Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba

Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba
Zdroj: Pixabay.com
Jana Vašičková

Účtovníctvo je mojou srdcovkou už odmalička. Po jeho štúdiu sa účtovníckej profesii venujem naplno už viac ako 10 rokov. Skúsenosti som získala v korporáte, vyskúšala som aj outsourcingovú formu vedenia účtovníctva a práca s vlastnou klientelou si ma získala natoľko, že v súčasnosti v tejto oblasti podnikám.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Čo všetko musí podnikateľ zabezpečiť, než začne podnikať s taxislužbou cez digitálne platformy? Aké dane sa ho týkajú a má povinnosť používať e-Kasu?

S digitálnymi platformami, ktoré sa zameriavajú na taxislužby, sa pravdepodobne stretla väčšina z nás. Aplikácie od spoločností UBER, Bolt či Hopin má v mobilnom telefóne nainštalované veľké množstvo ľudí na Slovensku i v zahraničí, ktoré im denne zjednodušujú cestovanie. Ako však postupovať, ak sa chcete stať taxikárom a využívať pri práci uvedené digitálne platformy?

Charakteristika digitálnych platforiem – taxislužby

Digitálna platforma je podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) hardvérová alebo softvérová platforma potrebná na vytvorenie aplikácii a správu aplikácii. Predstavuje zariadenie, program, prípadne aplikáciu, ktorá vám umožňuje predávať tovar a služby online. Digitálnou platformou sú tiež online trhoviská, sociálne médiá, obchody s aplikáciami či rôzne vyhľadávače.

Nakoľko sa v tomto článku venujeme primárne platformám, ktoré sa zaoberajú taxislužbami, v nasledujúcej tabuľke prinášame stručnú charakteristiku troch najznámejších, s ktorými sa môžete stretnúť na Slovensku a ktoré sa zaoberajú prepravou osôb:

Zdroj: Vlastné spracovanie
Platforma Názov spoločnosti Sídlo Hlavné zameranie
Bolt Bolt Operations OÜ Estónsko taxislužba a donáška jedla
UBER Uber B.V. Holandsko taxislužba a donáška jedla
Hopin HOPIN, s. r. o. Slovensko taxislužba, parkovanie, kuriérske služby

Spoločnosti Bolt Operations OÜ a Uber B.V. sú zahraničné spoločnosti, so sídlom v inej krajine EÚ (Estónsko a Holandsko), spoločnosť HOPIN, s. r. o. sídli priamo na Slovensku. Ak sa chcete stať partnerským vodičom a využívať služby menovaných platforiem, je potrebné s nimi nadviazať spoluprácu. Podmienky a tiež formy spolupráce má každá platforma špecifické, uverejnené sú priamo na ich internetových stránkach, v článku sa im preto nebudeme samostatne venovať.

Koncesia na prevádzkovanie taxislužby

Úplne prvým krokom na to, aby akákoľvek fyzická alebo právnická osoba mohla podnikať v oblasti taxislužby, je získanie koncesie (licencie) na prevádzkovanie taxislužby. Koncesiu na výkon taxislužby udeľuje a odníma miestne príslušný okresný úrad v sídle kraja, udeľuje sa na najviac 10 rokov a jej vybavenie trvá cca 30 dní. Jej získanie je prvou podmienkou nadviazania spolupráce s digitálnymi platformami.

 Podmienky pre získanie koncesie sú:

  • žiadateľ musí mať pobyt, miesto podnikania (ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa) alebo sídlo (v prípade obchodnej spoločnosti) na území Slovenska alebo v inom členskom štáte – ak žiadateľ nemá na území Slovenska alebo v inom členskom štáte EÚ pobyt, miesto podnikania alebo sídlo, je potrebné ešte pred podaním samotnej žiadosti založiť si živnosť, aby tým žiadateľ získal miesto podnikania na Slovensku,
  • žiadateľ musí byť spôsobilý na právne úkony a bezúhonný,
  • žiadateľ musí mať k dispozícii aspoň jedno vozidlo, ktoré bude viazané a teda aj zaevidované v koncesii, pričom môže ísť o vozidlo vlastné, prenajaté, na lízing alebo zapožičané.

Ku žiadosti o koncesiu sa prikladá:

  • výpis z registra trestov – nie starší ako 3 mesiace, resp. ak dokument nemáte k dispozícii, stačí podpísať súhlas so zabezpečením výpisu z registra trestov zo strany úradu (vybavenie koncesie však môže potom trvať dlhšie),
  • výpis z evidenčnej karty vodiča – nie starší ako 3 mesiace – výpis sa získava na Okresom riaditeľstve Policajného zboru v mieste vášho trvalého bydliska, opäť však platí, že ak tento dokument nemáte k dispozícii, stačí podpísať súhlas s jeho zabezpečením zo strany úradu,
  • doklad o úhrade správneho poplatku v hodnote 30 eur,
  • kópia veľkého technického preukazu vozidla, ktoré sa má zapísať do koncesie,
  • kópia zmluvy o prenájme vozidla – ak žiadateľ nie je držiteľom osvedčenia o evidencii vozidla ani vlastníkom vozidla,
  • ak koncesiu zakladá právnická osoba, výpis z registra trestov právnickej osoby (pozor, nejde o výpis z obchodného registra).

Upozorňujeme, že ak koncesiu zakladá obchodná spoločnosť s viacerými konateľmi, musí podmienku bezúhonnosti splniť každý jeden z konateľov spoločnosti.

Je potrebná živnosť pre taxislužbu?

Nakoľko sa prevádzkovanie taxislužby  neriadi živnostenským zákonom, ale zákonom č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave (ďalej len „zákon o cestnej doprave“), pre podnikanie v taxislužbe nemusí mať fyzická osoba  založenú živnosť. Prevádzkovať taxislužbu budete na základe vydanej koncesie (pri jej získaní vám bude pridelené IČO).

Právnická osoba pri vypĺňaní žiadosti o koncesiu už živnosťou spravidla disponuje.

Článok pokračuje pod reklamou

E-kasa v taxislužbe

Ak podnikateľ podniká na základe oprávnenia na podnikanie a predáva tovar alebo poskytuje niektorú zo služieb, ktoré sú ustanovené v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice (ďalej len „zákon o ERP”), musí sa riadiť zákonom o ERP.

Podľa zákona č. 513/1991 Z. z. Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“) sa prevádzkovateľ taxislužby zaraďuje medzi podnikateľov a taxislužba je jednou z vymenovaných služieb v prílohe č. 1 zákona o ERP, pri ktorých je podnikateľ povinný používať e-Kasu. V prílohe č. 1 sa nachádza pod kódom 49.32 Taxislužba. Evidovanie tržieb prostredníctvom e-Kasy u taxikárov v praxi spravidla prebieha prostredníctvom virtuálnej registračnej pokladnice (ďalej len „VRP”).

Zákon o ERP však ustanovuje pre podnikateľov, ktorí poskytujú službu uvedenú v prílohe č. 1 pod kódom 49.32 Taxislužba výnimku. Podľa § 8 ods. 10 zákona o ERP platí, že takýto podnikateľ nie je pri použití pokladnice e-Kasa klient povinný vyhotoviť a cestujúcemu odovzdať pokladničný doklad vtedy, ak vyhotovuje a cestujúcemu vydáva alebo posiela potvrdenie o zaplatenom cestovnom podľa § 30 ods. 5 písm. f) zákona o cestnej doprave.

Uvedené ustanovenie zákona o cestnej doprave upravuje, že vodič taxislužby je povinný vydať cestujúcemu potvrdenie o zaplatenom cestovnom alebo poslať potvrdenie o zaplatenom cestovnom cestujúcemu elektronicky. Kópia dokladu v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe je súčasťou registratúry prevádzkovateľa taxislužby.

Znamená to, že ak vodič poskytne alebo pošle zákazníkovi potvrdenie u zaplatenom cestovnom, už nemusí vyhotoviť a odovzdať (duplicitne) pokladničný doklad. V prípade digitálnych platforiem prevádzkovateľ dispečingu (ktorým je v tomto prípade digitálna platforma Hopin, UBER, Bolt atď.) priamo v aplikácii zobrazuje a elektronicky zasiela cestujúcemu potvrdenie o zaplatenom cestovnom.

Taxikár v pokladnici e-Kasa klient (spravidla VRP) zaeviduje len celkovú sumu platenej ceny. Zaevidovanie celkovej sumy platenej ceny je taxikár povinný vykonať vodič ihneď po ukončení jazdy, nie až dodatočne, napr. večer.

Podnikanie s taxislužbou cez digitálne platformy a registrácia na daň z príjmov

Registrácia na daň z príjmov je prvou zásadnou povinnosťou taxikára z pohľadu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov”). Registrácia sa vykonáva prostredníctvom tlačiva, ktoré je k dispozícii na portáli finančnej správy. Upozorňujeme, že ako podnikateľ ste povinní komunikovať s finančnou správou elektronicky. Postup ako si vybaviť elektronickú komunikáciu s finančnou správou si prečítajte v článku Ako si vybaviť elektronickú komunikáciu s daňovým úradom. Po úspešnom prihlásení sa do vašej osobnej internetovej zóny daňovníka sa ku elektronickému tlačivu dostanete nasledovne:

Katalóg formulárov > Register > Registrácia na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia > Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenie >  REGDPv21 Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia (platná od 1.7.2021)

Po spracovaní žiadosti o registráciu na daň z príjmov vám daňový úrad pridelí daňové identifikačné číslo (DIČ) a oznámi vám aj číslo vášho osobného účtu daňovníka. Obidva dokumenty daňový úrad zasiela do elektronickej schránky na portáli slovensko.sk – ak ju má podnikateľ aktivovanú, alebo poštou.

Upozornenie: Od 1.1.2023 funguje zjednodušená registrácia a pridelenie DIČ pre osoby zapísané v živnostenskom a obchodnom registri. Tento typ zrýchlenej registrácie môžu využívať iba podnikatelia, ktorí podnikajú prostredníctvom živnosti alebo ako právnická osoba, napr. s.r.o..

Podnikanie s taxislužbou cez digitálne platformy a daňové priznanie k dani z príjmov

Ak ste fyzická osoba a vykonávate podnikateľskú činnosť v oblasti taxislužby, budú vaše príjmy považované za príjmy z podnikania, t. z. príjmy podľa § 6 ods. 1 písm. c), resp. písm. b), ak vykonávate taxislužbu na živnosť, zákona o dani z príjmov. Svoju daňovú povinnosť ste povinní vysporiadať po skončení zdaniteľného obdobia prostredníctvom daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb – typ B.

Právnické osoby vysporiadajú svoju daňovú povinnosť zistenú z účtovníctva (porovnaním nákladov a výnosov dosiahnutých v príslušnom zdaňovacom období) prostredníctvom daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb.

Prečítajte si tiež

Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov je spravidla do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka, avšak túto lehotu si daňovníci môžu predĺžiť maximálne do 30. júna (a ak dosahujete aj príjmy zo zdrojov v zahraničí, až do 30. septembra). Daň z príjmov je splatná v rovnakom termíne, v akom daňovník podáva daňové priznanie.

Upozornenie: Príjmy, ktoré fyzické a právnické osoby dosahujú prostredníctvom digitálnych platforiem, sú prevádzkovatelia platforiem povinní automaticky nahlasovať finančnej správe. Uvedená povinnosť im vznikla od 1.1.2023, novelou zákona č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov. Aké všetky údaje prevádzkovatelia digitálnych platforiem musia zasielať a na aké účely ich finančná správa využíva, sa dočítate v článku Výmena informácii o podnikajúcich na elektronických platformách od 1.1.2023.

Podnikanie s taxislužbou cez digitálne platformy a DPH

Z pohľadu zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH”), sú osoby prepravcov považované za zdaniteľné osoby a ich činnosť sa považuje za podnikanie. Ak ste už v minulosti disponovali živnosťou, alebo ste právnická osoba a zároveň ste platiteľom DPH, ste povinní príjem z prevádzkovania taxislužby zahrnúť do svojich zdaniteľných obchodov. Ak platiteľom DPH ešte nie ste, máte povinnosť sledovať svoj obrat za 12 po sebe idúcich kalendárnych mesiacov. Pokiaľ v priebehu týchto 12 po sebe idúcich kalendárnych mesiacov presiahnete sumu príjmov 49 790 eur a viac, vzniká vám zo zákona povinnosť registrovať sa za platiteľa DPH. Za platiteľa DPH sa môžete registrovať aj dobrovoľne, bez ohľadu na dosiahnutý obrat.

Tip: Od 1.1.2025 sa menia pravidlá registrácie za platiteľa DPH. O týchto zmenách sa dočítate v článku Registrácia pre DPH od roku 2025.

Za využívanie služieb vám digitálne platformy budú mesačne fakturovať poplatky (provízie) za sprostredkovanie. Tieto faktúry si viete stiahnuť priamo z partnerského portálu platformy, resp. si ich môžete nechať zaslať na svoj mail. Spoločnosti Bolt Operations OÜ aj Uber B.V.sú zahraničné zdaniteľné osoby so sídlom v inej krajine EÚ a takáto služba má z pohľadu zákona o DPH miesto dodania na Slovensku (podľa § 15 ods. 1). Spoločnosť Hopin je slovenská zdaniteľná osoba, so sídlom na Slovensku.

Pri prijatí služby od zahraničnej osoby, s miestom dodania na Slovensku, sa podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH stávate osobou povinnou platiť daň, t. j. dochádza k tzv. prenosu daňovej povinnosti:

  • ak ste platiteľom DPH – je vašou povinnosťou priznať a zaplatiť daň a zároveň vám vzniká aj nárok na odpočítanie tejto dane; podáte daňové priznanie k DPH za príslušný mesiac a vykážete daňovú povinnosť aj nárok na odpočítanie dane,
  • ak nie ste platiteľom DPH, ale ste osobou registrovanou pre daň podľa § 7 alebo § 7a – máte povinnosť priznať a zaplatiť daň, pričom nárok na odpočítanie dane vám nevznikne; za príslušný mesiac podáte daňové priznanie k DPH v lehote do 25. dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca a v rovnakom termíne uhradíte daň. Podrobnejšie informácie nájdete v článku Daňové priznanie k DPH a súhrnný výkaz podľa § 7a.

Nakoľko platformu Hopin spravuje spoločnosť so sídlom na území Slovenska, pri vyúčtovaní poplatkov za provízie budete postupovať ako pri ostatných prijatých faktúrach od vašich dodávateľov:

  • ak ste platiteľom DPH – z prijatej faktúry vám vzniká nárok na odpočítanie tejto dane, ktorý vykážete v podávanom daňovom priznaní k DPH za príslušný kalendárny mesiac,
  • ak nie ste platiteľom DPH – vyčíslená suma DPH je súčasťou vašich daňových výdavkov, pri takejto faktúre vám nevzniká povinnosť podať daňové priznanie k DPH.

Registrácia na DPH ešte pred začatím vykonávania taxislužby cez zahraničné digitálne platformy

Zákon o DPH upravuje, že ak je zdaniteľná osoba príjemcom služby od zahraničnej osoby, a pri tejto službe je povinná platiť daň podľa § 69 ods. 3, je zdaniteľná osoba povinná podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň pred prijatím služby

Preto nezabudnite – ak nie ste platiteľom DPH a chcete vykonávať taxislužby cez Bolt alebo UBER, musíte ešte pred začatím podnikania cez tieto platformy požiadať daňový úrad o registráciu podľa § 7a. Žiadosť nemusíte podávať v prípade, že ste už registrovaní podľa § 4 alebo § 7 zákona o DPH. 

Podnikanie s taxislužbou cez digitálne platformy a zrážková daň

Režim zrážkovej dane sa uplatňuje pri podnikaní cez digitálne platformy vtedy, ak digitálna platforma, resp. spoločnosť, ktorá ju prevádzkuje, nemá na území Slovenska stálu prevádzkareň

Nakoľko spoločnosti Bolt Operations OÜ ani Uber B.V. nemajú na Slovensku registrovanú stálu prevádzkareň, bude sa režim zrážkovej dane uplatňovať zakaždým, a to u tých daňovníkov, ktorí si chcú fakturované poplatky za sprostredkovanie uplatniť ako daňový výdavok (náklad).

V prípade, že si poplatky za sprostredkovanie uplatníte ako daňový výdavok (náklad), výška zrážkovej dane, ktorú ste povinní zraziť a odviesť daňovému úradu závisí od sadzby dane a tá môže byť vo výške:

  • 19 % - ak je digitálna platforma daňovníkom zmluvného štátu,
  • 35 % - ak je digitálna platforma daňovníkom z nezmluvného štátu.

Podnikanie s taxislužbou cez digitálne platformy a daň z motorových vozidiel

Pri podnikaní s taxislužbami netreba zabúdať ani na daň z motorových vozidiel. Podľa zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení neskorších predpisov je predmetom dane vozidlo, ktoré:

  • je evidované na Slovensku a
  • používa sa na podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť v zdaňovacom období.

Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel sa podáva spravidla v lehote do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka a v rovnakej lehote je splatná aj daň z motorových vozidiel.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jana Vašičková
Jana Vašičková

Účtovníctvo je mojou srdcovkou už odmalička. Po jeho štúdiu sa účtovníckej profesii venujem naplno už viac ako 10 rokov. Skúsenosti som získala v korporáte, vyskúšala som aj outsourcingovú formu vedenia účtovníctva a práca s vlastnou klientelou si ma získala natoľko, že v súčasnosti v tejto oblasti podnikám.


Registrácia pre DPH od roku 2025

Od roku 2025 nastávajú výrazné zmeny v pravidlách registrácie za platiteľa DPH. Aké nové výšky obratu budú rozhodujúce pre podanie žiadosti o registráciu od 1. januára 2025?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky