Pre Podnikajte.sk píšem práve ako guest blogger a content writer. Ako táto spolupráca prebieha tak, aby boli spokojné všetky tri strany – Podnikajte, ja i čitatelia?
V predošlom článku Guest blogging – čo to je a prečo blogovať pre druhých? som písala o tom, prečo je guest blogging skvelým spôsobom, ako osloviť nových čitateľov, budovať si autoritu v oblasti a vytvoriť si nové kontakty. Ak by ste chceli vyskúšať hosťovské blogovanie na vlastnej koži, prinášame vám niekoľko tipov, ako na to.
Ujasnite si ciele guest bloggingu
Ešte než začnete písať svoj prvý hosťovský blog, premyslite si, aké sú vaše ciele. Chcete budovať spätné odkazy, zvýšiť kredibilitu alebo získať nových klientov? Myslite na to, že váš blog bude na webstránke uverejnený aj o rok, dva či päť rokov.
Skúste si zosumarizovať, čo chcete guest bloggingom dosiahnuť a podľa toho začnite hľadať webstránky, pre ktoré by ste mohli vytvárať hosťovské blogy. Ak si chcete zvýšiť kredibilitu, asi siahnete po renomovaných a vysoko hodnotených weboch s reputáciou, zatiaľ čo pri cieli získať čo najviac nových klientov sa budete skôr obzerať po weboch s čo najväčším dosahom na vašu cieľovú skupinu.
Ako nájsť guest bloggingové spolupráce?
Príležitosti ku guest bloggingu môžete nájsť práve na webstránkach, ktoré sami radi navštevujete. Ak sa zaujímate o určitú tému ako sú napríklad cudzie jazyky a čítate si weby s touto tematikou, môžete ich osloviť na spoluprácu.
Nezabúdajte ani na príbuzné odbory. Ak máte napríklad webstránku o výučbe cudzích jazykov, ktorá je úspešná nielen vďaka produktu, ale i ako online podnikanie, spolupracovať môžete aj s portálom o podnikaní. Na ňom môžete písať napríklad o tom, čo online biznis so sebou prináša a aké sú jeho výhody, resp. nevýhody.
Ďalšie príležitosti k hosťovskému blogovaniu môžete nájsť cez internetové vyhľadávače, Facebook alebo LinkedIn. Môžete si napríklad vyhľadať ľudí, ktorí sa venujú podobnej problematike a zistiť, či majú vlastný web, na ktorom by ste mohli blogovať.
Urobte si prieskum webstránky
Ešte predtým, než oslovíte majiteľa vyhliadnutej webstránky, na ktorej by ste chceli blogovať, urobte si jej prieskum. Je web aktívny? Je hodnoverný a má dobrú reputáciu? Ako pracuje so sociálnymi sieťami? Ako reaguje jeho publikum?
Prečítajte si niekoľko článkov, blogov na danom webe, vyhľadajte si informácie o autoroch, ktorí naň prispievajú. Pamätajte na to, že na spoluprácu si treba hľadať len kvalitných partnerov – ovplyvňujú totiž vašu reputáciu.
Ak ste s výsledkom prieskumu spokojný, môžete majiteľa webstránky kontaktovať. Predstavte sa, priložte svoju webstránku alebo blog a spýtajte sa, či prijíma guest bloggerov. Skúste mu predostrieť, aké výhody získa, keď budete pre neho písať – napríklad kvalitný obsah, zdieľanie obsahu na vašich sociálnych sieťach a podobne. Podmienky spolupráce sa môžu líšiť medzi rozličnými webstránkami.
Podobne je to aj s ohodnotením. Závisí od dohody s majiteľom webu, či za guest blog dostanete aj malý honorár alebo bude spolupráca výhradne na barterový spôsob.
Ako vybrať tému guest blogu?
Pri guest bloggingu by mnoho autorov automaticky chcelo napísať blog na tému, ktorá ich najviac zaujíma, alebo v ktorej sú dobrí. Avšak tému by nemal vyberať autor blogu, ale vlastník webstránky, na ktorej bude blog umiestnený. Majiteľ webstránky vie najlepšie, čo zaujíma jeho čitateľov a na ktoré témy sú najlepšie ohlasy. Nechajte preto výber témy práve na ňom.
Rovnako prebieha moja spolupráca pre Podnikajte.sk. Ako spisovateľka a copywriterka by som mohla písať o archetypoch fiktívnych postáv alebo dialógu. Musím však myslieť na to, aké témy môžu zaujímať aj čitateľov portálu o podnikaní. Preto sa viac venujem marketingovým témam, napríklad ako propagovať knihu, ako napísať zaujímavú knižnú anotáciu alebo ako pristupovať k e-mail marketingu. Obsah hosťovského blogu by mal byť vždy prispôsobený webstránke, na ktorej bude uverejnený.
Zaujímajte sa publikum
Pri hosťovskom blogovaní by ste mali myslieť v prvom rade na publikum webstránky. Majiteľ webstránky by vám mal poskytnúť informácie o tom, kto je jeho cieľová skupina. I keď pri guest bloggingu budete vytvárať obsah v odvetví, v ktorom sa sami pohybujete, cieľovka sa môže mierne líšiť.
Najlepšie by bolo, ak by mal majiteľ webstránky vytvorené persóny, ktorých sa môžete držať. Ak persóny nemá k dispozícii, spravte si prieskum jeho webstránky, prečítajte si niekoľko článkov, prípadne sa pozrite, na čo ľudia reagujú na jeho sociálnych sieťach.
Majte svoj štýl písania
Čitateľovi by malo byť jasné od začiatku, že ste blog tvorili vy – guest blogger, nie majiteľ webstránky. V úvode článku by ste preto mali napísať niečo konkrétne, vďaka čomu čitateľ pochopí, že článok nepísal majiteľ blogu, prípadne iný bloger.
Ak pre webstránku píšete pravidelne, mali by ste zachovať rovnaký štýl písania. Ak má webstránka určitý štýl tvorby (napríklad na konci zhrnutie, citáty a pod.), dodržiavajte ho.
Guest blogging je o zaujímavých informáciách, nie o autorovi
Myslite na to, že váš hosťovský blog by mal byť predovšetkým zdrojom zaujímavých informácií, nie reklamou na váš produkt. Nakoľko vás čitateľ nepozná a píšete o téme z pozície experta, mali by ste mu dodať dôkazy o vašej odbornosti, no nemalo by ste sa vychvaľovať svojimi úspechmi či odkazovať na svoj najnovší produkt, ktorý si čitateľ môže zakúpiť.
Zameriavajte sa na kvalitný obsah, ktorý čitateľa zaujme natoľko, že rád (a dobrovoľne) príde na vašu webstránku – vďaka spätnému odkazu vo vašom autorskom popisku.
K hosťovskému blogu pridajte vaše bio
Najdôležitejšou súčasťou hosťovského blogu je vaše autorské bio, teda krátky popis o vás. Autorské bio slúži na vaše propagovanie a na to, aby čitatelia prišli na vašu webstránku. Preto by ste si mali na vašom popise dať záležať.
Do popisu napíšte, čomu sa venujete a pridajte odkazy na vašu webstránku alebo sociálne siete. Bio je priestor pre vaše sebapropagovanie, tak ho využite. Obsah vášho autorského popisu prispôsobte webstránke. Ak píšete pre viaceré weby, vaše bio sa môže líšiť podľa potreby.
Guest blogging uverejnením blogu nekončí
Keď majiteľ webstránky uverejní váš hosťovský blog, nezabudnite ho zdieľať na svojich sociálnych sieťach, prípadne pošlite newsletter. Urobte tak, i keď ste sa na tom s majiteľom webstránky vyslovene nedohodli v rámci podmienok spolupráce. Vďaka zdieľaniu sa k vášmu článku dostanú vaši čitatelia a k majiteľovi webstránky sa zvýši čítanosť.
Čitatelia môžu mať k vášmu článku otázky, na ktoré by ste mali odpovedať. Vráťte sa preto k blogu a sledujte komentáre, prípadne sledujte sociálne siete webstránky a odpovedajte tam. I tak môžete získať nové publikum.