Ako sa stať copywriterom a ktoré schopnosti vás odlíšia od konkurencie?

Copywriting je jedna z najjednoduchších ciest, ako sa začať živiť písaním. Nepotrebujete formálne vzdelanie, môžete pracovať z domu a stretnete sa so zaujímavými ľuďmi. Ako sa stať copywriterom?

Je to copywriting. Nie copywritting, ani copyrighting. Text môžete začať napríklad rozhnevaním publika, že nepozná správny názov. Je to profesia, ktorú ťažko vysvetlíte svojej babke a vďaka ktorej by ste mohli ležať pri bazéne na Bali zarábať si písaním. Nie je to však práca pre každého. A tiež vás môže lehátko nepekne otlačiť. Čo potrebujete k tomu, aby ste sa stali copywriterom?

Copywritingu sa venujem niekoľko rokov. Písala som pre SEO a marketingové agentúry, veľké firmy, malé startupy i pre individuálnych klientov. Tvorila som obsah pre webové stránky koučov, písala som blogy pre dentálne kliniky a eshopy s luxusnými šperkami a vytvárala som príbehy superhrdinov pre online hru. A raz som tiež písala článok o tom, ako správne vložiť riad do umývačky – aj o tom je práca copywritera. Čo je to copywriting?

Copywriting je tvorba marketingových a reklamných textov, ktoré predávajú produkt, službu alebo myšlienku. Sú to texty na webstránkach, v brožúrach, v newslettroch či blogové príspevky. Copywritingu sa venujú copywriteri. Podrobnosti o profesii copywritera si môžete prečítať v článku Kto je copywriter a kedy si objednať jeho služby?

Prečo sa stať copywriterom?

Ako copywriter môžete pracovať ako zamestnanec alebo externý copywriter na voľnej nohe. Môže to byť zaujímavá a aj lukratívna práca. Copywriting je práca vhodná pre kreatívnych ľudí so záujmom o písanie a znalosťami o predaji, ktorí radi pracujú osamote a uprednostňujú finančné ohodnotenie za projekt, nie za odpracovaný čas. Aké sú najväčšie výhody tejto profesie?

Výhody práce copywritera

  1. Copywriting je práca z domu. Ako copywriter môžete pracovať externe z domu, kaviarne alebo hoci aj z druhej polovice sveta. Samozrejme, len vtedy, ak nie ste zamestnaný v agentúre. Mnoho agentúr a klientov využíva externých copywriterov, ktorým dáva zadania na diaľku. Profesia externého copywritera preto môže vyhovovať práve ľuďom, ktorí radi pracujú z domu, prípadne žijú v zahraničí alebo cestujú a hľadajú prácu online.
  2. Nepotrebujete akademické vzdelanie. Aby ste sa stali copywriterom, nie je nevyhnutné vyštudovať vysokú školu so zameraním na marketing alebo predaj. I keď sa vám diplom zíde, potrebné sú predovšetkým vedomosti, ktoré musíte ovládať.
  3. Sami si prispôsobujete pracovný čas. Ak radšej pracujete večer, v noci, prípadne cez víkendy, flexibilnú dobu práce copywritingu budete ľúbiť. Copywriting je práca za projekt/článok/textový obsah, teda si sami môžete prispôsobiť, kedy budete pracovať. Týka sa to však iba externých freelance copywriterov, nie zamestnancov s pevným pracovným časom. I keď je na vás, kedy chcete pracovať, musíte vedieť dodržiavať deadline.
  4. Do obsahu môžete vložiť svoju kreativitu. Vďaka tvorbe textov môžete vytvárať kreatívny obsah. Copywritingu by sa mali venovať iba ľudia, ktorí radi píšu – kvalitné písanie bude totiž náplňou vašej práce. Ak vás nebaví písať, copywriting nie je pre vás.
  5. Môžete sa stretnúť so zaujímavými ľuďmi a byť súčasťou príjemných projektov. Vďaka tejto práci som mala možnosť spoznať sa s podnikateľmi a majiteľmi firiem, pre ktorých som písala. Vie to byť príjemné plus tejto profesie, ktoré vás dokáže osobnostne i profesne posunúť ďalej. Byť súčasťou pozitívnych a hodnotných projektov vie potešiť.

Ktoré kľúčové znalosti potrebujete ku copywritingu?

I keď nepotrebujete akademický titul, musíte mať určitý set znalostí, ktorý je pre copywriting nevyhnutný. Skvelá gramatika a štylistika je pre tvorbu textov samozrejmosťou. Korektný písomný prejav však nie je základným predpokladom copywritingu. Len preto, že ste mali jednotky z diktátov, nemusíte byť automaticky dobrý copywriter.

Prečítajte si tiež

Dobrý copywriter musí rozumieť predaju. Musí sa vedieť vcítiť do kože svojej cieľovej skupiny, pre ktorú je text určený. Mal by ovládať základy marketingu, a to nielen všeobecne, ale i v rámci online marketingu a písaného textu – napríklad by mal poznať rámec STDC (see, think, do, care). Mal by chápať, čo sú to persóny, kľúčové slová a mal by sa rozumieť psychológii.

Naučte sa predávať vďaka storytellingu

Ak máte dobrú gramatiku a štylistiku a rozumiete sa psychológii predaja, máte niekoľko odškrtaných políčok na ceste k odznaku dobrého copywritera. Avšak je tu ďalšia znalosť, ktorá urobí vaše texty pútavými a kreatívnymi. Ako dobrý copywriter by ste mali ovládať storytelling, teda by ste mali vedieť rozprávať príbeh. Každý produkt, služba, projekt, webstránka či blogový post rozpráva určitý príbeh. Každý predaj je rozprávanie príbehu.

Svoju tvorbu by ste mali vedieť podať práve v tejto podobe. Text nie je iba o starom známom rozčlenení na úvod, jadro a záver, ale tiež o konfliktoch, ktoré je potrebné v texte nastoliť a následne rozuzliť. Odporúčam naštudovať si Cestu hrdinu, ktorú vo svojej knihe Hrdina tisícich tvárí popísal Joseph Campbell. Zíde sa vám tiež znalosť 12 archetypov podľa C. G. Junga a 16 osobností podľa Myers-Briggs osobnostného testu.

Ako sa copywriter dostane k zákazkám?

Ako copywriter sa môžete špecializovať pre určitý obsah v rámci formy - napríklad písanie blogových článkov, newsletterov, prípadne v oblasti témy – copywriting o elektronike, bývaní, fitness atď. Pre začiatok je lepšie písať do šírky a časom sa prípadne začať špecializovať. Sami budete potrebovať čas, aby ste zistili, čo vás baví písať a čomu sa chcete venovať v budúcnosti.

Písať copy texty môžete viacerými spôsobmi. Môžete pracovať pre agentúru alebo priamo s klientami, prípadne môžete pracovať aj aj – záleží na samotných zákazkách, ktoré dokážete získať. Práca pre agentúru či priamo pre klienta má svoje pre i proti. Pozrime sa na to.

Copywriter pre agentúru

Doteraz som pracovala pre dve slovenské SEO a marketingové agentúry ako externá copywriterka a content marketérka. S oboma spoluprácami som bola veľmi spokojná. Spolupráca fungovala tak, že marketingový manažér či copywriter, ktorý pracuje pre agentúru interne, mi zaslal zadania, ktoré som následne vyhotovila a poslala späť. Následne sa v prípade potreby dorobili potrebné zmeny. Obe spolupráce boli veľmi príjemné a nestretla som sa s problémami. Feedback na články ma tiež naučil pracovať lepšie s textom a mnoho som sa vďaka týmto skúsenostiam naučila.

Pri práci pre agentúru však myslite na to, že časť vašej odmeny ide práve agentúre. Pri priamej spolupráci by ste za napísaný text získali viac peňazí. Rovnako nemáte vplyv na výber obsahu, ktorý budete písať. Občas proste prídu zadania, ktoré nebudú zaujímavé. Vždy sa však môžete rozhodnúť, či dané zadanie prijmete alebo odmietnete. Práca pre agentúru môže byť nestabilná. Niekedy jednoducho klienti ukončia spoluprácu a vy prídete o prácu – často zo dňa na deň.

Prácu copywritera pre SEO marketingovú a reklamnú agentúru nájdete často medzi online inzerciou. K obom prácam som sa dostala práve týmto spôsobom – videla som, že hľadajú externých copywriterov na ich webových stránkach.

Služby copywritera pre firmy a klientov

Písať môžete priamo pre firmy a klientov. Priama spolupráca môže byť kreatívnejšia i finančne lepšie ohodnotená. Klienti vám môžu dať voľnejšiu ruku v tvorbe obsahu. Môžete vytvárať blogové posty, newslettre alebo niečo iné – záleží na vás. Ja napríklad najčastejšie vytváram články a texty na webstránky. Copywriting, kedy komunikujete priamo s klientom, môže byť tiež finančne zaujímavý – predovšetkým však po niekoľkoročných skúsenostiach v obore. V tomto prípade klient vypláca iba vás, teda časť odmeny nejde agentúre. Postupne získate dobré referencie, zaujímavé kontakty a dostanete sa k lepším zákazkám, ktoré budú lepšie platené.

Prečítajte si tiež

Nevýhodou priamej spolupráce je, že niekedy majú klienti predstavy a očakávania, ktoré reálne nie sú možné uskutočniť. Ako copywriter musíte vedieť takéto situácie dobre odkomunikovať a nájsť dohodu a riešenie. Musíte sa tiež rozhodnúť, ktoré zákazky chcete vziať a ktoré nie – nejde však len o finančnú odmenu, ale tiež o etickú. Ak ste napríklad zarytý abstinent, nebudete chcieť pracovať pre predajcu alkoholu a podobne. Osobne som musela zopár zákaziek odmietnuť, pretože som nesúhlasila s určitou filozofiou firmy či produktom. Vždy pracujem iba na projektoch, ktorým skutočne verím.

Prácu copywritera pre firmy si môžete nájsť opäť pomocou online inzercie, LinkedIn alebo vďaka odporúčaniu. K mnohým zákazkám som sa dostala tak, že ma niekto osobne odporučil. Táto profesia je často i o dobrých kontaktoch. Byť freelancerom znamená byť podnikateľom, teda si vytvárajte sieť kontaktov.

Článok pokračuje pod reklamou

Aké sú nevýhody práce copywritera?

Ak ste na voľnej nohe, myslite na to, že neexistuje žiadna stabilita. Zákazky prichádzajú a znova odchádzajú, klienti môžu meškať s platbami a občas budete musieť tvoriť texty, ktoré vás nebudú baviť.

Nevýhodou je tiež pomerne veľká konkurencia na Slovensku. Klienti často nevedia, ktorý copywriter je naozaj skúsený a dobrý. Mnoho copywriterov je ochotných pracovať za veľmi nízku sumu za svoju prácu, čo niektorým klientom vyhovuje.

Niekoľkokrát som sa stretla s ponukami, kedy klient hľadal skúseného copywritera, od ktorého mal vysoké nároky a ponúkal za jeden článok odmenu 5 eur – dokonca i u pomerne zvučných webstránkach. Pri nízkom ohodnotení práce v konečnom dôsledku trpia všetky strany – copywriter, klient, čitatelia a dokonca i ostatní copywriteri, ktorí sú skúsenejší, no prácu získajú menej skúsení a nekvalitní copywriteri, ktorým neprekáža pracovať takmer zadarmo.

Copywriterov je na Slovensku ako maku. Som členom v niektorých facebookových skupinách ohľadom marketingu na Slovensku a len čo sa medzi príspevkami objaví, že niekto hľadá copywritera, okamžite ho zasype množstvo komentárov. Vďaka tomu, že k tejto profesii prakticky nepotrebujete akademické vzdelanie a môžete pracovať z domu, sa copywritingu venuje množstvo ľudí.

Ak chcete byť dobrý copywriter, mali by ste sa odlíšiť od iných. Tu je niekoľko tipov, ktoré vám k tomu pomôžu.

Ako byť dobrý copywriter:

  1. Buďte viditeľný. Spravte si vlastnú webstránku a LinkedIn účet. Už len vďaka týmto dvom veciam sa odlíšite od veľkého množstva iných copywriterov.
  2. Buďte odborníkom v určitom obore. Mne napríklad pomáha to, že som v prvom rade spisovateľka kníh, teda mám úspechy a skúsenosti v tvorbe fikcie. Vďaka znalostiam zo storytellingu a tvorby postáv som napríklad vytvárala príbehy hrdinov online hry pre zahraničnú hernú spoločnosť.
  3. Zlepšujte sa v písaní. Buďte otvorený novým spoluprácam a učte sa odlišným štýlom písania. Práve práca pre agentúru, kedy budete písať pre viacerých klientov, vás naučí písať pre odlišné persóny.
  4. Neustále hľadajte nové spolupráce. Zákazky si vo väčšine prípadov musíte hľadať sami – a to stále. Napriek tomu po čase, keď máte dostatok skúseností a ste viditeľní, môžu klienti prichádzať za vami. Využite výhodu flexibility tejto práce a posúvajte sa vpred.
  5. Bavte sa. Ak sa chcete živiť písaním, zrejme vás predovšetkým baví. Tak si ho užite. Keď som napríklad dostala ponuku na napísanie článku o tom, ako efektívne poukladať riad do umývačky, najprv som si myslela, že je to zlý sen. Nakoniec som na ponuku kývla, článok napísala, dobre sa pri ňom zabavila a dokonca som za neho dostala i zaplatené viac, než za iné, náročnejšie články. Najlepšie výsledky dosiahnete vtedy, keď vás bude práca baviť.

Koľko zarába copywriter?

Práca copywritera je oceňovaná rôzne - za normostranu, článok, projekt alebo za hodinu. Vždy záleží od samotnej zákazky a dohody konkrétnej spolupráce. Častým merítkom je práve normostrana, teda štandardizovaná norma textu o dĺžke 1800 znakov. Štandardne má jeden článok približne 2 normostrany (tento článok má 7 normostrán). Za jednu normostranu si môžete zarobiť u niektorých klientov 10 eur, u iných 40 či i viac, teda odmena za článok môže byť 20 i 80 a viac eur. Zo začiatku môžete dostať za jednu normostranu práve 10-15 eur.

Záleží tiež od toho, aká forma spolupráce vám vyhovuje – niekto dá prednosť dlhodobým projektom, na ktorých bude pracovať pár týždňov či mesiacov, iný zas uprednostní pravidelnú tvorbu článkov na web. Práca copywritera je rozmanitá po viacerých stránkach a odmena záleží od mnohých faktorov. Ja mám u odlišných klientov rozličné spôsoby odmeny – pri niektorých klientoch mi vyhovuje odmena za normostranu, u iných za článok, u ďalších za projekt či za hodinu.

Ako začať s copywritingom?

Ak ste si povedali, že vás práca copywritera zaujala a máte schopnosti, ktoré pre túto profesiu budete potrebovať, vytvorte si web a LinkedIn účet a ponorte sa do štúdia marketingu a storytellingu. Popraskajte si hánkami a rozhliadnite sa po ponukách na internete alebo sa spýtajte medzi známymi.

Položte si na lehátko mäkký uterák, aby ste sa neotlačili a pusťte sa do písania prvých copywritingových zákaziek. A keď sa vás babka opýta, čo je to ten „kopyrajtin“, tak si vymyslite niečo zaujímavé, napríklad, že ste pirát cez texty a dramaticky si natiahnite pásku cez oko.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba

Čo všetko musí podnikateľ zabezpečiť, než začne podnikať s taxislužbou cez digitálne platformy? Aké dane sa ho týkajú a má povinnosť používať e-Kasu?

Živnosť vs. s. r. o. v roku 2024

Aké sú rozdiely medzi podnikaním formou živnosti a s.r.o. v roku 2024 pri zakladaní, ručení, účtovníctve, daňovo-odvodovom zaťažení, aj pri prípadom ukončovaní podnikania, sa dočítate v článku.

Zdaňovanie a odvody z príjmov autorov v roku 2024

Akými spôsobmi si môžu vysporiadať daň z príjmov autori? Aké si môžu uplatniť výdavky? Môže z tohto príjmu vzniknúť povinnosť uhrádzať mesačne odvody na sociálne a zdravotné poistenie?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky