Tvorba web stránky je náročným a komplexným procesom, ktorý si vyžaduje nielen dostatočné množstvo času, ale predovšetkým profesionálny prístup, dostatočné vedomosti a nevyhnutnú prax. Napriek tomu, že osveta o tejto oblasti sa šíri čoraz viac, množstvo tvorcov webov by vám vedelo stále rozprávať o bizarných či nesplniteľných požiadavkách, s ktorými sa denne stretávajú. Aj táto oblasť je totižto poprepletaná množstvom mýtov, ktoré nemajú s realitou nič spoločné.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s nasledovnými.
1 Tvorbou webu sa všetko začína, ale aj končí
Mnohí ľudia, ktorí potrebujú nový web si stále myslia, že jeho tvorba je vlastne úplne jednoduchým procesom, a že na splnenie tých najdivokejších požiadaviek im úplne postačia služby jediného človeka.
Vo väčšine prípadov to však takto nefunguje. Tvorba web stránky je komplexným procesom, ktorý pozostáva z mnohých činností, ako napríklad prieskum trhu, UX návrh, tvorba textov na web, grafický dizajn, napísanie kódu, samotné spustenie webu a podobne. Ako teda môžete vidieť, “tvorba webu” toho zahŕňa naozaj veľa, čo však klient veľakrát prehliada.
Vždy je taktiež dôležité ku každému klientovi pristupovať individuálne a jednotlivé kroky prispôsobiť jeho požiadavkám a potrebám.
2 Analýza kľúčových slov je pre web úplne zbytočná
Považovanie analýzy kľúčových slov za zbytočnosť je zlozvykom, ktorý má taktiež veľká časť klientov. Myslia si, že ich stránka sa vo vyhľadávačoch začne zobrazovať len tak - akoby mávnutím čarovného prútika.
My však vieme, že takto to nefunguje a dnes si našťastie už čoraz viac ľudí uvedomuje, že analýza kľúčových slov by mala byť pre dobre fungujúci a úspešný web prioritou.
3 Profesionálna web stránka sa dá vytvoriť do 24 hodín
Pri tvorbe webov sa nám staré známe pravidlo: “Na dobré veci sa čaká,” úplne potvrdzuje. Ako sme si už vyššie povedali, tvorba webu je náročným procesom, ktorý určite nie je možné zvládnuť za 24 hodín.
Ak vám to niekto sľúbi, vedzte, že daný web určite nebude pôsobiť profesionálnym dojmom a ľahko sa môže stať, že pri šírení povedomia o vašej spoločnosti či dobrého mena vám viac uškodí, než pomôže. Tak, ako vo všetkom, aj pri tvorbe webov jednoducho platí, že na kvalitu si treba počkať.
4 “Jednoduchá” web stránka za 99 EUR
Funguje to tak v mnohých oblastiach na Slovensku a tvorba webov samozrejme nie je výnimkou. Vyzerá to nejak tak, že za vami príde klient a povie vám, že chce “len toto”. Keď mu poviete, aká by bola cena web stránky, o ktorú má záujem, začuduje sa a zhrozene sa na vás pozrie. Následne vám oznámi, že cenník web stránky, ktorý obdržal od firmy XY, sa pohyboval v rádovo nižších sumách a sklamaný (či nahnevaný) odíde.
Tvorba web stránky a jej cena sú totižto dlhodobo záležitosťou, ktorá rozdeľuje ľudí na dva tábory. Jedna skupina verí, že stránku je možné vytvoriť aj za 99 EUR, ideálne do 24 hodín. Druhá skupina však vie, že tak, ako si nekúpite luxusnú rodinnú vilu za 1000 EUR, rovnako si nekúpite kvalitný, responzívny a spoľahlivý web za 99 EUR.
Žiaľ, pravdou však je, že na internete nájdete aj množstvo takýchto ponúk. Je však potrebné uvedomiť si, že za takúto cenu dostanete neprofesionálne spracovaný web, ktorý budete v konečnom dôsledku skôr či neskôr aj tak nútení vymeniť za iný. Nezaplatíte tak len neprimerane nízku sumu za nekvalitný web, ale aj primeranú sumu za nový, čím sa vaše náklady značne zvýšia.
Ak teda budete rozmýšľať nad novým webom, nedovoľte, aby bola pri tvorbe web stránky cena tým jediným, čo bude rozhodovať. Vyberajte si podľa skúseností danej spoločnosti, jej referencií, predošlých projektov či komunikácie. Toto všetko vám napovie, či ide o skutočných profesionálov, na ktorých sa môžete spoľahnúť.
5 Plánovanie cieľov a ich vyhodnocovanie je zbytočné
Keď príde klient za tvorcom webu, mal by mať už ujasnené, aké sú jeho ciele a čo chce za pomoci svojej novej stránky dosiahnuť. Mať dobrý web bez cieľov je jednoducho to isté, ako keby ste mali v garáži zaparkované luxusné auto, no nemali by ste vodičský preukaz, takže by ste ho nemohli používať.
Tvorca webu musí už v procese jeho navrhovania vedieť, čo presne chce klient dosiahnuť. Chce sa zviditeľniť? Zvýšiť svoje predaje? Alebo sa zameriavate na affiliate marketing? Nech už je odpoveď akákoľvek, na to, aby bol web dokonalý, sa táto skutočnosť pri jeho tvorbe musí zohľadniť.
6 Rovnako zbytočné sú aj rady tvorcu daného webu
Pravdepodobne ste sa už aj vy vo svojej profesii (nech už robíte čokoľvek) stretli s človekom, ktorý sa síce profesionálne venuje niečomu úplne inému, no napriek tomu mal pocit, že všetko ovláda lepšie ako vy.
Ako isto viete, takíto ľudia len ťažko prijmú dobre mienenú radu. Treba však mať na pamäti, že tvorcovia webov dávajú len rady, ktoré vychádzajú z ich dlhodobej praxe a poctivo nadobudnutých skúseností. Ide o profesionálov, ktorým sa určite oplatí veriť viac, než našim susedom či známym, ktorí by nám poradili, že Comic Sans je skvelým fontom, ktorý sa im osvedčil a určite by ste ho na webe mali použiť aj vy.
7 Texty na web stránke nemusia byť gramaticky dokonalé
Ak sa klienti rozhodnú, že chcú web stránku, mnohí z nich sa dopúšťajú jednej a tej istej chyby. Tvorbu webu síce zveria do rúk profesionála, nakoľko by si s ňou sami neporadili, no mnohokrát zásadne odmietajú využitie služieb kvalitného copywritera. Myslia si totižto, že dobré texty si dokážu napísať aj sami.
To žiaľ (vo väčšine prípadov) nie je pravda, a tak sa na webových stránkach často stretávame s gramatickými či štylistickými chybami, ktoré pôsobia ako päsť na oko. To môže následne pokaziť dojem z úplne celej stránky, nech už by bola spracovaná akokoľvek dobre.
8 Stačí sa spoliehať na organický dosah web stránky
Žijeme v digitálnom svete, kedy sa naozaj neoplatí podceňovať silu sociálnych sietí, reklamy a PPC kampaní. Klienti si to však niekedy odmietajú pripustiť a myslia si, že ľudia si ich stránku len tak niekde nájdu.
Dnes už však vieme, že aj najpopulárnejšie sociálne siete, ako Facebook a Instagram upravili svoje algoritmy tak, že biznis účty dosahujú najlepšie konverzie vtedy, keď využívajú platenú reklamu. Rovnako dôležité sú však aj PPC kampane, PR články či natívne reklamy, pomocou ktorých môžeme dosiahnuť naozaj viditeľné výsledky. Spoliehať sa výlučne na organický dosah je preto naozaj veľmi zlou marketingovou stratégiou.