GDPR: Podnikatelia vyzývajú úrad, aby sa inšpiroval českými kolegami

Podnikatelia žiadali Úrad na ochranu osobných údajov pri kontrolách pravidiel GDPR o zhovievavosť, ten sa im otočil chrbtom. Slovenským úradníkom preto dávajú za príklad českých kolegov.

Dva roky na prípravu boli len teoretickou možnosťou, prakticky šlo o týždne

Nové pravidlá ochrany osobných údajov, známe pod skratkou GDPR, priniesli podnikateľom mnoho nových povinností, administratívnej záťaže a hrozbu likvidačných pokút. O GDPR síce podnikatelia vedeli dva roky, no Pracovná skupina Európskej komisie k nariadeniu Európskej komisie na ochranu osobných údajov začala vydávať stanoviská až v druhej polovici roku 2017, pričom posledné z nich je z apríla 2018. Slovenský úrad na ochranu osobných údajov bol v tomto ohľade ešte pomalší.

Podnikatelia žiadali zhovievavosť, no nedočkali sa jej

„Vzhľadom na množstvo nejasností okolo praktickej aplikácie GDPR sme v júni 2018 požiadali premiéra o iniciatívu pri zmiernení následkov neúmyselného nedodržiavania nových pravidiel. Naším cieľom bolo dosiahnuť zhovievavosť úradu pri kontrolách počas prvého roka“, hovorí Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska, ktoré sa spolu so Slovenským živnostenským zväzom obrátilo na predsedu vlády. „Mediálna reakcia úradu bola pomerne promptná, no ústretového prístupu sme sa nedočkali. Úrad argumentuje dostatočne dlhým časom, ktorý mali podnikatelia na prípravu, aj keď realita bola iná,“ dodáva Oravec.

Český úrad ako vzor proklientského prístupu

Český úrad na ochranu osobných údajov naopak, bez akýchkoľvek výziev, iniciatívne zaujal ku kontrole dodržiavania nových pravidiel ochrany osobných údajov a k udeľovaniu sankcií stanovisko, ktoré môže byť podľa prezidenta Združenia podnikateľov Slovenska, Jána Oravca, pre Slovensko vzorom: „Úrad na ochranu osobných údajov v Českej republike sa jasne vyjadril, že svoju pozornosť zameria na zvyšovanie povedomia, vyzývanie a usmerňovanie k náprave, nie primárne na pokutovanie za nedbalostné a menej závažné pochybenia, ku ktorým dochádza hlavne v menších firmách. Český úrad konštatuje, že cieľom kontroly je v prvom rade náprava protiprávneho stavu a nie uloženie sankcie.“ A práve takýto partnerský prístup podnikatelia od úradov očakávajú.

O Združení podnikateľov Slovenska:

ZPS je prvé záujmové združenie súkromných podnikateľov v modernej histórii Slovenska. Vo svojej činnosti presadzuje nasledujúce priority, ktoré boli pre rok 2018 schválené Snemom ZPS:

  • budovanie značky ZPS ako prvej organizácie v modernej histórii Slovenska, ktorej cieľom je zlepšovanie podmienok pre podnikanie
  • mobilizácia hlasu mlčiacej väčšiny podnikateľov s cieľom vytvárania mediálneho tlaku na kompetentných
  • podpora pozitívneho vnímania podnikateľov a podnikania prostredníctvom mediálnej kampane a cez osobné príbehy podnikateľov
  • otváranie diskusie o potrebe riešenia zásadných celospoločenských problémov, ktoré ovplyvnia stav spoločnosti v horizonte niekoľkých desaťročí, presadzovanie zmien zle nastavených motivácií politikov a presadzovanie dlhodobého uvažovania v politike, napr. inštitucionalizáciou tejto diskusie prostredníctvom vytvorenia parlamentného výboru pre Slovensko 2050.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Otváracie hodiny Kaufland, Lidl, Tesco či Billa v novembri 2024

Prehľad otváracích hodín obchodov počas „Dušičiek" 1.11.2024 a Dňa boja za slobodu a demokraciu 17.11.2024 v potravinových reťazcoch aj špecializovaných predajniach.

Poplatok za platbu kartou: môže sa účtovať zákazníkom?

Ako môže firma kompenzovať náklady spojené s prijímaním platieb kartou, môže niektorý platobný prostriedok zvýhodniť napríklad zľavou a čo je iné, ak zákazníkom je podnikateľ?

Okamžité platby povinne od roku 2025

Prevod peňazí medzi bankami bude trvať len niekoľko sekúnd. Aký je limit pre odosielané sumy, odkedy budú okamžité platby možné v každej banke a ako bude riešená bezpečnosť?

Povinnosť ESG vykazovania sa blíži: ako sa pripraviť?

Kedy začať riešiť ESG reporting a čo urobiť ako prvé? Ako si možno zlepšiť ESG rating, ako na výpočet uhlíkovej stopy či vytvorenie „step plánu”? Praktické tipy a odporúčania odborníka.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky