Ako bude vyzerať svet podnikania v nasledujúcich rokoch? Aké vplyvy budú formovať podnikateľské a spoločenské prostredie? O týchto aj mnohých ďalších otázkach z oblasti technológií, líderstva či virtuálnych peňazí diskutovali skúsení experti na konferencii Business Visions, ktorá sa uskutočnila 23. januára v Bratislave. Jej organizátorom bolo Združenie mladých podnikateľov Slovenska v spolupráci so Slovak Business Agency a Blockchain Slovakia.
Cieľom podujatia bolo priblížiť trendy, ktoré už dnes hýbu spoločnosťou a budú mať zásadný dopad na to, ako bude nielen podnikateľský svet vyzerať o niekoľko rokov. Podobne, ako bol kedysi novinkou internet a dnes je bežnou súčasťou našich životov, tak nastupujú na scénu aj umelá inteligencia či blockchain. Hoci dnes ešte znejú exoticky, postupne sa stávajú bežnou súčasťou našich životov a ovplyvňujú to, ako sa mení celá spoločnosť. „Čakajú nás zásadné zmeny, ktoré ovplyvnia celkové fungovanie spoločnosti. Inovácie možno prirovnať k vlaku, ktorý nezastavíme. Pre začínajúce firmy je to obrovská príležitosť, ktorú by si nemali nechať ujsť, a pre tie existujúce výzva, aby sa týmto vlakom nenechali prejsť, ale naskočili naň,“ konštatuje prezident Združenia podnikateľov Slovenska, Ján Oravec. „Tieto zmeny budú vyžadovať aj smart prístup k reguláciám, ktorý doteraz žiaľ nevidíme. Regulátori v súčasnosti sa snažia naivne tento vlak spomaliť alebo zastaviť, alebo ho aspoň zdaniť,“ dodáva Oravec.

Ďalšou veľkou témou diskutovanou na podujatí bol aj nástup umelej inteligencie. Podľa rečníkov je vraj dokonca rýchlejší, než si ktokoľvek z nás vie predstaviť. „Stačí, že dnes zadávate reklamu cez Facebook a ste používateľom AI, hoci o tom možno ani neviete,“ hovorí Jozef Kováč - spoluzakladateľ spoločnosti Exponea, ktorý spolu s ďalšími diskutoval v paneli o tom, ako z nových trendov môžu vyťažiť malé a stredné firmy. Podľa Kováča sme dnes už umelou inteligenciou doslova obklopení viac ako si uvedomujeme, nachádza sa v bežných aplikáciách ako navigácia Waze či v reklamných systémoch od Googlu. Juraj Rosa zo spoločnosti GoodAI predpokladá postupný prechod z riešení vyvíjaných na mieru na „krabicové riešenia“, ktoré budú k dispozícii aj pre malé a stredné firmy. „Dnes sa systémy používajúce umelú inteligenciu tvoria najmä pre veľkých zákazníkov na mieru, no v nasledujúcich rokoch budú vznikať produkty, ktoré budú dostupné pre kohokoľvek,“ predpovedá Rosa.
Ľudia si často nevedia predstaviť, kde všade sa nové technológie dajú využiť. Martin Rapoš z Virtual Reality Bratislava, na konferencii vysvetlil, že aj virtuálna realita nachádza potenciál tam, kde si ju klienti často nevedia predstaviť. „Využitie má v bankách, výrobných závodoch, či energetických spoločnostiach. Príkladom je vzdelávanie v oblasti BOZP. Pomocou virtuálnej reality je možné nasimulovať nebezpečné prostredie a vďaka tomu, že si človek niečo v simulovanom prostredí vyskúša, je výsledok učenia sa násobne lepší,“ hovorí Martin Rapoš.
Časť programu sa venovala aj kryptomenám a zmenám, ktoré so sebou prinášajú nové trendy vo svete finančných tokov a platenia. Na otázky, či v budúcnosti budeme platiť hotovosťou, eurami alebo virtuálnymi peniazmi, odpovedali Juraj Karpiš, ekonomický analytik a autor publikácie Zlé peniaze a Marek Môcik, prezident združenia Blockchain Slovakia, ktoré pomáha rozvíjať blockchainové technológie na Slovensku.
Fenomén Bitcoinu síce stále valcuje prvé stránky novín a časopisov, už teraz je ale údajne jasné, že ním nikdy nebudeme platiť za kávu. „Bitcoin otvoril dvere novým prúdom a bude výrazne reformovať bankovníctvo,“ hodnotí Karpiš, podľa neho sa ale nestane bežným každodenným platidlom. Kryptomeny majú aj ďalšie pozitívum. Marek Môcik v diskusii vyzdvihol, že vďaka anonymite finančných tokov napr. kryptomena Monero vracia do finančných transakcií znovu aj reálne bankové tajomstvo.

I keď mnohí vnímajú budúcnosť najmä cez technológie, mení sa aj manažment ľudských zdrojov. Konferencia sa teda venovala aj témam ako ľudia verzus roboti či spôsobom riadenia a motivovania generácií, ktoré prichádzajú na trh práce. Experti z praxe ako Dana Hamarová, psychologička a koučka s vášňou pre neurovedu a spolumajiteľka spoločnosti Komunikácia, Vladimíra Neuschlová, leadership konzultantka a koučka a Peter Benkovič, spoluzakladateľ a partner Maxman Consultants, diskutovali napr. o tom, ako sa zmenia nároky ľudí, či skutočne už o pár rokov budeme meniť zamestnancov za robotov, akých ľudí a s akými zručnosťami máme najímať, aby sme dokázali čeliť zmenám, ktoré nás čakajú, či ako sa stať lídrom, ktorý pritiahne aj mladšie generácie.
Konferencie sa zúčastnilo takmer 90 návštevníkov a ďalšie stovky ju sledovali vďaka live streamingu cez Facebook stránku Združenia mladých podnikateľov Slovenska.