Jedným z prvých krokov pri štarte podnikania, alebo uvedenia produktu je výber vhodného mena. Väčšinu dobrých mien už niekto, bohužiaľ, použil, ale stále je z čoho vyberať. Dobrý názov môže byť najcennejšou zložkou značky. Vďaka nemu si vás zákazníci ľahko zapamätajú, odlíšia od konkurencie. Dobrý názov urýchli rast vášho biznisu. Voľbou nevhodného mena si naopak narobíte veľa problémov a bude vás stáť veľa času, energie, vysvetľovania a ušlých ziskov.
Kritériá dobrého mena firmy alebo názvu produktu:
Rozlíšiteľnosť - líši sa názov od šedého davu, hlavne od konkurentov vo vašej brandži? Je názov výrazný a vynikne v texte, alebo pri hovorenom slove? Google - pri vstupe na trh toto slovíčko možno znelo úsmevne, alebo infantilne, po pár rokoch už veselo googluje celý svet a značka je ikonou v biznise.
Stručnosť - je názov dostatočne krátky na to, aby bol ľahko zapamätateľný a použiteľný? Ľudia si dlhé názvy určite skrátia a takto vzniknuté skratky o pár rokov nebudú mať žiadnu vypovedaciu hodnotu. Určite všetci poznáte nadnárodnú banku HSBC . Vedeli ste, že ide o Hongkong & Shanghai Banking Corporation? Alebo DHL je skratka pre Dalsey, Hillblom & Lynn?
Vhodnosť, primeranosť - súvisí daný názov s jadrom vašej činnosti? Nevyvoláva názov negatívne emócie u niektorých skupín zákazníkov? Volkswagen bol v Amerike kritizovaný za výber mena pre model Touareg. Púštni bojovníci v tom čase nevyvolávali práve pozitívne asociácie.
Výslovnosť a písateľnosť - budú ľudia schopní napísať názov spoločnosti po tom, čo ho počujú, alebo budú schopní ho vysloviť po tom, ako ho prečítajú? Veľmi aktuálne aj v slovenských podmienkach, kde na trhu pôsobí veľa anglicky znejúcich značiek. V istej spravodajskej televízii momentálne prebieha kampaň na cestovnú kanceláriu – hlasom v pozadí sme vyzývaní, aby sme na letnú dovolenku išli s agentúrou Best Chojce (Best Choice).
Schopnosť zapáčiť sa - bude sa ľuďom náš názov páčiť? Vyberajte názvy, ktoré môžu stimulovať intelektuálnu činnosť a zanechajú v ústach príjemný pocit. Firma Bridgestone je najväčším svetovým výrobcom pneumatík. Jej názov je doslovným prekladom priezviska zakladateľa spoločnosti z japončiny? Páčili by sa vám viac pneumatiky Ishibashi?
Rozšíriteľnosť – dá sa k názvu pristaviť aj druhé poschodie? Dobrý názov poskytuje možnosť vizuálnej interpretácie, alebo sa s nimi v komunikácii dá inak ľahko hrať. Príkladom môže byť O2 a ich bublinky a motívy vody.
Chrániteľnosť - môžete si daný názov registrovať? Je ešte doména s vašim názvom voľná?
Je iróniou, že výberu mena firmy alebo názvu výrobku častokrát venuje malá pozornosť. Môže to byť spôsobené aj tým, že názvy spoločností, alebo produktov sa vyberajú ešte predtým, ako sú vytvorené marketingové štruktúry organizácie a všetci rodičia si vyhradzujú právo vybrať meno pre svoju ratolesť.
Použité zdroje:
1. Wikipedia.org
2. NEUMENINER M. (2006) : The Brand Gap. Berkley : New Riders, 2006.