Dobrá obálka knihy predáva. Ako vybrať tú správnu?

Obálka, titulok, anotácia – tri najdôležitejšie atribúty, ktoré rozhodnú o predaji vašej knihy. Váš príbeh môže byť akokoľvek skvelý, no ak obálka nezaujme dostatočne na to, aby čitateľ chytil vašu knihu do ruky, nikdy si váš príbeh neprečíta.

Vraví sa, že knihu by ste nemali súdiť podľa obalu. Pravdou však je, že vaša kniha podľa obalu hodnotená bude. Mnoho mojich čitateľov a knižných recenzentov označilo obálky mojej trilógie Insomnia za veľmi výrazné a odlišné. Vďaka tomu ich kniha zaujala a začítali sa. Dobrá obálka pritiahne čitateľovu pozornosť a vytvorí zvedavosť. Zlá obálka môže spôsobiť, že bude na vašu knihu v kníhkupectve sadať prach. Výber správnej obálky je preto kritický a mali by ste mu venovať dostatok času a energie.

Obálka vytvorí prvý dojem a rozhodne o úspechu

Keď predáte práva na svoju knihu vydavateľstvu, vo väčšine prípadov o vašej obálke rozhodne vydavateľský dom. Vydavateľstvo má nielen skúsenosti s tým, ktoré obálky predávajú, ale tiež môže využívať služby interných či externých grafikov, ktorí navrhnú obálku zapadajúcu do štýlu vydavateľstva. Ak máte predstavu o obálke (alebo už kompletne vyhotovený dizajn obálky), môžete ju vydavateľstvu navrhnúť – záleží, ako sa obe strany dohodnú. Ak sa vydáte cestou selfpublishingu, vzhľad obálky je iba na vás.

Začnite prieskumom svojho žánru

Ak vyberáte obálku pre svoju knihu, zájdite do kníhkupectva. Keď budete prechádzať medzi regálmi, uvidíte, že určité žánre majú na obálkach spoločné znaky. Ak zamierite do oddelenia s biografiami, na väčšine obálok bude zobrazená tvár človeka, o ktorom kniha je. Trilery budú mať obálky temné a tajomné, romantická literatúra bude mať naopak ľahký dizajn s nádychom romantiky. Keď sa ocitnete v oddelení sci-fi a fantasy, prevažná väčšina obálok bude čierna alebo tmavá s prvkami fantastiky. Všímajte si spoločné prvky vo vašom žánri. Zamerajte sa nielen na fotografiu na obálke, ale tiež na písmo. Prezrite si tiež zadnú stranu a chrbát knihy.

Ako sa vytvára obálka knihy?

Obálka spočíva z niekoľkých atribútov ako je fotografia, názov knihy, prípadný podtitulok, vaše meno, anotácia, ISBN a logo vydavateľstva. Fotografiu môžete použiť z rozličných zdrojov. Pri knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu sme vybrali vlastnú, nami nafotenú fotografiu. Môžete teda využiť služby profesionálneho fotografa, ktorý vám obálku vytvorí podľa vašich predstáv, prípadne môžete použiť už vyhotovenú fotografiu vo vašom vlastníctve, ktorá sa na obálku hodí. Ak chcete, aby bola obálka ilustrovaná, môžete si tiež nájsť šikovného ilustrátora. „Obálka na mieru“ však bude vždy nákladnejšia cesta.

Skvelým zdrojom pre fotografie na obálky sú fotobanky. Vo fotobankách nájdete obrovské množstvo profesionálnych fotiek v skvelej kvalite. Cena fotografie záleží od samotného snímku. Pri výbere fotografie z fotobanky sa uistite, že nikto iný už danú fotografiu nepoužil ako obálku knihy. Za žiadnych okolností nepoužívajte fotografiu, ktorú voľne stiahnete z internetu. Vždy majte na vedomí autorské práva.

V mojom prípade som síce práva na svoju trilógiu poskytla vydavateľstvu, no obálky som si vyberala sama. Dôvodom bolo, že som knihu potrebovala odprezentovať čitateľom ešte pred tým, než som začala hľadať vydavateľský dom. Len čo som vo fotobanke uvidela sériu fotografií, ktoré som na obálky použila, vedela som, že sa perfektne hodia. Spolu s grafičkou sme vytvorili kompletnú obálku. Ďalšie obálky v sérií nasledovali štýl tej prvej. I keď vydavateľstvo pokladalo obálky za veľmi nezvyčajné, rozhodli sa ich použiť – pre slovenský i český trh. Rovnako som obálku prvej časti série použila i pre anglický trh.

Spolupracujte s profesionálnym grafickým dizajnérom

Pokiaľ nie ste grafik, istotne si nebudete kompletnú obálku vytvárať sami. Môžete mať návrhy a prípadne i vybranú konkrétnu fotografiu, ale budete potrebovať grafického dizajnéra. Využijete služby grafika, ktorý vám vytvorí niekoľko návrhov obálky. Dobrý grafik by mal rozumieť rozloženiu a kompozícii, psychológii farieb a podobne.

Myslite na to, že obálka bude reprezentovať vašu knihu – a to nielen bezprostredne po vydaní, ale aj o päť či desať rokov. Nájdite si preto profesionálneho grafika, ktorý má dostatok skúseností. Bolo by skvelé, aby ste pri komunikácii s grafikom mali určité predstavy o obálke, zároveň by ste mali byť otvorený iným možnostiam.

Aká je dobrá obálka knihy?

  1. Výrazná – Dobrá obálka vyčnieva z radu ostatných kníh. Je pútavá, priťahuje pozornosť a vytvára zvedavosť. Pri niektorých tituloch môže byť i kontroverzná. Dajte si však pozor na to, aby vaša obálka nebola označená za vulgárnu alebo „lacnú“.
  2. Zapamätateľná – Vašu obálku by si mali čitatelia automaticky spojiť s vami. Nemala by byť ľahko zameniteľná s inou knihou. Dobrá obálka je originálna.
  3. Má zmysel – Skvelý dizajn obálky prezrádza čitateľovi, o čom kniha je. Správnym výberom obálky môžete načrtnúť dej, tému či myšlienku knihy. Čitateľ, ktorý chytí vašu knihu do ruky, by mal mať ihneď predstavu o tom, o čom kniha bude. Na obálke môže byť zachytená téma, hlavná postava, dej, hlavná myšlienka či miesto deja.
  4. Vytvára emóciu – Dobrá obálka zaujme čitateľa a vytvorí v ňom určité pocity. Pri trileroch to môže byť napätie, pri romantickej literatúre romantika.
  5. Dopĺňa sa s názvom knihy  - Obálka by mala byť v súhre s titulkom knihy. Pozerajte sa na obálku ako na celok. Nepodceňujte dôležitosť typografie. Nechajte si od grafika vytvoriť niekoľko návrhov fontov. Pre moju knihu Insomnia som font vyberala s grafičkou niekoľko hodín.
  6. e v štýle daného žánru – Dizajn obálky tematicky zapadá do knižného žánru.
  7. Je profesionálna.
Článok pokračuje pod reklamou

Ak píšete sériu, obálky kníh by mali na seba nadväzovať

Všetky tri časti mojej trilógie majú rovnaký štýl s fotografiami z tej istej série. Pre každý diel som tiež vytvorila špeciálny symbol, ktorý je umiestnený na chrbáte knihy ako aj vnútri v knihe pred každou kapitolou. Bola to drobnosť, ktorá dotvorila celý vzhľad obálky a mnoho mojich čitateľov tieto symboly používalo – napríklad v kresbách, poke tetovaniach či na vlastnoručne vyrobenom kryte na mobile.

Rovnako aj pri knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu sme sa držali podnikateľskej série, do ktorej kniha spadá. Čitatelia, ktorí čítali predošlé knihy v sérii, si tak knihu vedia vďaka podobným znakom ľahko zaradiť.

Ako na obálku umiestniť vaše meno?

I keď má obálka niekoľko atribútov, niektoré budú výraznejšie ako iné. Ak ste začínajúcim autorom, vaše meno bude patriť medzi menej výrazné prvky. V tomto prípade by sa do popredia mal dostať predovšetkým titulok alebo podtitulok knihy. Pri známych autoroch je naopak ich meno často výrazné, nakoľko sú v knižnom priemysle autoritou s dobrou čitateľskou základňou.

Prečítajte si tiež

Okrem mena si môžete na obálku umiestniť i vašu fotografiu s krátkym popisom o vás. Ak je v bio vizitke niečo zmysluplné o vás, môže to podporiť predaj. Napríklad ak ste napísali knihu o šachu a do autorského bio napíšete vaše výhry na medzinárodných šampionátoch, podporíte tým svoju kredibilitu.

Dobrá obálka = dobrá kniha?

Absolútne nie. Môžete mať tú najoriginálnejšiu obálku s najzaujímavejšou fotografiou v dokonalom rozpoložení s dizajnovým fontom, ktorú chytí do ruky každý jeden človek, a predsa to neznamená, že vaša kniha je dobrá. Dobrú knihu tvorí dobrý príbeh, ktorý si získa čitateľov. Napriek tomu je skvelá obálka nevyhnuteľná.

Čo s nálepkou bestseller?

Niektoré knihy nesú nálepku bestseller. Na Slovensku je za bestseller považovaná kniha, ktorej sa predá viac ako 3000 kusov v kratšom čase, napríklad v mesiacoch, neexistuje však celkom presné pravidlo, ktorého by sme sa vedeli držať. Pre porovnanie, ak sa chcete stať 1. najpredávanejšou knihou na Amazone, musíte predať 3500 – 5000 kníh za 24 hodín.

Prečítajte si tiež

Niektorí autori, ktorí si knihu vydajú sami, si na obálku nalepia nálepku bestseller už pri prvom náklade, čo je, samozrejme, záhadou. Či si rovnakú nálepku dáte dopredu sami, alebo o tom postupom času necháte rozhodnúť trh, je na vás.

Venujte dostatok času a energie výberu správnej obálky. Nesnažte sa dizajn obálky uponáhľať a nechajte si od svojho grafika vytvoriť niekoľko návrhov. Vaša obálka bude reprezentovať vašu knihu a je kritická pri predaji vášho diela.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Originálne reklamné predmety – inšpiratívne príklady

Prehľad trendov v reklamných predmetoch. Na čo staviť pri ich výbere a dizajne, ak chce firma pritiahnuť pozornosť?

Reklamné predmety: na čo myslieť pri ich výbere a dizajne?

Ako uvažovať nad podobou reklamného predmetu, ktorý bude mať pre firmu zmysel, ako znížiť náklady za jeho výrobu a na čo myslieť z hľadiska času? Tipy odborníka.

Google Consent Mode v2: čo to je a aké zmeny prináša?

Firmy, ktoré chcú využívať remarketing, musia od 6. marca 2024 implementovať novú verziu Google Consent Mode. Čo sa mení?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky