Daňové povinnosti pri prijatí služby z EÚ - Google AdWords

Spoločnosť Google pomocou svojho reklamného systému Google AdWords poskytuje platené reklamné služby svojim zákazníkom. Systém funguje tak, že zákazník zaplatí určitú platbu, buď prevodom z bankového účtu alebo kreditnou kartou, z ktorej sa postupne odpočítava konkrétna suma v závislosti od návštevnosti - klikania na túto reklamu.

Elektronická dodávateľská faktúra od Google a daň z pridanej hodnoty (DPH)

Spoločnosť Google (ako poskytovateľ služby) je povinná tieto služby fakturovať. V súčasnosti spôsob fakturácie prebieha tak, že zákazník si na konci každého mesiaca sám vygeneruje na svojom e-konte faktúru za služby. Z pohľadu DPH je potrebné pri takto vygenerovanej dodávateľskej faktúre preveriť, kto je povinný platiť DPH, resp. aké daňové dôsledky z tejto transakcie pre poskytovateľa a prijímateľa služby vyplývajú.

Na určenie skutočnosti, kto je povinný platiť DPH je najskôr potrebné určiť miesto zdaniteľného obchodu. Podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH je miestom dodania služby zdaniteľnej osobe miesto, kde má táto osoba sídlo alebo miesto podnikania. To v našom prípade znamená, že ak spoločnosť Google poskytne slovenskému zákazníkovi (platiteľovi DPH) službu, miestom zdaniteľného plnenia je miesto, kde má zákazník sídlo, t. j. Slovenská republika. DPH v tomto prípade prizná a odvedie slovenský zákazník. Na základe tejto skutočnosti je elektronická faktúra vystavená bez DPH, pričom je na nej uvedený presun daňovej povinnosti podľa článku 196 smernice Rady 2006/112/EC na príjemcu služby. Do takto vyhotovenej faktúry môže zákazník (osoba povinná platiť daň) podľa § 74 zákona o DPH doplniť prepočet ceny bez DPH na eurá, ak je faktúra vystavená v inej mene, sadzbu dane a výšku dane v eurách. Tieto doplnené informácie následne platiteľ využíva pri podávaní daňového priznania.

Článok pokračuje pod reklamou
Dobrá rada: Podľa v súčasnosti platného zákona o DPH, ak sa osoba, ktorá nie je registrovaná pre DPH rozhodne prijímať služby (napr. reklamné služby na webových stránkach) z iného členského štátu, je povinná sa pred prvým prijatím takejto služby zaregistrovať, buď podľa § 4 alebo § 7a tohto zákona. Ak sa však osoba, ktorá nie je registrovaná pre DPH (napr. živnostník, neplatiteľ DPH) nechce registrovať a súčasne chce využívať služby spoločnosti Google pre obchodné účely, môže danú situáciu vyriešiť tak, že si prenajme služby reklamnej agentúry, ktorej zaplatí cenu aj s DPH a ona následne z tejto služby odvedie prislúchajúcu DPH. V tomto prípade síce za prijatú službu zaplatí viac (cena je navýšená o províziu reklamnej agentúry), ale je možné sa vyhnúť zbytočným komplikáciám s daňovým úradom.

 

Daňové priznanie a samozdanenie

Povinnosť zákazníka odviesť a zaplatiť daň z pridanej hodnoty z takto prijatej služby vyplýva z § 69 ods. 3 zákona o DPH. V tomto paragrafe zákon zákazníkovi stanovuje povinnosť pri službách, ktorých miesto dodania je tuzemsko odviesť DPH prostredníctvom svojho daňového priznania. Spôsob zdanenia, resp. samozdanenia takto prijatej služby sa líši v závislosti od typu daňovej registrácie zákazníka.

Platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH

V prípade, ak je zákazník platiteľom DPH podľa § 4 zákona o DPH (je klasickým platiteľom DPH), má okrem povinnosti odviesť DPH súčasne aj nárok na odpočet tejto dane. To v praxi to znamená, že príjemca služby v daňovom priznaní k DPH vyplní hodnotu zodpovedajúcu základu dane z prijatých služieb (r. 11 daňového priznania) a DPH z prijatých služieb (r. 12 daňového priznania), kde si daň pripočíta a následne vypočítanú daň uvedie aj na riadok 21, na ktorom si ju podľa § 49 ods. 2 pís. b) odpočíta, t. j. celkový výsledok danej operácie z pohľadu DPH bude nulový. Ide o tzv. samozdanenie intrakomunitárnych obchodov v rámci Európskej únie.

Platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH podáva daňové priznanie do 25 dní od skončenia zdaňovacieho obdobia, ktoré je v závislosti od výšky dosiahnutého obratu kalendárny štvrťrok alebo mesiac.

Osoba registrovaná pre DPH podľa § 7a

Odlišná situácia nastáva vtedy, ak je prijímateľ služby registrovaný pre DPH podľa § 7a zákona o DPH (od 1. 1. 2010 sa museli registrovať, buď podľa § 4 alebo § 7a zákona o DPH všetci neplatitelia, ktorí prijímajú, resp. poskytujú služby z alebo do iného členského štátu). V tomto prípade musí prijímateľ služby taktiež uviesť vo svojom daňovom priznaní vypočítanú DPH, avšak bez nároku na odpočet tejto dane. To znamená, že zákazník registrovaný pre DPH podľa § 7a je povinný zaplatiť a odviesť celú výšku vypočítanej DPH z prijatej služby bez možnosti jej následného odpočítania (vypĺňa v daňovom priznaní iba riadky 11 a 12 a túto daň je povinný zaplatiť).

Prijímateľ služby, t. j. osoba registrovaná pre DPH podľa § 7a je povinná podľa § 78, ods. 3 zákona o DPH podať daňové priznanie do 25 dní po skončení kalendárneho mesiaca, v ktorom vznikla daňová povinnosť zo súvisiacej prijatej služby.

Poznámka: Pri poskytovaní služby do iného členského štátu vzniká v rámci celej EÚ poskytovateľom služby pre účely kontroly odvedenej a zaplatenej DPH v inom členskom štáte povinnosť podať súhrnný výkaz. V ňom platiteľ DPH alebo osoba registrovaná pre DPH (Google) uvedie celkovú sumu služieb, ktoré boli poskytnuté osobe registrovanej pre daň v inom členskom štáte a jej IČ DPH. Na základe tohto výkazu môže následne daňové úrady overiť správnosť výšky dane, ktorú je povinný odviesť prijímateľ služby vo svojom členskom štáte.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba

Čo všetko musí podnikateľ zabezpečiť, než začne podnikať s taxislužbou cez digitálne platformy? Aké dane sa ho týkajú a má povinnosť používať e-Kasu?

Google Consent Mode v2: čo to je a aké zmeny prináša?

Firmy, ktoré chcú využívať remarketing, musia od 6. marca 2024 implementovať novú verziu Google Consent Mode. Čo sa mení?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky