Zvažujete kúpu hostingu, ale neviete, podľa čoho vyberať? Ak chcete webhosting pre firemný web, toto sú najdôležitejšíe kritériá, ktoré treba zohľadniť.
Keď spúšťate webstránku, vašou hlavnou dilemou bude umiestnenie stránky na server. Ak nemáte vlastný, potrebujete si vybrať hostingového poskytovateľa, ktorý vám priestor na serveri prenajme.
Ako si však vybrať spoľahlivého poskytovateľa, u ktorého vaša stránka bezproblémovo pobeží? Potrebujete na to zvážiť nasledovné kritériá.
Platený webhosting alebo bezplatná služba?
Ak začínate podnikať a nemáte k dispozícii veľký kapitál, pravdepodobne budete mať tendenciu ušetriť na všetkom, čo sa len dá. Nie je na tom nič zlé a je to pochopiteľné, keďže peniaze potrebujete dať do toho najdôležitejšieho.
Ak chcete podnikať online, jednou z priorít by mal byť aj webhosting. Prečo? Pretože nič kvalitné v skutočnosti nie je zadarmo.
Dnes nebudete mať problém nájsť rôzne bezplatné webhostingy. Ich problémom je to, že často na nich musíte mať umiestnenú ich reklamu, čo na profesionalite vášmu webu vôbec nepridá. Pôsobila by na vás hodnoverne firma, na ktorej stránke je napísané niečo ako hosting zadarmo sponzoruje x?
Ak ste neziskovka, občianske združenie alebo máte nejaký voľnočasový projekt, tak to problémom nie je, ale pri firmách, ktoré chcú pôsobiť profesionálne, to určite nie je práve vhodná voľba.
Nehovoriac o tom, že webhostingy zadarmo majú často:
- obmedzenú kapacitu priestoru,
- nedostatočné parametre na spustenie moderných webstránok,
- nedostatočné parametre na spustenie CMS (napr. WordPress),
- minimálnu technickú podporu (v praxi skôr žiadnu, keďže by ju nemali z čoho platiť),
- jednu emailovú schránku (častejšie sú však prípady hostingov zadarmo bez emailových schránok).
Ak aj daný poskytovateľ ponúka platený hosting, prechod naň je často predražený a cenové podmienky sú nastavené zvyčajne tak, aby ste platili čo najviac. V základnom balíku dostanete niekoľko funkcií a parametrov, ktoré sú pre moderné stránky nepostačujúce a núti vás to prejsť na drahšie balíky.
Ľudia to následne tolerujú len preto, lebo by si webstránku nevedeli zmigrovať niekde inde, alebo sa celého procesu obávajú.
Pritom keby si od začiatku našli poctivý a kvalitný hosting, takéto komplikácie by nemuseli riešiť.
Ak sa ešte vrátime k emailom, tak tým, že na hostingoch zadarmo často chýba možnosť mať emailovú schránku, sú potom firmy nútené fungovať napríklad na Gmaile.
V prípade freelancera alebo osobnej emailovej schránky to nie je problém. No ak by vám prišiel email s koncovkou @gmail.com od právnicej firmy, asi by ste začali pochybovať o tom, či tá právnická firma bude stáť za to, keď si ani nevie za pár eur zaplatiť vlastný email.
Nech už je to akýkoľvek typ firmy, pôsobí to maximálne neprofesionálne a lacno. Všetky firmy a e-shopy by mali komunikovať z vlastných emailových schránok, ktoré môžu mať pri platených hostingoch v cene. Pri dobrých hostingoch môžete mať emailových schránok hoci aj sto.
Aké máte možnosti pri výbere webhostingu
Ak chcete mať svoj web dostupný online, máte na výber z troch možností:
- zdieľaný hosting / multihosting,
- virtuálny server (VPS),
- dedikovaný server.
Zdieľaný hosting
Zdieľané hostingové riešenie znamená, že výkon servera si medzi sebou zdieľajú viaceré stránky. Jeho účelom je poskytnúť cenovo dostupné a zároveň dostatočne výkonné riešenie pre menej náročné weby.
Do tohto spadajú stránky, ktoré:
- majú mesačnú návštevnosť do 10 000 návštev,
- nezaťažujú server nadmernými dopytmi - napr. nárazovou návštevnosťou v priebehu niekoľkých minút,
- nemajú potrebuje využívať špecializovaný softvér (napr. na účtovníctvo).
Väčšinou toto riešenie stačí začínajúcim firmám, ktorým zatiaľ postačuje prezentačná stránka, prípadne začínajúce e-shopy s niekoľko sto produktami.
Multihosting
Multihosting je typ zdieľaného hostingu, pod ktorým môžete pod jedným hostingom spravovať viacero vlastných webstránok (domén). Takisto však platí, že tieto weby by nemali byť náročné na výkon. Väčšinou je multihosting postačujúci na beh niekoľkých prezentačných webov. Určite nie na niekoľko webstránok s masívnymi návštevnosťami.
Upozornenie: V prípade, že vaša stránka niekedy nie je online, neznamená to automaticky, že váš webhostingový poskytovateľ má nekvalitný hosting. Môže to znamenať tieto dve veci. Buď je na serveri „vyťažovač“, ktorý si nárokuje väčší výkon servera, čím vás spomaľuje, alebo si vaša stránka začala vyžadovať viac prostriedkov, ako jej zdieľaný server môže poskytnúť. Z toho dôvodu prechod k inému poskytovateľovi na iný zdieľaný hosting často nič nevyrieši. Najmä ak stránka bude naďalej rásť a vyžadovať viac a viac prostriedkov servera.
Virtuálny server
Virtuálny server je už výkonné riešenie pre náročné online projekty s dedikovanými prostriedkami (priestor, RAM, CPU). Jeho výhody sú:
- škálovateľnosť - možnosť kedykoľvek navýšiť/znížiť potrebné zdroje,
- dedikovaný výkon - vyhradené zdroje máte pre seba, a teda sa nemôže stať, že niekto iný na serveri by vyťažil server a mohol negatívne ovplyvniť aj vás,
- individuálne nastavenia serveru,
- možnosť nainštalovať špecializovaný softvér (účtovníctvo, sklad…).
Dedikovaný server
Ide o najvýkonnejšie riešenie, pri ktorom máte celý výkon servera vyhradený pre seba.
Rada: Na začiatok si 99 % firiem vystačí so zdieľaným hostingom. Akonáhle však webstránka/e-shop bude rásť a získavať väčšiu návštevnosť, je potrebné počítať s tým, že výkon zdieľaného hostingu čoskoro prekročíte a budete potrebovať dedikované zdroje virtuálneho servera.
Podľa čoho vyberať hosting?
Pri výbere hostingu by ste mali mať na mysli tieto hlavné parametre.
Cena hostingu
Cena je prvoradá vec, na ktorú ľudia pri výbere hostingu pozerajú. Zo správania návštevníkov na našej stránke wy.sk vieme, že 90% z nich pozerá iba na cenu.
A to je problém, pretože nie je hosting ako hosting. Ľudia predpokladajú, že všetky hostingy sú rovnaké a zvládnu všetko a akýkoľvek typ webstránky. Nič však nie je ďalej od pravdy.
Každý webhosting má (alebo aj nemá) určité nastavenia a technické parametre, napríklad:
- verzia PHP,
- verzie databáz,
- memory limit,
- max. execution time,
- podpora http2,
- podpora CMS,
- max. počet subdomén, prenesených dát, emailových schránok, databáz…
Od toho, či máte aktuálne verzie (napr. databáz alebo PHP) alebo vyššie technické parametre (napr. memory limit), bude závisieť aj to, či stránka pobeží hladko a rýchlo. Ak máte hosting za 0,90 €/mesačne, ušetrili ste. Ale ak na ňom máte verziu PHP 5.6 (mimochodom, už neaktuálna s bezpečnostným rizikom) alebo memory limit 128 MB, veľký výkon od toho čakať nemôžete. Pritom ozaj kvalitný zdieľaný webhosting môžete mať v priemere od 2 €/mesačne s aktuálnymi verziami PHP/databáz a memory limitom až 512 MB. Stačí si pritom priplatiť o euro mesačne viac a výkon bude niekde inde aj na zdieľanom hostingu.
Nie je potrebné za každú cenu byť na špecializovanom hostingu za 4-5 eur/mesačne (či už domácom/zahraničnom), ale tiež sa zároveň neoplatí na tejto položke vyslovene šetriť. Jednoducho kvalita niečo stojí a zadarmo (za málo) ani nie je možné poskytnúť spoľahlivé riešenie.
Dodatočné služby a jednoduchosť ich nasadenia
Keďže k doméne budete zvyčajne potrebovať aj hosting, nasadiť SSL certifikát alebo ju presmerovať na inú doménu, je dôležité, aby vám to systém daného registrátora umožňoval čo najjednoduchšie zrealizovať. Najmä v prípade, ak nie ste IT špecialista a nevyznáte sa do nastavovania serveru.
Ak na takéto veci máte administrátora alebo programátora, ktorý to zabezpečí, nie je to až tak potrebné, ale stále platí, že by mu to uľahčilo aj urýchlilo prácu so spustením webu alebo aplikácie.
Skryté poplatky
Zároveň si treba dať pozor aj na možné skryté poplatky. Pochopiteľne, za doplnkové služby si priplatíte, avšak niektoré z nich môžete mať u poctivých registrátorov a poskytovateľov hostingu v plnohodnotnej kvalite zadarmo.
Napríklad bezpečnostný SSL certifikát Let’s Encrypt. Tento certifikát je pre väčšinu bežných webov úplne postačujúci a je dostupný úplne zadarmo. No nájdu sa aj také firmy, ktoré vám ho spoplatnia.
Dostupnosť hostingu
Dostupnosť hostingu alebo jeho stabilita znamená čas, počas ktorého je web online bez výpadkov. Bežne sa udáva v percentách. Úplné minimum by malo byť aspoň 99,9 % avšak len „malé“ navýšenie napr. na 99,98 % má výrazný nárast o 7 hodín ročne. Výpadok počas najväčšej sezóny alebo v čase dňa, kedy vám chodí najviac objednávok, by vášmu biznisu veľmi neprospel.
Rýchlosť načítania stránky
Rýchlosť načítania stránky závisí od niekoľkých faktorov:
- rýchlosť internetového pripojenia,
- používaný internetový prehliadač,
- kvalita webhostingu,
- spôsob, akým je naprogramovaná web stránka.
Prvé dva faktory na strane svojich zákazníkov nemáte ako ovplyvniť. Našťastie, vysokorýchlostný internet je dnes už takmer samozrejmosťou a najpoužívanejšie prehliadače ako napríklad Firefox, Chrome či Safari sú optimalizované pre rýchle načítanie stránok.
Avšak webhosting a kód stránky sú faktory, ktoré ovplyvniť viete . Dôležité je si uvedomiť, že zle nakódovaná stránka sa bude pomaly načítavať aj na výkonnom hostingu, preto ak si vyberáte nejakú šablónu, mali by ste pozerať aj na to, či je optimalizovaná pre rýchle načítanie. V prípade, že vám stránku niekto programuje, mal by poznať osvedčené postupy kódovania, ktoré nespomaľujú web.
Čo sa však týka nekvalitného hostingu, tak aj s rýchlym internetom a s dobre naprogramovaným webom sa vám stránka bude načítavať pomaly.
Nanešťastie, nemáte si byť ako istý rýchlosťou hostingu, pokiaľ web nespustíte na ostrú prevádzku webhostingového poskytovateľa, pretože niektoré nastavenia na stránke za vás hostingový poskytovateľ neurobí, napr. cache alebo optimalizácia veľkosti obrázkov. Tieto dve veci výrazne ovplyvňujú rýchlosť načítania stránky a hoci poskytovateľ má rýchly hosting, vôbec to nemusí byť na vašej stránke vidieť.
Poskytovanie výkonnejších služieb
Ak si vyberáte poskytovateľa hostingu, zistite si aj to, či poskytuje virtuálne servery. Zdieľaný hosting je úplný základ a veľa poskytovateľov poskytuje iba ten. Ak bude v budúcnosti váš web rásť, čo asi je vaším cieľom, budete potrebovať prejsť na výkonnejšie riešenie. Ak by ho váš poskytovateľ nemal, mali by ste nový problém - hľadanie iného poskytovateľa.
Expertná a ochotná podpora
Nech už máte hosting u kohokoľvek, s veľkou pravdepodobnosťou budete niekedy potrebovať pomoc ich technického helpdesku s nejakým nastavením, s ktorým si nebudete vedieť rady. Pozrite si, či na stránke poskytovateľa máte okrem emailu aj telefonický kontakt, prípadne aspoň chat.
Registrácia domén
Väčšina poskytovateľov hostingu je zároveň aj registrátorom domén. Ideálne je, ak máte domény aj hosting pod jednou strechou, aby ste nemuseli riešiť tieto dve služby cez niekoľko firiem. Takisto v prípade potenciálnej expanzie na zahraničný trh je dobré, aby hostingová firma ponúkala aj možnosť registrovať si zahraničné domény.
Samozrejmosťou je na začiatok .sk doména, v prípade potreby .com alebo .eu doména. Pri potenciálnej expanzii do zahraničia by váš provider mal ideálne poskytovať aj registráciu maďarskej, českej, poľskej, rakúskej či rumunskej domény.
Account manažér v prípade prechodu na VPS
Ak dôjde na to, že by ste potrebovali prejsť na výkonnejší virtuálny server, okrem helpdesku by ste mali ideálne mať aj hostingovou firmou prideleného svojho account manažéra, ktorý za vás bude riešiť technické požiadavky a komunikovať s administrátormi v prípade potreby.
Čo ak vám stránku robí externá firma?
V prípade, že stránku vytvára externá firma, väčšinu majiteľov firiem nezaujíma, kde majú hostovaný web. Stačí, že im príde faktúra za doménu a hosting, a viac sa nezaujímajú. Aspoň pokiaľ nezistia, že ich webstránka má výpadok a nie je online.
Keď už vám niekto bude tvoriť webstránku, mali by ste sa okrem toho, ako bude vyzerať a aké bude mať funkcie zaujímať aj o to, na akom webhostingu ju budete mať umiestnenú. Svojho programátora sa okrem iného spýtajte aj nasledovné:
- u koho bude vaša stránka,
- či poskytovateľ má dostatočné parametre na spustenie vašej stránky,
- či to bude na zdieľanom hostingu alebo na VPS.
Vybrať si radšej lokálneho alebo svetového poskytovateľa?
Samostatnou otázkou na zváženie je aj umiestnenie serverov daného webhostingového poskytovateľa.
Ak chcete pôsobiť v nejakej krajine, je dobré, aby poskytovateľ mal svoje datacentrum v danej krajine, prípadne v jej blízkosti. Napríklad, ak chcete pôsobiť na Slovensku a v krajinách Európy, vo väčšine prípadov je pre vás lepšie zvoliť slovenského poskytovateľa. Čím vzdialenejšie je datacentrum, kde je vaša stránka uložená, tým dlhšie môže vaša stránka načítať. Nie je to síce veľa, ale keďže rýchlosť načítania stránky je veľmi dôležitá a ľudia sú netrpezliví, každá sekunda navyše zhoršuje užívateľský zážitok.
Okrem toho je každý prevádzkovateľ povinný chrániť osobné údaje návštevníkov stránky v súlade s GDPR, pretože podľa tohto nariadenia nemôžete vynášať dáta mimo krajín EÚ, prípadne do krajín, ktoré nie sú na zozname povolených krajín s dostatočným zabezpečením. Pred prenosom do iných krajín si treba skontrolovať na stránke Úradu pre ochranu osobných údajov, či sú dané krajiny na zozname s primeranou mierou ochrany osobných údajov, tak ako je napríklad USA alebo Japonsko.
Čím viac dát budete na stránke zbierať a nejako s nimi narábať, tým viac by ste sa mali riadiť tým, že hostingový poskytovateľ by mal byť na území Európskej únie. Preto opäť platí, že je lepšie uprednostniť slovenského poskytovateľa pred zahraničným.
Treba si tiež v tomto ohľade dať veľký pozor na výber dodávateľa pre tvorbu vášho webového riešenia. Ak vám poskytne hosting priamo on, je dôležité, aby bol nielen na území Európskej únie, ale aj na zabezpečenom serveri, z ktorého nemajú ako uniknúť dáta, a tiež aby ste mali prístupové údaje k hostingovému účtu (FTP, databázy, emaily). V neposlednom rade by ste v takomto prípade mali mať aj sprostredkovateľskú zmluvu podľa GDPR, keďže dodávateľ môže mať prístup k osobným údajom vašich návštevníkom.