Titul Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024 je udelený: kto zaujal?

Vo finále dominovali ženy podnikateľky. Porota ocenila nápady z oblasti vzdelávania, technológií, zdravotníctva a výroby dizajnových dekorácií. Kto je víťazom?

9.decembra 2024 sa uskutočnilo v Pálffyho paláci v Bratislave slávnostné vyhlásenie výsledkov 18. ročníka celoslovenského projektu „Mladý inovatívny podnikateľ 2024“. Jeho úlohou bolo vyzdvihnúť a predstaviť širokej verejnosti mladých kreatívnych, inovatívnych podnikateľov, ktorí sú úspešní vo svojom odvetví podnikania. Zároveň môžu byť inšpiratívnym príkladom pre mladých ľudí, ktorí chcú začať alebo začínajú podnikať.

Top 5 finalistov súťaže

Tento rok sa do finále dostali až štyri ženy – podnikateľky s nápadmi z rôznych oblastí, od zdravotníctva, cez vzdelávanie až po moderné technológie v podobe holografov. Pánske zastúpenie mala rodinná firma zameraná na výrobu drevených dizajnových dekorácií do domácnosti. Piatimi finalistami súťaže sa stali (v abecednom poradí):

  • Lenka Cermanová - spoločnosť Symptomedica, s. r. o.;
  • Michal Čakloš - spoločnosť DREVKO s. r. o.;
  • Diana Gerbocová - spoločnosť Diana Gerbocová-GERDia;
  • Ivana Nováková - spoločnosť APONI HOLOGRAPHICS s. r. o.;
  • Mária Virčíková - spoločnosť Matsuko Interactive a. s.

Michal Čakloš (DREVKO s. r. o.)

Firmu DREVKO s bratom založili v roku 2019 po tom, sa rozhodli zúročiť skúsenosti z predošlej firmy (marketingovej agentúry TEXTO). Všetkých šesť členov vtedajšieho tímu sa plynulo presunulo do novej firmy a dá sa povedať, že firmu v priebehu jedného roka kompletne transformovali. Hovoria o sebe ako o atypickej rodinnej firme - aktuálne patria medzi ich kolegov rodičia, brat, partnerka, švagor a popri škole vypomáha aj sestra.

Na úvod sa zamerali na predaj masívneho nábytku z dreva a detského nábytku. Postupne ponuku rozšírili o ďalšie kategórie drevených výrobkov, rovnako tak aj pôsobenie firmy.

Expanziu do zahraničia s e-shopom viedli najskôr do Českej republiky (v roku 2021) a Maďarska (v roku 2023).

V roku 2023 po mesiacoch príprav spustili vlastnú „drevko dielňu“ na výrobu dekorácií na stenu z drevitých materiálov. Cieľom bolo vhodne doplniť portfólio a zároveň nestáť len na „jednej nohe“, teda na predaji nábytku od iných dodávateľov a nebyť úplne závislý od ďalších firiem. Dekorácie sa stali veľmi populárne. Ich grafici nadizajnovali rôzne špeciálne kolekcie, ako pamiatky a hory Slovenska či Česka a o výrobu sa starajú taktiež sami. Obľúbené sú aj 3D mapy miest z kolekcie drevko CITY.

Michal Čakloš bol vo finále súťaže ocenený špeciálnou cenou - „Cena Eximbanky za exportné aktivity“.

Diana Gerbocová GERDia

Diana Gerbocová je riaditeľkou a zakladateľkou firmy Diana Gerbocová-GERDia a jej Vzdelávacieho centra KRTKO, kde zodpovedá za vývoj a implementáciu inovatívnych technológií HandCubeKeys, ktoré podporujú inkluzívne vzdelávanie a komunikáciu. V rámci svojej funkcie vedie proces návrhu, dizajnu, vývoja a individualizácie týchto technológií, čím zabezpečuje, že produkty spĺňajú špecifické potreby detí, seniorov a osôb so zdravotným znevýhodnením – systém totiž kombinuje interaktívne drevené kocky, bezdotykové ovládanie a digitálne prepojenie s PC, čím umožňuje rozvoj motorických, komunikačných a sociálnych zručností týchto osôb.

Produkty HandCubeKeys sú navrhnuté podľa princípov "3 x IN" – inovatívne, inkluzívne, interaktívne a zároveň individualizované podľa potrieb užívateľov. Diana sa podieľa na medzinárodnej expanzii týchto technológií, vrátane ich prispôsobenia rôznym jazykovým a kultúrnym prostrediam. Produkty HandCubeKeys sú už dostupné aj na Sardínii, kde boli prispôsobené miestnym vzdelávacím centrám.

Podnikateľka získala v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2024 dve špeciálne ocenenie - „Cenu J&T BANKY za Ekonómiu  a spoločenský  rozvoj“ a „Cenu JCI-Slovensko za významný prínos pre znevýhodnených a ich podporu“.

Ivana Nováková (APONI HOLOGRAPHICS s. r. o.)

Začiatok činnosti spoločnosti APONI HOLOGRAPHICS s. r. o datujú od roku 2021. Spočiatku vystupovali ako dodávateľ a viedli prvý e-shop pre predaj holografických projektorov na Slovensku. Zvyšujúcim sa záujmom zo strany zákazníkov sa v roku 2022 rozhodli investovať do vývoja a výroby vlastných holografických projektorov pod značkou APONI a ponúkajú komplexné služby od návrhu, výberu správnej technológie, grafických prác, vizualizácií až po inštaláciu na mieste dodania. Okrem výroby a predaja vlastných výrobkov pripravujú aj unikátne projekcie na mieru, nadrozmerné inštalácie vo forme interaktívnych holografických pódií vhodných na koncerty, premietanie na vodnú plochu, sklenené plochy a fasády a inštalácie v atypických priestoroch. 

Cieľom spoločnosti je vytvorenie silnej značky ktorá bude partnerom poskytovať kvalitné a inovatívne riešenia pre ich projekty v holografickej podobe. V roku 2024 sa podieľali na obnove fontány v Košiciach, kde  zabezpečili možnosť premietania na vodnú plochu v centre Košíc. Taktiež tento rok na Slovensku zorganizovali unikátne holografické turné skupiny La Gioia, pre Spišskú katolícku charitu, ktorá v úzkej spolupráci s nimi súhlasila s najinovatívnejšou formou prezentácie pre podporu výstavby prvého respitného centra pre rodiny s ťažko chorými deťmi. Okrem iného pripravujú stále expozície pre podporu kultúrneho dedičstva v Poloninách a Spišskej kapitule.

Spoločnosť získala špeciálne ocenenie „Cena BMW Slovenská republika za inovácie“.

Článok pokračuje pod reklamou

Mária Virčíková (Matsuko Interactive a. s.)

Firma Matsuko Interactive bola založená s cieľom prekonať limity tradičnej vzdialenej komunikácie a priniesť emocionálnu blízkosť do digitálneho sveta. Spoločnosť vznikla spojením odborných znalostí Márie Virčíkovej v oblasti umelej inteligencie a interakcie človek-stroj a skúseností Matusa Kirchmayera vo vývoji 3D technológií a hier. Od svojho vzniku MATSUKO získala niekoľko prestížnych ocenení, ako sú SXSW Pitch Award, Seal of Excellence od Európskej komisie, a uzavrela partnerstvá s technologickými gigantmi, vrátane NVIDIA, Apple, Deutsche Telekom, T-Mobile a Qualcomm.

MATSUKO je priekopníkom v oblasti 3D holografickej komunikácie, ktorá eliminuje vzdialenosť medzi ľuďmi. Patentovaná technológia spoločnosti transformuje 2D video do realistických 3D hologramov v reálnom čase, umožňujúc používateľom zažiť interakciu podobnú osobnému stretnutiu, a to s využitím jedinej kamery na smartfóne. MATSUKO sa aktívne zameriava na udržateľnosť prostredníctvom svojej technológie:

  1. Zníženie uhlíkovej stopy: Holografická komunikácia eliminuje potrebu fyzického cestovania, čím významne prispieva k znižovaniu emisií CO2. Napríklad medzinárodné obchodné stretnutia a školenia môžu byť realizované bez leteckých presunov.
  2. Podpora udržateľných pracovných postupov: Technológia umožňuje efektívne školenia a spoluprácu na diaľku, čím znižuje potrebu materiálnych zdrojov a fyzickej infraštruktúry.
  3. Využitie v ekologických projektoch: Integrácia holografických školení v oblastiach dekarbonizácie a environmentálneho manažmentu umožňuje vzdelávať odborníkov o udržateľných technológiách a postupoch.

Spoločnosť v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2024 získala špeciálne ocenenie „Cena BMW Slovenská republika za inovácie“ a „Cena UNIQA za udržateľnosť“.

Mladou inovatívnou podnikateľkou roka 2024 sa stala Lenka Cermanová zo spoločnosti Symptomedica, s. r. o.

Symptomedica bola založená v roku 2018, s cieľom znížiť výskyt a nárast civilizačných ochorení. Vtedajšie zameranie bolo hlavne na črevo - črevný mikrobióm, výživu, probiotiká a ďalšie imunitné a doplnkové parametre čreva, ktoré sú nad rámec ponuky klasického zdravotného systému, ale vedia byť nesmierne nápomocné pri riešení problémov pacienta a potenciálne aj pri včasnej prevencii niektorých chronických ochorení dnešnej doby. Symptomedica bola otvorená ako malá ambulancia, jediná svojho druhu na Slovensku s odborným garantom a dvomi lekármi, ktorá diagnostikovala poruchy črevného mikrobiómu, priepustného čreva, histamínovej intolerancie, bakteriálneho prerastania tenkého čreva, potravinových senzitivít a iných funkčných porúch čreva. Následná náprava spočívala v optimalizácii a cielenej modulácii črevného mikrobiómu (výživou pro- a pre-biotikami, peptidmi, enzýmami a ďalšími bioaktívnymi látkami).

Avšak, problémy týkajúce sa črevného mikrobiómu sa netýkajú len trávenia. Črevo = 70 % imunity. To znamená, že riešili okrem tráviacich aj dlhodobé kožné, imunitné, neuro-psychologické, metabolické či uro-gynekologické ťažkosti. Dnes je z malej ambulancie v Rači stabilná klinika s viacerými (aj zahraničnými) špecialistami situovaná v Starom Meste, s presahom do zahraničia. V roku 2022 získali exkluzívnu spoluprácu s Veľkou Britániou, ktorá otvorila dvere k špeciálnej bakterioterapii. Tá sa okrem Veľkej Británie poskytuje len na Bahamách, v Nemecku a na Slovensku (práve Symptomedica). Aktuálne za nimi na niekoľko týždňové terapie lietajú pacienti z celého sveta a pribúdajú im spätné väzby od spokojných vyliečených pacientov.

Činnosť Lenky Cermanovej a jej tímu zaujala porotu natoľko, že získala hlavný titul a stala sa absolútnou víťazkou súťaže Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024. Okrem vecných cien získala možnosť absolvovať mentoring a obed s niektorým z EY Podnikateľov roka v SR a zájazd do Bangkoku.

Víťazka súťaže Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024, Lenka Cermanová. Zdroj: JCI-Slovensko
Víťazka súťaže Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024, Lenka Cermanová. Zdroj: JCI-Slovensko

O súťaži Mladý inovatívny podnikateľ roka

18. ročník súťaže podporili viacerí partneri:

  • Generálny partner projektu: J&T BANKA;
  • Generálni partneri JCI 2023/2024: Ernst & Young Slovakia, Asseco Central Europe, UNIQA poisťovňa;
  • Špeciálny partner projektu: Slovak Business Agency;
  • Hlavní partneri projektu: BMW Slovenská republika, BUBO Travel Agency, EXIMBANKA SK, ESET, 1to1 Administration, MATHISON legal.

Projekt sa organizoval aj v iných krajinách pod názvom Creative Young Entrepreneur Award. Organizovala ho mimovládna organizácia JCI –Slovensko (Junior Chamber International-Slovakia)  v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska. Junior Chamber International- Slovakia je oficiálnou pobočkou Junior Chamber International, ktorá má zastúpenie v 115 krajinách sveta s počtom vyše 200 000 členov. Spoločnosť je medzinárodnou organizáciou mladých lídrov a podnikateľov. V roku 2015 oslávila celosvetová JCI 100 rokov od svojho založenia.

Združenie podnikateľov Slovenska je prvým záujmovým združením súkromných podnikateľov Slovenskej republiky založeným v novembri 1989. Jeho hlavným poslaním je zlepšovanie podnikateľského prostredia na Slovensku. Projekt sa uskutočnil pod záštitou Ministerstva hospodárstva SR.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2024 sa blíži: ako sa zapojiť?

Na finalistov čakajú atraktívne ceny. Aké sú podmienky, kde a dokedy sa registrovať a čo finalisti získajú?

Slovensko pozná Mladého inovatívneho podnikateľa roka 2023

Vo finále súťaže zaujali samoobslužné sauny, výber vína pomocou umelej inteligencie či poradenstvo pri expanzii firmy. Kto sa stal víťazom a čo finalisti získali?

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2023 je „za rohom“

Získajte atraktívne ceny ako mentoring či zájazd do Bangkoku. Rozhoduje kreativita a prístup s dávkou modernizácie a invencie. Ako a dokedy sa registrovať?

Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech

Nápad košických gymnazistov ľudia brali ako vtip. Ide pritom o ekologickú a cenovo dostupnú alternatívu vykurovania. Ako búrajú predsudky a čím si získavajú zákazníkov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky