V umelej inteligencii tkvie miliardový potenciál. Nový nástroj od Googlu má slovenským firmám pomôcť lepšie jej porozumieť.
Z dôvodu starnúcej populácie budú na Slovensku technologické inovácie, ako aj využitie umelej inteligencie, úplne nevyhnutné pre ďalší ekonomický rast. Jednou z oblastí, v ktorej je ukrytý enormný potenciál pre nasadenie umelej inteligencie, sú malé a stredné podniky, ktoré sú pilierom slovenského hospodárstva. Avšak pri využívaní umelej inteligencie na optimalizáciu svojho podnikania výrazne zaostávajú za veľkými spoločnosťami. Google sa preto rozhodol sektor MSP podporiť prostredníctvom bezplatného nástroja, ktorý má firmám pomôcť identifikovať oblasti v ich podnikaní vhodné na aplikáciu umelej inteligencie a zároveň predstavil aj ďalšie nástroje dostupné pre širokú verejnosť.
Využívania umelej inteligencie by sa mali chopiť aj menšie podniky
Podľa minuloročných dát poradenskej spoločnosti McKinsey, ktorá sa zaoberala potenciálom umelej inteligencie v Európe, môže do roku 2030 pokrok v oblasti umelej inteligencie a automatizácie tvoriť až 13,5 % rastu HDP Európskej únie a byť tak jedným z jej hlavných hnacích motorov. Vzhľadom na silnú orientáciu na priemysel, ako aj na mnoho pracovných miest, ktoré budú ovplyvnené automatizáciou, je teda na Slovensku potenciál umelej inteligencie vyšší, v porovnaní s väčšinou európskych krajín. Rast HDP založený na inováciách v oblasti umelej inteligencie však nemusí byť tak výrazný, ak sa tejto príležitosti dostatočne nechopia aj menšie podniky.
„Tak, ako sme v minulosti potrebovali pre pokrok spoločnosti vedieť čítať a písať, tak v dnešnej dobe digitálnej transformácie potrebujeme vedieť efektívne komunikovať so strojmi, ktoré sú všade okolo nás, pričom mnohé z nich zahŕňajú aj prvky umelej inteligencie. Každý z nás je konzumentom technológií. Čo najširšia znalosť princípov fungovania týchto technológií, ako aj znalosť príležitostí a rizík, ktoré prinášajú, umožní tým, ktorí sa zaoberajú výskumom a inováciami, prinášať lepšie produkty pre všetkých,“ uviedla Mária Bieliková, riaditeľka Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií, ktorý je zároveň partnerom iniciatívy spoločnosti Google pri zvyšovaní povedomia o umelej inteligencii medzi firmami aj jednotlivcami.
Nový nástroj poskytne firmám personalizované odporúčania
Google v snahe pomôcť firmám porozumieť umelej inteligencii ako aj jej možnostiam využitia v podnikaní spúšťa špeciálnu platformu určenú firmám, ktoré sa chcú o umelej inteligencii dozvedieť viac. Nájdu tu mnoho informačných materiálov v slovenskom jazyku, počnúc Abecedou pre oblasť umelej inteligencie, ktorá vysvetľuje od A po Z mnohé zo základných pojmov AI a ktorá je akousi vstupnou bránou do sveta umelej inteligencie. Na platforme nájdu firmy aj prístup k bezplatným kurzom. Napríklad vzdelávací program Digitálna garáž bol rozšírený o nový modul špeciálne zameraný na umelú inteligenciu – kurz má pomôcť pochopiť základy strojového učenia.
Na platforme je zároveň firmám a živnostníkom k dispozícii aj nástroj Umelá inteligencia pre firmy. Ide o bezplatný nástroj, ktorý firmám pomôže len v niekoľkých krokoch objaviť potenciál v oblasti umelej inteligencie v rámci ich podnikania a poskytne tiež personalizované odporúčania špecificky pre danú oblasť podnikania aj s konkrétnymi tipmi ako začať.
Google sa tak snaží aj firmám v menej digitalizovaných odvetviach ukázať, že z umelej inteligencie netreba mať strach, skôr naopak, dokáže priniesť veľkú úsporu času ako aj ľudských a prípadne aj finančných zdrojov.
„Umelú inteligenciu už dávno všetci používame bez toho, aby sme si toho vôbec boli vedomí. Dobrým príkladom sú Google služby ako Prekladač alebo Fotky. Zároveň si však často neuvedomujeme, kde všade ju vieme a môžeme využiť. Dovolím si tvrdiť, že v najbližších dekádach bude prosperita a konkurencieschopnosť našich krajín závisieť do značnej miery na tom, ako efektívne vieme využívať dostupné technológie. Chceme preto hovorí Rasťo Kulich, šéf slovenskej pobočky Google.
Z prieskumu AIslovakIA (predtým slovak.AI) o nasadení
umelej inteligencie vo firmách vyplýva, že k najväčšej implementácii AI
riešení dochádza vo finančnom a IT sektore, nasledovaných dopravou
a logistikou, obchodom a marketingom a sektorom energetiky. Respondenti sa
tiež v prieskume vyjadrili, že najväčší potenciál jej využitia vidia
v oblasti zdravotníctva, dopravy a výrobného priemyslu, vo finančných
inštitúciách či v marketingu a predaji.
Vstupná brána do sveta umelej inteligencie
Medzinárodný kurz Elements of AI (dostupný v slovenčine), ktorý nedávno spustilo slovenské Centrum pre umelú inteligenciu, je prístupný aj cez vzdelávacie platformy spoločnosti Google – „Digitálnu Garáž“ a AI Hub na stránke Grow with Google. Predstavuje akúsi vstupnú bránu do sveta umelej inteligencie. Tento bezplatný kurz absolvovalo už vyše 620-tisíc používateľov z vyše 170 krajín sveta. Na absolvovanie kurzu nie sú potrebné žiadne znalosti matematiky. Používatelia sa prostredníctvom kurzu naučia napríklad to, čo sú to neurónové siete, či ako fungujú základné algoritmy umelej inteligencie.
Príklady využitia umelej inteligencie vo firmách v Európe
Saccheria Franceschetti, talianska rodinná firma s vyše 80-ročnou tradíciou, pôvodne vyrábala tašky zo starých látok. Od svojho vzniku zažila už mnoho zmien a keďže si chcela zachovať svoju konkurencieschopnosť, implementovala do svojich procesov prvky umelej inteligencie. Ako tretí najväčší distribútor flexibilných obalov v Európe využíva umelú inteligenciu na optimalizáciu svojich skladov a logistiky, ako aj na monitorovanie obchodných procesov v reálnom čase.
SkyMaps, česká firma založená v roku 2016, s využitím AI pomáha farmárom lepšie zacieliť aplikáciu pesticídov a chrániť pôdu – zaoberá sa využitím satelitných snímok a snímok z dronov na zhromažďovanie dát o poliach a ich následnej analýze, ktorých výstupom sú tzv. aplikačné mapy. Tieto podrobné mapy polí potom jednotlivým farmárom umožňujú efektívne zacieliť aplikáciu pesticídov, čo im prináša významné finančné výhody a zlepšuje ochranu pôdy.
Radiobotics, dánsky startup, s pomocou umelej inteligencie pomáha vyhodnocovať lekárske röntgenové snímky kĺbov a kostí (napr. kolien) s veľkou presnosťou. Odbremeňuje tak systém zdravotnej starostlivosti.
Störi Mantel, česko-švajčiarska firma pôsobiaca na trhu výroby drevoobrábacích strojov už 26 rokov, učí českých drevárov využívať umelú inteligenciu. Svoju ponuku obohatila o automatický systém na výrobu paliet, pričom práve v tejto oblasti, vďaka dlhodobému skúmaniu trhu a otvorenosti inováciám, objavila potenciál využitia umelej inteligencie. V spolupráci s vývojárskou firmou sa im podarilo nájsť vhodné riešenie hardvéru a softvéru – kamery so systémom rozpoznávania obrazu na báze strojového učenia. Pomocou vstupných dát spoločne naučili novú technológiu bezpečne rozpoznávať dobre a zle zbitú paletu, pričom sa v čase ďalej učí a zdokonaľuje.
O Kempelenovom inštitúte inteligentných technológií
KInIT je nezávislý neziskový inštitút zameraný na výskum inteligentných technológií. Združuje a vychováva expertov v oblasti umelej inteligencie aj v prepojení na ďalšie disciplíny. Prepája akademickú sféru a firmy. Spolupracuje aj s univerzitami, Slovenskou akadémiou vied a ďalšími partnermi, s ktorými sa snaží vytvoriť zdravý výskumný ekosystém.
O spoločnosti Google Inc.
Spoločnosť Google sa ako globálny technologický líder snaží neustále vylepšovať spôsob prepájania ľudí s informáciami. Inovácie Googlu v oblasti vyhľadávania a reklamy umožnili spoločnosti získať vedúcu pozíciu na internete a vytvoriť jednu z najznámejších svetových značiek.
Nová platforma je súčasťou dlhodobej iniciatívy Grow with Google – Pomáhame Slovensku rásť zameranej na podporu slovenskej ekonomiky aj v čase pandémie. V minulom roku sa tiež slovenský Google v spolupráci s partnermi zaviazal pomôcť 50-tisíc slovenským podnikateľom a jednotlivcom lepšie využívať internet na rast podnikania, nájdenie práce či pre rozvoj kariéry. Od roku 2016 pomohla spoločnosť Google v spolupráci s partnermi viac ako 110-tisíc ľuďom a firmám v zlepšovaní ich digitálnych zručností.