Obrat na konci prvého roka podnikania: 500 000 libier. Počet odberateľov newslettru: 50 000. Vstupné náklady na začiatku podnikania: 0 libier. Zoznámte sa s Craft Gin Clubom.
Nula libier ako vstupný kapitál pri začiatku podnikania znie trošku ako pritiahnuté za vlasy, ale tzv. „subscription box“ podnikateľský model, ktorý zažíva svoj boom v USA a vo Veľkej Británii, naozaj ponúka možnosť relatívne lacného začiatku podnikania. „Subscription box“ modernému zákazníkovi prináša možnosť objednať si produkt, ktorý mu bude pravidelne doručovaný každý mesiac. Väčšinou ide o veci, ktoré sa pravidelne a rýchlo opotrebujú, ako napr. žiletky. Tento produkt zákazník dostáva v mesačnej periodicite, až pokiaľ si nezmení nastavenie.
Craft Gin Club je typickým predstaviteľom novej vlny „subscription box“. Svojim zákazníkom ponúka každý mesiac iný remeselný gin od malovýrobcov z celého sveta. Balenie vždy obsahuje jednu fľašu starostlivo vybraného ginu od jedného z malých výrobcov, vhodné druhy tonikov a prísad do koktejlov. V škatuli okrem týchto základných zložiek zákazník nájde aj klubový časopis o gine s názvom Ginned a rôzne pochutiny od partnerov Craft Gin Clubu. V závislosti od dohody s výrobcom konkrétneho ginu Craft Gin Club posiela svojim členom aj limitované edície, ktoré sa nedajú kúpiť na žiadnom inom mieste. Táto služba podstatne odlišuje Craft Gin Club od konkurencie a jeho ponuku robí exkluzívnou.
Pomáhajú objaviť to najlepšie zo sveta ginu
Výrobcovia výnimočného alkoholu a limitovaných edícií zaznamenávajú po svojich výrobkoch zvýšený dopyt. Problém, s ktorým sa pasujú, však spočíva v nedostatočných prostriedkoch na vlastnú reklamu, preto sa ich potenciálni zákazníci len ťažko o nich dozvedia. Craft Gin Club je pre milovníkov kvalitného ginu spôsob, ako získavajú informácie o novom alkohole na trhu. Oproti iným členstvám v podobných predplatiteľských kluboch majú odberatelia v Craft Gin Clube úplnú voľnosť. Rozhodnutie, či škatuľku s ginom dostanú pravidelne každý mesiac, každý druhý mesiac alebo kvartálne, je len na ich voľbe. Členstvo je možné kedykoľvek zrušiť alebo dočasne pozastaviť. Mesačne zaň, resp. za jednu zásielku, zákazníci zaplatia 40 libier.
Nápad vznikol počas popíjania na vysokej škole
Craft Gin Club založili Jon Hulme & John Burke v januári 2015. Na konci prvého roku podnikania mal Craft Gin Club 3 225 predplatiteľov a obrat tesne pod hranicou 500 000 libier. Tento rok obrat atakuje hranicu 3 milióny libier. Napriek tomu, že produkt má pomerne úzku cieľovú skupinu, Craft Gin Club má na Facebooku 150 000 fanúšikov.
Jon s Johnom sa stretli prvýkrát ako spolužiaci v biznis škole v Madride. Ako sami s nadnešením priznávajú, popíjanie po škole prinieslo ich biznisu viac ako samotná škola. Zatiaľ čo v Madride šlo iba o konzumáciu tohto nápoja, o pár rokov neskôr v jednom z barov v londýnskom Mayfair naozaj vznikla myšlienka na založenie Craft Gin Clubu. Tento bar sa totižto špecializoval priamo na gin. V ponuke mal viac ako 50 druhov a Jon s Johnom zacítili príležitosť. Ak je dopyt po remeselnom gine offline, určite je možné preniesť ho aj do online prostredia.
Content marketing ako kľúč k úspechu
Biznis sa im podarilo naštartovať bez akýchkoľvek veľkých investícií, bez cudzej pomoci a bez potreby zamestnávať ďalších ľudí. To už dnes, samozrejme, neplatí. Veľký nárast predplatiteľov si vyžiadal prijatie nových zamestnancov.
Viac ako nápad a peniaze pri rozvoji podnikania pomohli predchádzajúce skúsenosti jedného zo zakladateľov. Jon Hulme pred založením Craft Gin Clubu pracoval pre londýnsku marketingovú agentúru Contentive. Agentúra sa špecializuje na oblasť content marketingu. Je teda jasné, čo vo veľkej miere stojí za úspechom značky Craft Gin Club, a prečo do balíka každý mesiac pribaľujú magazín Ginned. K úspechu Craft Gin Clubu dopomohla aj aktívna komunikácia na sociálnych sieťach, súťaže na Instagrame o predplatné zadarmo na jeden mesiac a podobne.