Preklepové domény vám môžu dosť znepríjemniť život. Kedy ich potrebujete riešiť? A ako sa chrániť?
Pár vynechaných písmen tu, pár pridaných písmen tam, a zrazu sa prostredníctvom svojho internetového prehliadača objavíte na stránke, na ktorej ste vôbec nechceli byť. Ak ste v zhone niekedy napísali na mobile alebo na počítači preklep v názve webstránky, viete, o čom hovorím.
Hoci sa to pre bežného užívateľa javí ako niečo neškodné - preklep opraví a ide na stránku, kam chcel pôvodne ísť - z pohľadu firmy to môže majiteľom webstránok uškodiť. V niektorých prípadoch dosť. Tento fenomén sa nazýva preklepové domény.
Čo sú preklepové domény
Preklepová doména je doména ako každá iná. Jediný rozdiel je v tom, že jej názov je preklepom nejakého iného, často všeobecne známeho slova alebo známej navštevovanej webovej adresy.
Môže ísť o:
- zámenu písmena,
- vynechanie písmena,
- doplnenie nadbytočného písmena,
- spojenie s inou koncovkou domény,
- prípadne kombinácia všetkých bodov.
Napríklad:
- google.sk - gogle.sk - googl.sk
- alza.sk - alsa.sk
- martinus.sk - matinus.sk
- youtube.com - youtube.sk
Ako vám môžu uškodiť preklepové domény
Doménový biznis je pomerne veľký. Štúdia Corporation Service Company z roku 2009 odhalila, že kvôli neopatrnosti firiem sa ich náklady na získanie domén od tretích strán vyšplhali na sumu 220 miliónov dolárov v priebehu desiatich rokov. Pritom keby si ich proaktívne registrovali dopredu, náklady by sa pohybovali na úrovni miliónu dolárov.
Keďže je úplne bežné, že ľudia napíšu do internetového prehliadača doménu v nesprávnom tvare, preklepové domény sú jedna zo stratégií, ktoré využívajú doménoví špekulanti, aby sa obohatili na váš účet.
V inej štúdií Harvard Business School z roku 2010 sa odhadovalo, že vzniklo až 938 000 preklepových domén, ktoré sa zamerali na 3 264 najväčších .com domén. Z 285 000 skúmaných až 80 % z nich pridalo na stránku PPC reklamu danej firmy, ale aj ich konkurencie. Zvyšných 20 % preklepových domén bolo presmerovaných niekde úplne inde.
V extrémnych prípadoch bývajú preklepové domény zneužité podvodníkmi, ktorí na stránku inštalujú malware, prípadne vytvoria stránku podobnú originálnej, cez ktorú sa snažia dostať údaje od nič netušiacich návštevníkov.
Z pohľadu firmy vám to môže uškodiť napríklad takto:
- konkurencia si zaregistruje doménu a presmeruje návštevnosť na svoj web,
- doménový špekulant si zaregistruje doménu a bude od vás spravidla pýtať nehorázne peniaze, aby vám ju uvoľnil,
- niekto na danej doméne bude ponúkať produkty vás aj vašej konkurencie a bude cez affiliate marketing parazitovať na sile vašej značky.
Kedy potrebujete riešiť preklepové domény a ako sa chrániť
Preklepové domény nemusíte riešiť v čase vzniku svojej firmy, ale čím viac bude vaša firma alebo značka známa, tým skôr by ste sa nimi mali zaoberať.
Jedinou ochranou je registrácia preklepových domén (spolu s hlavnou doménou), lebo iba tak budete mať plne pod kontrolou, aký obsah na doméne bude alebo či ju presmerujete na svoju hlavnú doménu.
Čo sa týka odporúčania, aké konkrétne preklepy sa oplatí registrovať, neexistuje jednoznačná odpoveď. Každá doména sa píše inak, a preto aj preklepov môže byť viac či menej.
Väčšinou vám stačí registrovať jednu či dve preklepové domény. Registrovať si všetky možné varianty pre vás v praxi aj tak nemusí mať žiadny úžitok.
Väčšinou sa stačí riadiť sedliackym rozumom, podľa ktorého má najväčší zmysel zamerať sa na preklepy s vynechaním písmena alebo zámenou písmen, ktoré sú buď blízko seba na klávesnici alebo sa podobne vyslovujú.
Ak by ste chceli získať presnejšie dáta, tak by ste preklepy vedeli nájsť cez nástroj Google Search Console, cez ktorý môžete zistiť, či sa niekto preklikol na vašu stránku, keď v Google vyhľadal preklep.
Napríklad, kníhkupectvo Martinus si zaregistrovalo doménu matinus.sk a presmerovalo ju na martinus.sk. Nikto tak na nich nemôže parazitovať.
Porovnávač cien Heuréka a Zľavomat už také šťastie nemali a preklepová doména hejreka.sk a slavomat.sk smeruje na ich konkurenciu. Pritom obe frázy hejreka aj slavomat sú hľadané v Google. Dokonca „slavomat“ sa v Google objavuje ako výsledok vyhľadávania na treťom mieste.
Ak hľadáte ideálny názov domény, poradíme vám v článku Ako vymyslieť názov domény pre firmu a detaily o registrátoroch domén nájdete v texte Ako si vybrať najlepšiu doménu pre firmu.