Keď ste konečne dokončili svoju knihu, ďalším krokom je dostať ju do sveta. Možnosti máte dve – rukopis ponúknete vydavateľstvu, alebo vydáte knihu na vlastné náklady. Dnes sa pozrieme na to, čo robiť, keď chcete vydať svoje dielo pod hlavičkou vydavateľského domu.
Prichádza mi mnoho e-mailov od ľudí, ktorí píšu alebo chcú s písaním začať. Jedna z otázok sa opakuje veľmi často – je náročné predať práva vydavateľstvu? Dostať na svoju obálku hlavičku vydavateľského domu nie je jednoduché, nie je to však ani nemožné. Pozrime sa, ako na to.
Ako nájsť vydavateľstvo
Keď máte rukopis dopísaný a riadne zeditovaný, začnete hľadať vydavateľstvá a oslovovať ich. V zahraničí má túto úlohu na starosti literárny agent, u nás na Slovensku si však predaj práv dohaduje samotný autor.
Vydavateľstvá nájdete jednoducho pomocou internetového prehliadača. Snažte sa vyberať si vydavateľstvá podľa žánrového zamerania vašej knihy. Okrem veľkých vydavateľských domov, ktoré pokrývajú široké spektrum žánrov sú na slovenskom trhu tiež úzkoprofilové vydavateľstvá, ktoré sa napríklad zameriavajú iba na odbornú literatúru, koníčky, romantické knihy atď.
Osobne si myslím, že by ste sa mali nakontaktovať nielen na veľké vydavateľské domy zvučných mien, ale aj na menšie vydavateľstvá, predovšetkým ak ide o vydavateľstvo, ktoré sa zameriava vyslovene na žáner, ktorý ste napísali. Veľké vydavateľské domy vám môžu ponúknuť väčší marketingový priestor a lepšie služby v rámci vydania, úzkoprofilové vydavateľstvá majú zas jasne zadefinovanú cieľovú skupinu.
Ako osloviť vydavateľstvo
Nájsť kontakt na vydavateľstvo nie je v dnešnej dobe náročné – väčšina vydavateľstiev má kontakty uvedené priamo na svojej webovej stránke. Najjednoduchším spôsobom je poslať e-mail s informáciami o vás a o vašej knihe.
V prvom e-maili by ste nemali posielať celý rukopis. Prvý e-mail slúži predovšetkým k tomu, aby ste vydavateľstvo informovali, kto ste a čo ste napísali. V e-maili ponúknite, že vydavateľstvu môžete zaslať ukážku z príbehu alebo celý rukopis. Ak budú mať záujem, materiály im následne pošlite.
Čo si pripravte pre vydavateľstvo
Ešte pred tým, než napíšete vydavateľstvu prvý e-mail, pripravte si tieto veci:
- Informácie o vás – skvelé je, ak máte vlastnú webstránku
- Rukopis – zeditovaný, vo Worde (odporúčané fonty sú Arial, Times New Roman – nakoľko sa dobre čítajú, využíva sa tiež font Courier nakoľko každý znak zaberá rovnaký priestor na riadku, veľkosť cca 12)
- Ukážku z knihy - napríklad zopár kapitol
- Anotáciu - krátky popis, o čom príbeh je, ktorý sa bežne zverejňuje na webstránkach e-shopov a na zadnej časti knihy. Je to „teaser“ na knihu.
- Synopsu - stručný popis deju príbehu so všetkými zvratmi. Zamestnanec vydavateľstva (šéfredaktor, editor...) si tak v krátkosti môže prečítať, o čom celý príbeh je bez toho, aby musel čítať kompletný rukopis.
Podmienky predaja práv
Keď niektoré z vydavateľstiev prejaví záujem, obe strany sa dohodnú na osobnom stretnutí, kde predebatujú podmienky predaja práv. Tie sa môžu líšiť od diela k dielu, od vydavateľstva k vydavateľstvu. Sami by ste si mali vopred ujasniť, ako chcete so svojim dielom narábať v budúcnosti a ako sa chcete vydavateľskému domu zazmluvniť.
A čo môžete od vydavateľstva čakať v rámci finančného ohodnotenia? Opäť to záleží od konkrétneho vydavateľstva, autora či diela. Keď predáte práva vydavateľstvu, ako začínajúci autor môžete za predaj dostať pár stoviek eur a zopár percent z predaja – 6 % až 15 %. Záleží, aké máte na trhu meno. Nepočítajte s veľkými peniazmi. Myslite tiež na to, že slovenský trh je malý.
Keď predáte svoj rukopis vydavateľstvu, prakticky prenajímate svoje dielo po určitú dobu, na určitom území alebo v určitom jazyku – záleží od konkrétnej zmluvy. Zmluva sa uzatvára na určitý časový limit – zvyčajne je to päť rokov.
Pri predaji rukopisu sa z umenia stáva biznis
Napriek tomu, že ste knihu napísali preto, aby ste sa so svetom podelili o svoje skúsenosti a zážitky, v momente, keď dokončíte rukopis, vaše umenie sa mení na obchod. Nie ste viac len umelcom, ale aj obchodníkom. A rovnako k tomu pristupuje i vydavateľstvo.
Ak sa vydavateľstvo rozhodne kúpiť váš rukopis, investuje do vášho nápadu tisícky eur – musia zabezpečiť jazykovú korektúru, obálku, sadzbu, tlač, distribúciu, marketing. Vynaložia obrovské množstvo peňazí v nádeji, že sa kniha bude predávať. Dobrý predaj vydavateľstvu nielen vráti náklady na vydanie knihy, ale tiež zabezpečí financie na mzdy zamestnancov, priestory vydavateľstva či vytvorí zisk, vďaka ktorému môže vydavateľstvo napredovať.
Pri predaji práv sa teda na vydavateľský dom pozerajte ako na dlhoročného obchodného partnera, nie na niekoho, kto vám robí láskavosť či naopak využíva vašu kreatívnu myseľ.
Prečo by vydavateľstvo malo vydať práve vašu knihu?
Možno budem tvrdá, ale dôvod „Mojím snom je vydať knihu“ nie je dostatočný. Aká je pridaná hodnota vašej knihy? Čo nové prinesie čitateľom, kníhkupectvám, trhu či dokonca vašej krajine? Snažte sa na svoju knihu pozerať v širšom merítku a hľadajte, komu jej vydaním pomôžete.
Myslite tiež na vydavateľstvo a na náklady, ktoré do autora investuje. O predaj by ste sa mali usilovať sami vlastným marketingom a podporou predaja.
Aké povinnosti má spisovateľ po vydaní knihy voči niekoľkým slovenským knižniciam a čo mu hrozí, ak si túto povinnosť nesplní nájdete v článku Povinné výtlačky vydaných kníh.
Čo ak vás vydavateľstvo odmietne?
Na „Nie“ a na žiadnu odpoveď sa vopred pripravte a neberte si to osobne. Dôvody odmietnutia môžu byť rôzne – váš titul sa nehodí do zamerania vydavateľstva alebo do edičného plánu, vydavateľstvo v rovnakom období vydáva obdobný titul a podobne. „Nie“ nemusí byť vôbec spojené s kvalitou vášho písania.
Je tiež možné, že vám na váš e-mail vydavateľský dom vôbec neodpovie. Do vydavateľstiev prichádzajú nové rukopisy na dennej báze, je pravdepodobné, že na všetky e-maily jednoducho nestíhajú odpovedať. Dobrým tipom je preto posnažiť sa dohodnúť si osobné stretnutie. Keď som sa snažila predať autorské práva na svoju prvú knihu, stretla som sa s vydavateľom osobne. Rozprávali sme sa o čom kniha je a ako ju budem propagovať. Myslím, že práve osobné stretnutie bolo rozhodujúce.
Mnohí známi autori boli niekoľkokrát odmietnutí. Odmietli Rowlingovú, Browna či Pattersona. Nenechajte sa tým odradiť a ponúkajte rukopis ďalším vydavateľstvám. Potrebujete len jedno jediné vydavateľstvo – a občas len jedného jediného človeka, ktorý vo vašu knihu bude veriť rovnako, ako v ňu veríte vy.