Crowdfunding je na Slovensku stále pomerne neznámy a predsa sa nájdu ľudia, ktorí prostredníctvom neho nielen prispievajú ale aj ho používajú na zrealizovanie svojich projektov. Drvivá väčšina slovenských, resp. českých crowdfundingových portálov je založená na modeli odmeňovania a metóde financovania „All or nothing“.
Crowd- berry
Crowdberry ponúka vysokú diverzifikáciu investičných projektov pôsobiacich v technologických ale i netechnologických odvetviach, pričom je vhodnejšia pre projekty s vysokou pridanou hodnotou, ktoré zarábajú v neskorších fázach svojho životného cyklu. Crowdberry navyše poskytuje možnosť výberu medzi aktívnym investorom, ktorý nám poskytne spolu s kapitálom aj svoje skúsenosti a znalosti, alebo naopak pasívnym investorom, ktorý vloží do hry len kapitál. Ak sa Vám niekde doma nepovaľuje minimálne 10 000 €, na investovanie môžete rovno zabudnúť, v prípade, že je projekt Váš minimálna suma zbierky je 100 000 €.
Crowdfundingový portál HitHit
Podľa vzoru svetovej jednotky – Kickstarter-u, bola v roku 2012 spustená jedna z najúspešnejších českých crowdfundingových platforiem – HitHit. Určená je ako pre český, tak aj pre slovenský trh, čomu nasvedčuje aj slovenská verzia stránky. Podobne ako Kickstarter, sa orientuje na pomoc pri získaní kapitálu kreatívnym projektom a rovnako je aj založený na modeli odmeňovania. Základné percentuálne sadzby, ktoré si HitHit sú je pomerne vysoké (10,5 % - 11,5 %), avšak sú kompenzované nadštandardnými službami, ktoré platforma poskytuje, napr. coaching, copywritting a pod. Zaujímavosťou je ich spolupráca s nadáciou spoločnosti Vodafone. Na začiatku kampane dostane projekt 10 000 Kč a po úspešnom konci túto čiastku zdvojnásobia, alebo inak doplnia.
IdeasStarter - prvá crowdfundingová platforma na Slovensku
Platforma IdeasStarter bola prvá crowdfundingová platforma na Slovensku, ktorá si vyslúžila prezývku „slovenský Kickstarter“. Vznikla vďaka námahe dvoch vtedajších študentov Ekonomickej univerzity, Michala Felčana a Kristíny Škulcovej. Verili, že Slovákov naučia využívať crowdfunding. Avšak ich snaha skončila koncom minulého roka a Ideasstarter zanikol. Zaujímavosťou tejto platformy boli aj modely financovanie, okrem všadeprítomného „All or nothing“, majú autori možnosť si vybrať aj model „Keep it all“. Plány do budúcnosti boli veľké, expandovať do celej strednej Európy a príprava poľskej a maďarskej verzie, ale nanešťastie Slovákov nenaučili na crowdfunding.
Marmeláda
Rovnako ako vyššie spomínaný HitHit, aj Marmeláda si zobrala Kickstarter za svoj veľký vzor. Spustenia sa dočkala v roku 2015 ako pôvodná slovenská crowdfundingová platforma. Marmeláda preferuje originálne projekty, ktoré ešte nikdy neboli prezentované. Zameriava sa na financovanie rôznych kreatívnych projektov, od kultúry cez módu a dizajn až po šport. Kampane na tejto platforme podliehajú záväzku realizovania projektu do 18 mesiacov od ich skončenia.
StartLab - nezisková crowdfundingová platforma
Slovenský StartLab bol založený ako nezisková crowdfundingová platforma, ktorá sa zameriava na verejnoprospešné projekty. Je určený pre kohokoľvek s dobrým nápadom, či už je to umelec, startupista alebo aktívny občan. Za týmto nápadom stoja ľudia s určitými skúsenosťami z tejto oblasti a to vďaka ich participácii na rôznych projektoch, ako napr. platforma ĽudiaĽudom. StartLab ponúka oba modely financovania, „All or nothing“ i „Keep it all“. Zaujímavosťou tejto platformy je ich služba „matching“, ktorá „spáruje“ projekt a väčšieho sponzora. Po vzájomnej dohode sa väčší sponzor zaviaže, že prispeje polovicou z cieľovej sumy, a to tak, že každý dar, ktorý bude venovaný projektu zdvojnásobí, až do momentu dosiahnutia finančného cieľa.
Startovač
Startovač je domovom kreatívnych a podnikateľských projektov, ktorým sa medze nekladú. Platforma funguje na báze odmien rovnako ako mnoho iných. K životu bol uvedený v roku 2013 a dnes je označovaný ako jeden z najznámejších portálov v Čechách a na Slovensku. Za svoje relatívne krátke pôsobenie na scéne však má na konte už mnoho zaujímavých projektov, či už českých (Trabantom naprieč Tichomorím), alebo slovenských (kniha AHA).
Conda
Conda začínala ako tuzemská verzia rakúskej platformy a dnes je kľúčovým hráčom v celoeurópskom crowdfundingovom biznise, s pobočkami v Nemecku, Švajčiarsku, Slovinsku, Slovensku, Poľsku a Lichtenštajnsku. Conda má za úlohu spájať investorov a spoločnosti, ktoré hľadajú financovanie. Minimálna investícia je, oproti platforme Crowdberry, „len“ 100 €. Okrem každoročných úrokov, ktoré sú investorom vyplatené, je tam taktiež možnosť bonusu v prípade zhodnotenia firmy alebo pri vyšších investíciách sú investori obdarení benefitmi v podobne zliav, prezentov a pod. Registrácia a používanie tejto platformy je zadarmo, investor platí len poplatky za bankové prevody. Jedným z najznámejších projektov platformy Conda je financovanie expanzie a marketingu unikátneho aperitívu Bentianna.
Startovač | HitHit | Marme- láda | Crowd- berry | StartLab | Conda | |
Založenie | 2013 | 2012 | 2015 | 2015 | 2013 | |
Model CF | Odmeny | Odmeny | Odmeny | Investície | Dary | Investície |
Model fin. | All or Nothing | All or Nothing | All or Nothing | All or Nothing | All or Nothing / Keep it All | All or Nothing |
Úspešnosť projektov | 61% | - | 27% | - | 62% | 85% |
Poplatky | 5 – 9% | 10,5 – 11,5% | 8% + 2,6% | 8% | 5% | - |
Počet projektov celkom | - | 1125* | 30 | - | 37 | 73 |
Dĺžka kampane | 15/ 30/ 60 dní | Max. 45 dní | - | 30 – 60 dní | 30 – 90 dní | - |
Krajina pôvodu | ČR | ČR | SR | SR | SR | AT |
*Spoločne ČR a SR
Aj napriek tomu, že na Slovensku tento trh nie je ešte tak rozvinutý ako v iných krajinách Európy, stále sa tu nájde dostatočné množstvo platforiem, ktoré sa snažia priniesť čerstvý vánok do sveta alternatívneho financovania. Samozrejme treba povedať, že crowdfundingových platforiem je o niečo viac, ako sme v tomto článku predstavili.