Vytvorila franšízu a jej podnikanie je od začiatku na predaj. Biznis vybudovala na komunite psíčkarov a zdravých pamlskoch, ktoré môžu jesť aj ľudia. Dnes stavia kino pre psov.
Mia Kurucová chcela byť od detstva novinárkou. Za svojím snom si cieľavedomo išla a začala študovať žurnalistiku. Neskôr vystriedala niekoľko povolaní, istú dobu bola dokonca aj letuškou v Dubaji. Pracovala ako redaktorka hlavných správ v STV a po čase prešla do Markízy, kde sa venovala investigatíve. Zameriavala sa najmä na reportáže o množiarňach a týraní psov na Slovensku. Jedného dňa sa dostala do Strassburgu ako parlamentná redaktorka a narazila na štúdiu, podľa ktorej je jeden z najrýchlejšie rastúcich biznisov v Európe pet business. A tak bolo o jej ďalšom osude rozhodnuté.
Ak nie teraz, tak nikdy
Mia sa v rámci svojej mediálnej kariéry venovala témam ako týranie zvierat či množiarne. Spoznala sa s komunitou psíčkarov, v tej dobe ale ešte netušila, že už čoskoro bude jej živobytie stáť práve na štvornohých maznáčikoch.
Keď objavila bruselskú štúdiu o biznisoch s najväčším potenciálom rastu, zistila, že na trhu je obrovský dopyt po všetkom od oblečenia pre psov, hotelov, až po granule a pamlsky. Medziročný nárast bol obrovský a Miu to zaujalo. Už dlhšie premýšľala nad podnikaním a ako 24-ročná si povedala, že ak nezačne teraz, tak nikdy.
Miu odmalička viedli rodičia k láske ku zvieratám. Doma mali mačky, papagája a iné zvieratá a ona sama má troch psov adoptovaných z útulku. Vždy mala k zvieratám blízky vzťah.
Mala odhodlanie, dôverne poznala prostredie a komunitu psíčkarov, videla dieru na trhu a dostala nápad, ku ktorému mala navyše silný osobný vzťah. Spolu s kamarátkou sa rozhodli založiť pekáreň pre psov MLS. Chceli vyrábať krmivo pre psov, ktoré bude nielen chutné, ale aj zdravé. Dobroty pre psíkov a mačky z pekárne MLS sú plné mäsa, neobsahujú geneticky modifikované suroviny a suroviny na prípravu pochádzajú od miestnych farmárov. Podnikanie sa začalo postupne rozrastať a okrem výroby pamlskov prišli na rad aj ďalšie projekty.
Pekáreň, kaviareň, park
Od otvorenia pekárne to bol len krok k rozbehnutiu kaviarne pre psov a mačky MLSkafé. Medzičasom Miina kamarátka odišla na materskú a Mia zostala na podnikanie sama.
Po istom čase pribudol do portfólia HAF park, ktorý je súčasne Miiným najväčším projektom a stále sa rozrastá. Momentálne nájdete v jej HAF parku psiu škôlku, chovateľské potreby, ozonoterapiu, kaviareň a socializačnú miestnosť. V štádiu prípravy je veterinárna klinika a salón pre štvornohých miláčikov. Mia chce ľuďom ušetriť čas a vytvoriť na jednom mieste takzvaný „one stop shopping“. „Prídete raz a vybavíte všetko.“ V HAF parku čaká pozitívny zážitok na psíkov aj ich majiteľov. Spája tiež komunitu ľudí, ktorá je v tomto segmente kľúčová.
Aktivity pribúdali postupne a ktorým smerom sa pohnúť, jej vždy ukázali zákazníci. Jednoducho narástol dopyt po určitom produkte alebo po určitej službe. Nový projekt pridáva do svojho portfólia vždy približne po roku. V januári začne pracovať s určitou myšlienkou, od marca sa venuje realizácii a pred Vianocami projekt spúšťa. Dáva si teda dostatok času na plánovanie aj na samotnú realizáciu.
Začiatky výroby
Mia sa ako redaktorka okrem psíčkarských tém venovala aj agro rezortu, hygiene či verejnej správe, a tak poznala potrebné právne predpisy. To jej výrazne uľahčilo podnikateľské začiatky. „Novinárčinu považujem za skvelý základ pre každého podnikateľa,“ smeje sa. Vďaka žurnalistike sa človek naučí vyhľadávať si informácie a pracovať s nimi a získa tiež množstvo užitočných kontaktov.
Otvoriť dvere vlastnej prevádzky a rozbehnúť výrobu pre Miu teda nebol žiadny problém. Výrobu krmiva pre psy a mačky rozbehla približne za dva týždne. Na začiatku si myslela, že ak do podnikania investuje 50 000 eur, bude to stačiť. Dnes má v biznise „naliatych“ okolo 700 000 eur. Vstupný kapitál jej na štart biznisu poskytol investor, ktorého časom vyplatila.
Momentálne vlastní firmu sama. Za najväčšiu prekážku považuje to, že podnikateľ, ktorý chce niečo vyrábať, potrebuje najprv značný vstupný kapitál. Ten musí investovať do vývoja produktu a do vybavenia výroby. Až potom príde na rad predaj. Zárobok teda podnikateľ uvidí až úplne na konci a nie je isté, či vôbec. Podnikanie vo výrobnej sfére teda so sebou nesie značné riziko.
Úplne prvým krokom bolo pre Miu zistiť, kto je jej cieľová skupina. Vyprofilovala si svojho klienta a marketing už potom robila cielene. Jej typickým zákazníkom je žena, 34-ročná manažérka, ktorá má rodinu a psa. Mia si však postupne všimla, že sa cieľová skupina pomaly rozširuje. Dnes sa veľmi teší, keď do jej kaviarne prídu ako mladí, tak i starší, prípadne keď si u nej dávajú dvojice rande so svojimi psíkmi.
Akonáhle mala svoju „persónu“, stavila na online marketing a na sociálne siete. Zamerala sa hlavne na Facebook, kde sa dá marketing robiť výkonnostne a presne merať. Za veľmi dôležité považuje tiež psíčkarské akcie, ktoré často sponzoruje. Vie, že v tomto biznise je komunita ľudí podstatná. Okrem týchto foriem reklamy má HAF park aj svoj billboard. Podľa Mie veľa ľudí vníma, že ak má firma billboard, musí byť úspešná. „Pri tomto type reklamy sme nechceli, aby klient našiel našu firmu, šlo o upevnenie značky.“
Celkom iná kapitola je predaj. Na začiatku podnikania Mia umiestňovala svoje produkty v stojanoch do salónov pre psov a do hotelov. Neskôr ju oslovil najväčší distribútor liečiv a krmív na Slovensku, s ktorým podpísala exkluzívnu zmluvu. Ten jej výrobky distribuoval do špecializovaných predajní po celom Slovensku. Zmluvu neskôr ukončila.
Nikto nedokáže vaše produkty predať lepšie, ako vy sami.
Mladá podnikateľka chce sama určovať cenu a aj spôsob, ako sa produkt dostane k zákazníkovi a kde sa bude predávať. Svojich koncových predajcov školí, pretože vie, že jej produkt je veľmi špecifický a nepredáva sa sám. Predajcovia musia ovládať zloženie výrobku a odprezentovať aj jeho pridanú hodnotu. Dodnes vsádza na prednášky a letáky s podrobnými informáciami o produktoch, ktoré podporujú predaj. Po mlskách od Mie je dopyt, no na expanziu zatiaľ nepomýšľa. Chce sa v prvom rade zastabilizovať na domácom trhu a vytvoriť si u slovenskej klientely meno.
Produkt vyvíjala s odborníkmi
Mia nikdy nechcela predávať obyčajné krmivo. Už od začiatku mala v pláne vytvoriť prémiové produkty. Keďže vyrába kvalitné pamlsky, samotný vývoj jej na začiatku zabral pomerne veľa času. Spojila sa s veterinármi, ktorí sa venujú zvieracej výžive. Na Slovensku je ich vraj len pár. Do témy výroby zdravých pamlskov sa na začiatku úplne ponorila. Začala zisťovať, aký vplyv má na zvieratá vláknina, lecitín, inulín alebo aký má byť správny pomer proteínu. Načítala si veľa o alergiách a chorobách. Aby si rozšírila znalosti, absolvovala školenie a stala sa nutričnou výživovou poradkyňou.
Samotný proces výroby začal prototypmi. Mia vytvorila testovacie vzorky, ktoré poslala veterinárom. Lekári urobili analýzy a poslali Mii naspäť odporúčané zloženie. Tento proces sa zopakoval niekoľkokrát, až kým nenašli ten správny pomer surovín. „To, že som si dala poradiť, bol môj najlepší krok,“ hodnotí spätne Mia.
Keď mala Mia v rukách správne zloženie, prišla na rad ďalšia fáza. Hrala sa s farbami, tvarmi, chuťou a hľadala ich správny súzvuk. Zisťovala, ktoré plemená majú radi aké chute. Dnes napríklad vie, že Husky a Kavalier King Charles si pochutia na rybe, Jack Russelovi zas ulahodí pečeňové drievko. Pamlsky sú výrobené tak, že ich dokonca môžu jesť aj ľudia.
Výber názvu a dizajn balenia považuje za najdôležitejšie. „Obal a meno predáva,“ zdôrazňuje. Vyhrala sa preto s názvami produktov a v jej portfóliu nájdete Tresky Plesky, Sviečkovú Žvejku, Pečeňové Drievko či Repové Kuriatko. Keďže Mia vyrába všetky svoje výrobky z lokálneho mäsa od lokálnych výrobcov, ponechala názvy v slovenčine. Cena jej produktov zodpovedá nielen vysokej kvalite surovín, ale aj nákladom na výrobu, keďže sú produkty vyrábané ručne. Vďaka tomu sú napríklad často limitované.
Od začiatku na predaj
Mia od začiatku budovala firmu s cieľom, že ju jedného dňa predá. Preto tiež zo svojho podnikania vytvorila franšízu. Vypracovala kompletné manuály, ako sa starať o hotel, kaviareň, predaj produktov a celý chod jej podnikania.
Mladú podnikateľku teší, že sa do biznisu púšťa čoraz viac žien. Fandí im a sama má s narastajúcim počtom žien v biznise pozitívnu skúsenosť. Páči sa jej, keď príde na konferenciu o podnikaní a vidí tam ženy – i keď je ich stále výrazne menej, než mužov. Atmosféra v miestnosti plnej mužov sa vraj vždy zmení, keď dnu vkročí žena – podnikateľka. Podľa nej majú ženy na podnikanie šiesty zmysel a majú aj zmysel pre estetiku, čo sa dá pri podnikaní skvele využiť.
Podľa Mie je v podnikaní výhodou nielen ženské pohlavie, ale aj vek. „Kým ste mladí, máte ešte dostatok času napraviť svoje chyby,“ radí. Podľa nej sa netreba báť finančnej zodpovednosti a tiež odporúča mladým dievčatám, aby v mladosti naplno využili svoj voľný čas a potenciál. Neskôr, keď príde rodina alebo deti, už toľko času mať nebudú.
Energická podnikateľka stále vidí dostatok priestoru na nové druhy podnikania. Aj v jej oblasti sú ešte mnohé diery, ktoré treba zaplátať. Napríklad v povedomí o tom, čo je to vlastne správna strava pre domáceho miláčika. Do HAF parku vraj často chodia klienti, ktorí sa s Miou dajú do reči a pýtajú sa jej, čím majú kŕmiť svojich štvornohých miláčikov. „Keď mi raz jedna zákazníčka povedala, že jej psík jedáva iba makové štrúdle s višňami, takmer som omdlela,“ spomína.
Svoje podnikanie preto vníma aj ako určité poslanie a prinášanie osvety do sveta starostlivosti o zvieratá. Práca so zvieratami ju veľmi baví a cíti, že jej podnikanie má potenciál.
Miine osobné lekcie
- Pustite sa do podnikania, kým ste mladí a máte čas.
- Nebojte sa robiť chyby, vždy sa dajú napraviť.
- Budujte biznis pomaly a postupne.
- Nechajte si poradiť od odborníkov v oblasti, v ktorej chcete podnikať.
Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu).