Slovensko pozná Mladého inovatívneho podnikateľa roka 2023

Vo finále súťaže zaujali samoobslužné sauny, výber vína pomocou umelej inteligencie či poradenstvo pri expanzii firmy. Kto sa stal víťazom a čo finalisti získali?

Dňa 21.9.2023 sa uskutočnilo v Pálffyho paláci v Bratislave slávnostné vyhlásenie výsledkov 17. ročníka celoslovenského projektu „Mladý inovatívny podnikateľ 2023“. Jeho úlohou bolo vyzdvihnúť a predstaviť širokej verejnosti mladých kreatívnych, inovatívnych podnikateľov, ktorí sú úspešní vo svojom odvetví podnikania. Zároveň môžu byť inšpiratívnym príkladom pre mladých ľudí, ktorí chcú začať, alebo začínajú podnikať.

Finalisti súťaže – zaujali samoobslužné sauny aj výber vína pomocou umelej inteligencie

Adam Bartoš – spoločnosť SIAT, s. r. o.

Firma SIAT s. r. o. bola symbolicky založená na akademickej pôde Materiálovo-Technologickej fakulty  v Trnave s víziou prinášať inovatívne riešenia pre zákazníkov a súčasne odovzdávať „know-how" všetkým, ktorí majú o to záujem. Firma sa spočiatku venovala zákazkovej 3D tlači a konštruovaniu jednoúčelových strojov, nástrojov, prípravkov a školeniam v oblasti odpadového hospodárstva a priemyselnej automatizácie.

V roku 2020 započali výskum a vývoj prvého ultrazvukového detektora na detekciu únikov stlačeného vzduchu. Po dvoch rokoch, v januári 2023, uviedli na trh certifikovaný detektor KRYPTON - PRO, ktorý dokáže detekovať mikro-úniky plynov aj na vzdialenosť niekoľkých metrov. Vývoj detektora a výroba prebehli kompletne na Slovensku a 85 % komponentov pochádza od slovenských dodávateľov.

Lukáš Kubica – spoločnosť Pixxla, s. r. o

Pixxla je charakterizovaná ako mobilná, samoobslužná, energeticky sebestačná kontajnerová sauna s pieckou na drevo. Zmyslom projektu je priniesť unikátny zážitok z pravého saunovania, čo znamená saunovanie v prírode s ochladzovaním sa v prírodnom zdroji vody, konkrétne v jazere. Majú ambíciu zvýšiť záujem o saunovanie najmä medzi mladými ľuďmi, ktorí často hľadajú spôsoby, ako sa  odpojiť a vypnúť od každodenných povinností.

Veľký význam spočíva v princípe samoobsluhy, ktorý je pri saunách úplnou novinkou a svojím inovatívnym charakterom prispieva k atraktivite tohto projektu. Zakladateľ firmy Pixxla vyrobil prvú saunu vlastnými rukami. Predtým, ako sa pustil do výroby, opustil pozíciu v medzinárodnej spoločnosti. Po inštalácii prvej sauny sa rýchlo začala výroba ďalšej a odvtedy bolo vyrobených ešte 10 takýchto sáun a sú nainštalované prakticky vo väčšine krajských miest na Slovensku. Okrem toho firma  získala prestížne medzinárodné ocenenie za dizajn Thermory Design Awards. Thermory je najväčším svetovým výrobcom termodreva a saunových materiálov.

Jacob Pichna – spololočnosť PocketSomm Oy

Unikátnosť ich produktu spočíva v tom, že pomáhajú ľuďom vybrať víno tým, na základe preferencií zákazníkov aj podľa situácie či jedla, ku ktorému víno hľadajú. Využívajú umelú inteligenciu založenú na vedomostiach jednej z najlepších someliérok na svete.

Jednoducho povedané: vo firme digitalizovali svetovú someliérku, ktorú je možné implementovať do akejkoľvek webovej stránky alebo aplikácie, kde následne bude ľuďom pomáhať s výberom vína. Predstaviť si to možno ako chatbox, ktorý sa otvorí na webovej stránke firiem a ľudia sa môžu pýtať, aké víno by si mali kúpiť. Cieľom je uľahčiť nákup vína - ľudia už nemusia hádať a pozerať sa na nekonečné rady vín. Ich produktom chcú stanoviť štandard na trhu a spraviť výber vína jednoduchým.

Šimon Staňo – spoločnosť DAITABLE, s. r. o.

Náplňou firmy je vývoj inteligentného manažmentu energií pre priemysel a rezidenčné celky. Majú vlastné zariadenie, software a dátovú analytiku založenú na umelej inteligencii, tzn. okrem monitoringu v reálnom čase vedia predikovať hodnoty do budúcna a detegovať anomality (poruchy), ktoré môžu spôsobiť nečakanú udalosť napríklad haváriu stroja.

Týmto spôsobom zapájajú do energetického manažmentu aj preventívnu údržbu na základe kvanta dát spracovaných umelou inteligenciou. DAITABLE bolo založené pod univerzitným technologickým inkubátorom STU ako reakcia na dopyt trhu - šetrenie energií vo výrobných podnikoch z dôvodu energetickej krízy. Prvé prototypy majú implementované, resp. vyvíjajú vo firme Penam a spoločne s firmou Alfacad dokončujú spoločný produkt pre ich zahraničných zákazníkov. Majú dopyty od veľkých spoločností ako SSE, Soitron či Orange a zámer je expandovať.

Článok pokračuje pod reklamou

Tomáš Vrtík – spoločnosť Expandeco, s. r. o.

Spoločnosť Expandeco vznikla v roku 2014 a od svojho začiatku sa snaží pomáhať e-shopom uspieť v zahraničí. V rámci ich takmer 10 ročnej histórie sa im  podarilo v podstate vytvoriť úplne nový segment exportných služieb pre e-commerce. Teší ich najmä fakt, že aj po tak dlhej dobe sú stále lídrom v rámci regiónu strednej a východnej Európy. Zameriavajú sa najmä na služby v oblasti analýzy trhu a konkurencie, lokálnej zákazníckej podpory, lokalizácii podnikania, reverznej logistiky a exportným konzultačným službám.

Ich partneri oceňujú najmä komplexnosť, dokážu „pod jednou strechou" vyriešiť s Expandeco väčšinu výziev a prekonať takmer všetky bariéry súvisiace s expanziou svojho e-shopu už v 18 krajinách Európy, kde aktívne pôsobia. V Expandeco aktuálne pracuje viac ako 70 ľudí full time na pobočkách na Slovensku, Česku, Poľsku, Rumunsku, Chorvátsku a Bulharsku. Obsluhujú viac ako 200 klientov, medzi tých najznámejších patria Gate, Notino, Northfinder, Mobilonline, 4home, R-Gol, Answear, Deezee, Astratex a iné.

Mladý inovatívny podnikateľ 2023. Zdroj: JCI Slovensko
Mladý inovatívny podnikateľ 2023. Zdroj: JCI Slovensko

Udelenie špeciálnych cien

  • „Cena BMW Slovenská republika za inovácie“ - Cenu získal Ing. Šimon Staňo - spoločnosť DAITABLE, s. r. o.
  • „Cena Indexu za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh“ - Cenu získal Bc. Tomáš Vrtík - spoločnosť Expandeco s. r. o.
  • „Cena J&T Banky“ - Cenu získal Bc. Tomáš Vrtík – spoločnosť Expandeco s. r. o.
  • „Cena JCI-Slovensko za ekológiu“ - Cenu získal Adam Bartoš – spoločnosť SIAT s. r. o.

Absolútnym víťazom, ktorý získal hlavnú cenu, je Ing. Lukáš Kubica – spoločnosť Pixxla, s. r. o.

  • Generálni partneri projektu: Microsoft, J & T Banka,
  • Generálni partneri JCI 2023/2024: EY, Asseco Central Europe
  • Špeciálny partner projektu: Slovak Business Agency
Odovzdávanie hlavnej ceny na súťaži Mladý inovatívny podnikateľ. Zdroj: JCI Slovensko
Odovzdávanie hlavnej ceny na súťaži Mladý inovatívny podnikateľ. Zdroj: JCI Slovensko

Mladý inovatívny podnikateľ aj v zahraničí

Projekt  sa organizoval aj v iných krajinách pod názvom Creative Young Entrepreneur Award. Organizovala ho mimovládna organizácia  JCI – Slovensko (Junior Chamber International - Slovakia) v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska. Junior Chamber International - Slovakia je oficiálnou pobočkou Junior Chamber International, ktorá má zastúpenie v 115 krajinách sveta s počtom vyše 200 000 členov. Spoločnosť je medzinárodnou organizáciou mladých lídrov a podnikateľov. V roku 2015 oslávila celosvetová JCI 100 rokov od svojho založenia. Združenie podnikateľov Slovenska je prvým záujmovým združením súkromných podnikateľov Slovenskej republiky založeným v novembri 1989. Jeho hlavným poslaním je zlepšovanie podnikateľského prostredia na Slovensku. Projekt sa uskutočnil pod záštitou Ministerstva hospodárstva SR.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Titul Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024 je udelený: kto zaujal?

Vo finále dominovali ženy podnikateľky. Porota ocenila nápady z oblasti vzdelávania, technológií, zdravotníctva a výroby dizajnových dekorácií. Kto je víťazom?

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2024 sa blíži: ako sa zapojiť?

Na finalistov čakajú atraktívne ceny. Aké sú podmienky, kde a dokedy sa registrovať a čo finalisti získajú?

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2023 je „za rohom“

Získajte atraktívne ceny ako mentoring či zájazd do Bangkoku. Rozhoduje kreativita a prístup s dávkou modernizácie a invencie. Ako a dokedy sa registrovať?

Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech

Nápad košických gymnazistov ľudia brali ako vtip. Ide pritom o ekologickú a cenovo dostupnú alternatívu vykurovania. Ako búrajú predsudky a čím si získavajú zákazníkov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky