Finančný lízing sa už nepovažuje za dodanie služby, ale tovaru. Ako sa mení daňový režim napr. pri prenájme auta, čo to znamená pre firmy a na čo dať pozor pri uzatváraní zmluvy?
Novela zákona o DPH od 1.1.2025 nezmenila len samotné sadzby DPH pre tovary a služby, no v rámci nej taktiež došlo k preklasifikovaniu finančného lízingu z dodania služby na dodanie tovaru. Čo to v praxi znamená, čo zmena prináša podnikateľom a ako sa môže odraziť na cenách a podmienkach lízingových spoločností? Odpovede aj na tieto otázky a ďalšie podrobnosti pre Podnikajte.sk priblížili odborníci z praxe.
Čo je finančný lízing?
Finančný lízing je jedným zo spôsobov obstarania hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci. Je to dlhodobý nájomný vzťah, počas ktorého nájomca platí prenajímateľovi dohodnuté platby. Pri finančnom lízingu je počas trvania nájomného vzťahu právnym vlastníkom lízingová spoločnosť. Majetok (najčastejšie auto) je ale v účtovníctve nájomcu, ktorý ho aj daňovo odpisuje. Po skončení prenájmu a zaplatení všetkých splátok prejde vlastnícke právo na nájomcu, teda sa napríklad auto stáva majetkom firmy.
Finančný lízing do 31.12.2024
Zmena v klasifikácii finančného lízingu sa týka daňového režimu, konkrétne odvádzania DPH. Keďže do roku 2025 sa finančný lízing považoval za službu, DPH si zákazníci odpočítavali z jednotlivých splátok počas trvania nájomnej zmluvy a lízingové spoločnosti túto DPH postupne odvádzali. Ako vysvetľuje Branislav Mačuha, daňový odborník poradenskej spoločnosti Grant Thornton, takéto nastavenie malo pozitívny vplyv predovšetkým na cash flow lízingových spoločností. Pri pravidlách platných do konca roka 2024 totiž disponovali voľnými finančnými prostriedkami medzi dňom, kedy im bola vrátená DPH z kúpy auta a dátumom odvodu DPH z jednotlivých splátok. Počas tohto obdobia mohli lízingové spoločnosti voľne disponovať týmito prostriedkami.
Finančný lízing a zmena v DPH od 1.1.2025
Avšak, pre slovenských podnikateľov mal pôvodný systém skôr negatívny dopad na ich cash flow a oproti zahraničným firmám boli v nevýhode. Od roku 2025 však došlo k zosúladeniu domácich pravidiel s európskou legislatívou. „Zmena vychádza z judikatúry Európskeho súdneho dvora (ESD), konkrétne z rozsudkov C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services a C-118/11 Eon Aset Menidjmunt, ktoré potvrdili, že ak má finančný lízing povahu prevodu vlastníctva, nejde o službu, ale o dodanie tovaru. V rozsudku C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services Európsky súdny dvor rozhodol, že ak je na konci lízingu dohodnutá opcia kúpy vozidla za zanedbateľnú alebo symbolickú sumu, je ekonomicky iracionálne, aby nájomca auto neodkúpil. Preto sa už na začiatku transakcie musí považovať za dodanie tovaru,“ vysvetľuje Juraj Ďuratný, predseda Výboru pre dane a účtovníctvo Asociácie leasingových spoločností SR.
Ako zmena vo finančnom lízingu od 1.1.2025 ovplyvní podnikateľov?
Po novom sa teda väčšina finančných lízingov považuje za dodanie tovaru. Ako však upozorňuje J. Ďuratný, nový režim sa týka len nových zmlúv, uzavretých od 1.1.2025 (podnikatelia, ktorí už majú auto na finančný lízing túto zmenu riešiť nemusia, existujúce zmluvy zostávajú v pôvodnom režime).
Podnikatelia si po novom môžu DPH odpočítať naraz, hneď pri prevzatí predmetu financovania (auta), a to z jeho celkovej predajnej ceny, ktorú ešte lízingovej spoločnosti nezaplatili. „Ak z podmienok lízingovej zmluvy bude možné vyvodiť, že uplatnenie opcie sa zdá byť jedinou ekonomicky racionálnou voľbou, ktorú nájomca bude môcť urobiť pri naplnení lízingovej zmluvy do jej konca, bude sa považovať finančný lízing za dodanie tovaru. V tom prípade si kupujúci bude môcť hneď na začiatku lízingu uplatniť odpočítanie DPH zo všetkých splátok súvisiacich s kúpnou cenou auta ešte pred jej uhradením,“ vysvetľuje B. Mačuha zo spoločnosti Grant Thornton. To podľa neho má pozitívny vplyv na cash flow firiem a kúpa cez finančný lízing tak je od roku 2025 pre firmy výhodnejšia.
Podľa odborníka na dane sa v tejto súvislosti niektorí podnikatelia, v závislosti od množstva predaných tovarov alebo služieb s DPH v danom mesiaci, môžu ľahšie dostať do nadmerného odpočtu. Vtedy im DPH štát vráti, prípadne si svoju daňovú povinnosť z predaných tovarov a služieb v danom zdaňovacom období výrazne znížia o DPH z kúpnej ceny predmetu lízingu. „Treba však povedať, že ak sa podnikatelia dostanú do nadmerného odpočtu, štát im tento nadmerný odpočet nevráti hneď. Bežne sa stáva, že daňový úrad vyplatí podnikateľovi nadmerný odpočet za január až v apríli, u štvrťročného platiteľa DPH môže byť táto lehota ešte dlhšia. Taktiež daňový úrad môže otvoriť aj daňovú kontrolu s cieľom preveriť oprávnenosť nadmerného odpočtu a v takomto prípade môže dôjsť k vráteniu nadmerného odpočtu až po ukončení daňovej kontroly,“ upozorňuje B. Mačuha.
Z pohľadu odpočítania DPH sa podľa odborníka zrovnoprávnil nárok na odpočítanie DPH pri kúpe rovnako ako v prípade kúpy majetku z vlastných zdrojov alebo prostredníctvom úveru. „Rozdiel je však vo vlastníctve majetku: zatiaľ čo v prípade úveru alebo kúpy z vlastných zdrojov sa stávajú právnymi vlastníkmi majetku podnikatelia, v prípade finančného prenájmu ostáva právnym vlastníkom lízingová spoločnosť.“
Odpočet DPH na začiatku finančného lízingu však podľa B. Mačuhu v zásade nemá vplyv na samotné náklady podnikateľov (platiteľov DPH). Výnimkou sú špecifické prípady, ak napríklad dochádza iba k pomernému odpočítaniu DPH z dôvodu užívania majetku aj na súkromné účely. „Zmena nemá vplyv na postupné uplatňovanie obstarávacej ceny do daňových výdavkov vo výške odpisov, toto ostáva zachované,“ dodáva.
Podnikateľom odborník ale odporúča sledovať konkrétne zmluvné podmienky – v praxi sa totiž môže stať, že túto zdanlivú výhodu pre podnikateľov budú lízingové spoločnosti prenášať do ceny lízingu alebo navýšenia prvej splátky o DPH, ktorú musia odviesť. Navyše, sadzba základnej DPH sa od roka 2025 zvyšovala z 20 % na 23 %. Toto všetko môže byť zásadnou nevýhodou pre podnikateľov, ktorí nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty. „U neplatiteľov DPH táto zmena vedie k navyšovaniu ich nákladov o DPH, ktorá nie je súčasťou vstupnej ceny, čo vedie k znižovaniu daňovej povinnosti k dani z príjmov, prípadne aj k vykázaniu daňovej straty. Plateniu dane z príjmov sa však úplne nevyhnú, keďže v rámci konsolidačných opatrení bola zavedená minimálna daň podľa výšky ich príjmov,“ vysvetľuje Mačuha.
Lízingové spoločnosti reagujú novými produktmi
Zmena v klasifikácii finančného lízingu od 1.1.2025 pre lízingové spoločnosti znamená, že musia odviesť túto DPH hneď na začiatku finančného lízingu, čo negatívne zasiahne ich cash flow. Ako vysvetľuje J. Ďuratný z Asociácie lízingových spoločností, zmena si vyžiadala aj úpravu účtovných a fakturačných systémov „lízingoviek“, keďže už nevyberajú DPH postupne v splátkach. „Na druhej strane, lízingové spoločnosti získavajú väčšiu právnu istotu a zosúladenie s európskou legislatívou im pomôže predchádzať potenciálnym daňovým sporom,“ dodáva. Taktiež uvádza, že niektoré lízingové spoločnosti môžu ponúknuť produkty na prefinancovanie DPH, aby klientom uľahčili prechod na nový systém.
Aj B. Mačuha hovorí o nových úverových produktoch, ktoré lízingové spoločnosti prirovnávajú k lízingom. Taktiež informuje, že niektoré „lízingovky“ uviedli na trh typ lízingu s možnosťou kúpy majetku za navýšenú splátku na konci prenájmu. Tento typ lízingu môže v závislosti od výšky poslednej splátky predstavovať alternatívu k pôvodnému finančnému lízingu, pretože sa môže považovať za dodanie služby. „Keďže lízing s možnosťou kúpy sa považuje za dodanie tovaru, ak sa uplatnenie opcie kúpy zdá ako jediná ekonomicky racionálna voľba, ktorú nájomca môže urobiť v určitom momente (ak sa lízingová zmluva plní až do jej konca), tak práve dostatočné navýšenie poslednej splátky dáva priestor lízingovým spoločnostiam na argumentáciu, že lízing je dodaním služby, pri ktorej si podnikatelia budú musieť odpočítavať DPH postupne počas doby lízingu. Rovnako túto DPH budú opäť odvádzať postupne počas doby lízingu aj lízingové spoločnosti.“
Zmena môže zvýšiť záujem o operatívny lízing či úverové financovanie
Odborníci očakávajú, že ak firmy nebudú chcieť riešiť jednorazovú úhradu DPH, môžu viac inklinovať k operatívnemu lízingu, pri ktorom nie je možné prenajaté vozidlo po skončení nájmu odkúpiť, ale sa opäť vracia lízingovej spoločnosti.
Jednou z možností, ako nadobudnúť majetok, je aj úver. Keďže po zmene má finančný lízing rovnaký daňový režim, môže byť dopyt po ňom nižší. Nakoľko pri oboch produktoch treba počítať s úrokovým zaťažením, môže byť podľa J. Ďuratného úverové financovanie pre niektorých klientov atraktívnejšie, najmä, ak dokážu získať výhodnejšie úrokové podmienky. „Napriek tomu finančný lízing zostáva konkurencieschopný, pretože ponúka jednoduchšie schvaľovacie procesy a často aj nižšie nároky na vlastné zdroje v porovnaní s úverom,“ uvádza.
S tým súhlasí aj B. Mačuha, no dodáva, že si treba uvedomiť, že pri finančnom lízingu majetok do splatenia nie je vo vlastníctve podnikateľa. „Toto je, naopak, výhodou úveru, kedy sa podnikateľ stáva právnym vlastníkom majetku, s čím môžu byť spojené aj ďalšie práva, ako napríklad ďalší predaj, zapožičanie alebo prenájom tohto majetku tretím stranám,“ vysvetľuje odborník.
Mačuha zdôrazňuje, že každý podnikateľ si musí starostlivo zvážiť, či má dostatok finančných prostriedkov na kúpu majetku z vlastných zdrojov a na konci dňa zaplatí za tento majetok menej, alebo sa rozhodne pre financovanie z cudzích zdrojov, ako úver alebo finančný lízing. „Pri zvažovaní, či využiť bežnú pôžičku alebo lízing, je potrebné dôsledne zvážiť zmluvné podmienky banky alebo lízingovej spoločnosti a aj výšku úrokov. Pre tento účel môže byť vhodné kontaktovať finančného poradcu, požiadať o porovnanie ponúk z viacerých bánk a lízingových spoločností a následne si vybrať tú najvýhodnejšiu.“