Importérom šetrí čas, nervy, desaťtisíce eur aj chráni reputáciu na domácom trhu. Kontrolu tovaru vyrobeného v Číne a ázijských krajinách nepodceňujte. Čo treba vedieť?
Dovoz z Číny a iných ázijských krajín nie je ako nákup tovaru na Slovensku alebo v Česku. Aj vrátiť tovar späť do Ázie je výrazne zložitejšie (ak nie nemožné). Vzhľadom na cenu pracovnej sily na Slovensku v porovnaní s Áziou sú taktiež extrémne nákladné úpravy dovezeného tovaru, ktorý má nedostačujúcu kvalitu.
Časovým a finančným nákladom spojeným s riešením reklamácií sa ale dá predísť správnou prípravou objednávky a zrealizovaním kontroly tovaru priamo v Ázii ešte pred jeho vyskladnením z továrne dodávateľa. V článku približujeme význam inšpekcie tovaru v Ázii, a to aj na príkladoch z praxe, pri ktorých došlo k výraznej eliminácii nákladov pre slovenských importérov.
Vnímanie kvality je subjektívne
Pri obchodovaní s dodávateľmi z Číny a iných ázijských krajín je potrebné mať na pamäti, že od obchodných partnerov slovenských podnikateľov nedelí iba niekoľko tisíc kilometrov geografickej vzdialenosti, ale aj jazyková bariéra, kultúrne rozdiely, či odlišnosti vo výrobných postupoch. Rozdiely sú aj vo vnímaní kvality a požiadavkách na tovar. Všetky tieto faktory prispievajú k nezhodám a „komunikačnému šumu“ medzi európskymi a ázijskými obchodnými partnermi. To, čo považuje slovenský alebo český importér za kvalitatívny štandard pre určitý produkt, môže byť pre ázijského dodávateľa vnímané ako prémiová kvalita, ktorú štandardne zákazníkom neponúkajú, pretože chcú byť konkurencieschopní v porovnaní s inými ázijskými výrobcami, ktorí o európskom štandarde kvality ani nechyrujú. Rozdielností vo vnímaní kvality je ale viac a nemusia sa týkať iba samotných produktov.
Na čo slúži kontrola tovaru v Ázii?
Cieľom kontroly tovaru je odhalenie nedostatočnej kvality tovaru, chýbajúcich kusov, nevhodného balenia, ktoré sa môže počas prepravy poškodiť, čo môže viesť k poškodeniu tovaru, či chýbajúcich označení produktov, certifikátov alebo manuálov.
Čo slovenský importér považuje za kvalitatívny štandard, ázijský dodávateľ môže vnímať ako prémiovú kvalitu
Kontrola umožní identifikovať problémy ešte vo chvíli, keď sa dajú riešiť relatívne jednoducho. Fakt, že bude na tovar po dokončení vykonaná kontrola, tiež „motivuje“ dodávateľov, aby si dali viac záležať na kvalite dokončenia objednávky. Často sa v praxi možno stretnúť so situáciou, keď má prvotná ponuka od ázijských dodávateľov výrobný čas napríklad 20 dní, ktorý sa po tom, ako importér dodávateľov informuje o skutočnosti, že si tovar pred doplatením a expedíciou skontroluje, zrazu natiahne na 30 dní.
Aké kontroly tovaru existujú?
Väčšina ľudí si pod pojmom kontrola tovaru predstaví kontrolu finálnych produktov po ich dokončení. Existujú ale aj ďalšie typy kontroly, ako:
- vstupná kontrola (audit) priestorov dodávateľa,
- vstupná kontrola za účelom kontroly kvality naskladneného tovaru,
- kontrola počas výroby,
- kontrola nakládky.
V prípadoch, keď si slovenský podnikateľ vyberá ázijského dodávateľa pre výrobu tovaru na mieru, alebo pri veľkých masových objednávkach, je vhodné nechať si spraviť vstupnú kontrolu (audit) priestorov dodávateľa a overiť si jeho skutočnú výrobnú kapacitu, pracovné podmienky v továrni, stav zásob či kvalitu produktov v súčasnej výrobe. Vstupná kontrola môže dať importérovi hodnoverný pohľad na schopnosť potenciálneho dodávateľa plniť zmluvné podmienky a vyrábať v požadovanom množstve a kvalite.
Ak dodávateľ tvrdí, že má tovar na sklade (v Ázii sa zvyčajne tovar na sklad nevyrába, preto treba byť v tomto prípade obzvlášť obozretný), je vhodné tiež vykonať vstupnú kontrolu za účelom skontrolovania kvality tovaru. Pri tovare z druhej ruky (napríklad použité stavebné stroje) odporúčame okrem kontroly hotového tovaru na vstupe, aj kontrolu nakládky, aby nedošlo k (vedomej) zámene tovaru dodávateľom. Pri tomto type kontroly sa kontroluje naloženie tovaru prepravcom a zapečatenie zásielky na prepravu. Robí sa najmä pri citlivých tovaroch, kde je kvôli ich povahe možné predpokladať, že by dodávatelia mohli mať záujem tovar zameniť s iným tovarom nižšej akosti alebo odoslať menšie množstvo.
Nemenej podstatným typom kontroly je kontrola počas výroby. Robí sa štandardne pri výrobe veľkého počtu kusov na mieru podľa zadania klienta. Vykonáva sa, aby sa predišlo výrobe veľkého počtu kusov nevyhovujúcej kvality. Ak kontrola odhalí nedostatky, výroba môže byť zastavená s tým, že kupujúci a ázijský výrobca spoločne riešia nápravu.
Praktické príklady z realizácie kontrol v Ázii: čo všetko sa môže pokaziť?
Kontroly v Ázii, hlavne v Číne, ale aj vo Vietname a Indii, realizujú takmer na dennej báze kontrolóri špecializovaných spoločností zameraných na komplexné zabezpečenie služieb pri obchodovaní s Čínou a Áziou, ako je napríklad naša firma Infinity Standard. Pri výbere takéhoto sprostredkovateľa si je ale vhodné overiť, či spolupracuje s kvalifikovanými kontrolórmi (napríklad tovaroznalcami) a ako majú nastavené protikorupčné systémy (aby kontrolóri neboli pri výkone kontroly podplatiteľní) a zaujímať sa o referencie.
Niekedy čaká kontrolórov v Ázii počas jedného dňa niekoľko kontrol (na každého kontrolóra pripadá iba jedna). Za roky realizácie inšpekcií v Ázii sme sa stretli už s (takmer) všetkým. V nasledujúcom texte sme zhrnuli niekoľko príkladov, ktoré ilustrujú potrebu kontrol a úspory, ktoré môžu priniesť:
- Potravinársky stroj, ktorý mohol niekoho zabiť: počas kontroly sme na stroji určenom pre potravinársky priemysel, ktorý prichádza do styku s vodou, našli spínače, ktoré neboli uspôsobené na kontakt s vodou. Po kontrole sme dodávateľovi dali na jeho náklady vymeniť spínače za vodotesné podľa požiadaviek európskych noriem.
- Textil, ktorý zákazníka zafarbí: pri kontrole textilných produktov pri mokrom teste (textil sa namáča vo vode a v alkohole) sme odhalili, že farby nedržia a farbia to, s čím prídu do styku. Chybne zafarbený tovar sme neodobrali a dodávateľ ho musel vyrobiť nanovo.
- Nábytok pre „mini“ bábätká: vyrobené postieľky pre bábätká nezodpovedali veľkostiam uvedeným v objednávke a boli pre európske deti príliš malé. Výrobcovi sa, pravdepodobne, po získaní objednávky zvýšili náklady na materiál, z ktorého sa tovar vyrábal. Snažil sa ich kompenzovať tak, že vyrobil produkty menšie a dúfal, že si to zákazník nevšimne. Pri kontrole pre zákazníka sme si to všimli a dodávateľ musel výrobu opakovať.
- Na mieru vyrábané súčiastky, ktoré na mieru neboli: náš kontrolór pri inšpekcii odhalil, že tovar nie je vyrobený podľa výkresu, ktorý bol výrobcovi zaslaný spolu s objednávkou. Situáciu sme riešili rovnako ako v predošlom prípade.
- (Ne)klimatizovaný a (ne)vyhrievaný bager: výrobca vyrobil kvalitné a dobre vyzerajúce bagre. Jediný problém bol, že kabíny nemali zdroj tepla a chladu, čiže teplotu v nich nebolo možné regulovať. Dodávateľ totiž na túto „drobnosť“ popri ostatných objednávkach zabudol. Opäť musel objednávku vyrobiť nanovo.
- Výrobné množstvo je nižšie ako objednávka: zákazníka v tomto prípade kontaktoval čínsky dodávateľ s tým, že objednávka je hotová a že ju stačí doplatiť podľa pôvodnej faktúry. Objednávka bola na 45 000 kusov produktov. Pri kontrole sme ale prišli na to, že dodávateľ vyradil z objednávky pre problémy s kvalitou viac ako 1 700 kusov tovaru. Prečo platiť za nedodaný tovar? Klient dodávateľovi na základe výsledkov kontroly uhradil iba tovar, ktorý bol reálne expedovaný a ušetril tým niekoľko tisíc eur.
- Čiarové kódy a QR kódy čitateľné len mobilom: klient má plne automatizovaný skladový a výdajný systém, ktorý počíta s tým, že na obaloch produktov sú umiestnené čitateľné čiarové kódy. Ázijský dodávateľ ich však na celú objednávku (niekoľko desiatok tisíc kusov) produktov vytlačil v podobe čitateľnej iba mobilným telefónom. To by bolo pre klienta nepoužiteľné a musel by na každé balenie s tovarom prácne umiestniť riadne čitateľný kód. Chyba sa ale našťastie odhalila ešte v Ázii a o nápravu sa na vlastné náklady postaral priamo dodávateľ.
- Hračky bez návodov na použitie a certifikátov: hračky patria medzi najprísnejšie kontrolované tovary pri importe z Ázie. Ich dovozu a distribúcie sa týkajú prísne požiadavky nielen na certifikáciu, ale aj sprievodnú dokumentáciu v slovenskom jazyku a označovanie tovaru. Pri kontrole hračiek v Ázii sme zistili, že aj napriek tomu, že dodávateľovi bola dokumentácia v slovenčine zaslaná a bol upozornený na to, že má byť priložená ku každému baleniu, si dodávateľ povinnosti pred kontrolou nesplnil. Doplnil ich až po nej.
S problémami s kvalitou, balením alebo označením tovaru sa pri kontrolách tovaru v Číne, Indii a Vietname stretávame často. Uvedený je len zlomok z nich. Preto kontrolu netreba podceňovať.
Koľko stojí kontrola tovaru v Ázii?
Cena kontroly závisí od poskytovateľa. Napríklad naša spoločnosť poskytuje v roku 2025 kontroly tovaru za 455 eur/deň kontroly. V cene je 8 hodín hĺbkovej kontroly vyškoleným kontrolórom priamo u ázijského dodávateľa. Kontrola zvyčajne kombinuje vizuálny aj funkčný aspekt hodnotenia kvality objednávky a klienti si môžu zadať aj vlastné požiadavky.
Ak odberateľovi ázijský dodávateľ ponúka kontrolu vo vlastnej réžii spôsobom, že pošle po dokončení tovaru fotky, prípadne videá tovaru, treba mať na pamäti, že v prípade problémov s kvalitou, nebude dodávateľ nestranný - ukáže iba to, čo vie, že odberateľ potrebuje vidieť, aby čo najskôr tovar doplatil a on mohol expedovať. Takáto kontrola neslúži účelu - problémy s kvalitou nemožno spoľahlivo identifikovať a odberateľ si nemôže byť istý, že prezentovaný tovar je skutočne ten, ktorý si objednal, resp. vyrobený pre neho.
Kontrolovať nových dodávateľov nestačí
Kontrolovať odporúčame každého dodávateľa a každú objednávku. V praxi sa stretávame s tým, že aj najzodpovednejší dodávatelia vedia z času na čas pokaziť objednávku a ak by sa na problémy s kvalitou neprišlo ešte v Číne, ich náprava by stála násobne viac.
Ušetria náklady, ochránia reputáciu – kontroly tovaru majú svoj význam
Kontrola tovaru môže importérom pomôcť predchádzať problémom s objednávkami a šetriť im náklady. Trvaním na kontrole si tiež zvyšujú vážnosť u ázijských dodávateľov - tí totiž majú pred nezávislými kontrolórmi značný rešpekt a vedia, že si na objednávke musia dať viac záležať.
Kontroly umožňujú importérom mať objednávky viac pod kontrolou a riešiť prípadné nedokonalosti alebo problémy s kvalitou produktov tam, kde je to ešte možné a lacné - v Ázii. Inšpekcia tovaru môže importérom ušetriť aj desiatky tisíc eur na vratkách tovaru od zákazníkov a nevyčísliteľné sumy ochranou reputácie, keďže nedôjde k predaju nekvalitného tovaru.