Ako majú postupovať zamestnanci a SZČO, ktorí počas koronakrízy nemohli vycestovať do zahraničia?

V súvislosti s koronakrízou väčšina zamestnancov, ktorí inak pracujú v zahraničí (alebo striedavo v zahraničí a na Slovensku) momentálne nemôžu vycestovať a zostali v SR, pričom môžu pracovať z domu. Pre nich platia nasledujúce pravidlá.

V zahraničí pracujúci zamestnanci, živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) v súčasnosti často vykonávajú prácu z domu, tzv. „home office“. To, že v dôsledku mimoriadnych opatrení kvôli pandémii koronavírusu momentálne vykonávajú prácu z domu, nie je skutočnosťou, ktorá by spôsobovala zmenu v uplatniteľných právnych predpisoch, resp. zmenu štátu, v ktorom sú poistení na sociálne zabezpečenie. Platí pre nich nasledovné:

  • Ak zamestnanec alebo SZČO (s bydliskom na území Slovenska) začne vykonávať zárobkovú činnosť výlučne z domu, pričom doteraz vykonával zárobkovú činnosť výlučne v inom členskom štáte EÚ, nie je potrebné túto zmenu oznámiť Sociálnej poisťovni. Zamestnanec alebo SZČO ostáva poistený na sociálne zabezpečenie v danom členskom štáte.
  • Ak zamestnanec alebo SZČO začne vykonávať zárobkovú činnosť z domu, avšak stále vykonáva činnosť v inom členskom štáte EÚ (napr. pár dni v mesiaci vykonáva činnosť v sídle firmy), pričom doteraz vykonával zárobkovú činnosť výlučne v inom členskom štáte EÚ, nie je potrebné túto zmenu oznámiť Sociálnej poisťovni, resp. žiadať Sociálnu poisťovňu o určenie uplatniteľnej legislatívy. Zamestnanec alebo SZČO ostáva poistený na sociálne zabezpečenie v danom členskom štáte EÚ.

Sociálna poisťovňa zároveň upozorňuje vyslaných zamestnancov alebo SZČO, že ak svoju činnosť v zahraničí, na ktorú mali vystavené formuláre PD A1prerušujú v dôsledku pandémie koronavírusu, netreba túto skutočnosť oznámiť príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne, ak nenastane niektorá z nižšie uvedených skutočností:

V čase mimoriadneho režimu je možné vyššie uvedené oznámenia doručiť pobočke Sociálnej poisťovne najlepšie elektronicky prostredníctvom e-schránky, poštou alebo osobne do schránky pri vstupe do budovy pobočky Sociálnej poisťovne.

Sociálna poisťovňa tiež upozorňuje zamestnancov alebo SZČO vykonávajúcich zárobkovú činnosť na území dvoch alebo viacerých členských štátov, že ak svoju činnosť v zahraničí, na ktorú mali vystavené formuláre PD A1, prerušujú v dôsledku pandémie koronavírusu, netreba túto skutočnosť oznámiť príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne.

Upozorňujeme, že vyššie uvedené situácie sa vzťahujú na prerušenie výkonu zárobkovej činnosti v inom členskom štáte, resp. zmeny miesta/spôsobu výkonu práce v dôsledku mimoriadnych opatrení kvôli pandémii koronavírusu, t.j. ak k prerušeniu výkonu zárobkovej činnosti v inom členskom štáte, resp. zmeny miesta/spôsobu výkonu práce dôjde na základe iných skutočností, je potrebné takúto skutočnosť oznámiť Sociálnej poisťovni, resp. postupovať v zmysle platnej európskej a slovenskej legislatívy v danej oblasti.  

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Pandemická OČR končí: od 1.9.2023 sa už nebude vyplácať

Sociálna poisťovňa prestane od 1.9.2023 poskytovať pandemické ošetrovné. Čo bude zrušenie tejto dávky znamenať v praxi?

Znovurozhodnutie o nároku na pandemické ošetrovné

Pri pandemickom ošetrovnom môže poistenec požiadať o znovurozhodnutie o jeho nároku. Sociálna poisťovňa informuje, kedy je to možné a pripája tiež praktické príklady.

Overovanie čerpania podpory z Prvej pomoci: priebeh a porušenia

Kontroly oprávnenosti čerpania finančných prostriedkov z projektu Prvá pomoc odhalili viaceré porušenia. Koľko firiem muselo vrátiť podporu? Ako a dokedy budú kontroly prebiehať?

Covid opatrenia od júla 2022: odporúčania pre občanov aj zamestnávateľov

Úrad verejného zdravotníctva vzhľadom na stúpajúci počet prípadov COVID-19 pripomína sériu odporúčaní, ktoré pomôžu znižovať riziko šírenia nákazy. Čo treba vedieť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky