Firmy zaostávajú najmä vo využívaní dát a cloudu, Slovensko sa v porovnaní európskych krajín prepadlo za posledné dva roky o päť miest na 23. priečku.
Využívanie digitálnych technológií v slovenských firmách je v porovnaní s priemerom Európskej únie slabé a Slovensko sa v rebríčku digitalizácie podnikov v európskej „dvadsaťosmičke“ prepadá. Vyplýva to zo štúdie DESI (Digital Economy and Society Index), ktorú každoročne vydáva Európska komisia.
Dátové analýzy využíva necelá desatina slovenských podnikov
Ukazovateľ digitalizácie firiem, ktorý odzrkadľuje využívanie softvéru pre elektronickú výmenu a zdieľanie informácií, sociálnych médií, analytiky a cloudu, narástol na Slovensku od roku 2016 iba o desatinu, a to z 18 bodov na aktuálnych 19,9 bodu. Pre porovnanie, České skóre za rovnaké obdobie narástlo z 15,1 bodu na 21,5 bodu, čiže o 42 %.
„Štúdia Európskej komisie ukazuje, že podniky na Slovensku naďalej najviac využívajú základné informačné systémy a mierny posun vidno v oblasti sociálnych sietí. Znepokojivá je však stagnácia vo využívaní dátových analýz, ktorým sa podľa prieskumu komisie venuje necelá desatina slovenských firiem,“ hovorí Richard Kraus, country sales director softvérovej a poradenskej spoločnosti SAS.
Pre porovnanie, v krajinách ako sú Holandsko, Belgicko či Írsko, využíva v biznise dátovú analytiku dvojnásobne viac podnikov ako na Slovensku. Spoločnosť SAS upozorňuje, že takéto zaostávanie podkopáva konkurenčnú schopnosť slovenských firiem a aj celej ekonomiky. Obdobne veľké je zaostávanie slovenských firiem vo využívaní cloudu. Kým napríklad vo Fínsku odoberá IT kapacity zo vzdialených dátových centier polovica a vo viacerých škandinávskych krajinách vyše dve pätiny firiem, na Slovensku sa na cloudové služby spolieha menej ako 15 % podnikov.
Pomalé tempo digitalizácie firiem sa premietlo aj do celkového porovnania krajín. Slovensku patrí v digitalizácii podnikov spomedzi európskej dvadsaťosmičky 23. priečka. Ešte v roku 2018 sme pritom boli na 18. mieste, pred Českou republikou, ktorá sa medzitým vyšplhala na 19. miesto.
Prečo sa dátovej analytike oplatí venovať?
„Analytika pomáha firmám robiť cielenejší marketing a tým zlepšovať predaj, identifikovať podvody v bankovníctve či poisťovníctve, alebo zlepšovať kvalitu výroby a optimalizovať procesy v priemysle,“ hovorí R. Kraus. „Firmy, ktoré dáta nevyužívajú, sa preto pripravujú o potenciál zlepšiť konkurencieschopnosť alebo získať konkurenčnú výhodu,“ dodáva.
Európska komisia upozorňuje, že zhromažďovanie a analyzovanie dát je nevyhnutnou súčasťou digitálnej transformácie, bez ktorej firmy nedokážu robiť inovácie v oblastiach ako sú internet vecí, strojové učenie, umelá inteligencia či robotika.
„Rastúci význam dát podčiarkuje aj prognóza EK, podľa ktorej má počet dátových špecialistov v EÚ do piatich rokov takmer zdvojnásobiť a dátová ekonomika má mať na celkovom HDP Európskej únie podiel 5,8 %,“ dodáva R. Kraus.