V posledných dňoch rastie počet podvodných emailov a podvodných e-shopov. Aj v tak kritickej situácii, v akej sme sa kvôli koronavírusu ocitli, sa nájdu skupiny ľudí, ktoré ju zneužívajú.
Hackeri lákajú od ľudí citlivé údaje
Aj Poštová banka zaviedla opatrenia, ktoré sú zamerané v prvom rade na ochranu zdravia klientov a zamestnancov banky. „Naďalej sa však staráme aj o bezpečnosť našich klientov, preto považujeme za dôležité upozorniť verejnosť na nekalé aktivity hackerov. Tí zneužívajú aktuálnu situáciu okolo šírenia koronavírusu na získanie citlivých údajov. Zasielaním podvodných e-mailov, v ktorých je odkaz na podvodnú stránku s vymyslenými alebo zmanipulovanými informáciami, najčastejšie práve v súvislosti so šírením koronavírusu, majú za cieľ infikovať váš počítač alebo mobilný telefón,“ upozorňuje hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Klientom preto odporúčame, aby v žiadnom prípade na takéto odkazy nereagovali, a to ani v prípade, ak informácia vyzerá dôveryhodne. Každej komunikácii venujte dostatočný čas a informácie čerpajte len z oficiálnych zdrojov napríklad zo stránky Ministerstva zdravotníctva SR alebo Ministerstva vnútra SR.
Podvodné e-shopy v súvislosti s koronavírusom
Kým v roku 2014 klienti Poštovej banky z pohodlia domova zrealizovali takmer 200-tisíc nákupov, vlani ich bolo viac ako milión. Popularita online nákupov rastie, pretože šetria čas, môžeme ich realizovať aj z domu, nelimitujú nás otváracími hodinami a vďaka nim sa vyhneme kontaktu s ostatnými ľuďmi. Práve posledný spomínaný benefit internetových obchodov je hlavným dôvodom, pre ktorý v tejto situácii odporúčame vyhýbať sa kamenným predajniam a ak je to možné využívať radšej nakupovanie cez internet.
V súvislosti s koronavírusom sa však objavuje čoraz viac podvodných online predajcov, ktorí ponúkajú napríklad ochranné rúška alebo dezinfekčné prípravky – najviac žiadaný a nedostatkový tovar v týchto dňoch. Od ľudí tak získajú peniaze, ale tovar im nedoručia.
V hektickom období si častokrát neuvedomujeme, komu vlastne odovzdávame svoje citlivé informácie. Aj preto je dôležité nepodľahnúť panike, zachovať si chladnú hlavu a byť obozretný, dávať si pozor na akom webe zadávate svoje prihlasovacie či platobné údaje.
Ak klient zistí, že poskytol svoje údaje z platobnej karty falošnému obchodníkovi, je potrebné bezodkladne kontaktovať svoju banku a okamžite zablokovať kartu. Následne je potrebné podať reklamáciu a nahlásiť podvodné transakcie, ktoré sú prešetrené a odškodnené, ak sú preukázané ako opodstatnené.
Ak si klient objedná tovar cez e-shop a ten mu nie je doručený, môže podať v banke žiadosť o sprostredkovanie vrátenia financií za nedodaný tovar. Ak by sa preukázalo, že sa obchodník obohatil neprávom, klient sa vie k svojim peniazom dostať späť. Banka pri reklamácii bude potrebovať dokumentáciu a informácie o transakcii. Kartové spoločnosti umožňujú bankám za klienta vysporiadať nedoručenie tovaru a sprocesovať tak spätné zúčtovanie platby. Ak banka prešetrením situácie zistí oprávnenosť reklamácie, klientovi sú peniaze vrátené na účet.
Pri dodržiavaní základných pravidiel bezpečného nákupu na internete je prípadné riziko online nákupov minimálne:
- Odporúčame platiť platobnou kartou len u dôveryhodných obchodníkov, ktorí sú zabezpečení službou 3D Secure. V súčasnosti ide o najbezpečnejší spôsob platby kartou cez internet. V takom prípade je na potvrdenie platby a dokončenie transakcie potrebné zadať jedinečný SMS kód, ktorý je klientovi zaslaný na mobil. Najmä pri neoverených predajcoch plaťte až pri prevzatí tovaru.
- Dajte si pozor, či je webstránka predajcu náležite zabezpečená, aby nemohlo prísť k zneužitiu vašich údajov. Dôkazom je buď ikona zámky alebo šifra https:// v prehliadači.
- Znakom dôveryhodnosti obchodníka sú aj transparentne vyplnené firemné a kontaktné údaje firmy, recenzie a certifikáty z porovnávačov cien (napr. Overený obchod). Venujte pár minút tomu, aby ste si predajcu preklepli aj v tomto smere.
- Ostražití treba byť najmä pri obchodníkoch, ktorí neuvádzajú kontaktné údaje, majú až podozrivo nízke ceny, prípadne majú nezabezpečený web. Často tiež ide o zahraničné (alebo dokonca neexistujúce subjekty), ku ktorým na internete chýbajú akékoľvek hodnotenia či referencie.
Bezpečné mobilné bankovníctvo
V aktuálnej situácii, v záujme ochrany zdravia tak našich zamestnancov ako aj klientov, odporúčame odložiť návštevu pobočky a svoje podnety či nevyhnutné finančné úkony vybaviť telefonicky alebo mailom. Platby môžete realizovať aj cez internetbanking alebo mobilnú aplikáciu. Keďže banky investujú nemalé prostriedky do bezpečnostných opatrení, klienti si môžu byť istí, že ich peniaze sú maximálne chránené. Pre dosiahnutie vysokej ochrany je však nevyhnutné, aby aj oni dodržiavali základné pravidlá bezpečných online platobných transakcií:
- Nikdy neprezrádzajte svoje identifikačné údaje ako PIN, prihlasovacie heslá, a to ani rodinným príslušníkom.
- Neukladajte si prihlasovacie údaje do pamäte počítača a nepoužívajte ľahko uhádnuteľné heslá, alebo rovnaké heslo aké používate do iných aplikácií a služieb.
- Neodporúčame pripájať sa do internetbankingu cez verejné WiFi siete. V prípade nainštalovania podvodného softwaru tak môže dôjsť k úniku citlivých údajov a hesiel.
- Používajte len chránené počítače, ktoré majú nainštalované aktuálne verzie antivírusových programov.
- Odporúčame aplikácie mobil bankingu sťahovať si výlučne zo špecializovaných obchodov na to určených ako je Google Play a App Store.
Najčastejšou praktikou internetových podvodníkov je fishing. Ide o činnosť, pri ktorej sa podvodník snaží vylákať od používateľov heslá alebo prihlasovacie údaje, aby sa dostal k ich bankovému účtu. Väčšinou postupuje tak, že založí webovú stránku, ktorá vyzerá ako presná kópia už existujúcej stránky internetbankingu konkrétnej banky. Podvodník následne pošle klientom falošný email, v ktorom ich zdvorilo žiada, aby v záujme vlastnej bezpečnosti zadali na (podvodnej) stránke prihlasovacie údaje do internetbankingu, vďaka čomu sa môže prihlásil do ich účtov. „Prihlasovacie alebo citlivé údaje klienta banka od klienta nikdy nežiada prostredníctvom mailu či telefonátu. Klientov preto upozorňujeme, aby nedôverovali emailom a stránkam, ktoré ich od nich chcú vylákať práve touto cestou,“ uzatvára hovorkyňa Poštovej banky.