Podnikateľský účet pre živnostníka: možnosť či povinnosť?

Podnikateľský účet pre živnostníka: možnosť či povinnosť?
Zdroj: Pixabay.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Do 31.3.2025 sú fyzické osoby – podnikatelia povinné založiť si transakčný účet na účely dane z finančných transakcií. Musí mať živnostník podnikateľský účet? Čo zvážiť a na čo myslieť?

Roky slovenská legislatíva živnostníkom a iným SZČO explicitne nestanovovala povinnosť mať  účet v banke, mohli tržby za výkon svojej činnosti prijímať iba v hotovosti, hoci to pre nich mohlo znamenať obmedzenie prijímania platieb či potrebu mať eKasu. Ak sa rozhodli založiť si v banke účet, zo zákona nevyplývalo, že musí byť podnikateľský, na podnikanie mohli používať de facto aj bežný účet, hoci tým mohlo dochádzať k porušeniu obchodných podmienok tej-ktorej banky. Čo mení zákon o dani z finančných transakcií účinný od 1.4.2025?

Povinný podnikateľský účet do 31.3.2025: zákon vs banky

Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií v § 13 ods. 1 hovorí, že daňovník, ktorý je fyzickou osobou a nemá zriadený platobný účet, na ktorom vykonáva finančné transakcie súvisiace s jeho podnikaním, je povinný zriadiť si transakčný účet do 31. marca 2025

Z uvedeného vyplýva, že všetky fyzické osoby – podnikatelia, teda predovšetkým živnostníci, ale aj iné SZČO, ktoré sa považujú za podnikateľov (ako advokáti, súkromní lekári či architekti) musia mať od apríla 2025 založený účet v banke, a to aj v prípade, že by platby prijímali v hotovosti. Uvedené ale neznamená, že živnostník už nebude môcť vykonávať či prijímať platby v hotovosti. Na to má ústavné právo. Povinnosť sa týka všetkých fyzických osôb - podnikateľov, bez ohľadu na výšku ich príjmov, bez ohľadu na to, či sú platcom DPH a či si uplatňujú paušálne výdavky.

Transakcie, ktoré spadajú medzi predmety dane z finančných transakcií, vykonané na tomto účte, budú zdaňované transakčnou daňou.

Poznámka: Výnimku majú napríklad platby daní či odvodov, no napríklad z poplatku za vedenie účtu sa už daň z finančných transakcií platí.

Ani v tomto prípade však zákon nestanovuje formu či typ transakčného účtu, ktorý je živnostník povinný mať. Finančná správa na svojej stránke uvádza, že transakčný účet je definovaný ako platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou alebo organizačnou zložkou zahraničnej osoby a platobný účet daňovníka, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom, na ktorom vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti. 

Pod týmto platobným účtom sa rozumie bežný účet alebo iný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb na meno a priezvisko, ak ide o fyzickú osobu, obchodné meno alebo názov, ak ide o právnickú osobu, jedného alebo viacerých používateľov platobných služieb, ktorý sa používa na vykonávanie platobných operácií.

Ide teda v zásade len o akési oddelenie transakcií súvisiacich s podnikaním od tých súkromných, nakoľko banka nebude zisťovať, ktorá transakcia s biznisom súvisí a ktorá nie. „Predmet dane je založený na transakčnom princípe, teda vždy sa posudzuje každá transakcia samostatne z pohľadu daňovníka (nie platiteľa dane),“ uvádza finančná správa.

Zákon teda nezakazuje živnostníkom mať ako transakčný účet aj ten bežný. Napriek tomu sa od predstavenia novej dane a začiatku legislatívneho procesu skloňuje povinnosť založiť si do 31.3.2025 podnikateľský účet. Apelujú na to samotné banky.

Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky, situáciu odôvodňuje nasledovne: „Osobný účet v Tatra banke nemôže byť označený ako transakčný účet, pretože súkromné účty fyzických osôb v Tatra banke nie sú určené pre vykonávanie platobného styku v rámci podnikateľskej činnosti. Taktiež to neumožňuje zmluvná podmienka uvedená vo Všeobecných obchodných podmienkach Tatra banky, a. s., pre klientov – spotrebiteľov.“ Zároveň dodáva, že zákon o dani z finančných transakcií, ktorý ukladá povinnosť podnikateľom mať transakčný účet, síce nepredpisuje, o aký druh platobného účtu v rámci ponuky bankových produktov má ísť, je však prirodzené, že pôjde o účet, pri zriaďovaní ktorého sa klient identifikuje ako podnikateľ a ktorý je na to technicky vhodný a určený. „Osobný účet je určený pre osobné a nie podnikateľské financie.“  

Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne zasa uvádza: „Transakčný účet zriadený na IČO vyžadujeme preto, aby sme vedeli za samotného živnostníka, teda daňovníka, správne zraziť a odviesť daň v prospech štátu. Pričom iba podnikateľský účet vieme viazať na IČO, osobný účet sa vystavuje na rodné číslo.“

Podnikateľský vs bežný účet: výhody a nevýhody pre živnostníka

Využívať osobný účet aj na podnikanie sa mnohí živnostníci doposiaľ rozhodli najmä preto, aby ušetrili na bankových poplatkoch. Platili ich len za bežný účet, na ktorom mali aj osobné financie, aj prostriedky z podnikania. Nebolo potrebné platiť ešte aj za vedenie podnikateľského účtu. Navyše, po splnení istých podmienok stanovených bankou mohol byť poplatok odpustený úplne.

Na druhej strane, ak živnostník má iba jeden účet na osobné aj podnikateľské účely, prináša mu to tiež mnohé nevýhody, ako nedostatočný prehľad o financiách, komplikácie pri účtovníctve, strata súkromia (pretože účtovník či daňová kontrola vidí aj súkromné transakcie) či neuplatnenie celej sumy bankových poplatkov do daňových výdavkov živnostníka.

Treba tiež mať na pamäti, že od 1.4.2025 bude za bežných okolností platiteľom dane z finančných transakcií banka, v ktorej má živnostník (daňovník) transakčný účet. Ak je ním podnikateľský účet, podnikateľ nemusí ani počítať daň, ani podávať Oznámenie o dani z finančných transakcií, ktoré je akousi formou daňového priznania k tejto dani. Urobí to za neho daná banka.

Prečítajte si tiež

Naopak, sami vypočítať a odviesť daň aj podať oznámenie musia napríklad zahraničné osoby, ktoré na Slovensku podnikajú alebo slovenskí podnikatelia, ktorí vykonávajú transakcie súvisiace s podnikaním na zahraničnom účte. No tieto povinnosti sa od apríla budú týkať aj daňovníkov, ktorí vykonávajú finančné transakcie na inom ako transakčnom účte (§ 3, ods. 3 zákona o dani z finančných transakcií). Keďže banky za transakčný nepovažujú bežný účet, podnikatelia, ktorí budú na takom účte naďalej vykonávať platobné operácie súvisiace s podnikaním, sa stávajú aj platiteľmi dane. „Osobné účty a transakcie na nich nie sú predmetom transakčnej dane. Preto, ak si fyzická osoba - podnikateľ pre účely svojho podnikania neotvorí podnikateľský účet a na svoje podnikateľské finančné transakcie bude naďalej využívať svoj osobný účet, stáva sa daňovníkom aj platiteľom transakčnej dane zároveň, t. j. musí si daň sám vypočítať, podať daňové priznanie a sám uhradiť vypočítanú daň,“ vysvetľuje PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

Preto môže mať pre živnostníkov od apríla väčší význam podnikateľský účet. Nielenže budú mať prehľad o svojich podnikateľských transakciách, no vyhnú sa aj povinnostiam súvisiacim s novou daňou. 

Ponuka podnikateľských účtov v bankách

Pokiaľ živnostníci doposiaľ používali jeden účet aj na podnikanie, aj na súkromné účely, pravdepodobne im príjmy z podnikania chodili na tento účet a využívali ich tak na svoje súkromné výdavky, ako aj na podnikateľskú činnosť. Nemali teda oddelené súkromné a podnikateľské výdavky. Ak sa ale chcú od apríla 2025 vyhnúť komplikáciám, budú potrebovať dva účty – osobný a transakčný (podnikateľský). Ešte pred samotným založením podnikateľského účtu je ale dobré urobiť si vo financiách poriadok a rozlíšiť, ktoré platby budú prichádzať a odchádzať zo súkromného účtu a ktoré z toho transakčného (podnikateľského).

Nová povinnosť nenechala banky bez odozvy, v rámci konkurenčného boja ponúkajú živnostníkom rôzne benefity či úľavy. Pri výbere banky, v ktorej si podnikateľ založí svoj podnikateľský účet teda môžu zavážiť najmä nasledujúce faktory:

  • výška poplatku za vedenie účtu a podmienky zníženia či odpustenia poplatku,
  • výhodnosť podmienok, ak má klient v banke aj osobný účet, aj podnikateľský účet,
  • dostupnosť bankomatov a pobočiek, podmienky výberov a zákaznícky servis,
  • ďalšie produkty, ako POS terminály, možnosti úverov a podobne.

Keďže práve poplatok za vedenie účtu mnohých živnostníkov od založenia podnikateľského účtu doposiaľ odrádzal, banky sa klientov snažia osloviť rôznymi benefitmi a odpustením týchto poplatkov. Juraj Štefanovič z ČSOB banky napríklad uvádza, že pre nových klientov má ich banka limitovanú ponuku, v rámci ktorej môžu získať Podnikateľské konto (klasický balík služieb) na 24 mesiacov bez poplatku za vedenie. „Klienti, ktorí túto limitovanú ponuku využijú, majú následne možnosť získať konto bez poplatku aj po uplynutí 24 mesiacov, a to v prípade, že budú plniť podmienky aktívneho využívania platobného terminálu/platobnej brány, ako je uvedené na internetovej stránke ČSOB,“ dodáva PR špecialista. 100 % zľavu z poplatku potom môžu získať živnostníci s obratom do 2,5 mil. eur pri splnení mesačného kreditného obratu aspoň 500 eur a právnické osoby majú možnosť získať zľavu 50 % pri mesačnom kreditnom obrate aspoň 3 000 eur a minimálne 10 platobných operácií mesačne.

Článok pokračuje pod reklamou

Úplne bez poplatku je účet v Slovenskej sporiteľni, a to pre existujúcich, aj nových klientov. „Ako benefit dostanú tiež 1 % cashback zo všetkých platieb kartou, ktorá je vystavená k podnikateľskému účtu (platí od 1.4.2025 do 31.12.2025). Táto akcia platí do konca apríla,“ približuje M. Cesnaková a ďalej vysvetľuje, že živnostníci dostanú k balíku na dva roky výhodné platobné riešenia – platobný terminál v mobile, POS terminál, platobnú bránu či poistenie škôd spôsobených podnikaním (na zdraví aj majetku) a poistenie nehnuteľného majetku s možnosťou dopoistenia hnuteľného majetku. „Okrem toho im ponúkame možnosť založiť si osobný účet na tri roky zadarmo,“ dodáva hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Prečítajte si tiež

Tatra banka má v ponuke zasa na tri roky bez poplatku vedenie práve živnostenského účtu, navyše klientom ponúka preplatenie transakčnej dane z bezhotovostných platieb (maximálne do výšky 5 000 eur mesačne). Ponuka však platí len do 30.4.2025.

VÚB banka má v ponuke do konca apríla dva účty na dva roky zadarmo. Klienti si môžu vybrať z dvoch balíkov podnikateľských účtov – VÚB Biznis účet Štandard alebo Aktiv, ktoré získajú automaticky a bez podmienok na 24 mesiacov. K biznis účtu môžu klienti mať aj osobný účet na rovnakú dobu bez poplatkov. Aj v tomto prípade banka ponúka 1 % vrátenie peňazí z každej domácej a zahraničnej transakcie.

Výhodou toho, že má živnostník oba typy účtov v jednej banke spočíva v tom, že pri prevode medzi osobným a podnikateľským účtom vedeným u rovnakého poskytovateľa služieb, sa z transakcií táto daň neplatí. Ak si ale SZČO ponechá otvorený súkromný účet v jednej banke a podnikateľský si otvorí v inej, každá platba prevedená z podnikateľského účtu na súkromný sa bude zdaňovať.

*Každá banka môže po uplynutí doby umožniť ďalšiu úľavu od platenia poplatku, závisí od jej obchodných podmienok.
Zdroj: Vlastné spracovanie
Banka Úľava od poplatkov*
ČSOB 24 mesiacov
Slovenská sporiteľňa Úplne bez poplatkov
Tatra banka 36 mesiacov
VÚB 24 mesiacov

Založenie nového účtu môže pre živnostníkov znamenať taktiež značnú administratívnu záťaž, nakoľko číslo nového podnikateľského účtu budú musieť zmeniť na faktúrach, zmluvách či platobných príkazoch. Odbremenení môžu byť napríklad klienti Slovenskej sporiteľne, ktorá umožňuje preniesť si číslo účtu z osobného na podnikateľský. Ak teda na podnikateľské transakcie doposiaľ používali bežný účet, môžu si ho len zmeniť na podnikateľský a číslo účtu im zostane rovnaké.

Upozornenie: Pri rozhodovaní sa, kde si podnikateľský účet založíte, a zohľadňovaní jednotlivých benefitov, si nezabudnite všímať aj „malé písmenká“ – je dôležité poriadne si preštudovať všetky podmienky.

Ako si podnikateľský účet založiť?

Pri zakladaní podnikateľského účtu je potrebné počítať s istou časovou rezervou. Mnohé banky totiž vyžadujú od živnostníkov rôzne dokumenty, ktoré si treba vyžiadať – úrady a klientske centrá tak čelia náporu, tvoria sa pred nimi aj niekoľko hodinové rady a nie vždy sa môže podariť v daný deň svoju žiadosť vybaviť. Náporu žiadostí čelia aj samotné banky. „Prirodzene evidujeme zvýšený záujem o otváranie živnostenských účtov, a to už od začiatku roka pričom od začiatku marca je citeľný nápor aj na naše pobočky či call centrum,“ uvádza Simona Miklošovičová za Tatra banku. Podobne reaguje aj Dominik Miša z VÚB banky: „Aj v našej banke evidujeme výrazný nárast dopytu po podnikateľských účtoch a rastúci trend ich otvárania. Zvýšený počet novootvorených podnikateľských účtov sme zaznamenali už v decembri minulého roku a rovnaký trend pokračoval aj v januári a februári. Pretrvávajúci nadpriemerný záujem klientov o založenie podnikateľského účtu očakávame až do konca marca. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka otvárame výrazne viac podnikateľských účtov.“

Jednoduchšie a pohodlnejšie môže byť otvorenie podnikateľského účtu online, napríklad cez bankovú aplikáciu. Viaceré banky túto možnosť poskytujú. Týka sa to aj ČSOB banky, avšak J. Štefanovič upozorňuje, že podnikateľ musí doložiť oprávnenie k podnikaniu, nie staršie ako dva roky. Konkrétne živnostníci potrebujú živnostenský list, osvedčenie o živnostenskom podnikaní a výpis zo Živnostenského registra. Žiadať oň však netreba vždy osobne. Vyhnúť sa dlhému čakaniu, riziku, že sa v danom dni živnostník nedostane na rad a navyše zaplateniu správneho poplatku 5 eur, možno využitím bezplatnej online služby „Žiadosť o výpis z neverejnej časti živnostenského registra“ na portáli slovensko.sk. Potrebné je však mať občiansky preukaz s čipom aktivovaný na elektronické podpisovanie. Ministerstvo vnútra taktiež dáva do pozornosti, že požiadať o výpis z neverejnej časti živnostenského registra je síce možné na ktoromkoľvek pracovisku, no odporúča si zvoliť pracovisko, kde je živnostník zaregistrovaný, čiže podľa miesta bydliska.

V niektorých prípadoch dokladovať podnikanie ani netreba. Napríklad Tatra banka umožňuje fyzickým osobám – podnikateľom od 21. februára 2025 otvoriť si účet prostredníctvom mobilnej aplikácie a ako uvádza S. Miklošovičová, banka nevyžaduje papierový doklad preukazujúci ich podnikanie. Ich podnikateľskú činnosť si overia digitálne. Napriek tomu odporúča nenechávať si túto povinnosť na úplný záver marca.

Oznamovacie povinnosti živnostníka voči banke

S daňou z finančných transakcií súvisia aj oznamovacie povinnosti voči bankám. Ak ale podnikanie živnostníka nespadá pod výnimku zo zákona, nemusí banke nič oznamovať. Tá bude automaticky zdaňovať transakcie, ktoré sú predmetom dane, z jeho transakčného (podnikateľského) účtu a vynechá také, ktoré spadajú do výnimiek, ako odvody, iné dane či prevody na iný (bežný) účet, ak je vedený v tej istej banke. Avšak, ako upozorňuje D. Miša, niekedy banka nemusí identifikovať, že ide o oslobodenú transakciu a v takom prípade je potrebné, aby klient poskytol banke konkrétne informácie, ktoré umožnia určiť, či platba podlieha, alebo nepodlieha zdaneniu.

Oznamovaciu povinnosť majú daňovníci, ktorých podnikanie spadá do výnimiek z transakčnej dane. V takom prípade je potrebné mať založený osobitný účet, na ktorom budú oslobodené transakcie prebiehať a o ňom treba banku informovať. Spôsob má každá banka prispôsobený individuálne. „Celkové alebo čiastočné oslobodenie od platenia transakčnej dane si v súlade s príslušnými právnymi predpismi môže klient uplatniť výhradne predložením Oznámenia klienta definovaného VÚB, a. s.. Predloženie Oznámenia môže klient realizovať prostredníctvom služby Internet banking, služieb Nonstop banking alebo osobne na ktorejkoľvek pobočke VÚB, a. s. Oznámenie je potrebné urobiť do 31.3.2025 alebo kedykoľvek neskôr, pričom výnimka bude platná od nasledujúceho dňa,“ vysvetľuje D. Miša.

V Tatra banke zasa automaticky oslobodia osobitné účty:

  • exekútorov vedené u nich, ak sú zverejnené na webovej stránke Slovenskej komory exekútorov,
  • účty notárskej úschovy takto potvrdené a označené zo strany daného notára či
  • účty bytového domu, ktoré sú ako účty, na ktorých sa vykonáva správa bytových domov/spoločenstva vlastníkov bytov takto potvrdené a označené zo strany klienta.

V opačnom prípade je potrebné účty označiť v ktorejkoľvek pobočke Tatra banky.

Vo všeobecnosti ale platí, že o tom, čo a akým spôsobom treba banke oznámiť, majú banky nastavené rozdielne. Bližšie informácie možno nájsť na ich webových stránkach alebo cez call centrum či na pobočkách.

Musí si živnostník založiť podnikateľský účet do 31.3.2025? Súhrn informácií

  • Odpoveďou na otázku, či si živnostník alebo SZČO skutočne musí do konca marca založiť podnikateľský účet, je, že v zásade nie. Zákon túto povinnosť nestanovuje, podnikateľom len určuje povinnosť mať do 31.3.2025 založený transakčný účet (bežný alebo iný), na ktorom budú prebiehať transakcie súvisiace s podnikaním. Banky ale budú automaticky zdaňovať len transakcie na podnikateľských účtoch a ak sa živnostník rozhodne používať na podnikanie bežný účet, jednak riskuje porušenie obchodných podmienok tej-ktorej banky, jednak sa z neho stáva zároveň platiteľ dane a bude si tak musieť sám daň vypočítať, odviesť a podať o tom daňové priznanie.
  • Banky chcú podnikateľov motivovať k založeniu podnikateľského účtu prostredníctvom rôznych benefitov, ako odpustenie poplatkov, zvýhodnenie ďalších produktov či možnosť založiť si účet online, prípadne aj bez dokladovania podnikania. Pri rozhodovaní treba vziať do úvahy viacero faktorov, no preštudovať si treba poriadne všetky zmluvné podmienky.
  • Výhodné môže byť vedenie bežného aj podnikateľského účtu v jednej banke, nakoľko na transakcie medzi týmito účtami sa transakčná daň nevzťahuje.
  • Ak banka od klienta pri zakladaní účtu vyžaduje doklad o podnikaní, napríklad výpis zo Živnostenského registra, vyžiadať si ho možno aj online cez slovensko.sk.
  • Ak podnikateľská činnosť živnostníka/SZČO nespadá do výnimiek z transakčnej dane, nemá podnikateľ žiadne oznamovacie povinnosti voči banke, automaticky mu bude zrážať daň z platieb na transakčnom (podnikateľskom) účte.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Stravné od 1.4.2025

Zamestnávateľ má povinnosť zabezpečiť zamestnancom stravovanie. V akej forme a aká výška stravného platí od 1. apríla 2025, sa dočítate v článku.

Daň z finančných transakcií sa opäť mení: čo prináša tretia novela

Plateniu novej transakčnej dane sa vyhne viac subjektov, upravil sa odpočet dane a zmeny sú aj v oznamovacej povinnosti. Niektoré otázky však zostali nejasné. Prehľad noviniek.

Záručná doba pre firmy

Platí záruka na tovar aj vtedy, ak je kupujúcim podnikateľ? Aká je jej dĺžka a kde možno tovar reklamovať?

Sadzby DPH pri kombinovaných plneniach: ako predísť chybám?

Akú DPH od roku 2025 uplatniť pri obedovom menu s nápojom, ubytovaní s wellnessom či na dopravu objednanej knihy? Rady a tipy daňovej poradkyne Márie Samekovej.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky