Od 1.1.2024 sa rozširuje okruh prijímateľov oslobodených príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely. Maximálna výška oslobodených príjmov sa zvyšuje na 30 000 eur. Čo treba o charitatívnej reklame vedieť?
Zákonom č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií, sa s účinnosťou od 1.1.2024 mení a dopĺňa aj zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), v ktorom došlo k rozšíreniu skupiny prijímateľov oslobodených príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely. Zmenila sa aj maximálna výška uvedených príjmov, ktoré môžu byť od dane oslobodené.
Daňovníci, na ktorých sa vzťahuje oslobodenie príjmov z charitatívnej reklamy od 1.1.2024
Podľa všeobecného pravidla uvedeného v § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov, sa do 31.12.2023 oslobodenie príjmov z reklám vzťahovalo výlučne na daňovníkov, ktorými sú občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby.
Od 1.1.2024 sa okruh daňovníkov rozširuje o tieto subjekty:
- účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti,
- organizácie s medzinárodným prvkom,
- Slovenský Červený kríž a
- subjekty výskumu a vývoja.
V ďalšej časti článku budeme všetky uvádzané subjekty označovať ako „vymedzený okruh daňovníkov“.
Vymedzenie pojmu reklama
Nakoľko zákon o dani z príjmov neobsahuje ustanovenie, ktoré by vymedzovalo pojem „reklama“, na účely uplatnenia oslobodenia príjmov z reklám sa vychádza zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o reklame“).
Reklamou sa podľa zákona o reklame rozumie prevedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou, s cieľom uplatniť produkty na trhu.
Produktom sa pre účely zákona o reklame rozumie tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Reklamou môže byť napr. označenie pier a iných kancelárskych potrieb logom spoločnosti, v prípade občianskeho združenia, ktoré sa zaoberá podporou vzdelávania, tričká a dresy s logom spoločnosti, ak ide o športový klub, ktorý je občianskym združením a pod.
Čo nie je možné považovať za reklamu vymedzuje zákon o reklame v § 2 ods. 2. písm. a) až d) . Reklamou podľa tohto ustanovenia nie je napr. označenie sídla právnickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom, označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou, označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa na nich musia uvádzať, zverejnenie výročnej správy, účtovnej závierky a pod.
Podmienky pre oslobodenie príjmov z charitatívnej reklamy
V súlade so zákonom o dani z príjmov (§ 13 ods. 1 písm. g)) sú pre vymedzený okruh daňovníkov od 1.1.2024 oslobodené od dane príjmy z reklám určené na charitatívne účely, najviac do výšky 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie. Daňovník, ktorý spadá pod kategóriu vymedzeného okruhu daňovníkov, je povinný tieto príjmy použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy prijal.
Poznámka: Do 31.12.2023 bolo možné oslobodiť príjmy (výnosy) vymedzeného okruhu daňovníkov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie.
Podľa § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov môže daňovník použiť príjmy oslobodené od dane len na účely, ktoré sú predmetom jeho činnosti, ak predmetom jeho činnosti sú:
- ochrana a podpora zdravia, prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,
- podpora a rozvoj športu,
- poskytovanie sociálnej pomoci,
- zachovanie kultúrnych hodnôt,
- podpora vzdelávania,
- ochrana ľudských práv,
- ochrana a tvorba životného prostredia,
- veda a výskum,
- organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.
Limit príjmov z charitatívnej reklamy do 30 000 eur musí daňovník sledovať ako celok, t. j. sleduje úhrnné príjmy (výnosy) z charitatívnej reklamy, ktoré dosiahol v príslušnom zdaňovacom období – nesleduje ich podľa jednotlivých objednávateľov reklamy. V prípade, ak daňovník v zdaňovacom období dosiahol príjem z charitatívnych reklám nad stanovený limit, je povinný tento rozdiel započítať do svojho základu dane.
Príklad na sledovanie výšky príjmov z charitatívnej reklamy
Občianske združenie, ktoré sa venuje podpore a rozvoju športu u ľudí v dôchodkovom veku, dosiahlo v marci 2024 príjem (výnos) z reklamy zameranej na zvýšenie športovej aktivity u dôchodcov v sociálnych zariadeniach, vo výške 32 000 eur. Príjem bol v roku 2024 použitý v celej výške na pokrytie výdavkov tejto reklamnej kampane. Ako občianske združenie zahrnie príjem z reklamy do základu dane v roku 2024?
Občianske združenie v rámci výsledku hospodárenia za rok 2024 vykáže výnosy vo výške 32 000 eur. Nakoľko boli príjmy z reklamy vyplatené v roku 2024 a zároveň občianske združenie splnilo aj ostatné podmienky uvedené v §13 ods. 1 písm. g), budú od dane oslobodené príjmy iba do výšky 30 000 eur, čo uvedie na samostatnom riadku daňového priznania. Rozdiel týchto súm, t. j. 2 000 eur bude súčasťou základu dane, z ktorého bude musieť občianske združenie zaplatiť daň.
Príklad na nepoužitie príjmu z charitatívnej reklamy na zákonom stanovený účel
Nezisková organizácia, ktorá účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, dosiahla v roku 2024 príjmy za poskytnuté reklamné služby v hodnote 12 000 eur. V rovnakom roku nezisková organizácia darovala z týchto príjmov sumu 2 000 eur prostredníctvom darovacej zmluvy občianskemu združeniu, ktoré dar použilo v súlade s § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov. Môže si nezisková organizácia darované príjmy oslobodiť od dane z príjmov?
Keďže nezisková organizácia, ktorej príjmy z reklamy plynuli, nepoužila ich časť vo výške 2 000 eur na účel, ktorý vymedzuje § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, nesplnila podmienku pre oslobodenie tejto časti príjmu a je preto povinná o sumu 2 000 eur zvýšiť svoj základ dane za zdaňovacie obdobie 2024.
Účtovanie príjmov z reklám u vymedzeného okruhu daňovníkov
Daňovník podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) účtuje:
- náklady a výnosy v tom účtovnom období, v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo na deň vyrovnania iným spôsobom,
- výdavky a príjmy v tom účtovnom období, v ktorom dôjde k ich úhrade alebo inkasu.
Ak daňovník účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, príjem z reklamy bude súčasťou základu dane v období, v ktorom bol tento príjem inkasovaný (§ 17 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov).
Daňovník, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva, a ktorý pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty vychádza z výsledku hospodárenia, nezahŕňa príjem (výnos) z reklám do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom o tomto výnose účtoval, ale až v tom zdaňovacom období, v ktorom predmetný príjem (výnos) z reklamy prijal, napr. na bankový účet. Pri zahrňovaní výdavkov vynaložených na príjmy nezahrňované do základu dane bude daňovník postupovať podľa § 21 ods. 1 písm. j) zákona o dani z príjmov (t. j. takéto výdavky nie je možné považovať za daňové výdavky).
Účtovanie daňových výdavkov na strane objednávateľa reklamy
Objednávateľ reklamy postupuje pri zahrnovaní výdavkov (nákladov) na reklamu objednanú u vymedzeného okruhu daňovníkov podľa § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov, t. j. výdavky (náklady) na reklamu poskytnuté vymedzenému okruhu daňovníkov (tzv. charitatívnu reklamu) sú daňovým výdavkov len po zaplatení, a to bez ohľadu na limit pre oslobodenie príjmu (výnosu) z reklamy, ktoré sú určené na charitatívne účely.
Príklad na vynaloženie výdavkov na charitatívnu reklamu
Spoločnosť Alfa s.r.o. si v roku 2024 objednala reklamu na charitatívne účely u neziskovej organizácii Nezábudka, v sume 40 000 eur. Zdaňovacím obdobím spoločnosti Alfa s.r.o. je kalendárny rok a do 31.12.2024 uhradila z celkovej sumy výdavku iba 32 000 eur.Akú výšku daňových výdavkov si bude spoločnosť Alfa s.r.o. môcť uznať v roku 2024?
Z celkového nákladu 40 000 eur si bude môcť spoločnosť Alfa s.r.o. daňovo uznať sumu 32 000 eur, nakoľko zvyšná suma záväzku nebola do 31.12.2024 uhradená. Neuhradenú časť záväzku v sume 8 000 eur bude v roku 2024 spoločnosť uvádzať v daňovom priznaní ako položku zvyšujúcu základ dane.
Komplexný príklad na daňové dopady charitatívnej reklamy v občianskom združení a u objednávateľa reklamy
Občianske združenie účtujúce v sústave podvojného účtovníctva poskytlo v roku 2023 reklamné služby:
- spoločnosti Alfa s.r.o. vo výške 5 000 eur – úhrada za služby bola vykonaná v roku 2023,
- spoločnosti Beta s.r.o. vo výške 15 000 eur – úhrada za služby bola vykonaná v roku 2024.
Občianske združenie tieto príjmy zaúčtovalo do svojich výnosov v roku 2023 a všetky tri subjekty majú zdaňovacie obdobie kalendárny rok.
Kedy si občianske združenie zahrnie do základu dane príjem (výnos) z reklám určených na charitatívne účely a kedy si môžu spoločnosti Alfa s.r.o. a Beta s.r.o. uplatniť výdavky na reklamu do daňových výdavkov?
Ako bude postupovať občianske združenie:
Občianske združenie účtovalo o výnosoch v účtovníctve v roku 2023. V roku 2023 však došlo ku prijatiu úhrady iba od spoločnosti Alfa s.r.o. vo výške 5 000 eur. Podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov občianske združenie zahrnie v roku 2023 do výsledku hospodárenia výnosy v sume 20 000 eur a v tlačive daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby za rok 2023 občianske združenie upraví základ dane:
- o sumu 15 000 eur (ktorá predstavuje neuhradenú pohľadávku voči spoločnosti Beta s.r.o.) - ako položku znižujúcu výsledok hospodárenia, na riadku č. 220 tlačiva daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb,
- o sumu 5 000 eur – ako príjem oslobodený od dane z príjmov (nakoľko táto suma bola do 31.12.2023 objednávateľom uhradená), na riadku č. 230 tlačiva daňového priznania.
Následne v roku 2024 uskutoční občianske združenie už iba úpravu základu dane prostredníctvom daňového priznania k dani z príjmov takto:
- príjem z reklamy od spoločnosti Beta s.r.o. v hodnote 15 000 eur uvedie ako položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia (nakoľko v roku 2024 už došlo ku úhrade pohľadávky),
- a po splnení podmienok pre oslobodenie týchto príjmov od dane ich zároveň uvedie v daňovom priznaní ako príjem oslobodený od dane vo výške 15 000 eur.
Ako bude postupovať objednávateľ reklamy:
Spoločnosť Alfa s.r.o., nakoľko do 31.12.2023 uhradila svoj záväzok za reklamu v plnej výške, môže túto sumu zaúčtovať do svojich výdavkov (nákladov) a považovať ju za daňový výdavok už v roku 2023.
Spoločnosť Beta s.r.o. v roku 2023 zvýši výsledok hospodárenia o sumu výdavkov (nákladov) na prijaté reklamné služby od občianskeho združenia, z dôvodu nesplnenia podmienky zaplatenia do konca zdaňovacieho obdobia. Vykoná tak na riadku č. 140 daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby. Po splnení podmienky zaplatenia výdavkov (nákladov) v roku 2024 budú tieto výdavky (náklady) považované za daňové výdavky a spoločnosť si môže výsledok hospodárenia o túto sumu znížiť, prostredníctvom položky znižujúcej výsledok hospodárenia.