri budovaní marketingu využívajú na propagáciu populárny trend influencerov. „Chodia k nám veľmi zaujímaví ľudia. Pokiaľ sa ich sledovatelia zhodujú s našou cieľovou klientelou, tak sa s nimi zväčša dohodneme na spolupráci. Následne vymyslíme kampaň, vďaka čomu oslovíme aj viac ľudí,“ približuje pohľad budovania marketingu posilňovne Roman Frečka. Stálymi návštevníkmi fitka sú napríklad Tónko Suchota, Joe Trendy a pod.
Od cenníku až po výsledky
Pri vytváraní cien sa zamerali na motivačné ohodnotenie tých najlepších profesionálnych trénerov v obore a zároveň na prijateľnú cenu pre zákazníka. Je za tým veľa prace s optimalizáciou nákladov a procesov. „Keď idú klienti do bežného komerčného fitka, tak si tréneri pýtajú štandardnú sumu. Plus si k tomu človek priráta vstup do fitness centra, kávu, proteínový nápoj. Naopak, keď príde klient ku nám, tak má zaobstaraný full servis. V cene má zabezpečené parkovanie, skrinku, kávu, vodu, po tréningu dostane proteínový nápoj, uterák, aby sa mohol potom osprchovať,“ vysvetľuje Frečka.
Veľa posilňovní funguje na princípe dlhodobých permanentiek, niekedy až na rok. „Oni vedia prečo to robia, pretože človek si zakúpi dlhodobú permanentku a po nejakom čase sa môže stať že prestane do fitka chodiť. My sme nechceli ľudí viazať na dlhé obdobie ako v iných posilňovniach. Maximálne ponúkame permanentky na 10 tréningov, po ktorých budú mať jeden zadarmo,“ približuje Roman Frečka.
Roman Frečka vidí za pozitívnymi výsledkami so zákazníkmi odborný prechod medzi fyzioterapiou a bežným cvičením. „Ak človek trpí bolesťami a chce sa dostať na plno do života, je táto postupnosť nevyhnutná. A celý tréning je zameraný hlavne na to, v čom máme aj najlepšie výsledky. Slúži to ako prevencia pred zranením,“ dopĺňa.
Do budúcna plánuje najmä zautomatizovať procesy v posilňovni, nakoľko ide stále o mladú firmu. „Ďalej máme v pláne dostať na vyššiu úroveň komunikáciu s klientom a komunikovanie ich výsledkov. Pretože chceme, aby každý týždeň videl človek, v čom sa zlepšil,“ na záver zhodnocuje podnikateľ Roman Frečka.