Reklamné predmety: na čo myslieť pri ich výbere a dizajne?

Reklamné predmety: na čo myslieť pri ich výbere a dizajne?
Zdroj: Archív reklamnej agentúry AHOY.

Ako uvažovať nad podobou reklamného predmetu, ktorý bude mať pre firmu zmysel, ako znížiť náklady za jeho výrobu a na čo myslieť z hľadiska času? Tipy odborníka.

Reklamné predmety istým spôsobom reprezentujú firmu. Vzťahuje sa na ne aj legislatíva a za splnenia istých podmienok môžu byť uznaným daňovým výdavkom. Ich úlohou je najmä vzbudiť záujem o kúpu výrobkov/služieb, no ak sú dômyselne navrhnuté, môžu účinne slúžiť na budovanie dobrého mena firmy či ako darček pre obchodného partnera prípadne zamestnanca. „V kurze“ sú stále častejšie personalizované a originálne predmety, ktoré si neraz vyžadujú špeciálnu výrobu. Andrej Lančarič z reklamnej agentúry AHOY. pre Podnikajte.sk priblížil, ako nad ich formou a podobou uvažovať, s akými časovými či finančnými nákladmi počítať a aké sú aktuálne trendy.

Výber a dizajn reklamného predmetu – veľkým logám a nepraktickým veciam odzvonilo

Ak podnikateľ uvažuje nad reklamným predmetom, ktorý bude reprezentovať jeho firmu, no zároveň nebude vložený len do zásuvky alebo po krátkom používaní nepoputuje do koša, musí jeho formu a podobu správne premyslieť. Ako radí A. Lančarič, v prvom rade si treba uvedomiť, že predmet nemusí nutne korešpondovať so zameraním alebo činnosťou firmy. Developer nemusí darovať lopatku s logom, ak pre obdarovaného nemá mať logický a praktický zmysel. „Reklamný predmet by mal mať hlavu a pätu. Mal by mať praktický rozmer, mal by ho adresát vedieť využiť v živote. Ak mu developer dá napríklad servírovací set na čaj či kávu, logo bude mať klient stále na očiach,“ vysvetľuje Lančarič. Navyše je viditeľné aj pre ostatných, ktorí spomínaný set vidia či používajú (buď rodinní príslušníci, alebo návšteva doma či vo firme).

Záleží na tom, kto je cieľová skupina a tomu reklamný predmet prispôsobiť. Nie je nič zlé ani na tom, ak je zameraný na deti. Napríklad maľovanka s logom firmy či obrázkami zameranými na to, čomu sa firma venuje (v prípade stavebnej firmy maľovanka s obrázkami bagrov, žeriavov, stavebníkov a podobne). Originálna tiež môže byť taška s obrázkom, ktorý si deti vedia vyfarbiť špeciálnymi farbami. Trendy sú aj drevené hračky či logické hry.

Vo všeobecnosti však platí, že si treba dať záležať na kvalite reklamného produktu. „Každý by mal myslieť na to, že sa ním prezentuje on sám. Netreba sa preto zameriavať na čo najnižšiu cenu, ale na kvalitu. Povedzme si na rovinu, ak niečo bežne v obchode stojí 30 eur za kus, no ako reklamný predmet to stojí niekoľkonásobne menej, asi sú použité lacné materiály alebo niečo podobné,“ upozorňuje odborník. Odporúča sa dodávateľa daného predmetu pýtať, odkiaľ výrobok pochádza a či má potrebné certifikáty. „Často sa totiž stáva, že dodávateľ neupozorní, že ide napríklad o necertifikovaný predmet z Číny. Môže byť potenciálne nebezpečný a spôsobiť napr. alergickú reakciu,“ vysvetľuje.

V neposlednom rade A. Lančarič dáva do pozornosti vhodné umiestnenie loga firmy. „U nás na Slovensku si stále mnohí myslia, že logo musí byť veľké, že čím je väčšie, tým lepšie. Svetové trendy sú však už inde,“ vysvetľuje a ako príklad uvádza tričko. Záleží síce, ako sa celkový vzhľad produktu uchopí, no stáva sa, že napríklad lokálna firma, ktorá na trhu nie je dlho, dá vyrobiť jednofarebné tričká nízkej kvality s obrovským logom spoločnosti. Takýto reklamný predmet neraz skončí zavretý v skrini alebo slúži ako pyžamo. Jeho majiteľ ho nenosí medzi ľudí. „Cieľom však má byť zviditeľniť firmu. Riešením môže byť neštandardne umiestnené logo decentnej veľkosti, napríklad vzadu pri krku, dole na boku a podobne. Možno je menej viditeľné, no v konečnom dôsledku viac, pretože ho obdarovaný  bude nosiť aj mimo domu.“ Opäť však rolu hrá aj kvalita trička a vkusnosť prevedenia.

Prvý dojem je dôležitý, obal preto netreba podceňovať

Ďalším aspektom, ktorý v dnešnej dobe netreba zanedbať, je spôsob a vzhľad balenia reklamného predmetu. „Wau efekt je to, čo si ľudia zapamätajú. A tomu treba prispôsobiť aj obal. Ak podnikateľ daruje zápisník a pero v peknej elegantnej krabičke, úplne inak to bude obdarovaná osoba vnímať,“ vysvetľuje A. Lančarič.

Wau efekt je to, čo si ľudia zapamätajú

Môže ísť tiež o baliaci papier (vkusne) potlačený logom firmy alebo vlastnou ilustráciou, ďakovnú kartičku pripevnenú k obalu alebo umiestnenú vo vnútri či na prvý pohľad obyčajnú, nezaujímavú krabičku, ktorá je však pekne potlačená z vnútornej strany, čo obdarovaného prekvapí po jej otvorení. „Je dôležité, aby si klient (firma) pri uvažovaní nad darčekom nechal čas a priestor aj na poriadne premyslenie obalu. Kreativite sa medze nekladú.“ Dizajn obalu a spôsob darovania je potrebné prispôsobiť aj nákladom na daný produkt, resp. vhodne zvolený obal môže podčiarknuť hodnotu predmetu.

Článok pokračuje pod reklamou

Náklady na reklamný predmet: čím viac kusov, tým nižšia cena

Z nákladového hľadiska sa na situáciu možno pozerať z dvoch uhlov. Ak firma chce reklamné predmety, ktoré ide rozdávať veľkému množstvu ľudí niekde na výstave či inej udalosti, pravdepodobne sa bude snažiť cenu znížiť na minimum, pôjde do niečoho menšieho, čo ale bude v násobne väčšom množstve. Pokiaľ ide o reklamný predmet, ktorý bude slúžiť na propagáciu firmy v menšom okruhu osôb (napr. pre obchodných partnerov), na nich firmy až tak nešetria. V oboch prípadoch si ale treba uvedomiť, že platí rovnica: čím viac kusov, tým nižšia cena za kus. Preto je vhodné sa zamyslieť, či by nebolo vhodné daný reklamný predmet objednať do zásoby. Aby sa podnikateľovi nestalo, že o pár mesiacov bude potrebné objednať ďalšie kusy (napríklad zápisníkov, pier, šálok...), čo by vo výsledku reklamný predmet zbytočne predražilo.

Treba si tiež uvedomiť, že ide o zákazkovú výrobu, kedy niečo stojí nielen predmet ako-taký, ale aj jeho potlač či iné prispôsobenie. Aj dodávatelia preto neraz majú stanovený minimálny odber (napríklad personalizované perá od 500 ks, hrnčeky od 100 ks a podobne).   

Na cene produktu sa odráža aj spomínaná kvalita. Napríklad, ak ide o pero, ktoré bude slúžiť ako reklamný predmet, môže si podnikateľ vybrať medzi perom za 0,5 eura vyrobeným v Ázii, ktoré je z plastu a náplň má na cca 400 metrov textu. Alebo si vyberie pero, ktoré síce stojí viac, no je vyrobené v Európe, z ekologického plastu alebo je vyrobené aj z prírodných materiálov (napr. kameň či morské riasy) a jeho náplň sa vypíše až po niekoľkých kilometroch písania. Pri odbere viac kusov sa navyše rozdiel v cene zmenšuje, vo finále môže ísť len o 10 - 20 % vyššiu cenu na kus pri európskom pere v porovnaní s perom z Ázie.

Dbať treba na dostatočnú časovú rezervu

Čo by mal reklamný predmet predstavovať, ako by mal vyzerať, kde umiestniť logo, ako ho zabaliť, aký je naň vyčlenený rozpočet, koľko kusov a od koho objednať, to je súbor otázok, ktoré, ak majú vyústiť do úspešného záveru, potrebujú jedno – čas. No čas si vyžaduje aj samotná výroba a dodanie daného predmetu. Počítať preto treba s dostatočne veľkou časovou rezervou a ak ide o reklamné predmety viazané k istej udalosti, ako je napríklad výstava, ktorej sa spoločnosť zúčastní, výročie firmy či Vianoce, netreba si to nechávať na poslednú chvíľu.

Sezónnosť sa odráža na cenách aj termínoch dodania

Samotné dodanie reklamných predmetov nemusí trvať dlho (štandardne 7 až 10 pracovných dní), no na mysli treba mať sezónne vyťaženie výrobcov, špecificky býva problém pred Vianocami. „Sezónnosť sa odráža na cenách aj na termínoch. Čiže je lepšie objednávať v predstihu aspoň dva – tri týždne, avšak niektoré reklamné predmety sa môžu vyrábať aj štyri až päť týždňov. Na mieste tak je objednávať aj mesiac vopred,“ upozorňuje Lančarič.

Pokiaľ vedenie spoločnosti nemá vlastný nápad alebo nespolupracuje s kreatívnou agentúrou, ktorá predmet navrhne, môže podnikateľ prísť aj priamo za výrobcom/dodávateľom, resp. reklamnou agentúrou, ktorá mu pomôže navrhnúť vhodný produkt. A. Lančarič ale upozorňuje, že v takom prípade, je potrebné prísť aj mesiac - dva vopred (najmä, ak ide o niečo špecifické, ako vianočné pečivo či balík viacerých produktov). „Klienti si musia uvedomiť, že nejde o tovar, ktorý sa dá len tak kúpiť. Treba ho upraviť alebo vyrobiť. Aj keď ide len o fľašu, ktorá síce je niekde na sklade, no potlač má istý technický postup, ktorý sa musí dodržať, aby neskôr nedochádzalo k reklamáciám,“ vysvetľuje. Ak chce mať firma hotové napríklad personalizované diáre či zápisníky ešte pred Vianocami, posledným možným termínom na objednanie môže byť začiatok novembra. Časový aspekt preto netreba zanedbať.

Výber a dizajn reklamných predmetov – súhrn tipov

Ak chce vedenie firmy prezentovať spoločnosť efektným reklamným predmetom, ktorý ohúri a bude zapamätateľný, je vhodné držať sa týchto tipov:

  1. predmet by mal mať praktický rozmer, cieľom je totiž nielen potešiť, ale aj aby sa používal a bol „na očiach“,
  2. firma ním prezentuje sama seba, je preto vhodné uprednostniť kvalitu pred cenou,
  3. veľké logo už nie je trendy, vhodnejšie je umiestniť ho v decentnej veľkosti na neštandardné miesto,
  4. pre zapamätateľnosť je dôležitý prvý dojem a „wau efekt“, ani balenie produktu preto netreba podceňovať,
  5. platí rovnica, že čím viac kusov daného produktu, tým lepšia cena, niektoré produkty sa môže oplatiť objednať až od niekoľko stoviek kusov - je preto vhodné zvážiť, aké množstvo firma potrebuje a či sa neoplatí reklamných produktov objednať rovno viac do zásoby,
  6. sezónnosť sa odráža na cenách aj na termínoch, s objednaním produktu preto netreba čakať a napríklad v prípade Vianoc je dobré objednávať reklamné predmety už v jeseni,
  7. trendy je ekológia, zaujímavé detaily či funkcie, kvalitné oblečenie využiteľné pri rôznych voľnočasových aktivitách alebo jedlé darčeky vyskladané z kvalitných produktov.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Google Consent Mode v2: čo to je a aké zmeny prináša?

Firmy, ktoré chcú využívať remarketing, musia od 6. marca 2024 implementovať novú verziu Google Consent Mode. Čo sa mení?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky