Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.
Študenti sú často považovaní za tých, ktorí sa ešte len učia a formujú svoj pohľad na svet. Avšak čoraz častejšie sa ukazuje, že mladí ľudia vedia využiť svoju kreativitu, dokážu prichádzať s inovatívnymi nápadmi a odvážne realizovať svoje vízie. Vo svete možno nájsť množstvo príkladov podnikavých študentov, ktorí sa neboja využiť svoje znalosti, talent a nadšenie na to, aby priniesli niečo nové a hodnotné, a sú dôkazom, že úspech nepozná vek. V článku sme vybrali niekoľko inšpiratívnych biznis nápadov, ktoré vznikli v študentskom prostredí a sú dobrou ukážkou, že aj mladí ľudia môžu meniť svet okolo seba.
Študenti našli riešenie problému s parkovaním (nielen) pred školou
Parkovacia politika robí vrásky na čelách mnohých vodičov, problém s parkovaním majú v mnohých mestách po celom svete. Inak to nie je ani v USA. A keďže vodičský preukaz si mnohí študenti robia už počas strednej či vysokej školy a následne sa často na autách do školy vozia, potrebujú svojich „motorových tátošov“ niekde počas vyučovania nechať. No nájsť voľné miesto v často malom školskom areáli, kde majú navyše zvyčajne vyhradené miesta vyučujúci, býva náročné. Preto sa traja spolužiaci z americkej štátnej univerzity v USA rozhodli situáciu s nedostatkom miest na parkovanie či predraženými parkovacími preukazmi riešiť vlastnými silami.
Napadlo im, že v okolí ich školy sú rôzne domy, ktorých majitelia cez deň odchádzajú do práce a ich súkromné parkovacie miesta (či už pred garážou, na dvore a podobne) zostávajú voľné. Preto majiteľov týchto nehnuteľností oslovili a navrhli im, aby tieto miesta študentom prenajímali. Ohlasy boli pozitívne z oboch strán a záujem bol veľký. Netrvalo dlho a trojica si založila firmu. Vytvorili aplikáciu AirGarage a sprístupnili takýmto spôsobom parkovacie miesta pre kohokoľvek. S návrhom spolupráce oslovili tiež hotely a firmy, pričom sa dohodli na väčšinovom podiele z výnosov pre vlastníkov pozemkov.
Aplikácia ponúka interaktívnu mapu s dostupnými miestami, no tiež možnosť okamžitého parkovania na požiadanie – užívatelia si rezervujú miesto, ktoré môžu využiť už o 30 minút. Taktiež majú zavedený dynamický systém cien, čo znamená, že sadzby za parkovanie sa automaticky upravujú na základe obsadenosti v reálnom čase. Parkovanie je drahšie počas „špičky“ a konkurenčné ceny použije na zvýšenie návštevnosti v menej frekventovaných časoch. Ako sa uvádza na stránke spoločnosti, partneri AirGarage zaznamenali po aktivácii dynamického cenového mechanizmu nárast výnosov o 12 – 27 %.
Mladým podnikateľom sa začalo dariť. Od roku 2017 sa im podarilo svoju službu dostať už do viac ako 40 štátov USA a do Kanady.
Praktické ponožky s vreckom na mobil či kľúče – nápad šikovnej školáčky
Vek nemusí byť pri rozbehu vlastného biznisu prekážkou. Podstatný je nápad, schopnosť zrealizovať ho a chuť podnikať. Príkladom je aj zakladateľka spoločnosti Wise Pocket, školáčka Sofia Overton z USA. Rozhodla sa riešiť problém mnohých detí a tínedžerov, ktorí si pri svojich aktivitách na ihrisku či pri športovaní, nemajú kam bezpečne odložiť mobil, peňaženku, kľúče, no často aj potrebné lieky. Vytvorila preto smart ponožky s vreckom na vnútornej strane.
V čase, keď podnikanie rozbiehala, mala len 13 rokov. Mladá podnikateľka ale nebola na biznis sama. S vybavením a podpisovaním dokumentov jej pomohli rodičia, s patentovaním nápadu právnik, nadviazala tiež spoluprácu s textilným výrobcom a naučiť sa „chodiť“ v podnikaní jej pomáhali aj mnohí ďalší „dospeláci“.
Kampaň rozbehla na crowdfundingovom portáli, kde vyzbierala 10 000 dolárov (približne 8 800 eur), no o jej produkt prejavili záujem aj investori, ktorí kúpili 25 % podiel vo firme. Neskôr založila vlastný e-shop, jej produkty sa objavili v online obchodoch veľkých spoločností, no spoluprácu nadviazala aj s maloobchodnými prevádzkami. Svoje podnikanie rozšírila aj o dobročinný rozmer – po každej kúpe jedného páru ponožiek darovala ďalší pár niektorému z detí zo sociálne slabších pomerov.
Aplikácia dvoch gymnazistov pomáha poľnohospodárom po celom svete
Dvaja spolužiaci z Írska, ktorí vyrastali na farme, si všímali, že mnohé plodiny napádajú choroby, škodcovia a často úrodu ohrozuje šírenie kontaminácie, čo znamená veľkú stratu príjmov. Medzi poľnohospodármi si urobili prieskum a zistili, že je pre nich tieto hrozby problém včas diagnostikovať.
Chlapci ale boli dobrí v programovaní, a túto svoju záľubu sa rozhodli skombinovať s pestovaním plodín – vytvorili aplikáciu CropSafe, ktorá poľnohospodárom šetrí miliardy libier vďaka poskytnutiu presných satelitných snímok polí aj s podrobnými informáciami o tom, kde sú choré plodiny a o závažnosti ochorenia. Spolupracujú so skúsenými agronómami, ktorí na poliach hľadajú nových škodcov a choroby plodín. Každý, kto je zapojený do programu, potom dostáva mesačné informácie o tom, či sa v konkrétnej úrode vyskytli choroby a aký je trend vývoja situácie.
Počas rozbiehania podnikania chlapci študovali na gymnáziu, no rozhodli sa prezentovať svoj nápad na tzv. hacketonoch, kde ho potom zdokonaľovali a hľadali preň podporu. O CropSafe postupne prejavili záujem aj farmári v iných krajinách, a tak je aplikácia dostupná už v celom svete. V roku 2022 získala spoločnosť viac ako 3 milióny dolárov na počiatočné financovanie a otvorila americké sídlo v Los Angeles.
Vysokoškoláci prišli s nápadom, použiť huby ako surovinu na výrobu obalov či slaniny
Detstvo strávené na rodinnej farme sa odrazilo aj na ďalšom študentskom podnikateľskom nápade. Eben Bayer z amerického Vermontu od malička skúmal mycélium(koreňovú štruktúru húb) a fascinovali ho jeho vlastnosti, napríklad, že funguje ako prírodné lepidlo. Spolu so svojím spolužiakom sa počas štúdia na univerzite v New Yorku pustil do vývoja metódy, ako z húb vypestovať obal (izolačný materiál). Po niekoľkých pokusoch našli spôsob a svoju metódu si dali patentovať. Následne dvojica rozbehla startup Ecovative Design.
Keďže mycéliumsa ľahko rozkladá a pri výrobe produktov možno používať napríklad šupky semien či drevnú biomasu, študenti sa sústredili na výrobu ekologickejšej alternatívy k plastom, koži či obalom z polystyrénu, pričom tie ich obaly sú plne kompostovateľné.
Na projekte však dvojica nepracovala sama. Spojili sa s inžiniermi, biológmi, umelcami a dizajnérmi zameranými na vývoj ekologických materiálov. Vyvinuli vlastné technológie na spracovanie mycélia – okrem obalov napríklad aj na výrobu penovej izolácie. Pri obaloch ale nezostali. Našli dokonca spôsob, ako z mycéliavyrobiť slaninu –má pritom veľmi podobné vlastnosti ako bežná, živočíšna.
Okrem samotných výrobkov startup začal ponúkať licencie na ich výrobné technológie.
Už rok po založení startupu ich nápad vyhral v jednej z najväčších svetových súťaží v oblasti udržateľných inovácií, kde získali eur. Bez problémov zaujali aj investorov, od ktorých získali viac ako 20 miliónov dolárov (v prepočte asi milióna eur). Taktiež nadviazali spolupráce s rôznymi firmami v potravinárskom, obalovom, módnom priemysle či v oblasti lodnej dopravy. V porovnaní s konkurenciou v oblasti potravinárskych materiálov majú násobne rýchlejšie predaje.
Ďalšie nápady v inšpiratívnej knihe
Príbeh a cesta každého podnikateľa a firmy je iná, niektorá je tŕnistá viac, iná menej. Všetky sa ale stretávajú v jednom –inšpiráciu na podnikanie možno nájsť kedykoľvek a kdekoľvek. Dôležité je mať „oči otvorené“, odhaliť problém dostatočne veľkej skupiny potenciálnych zákazníkov a priniesť riešenie, za ktoré budú ochotní platiť. Vek pritom nehrá rolu.
Tieto, ale aj ďalšie zaujímavé biznis idey z celého sveta nájdete v knihe 89 inšpiratívnych podnikateľských nápadov. Autorky tiež približujú, ako boli jednotlivé projekty financované, čo pomohlo podnikateľom získať si zákazníkov či ako si niektorí poradili s nedôverou okolia a rozbehli úspešný biznis.
Inšpiratívne čítanie kúpite v kníhkupectvách alebo v našom e-shope.