Najlepšou študentskou firmou v Európe sa stali študenti zo Slovenska

Slovensko po prvýkrát získalo ocenenie Najlepšia študentská firma v Európe - získali ho košickí gymnazisti, ktorým sa podarilo vyhrať aj svetové finále. Čím zaujali a v čom boli iní ako študentské firmy z iných krajín?

Aktualizácia k 8.4.2022: Študentská firma Scribo zaznamenala ďalší úspech - vyhrala prestížne ocenenie De La Vega Global Entrepreneurship Award a stala sa tak najlepšou študentskou firmou na svete.

Najlepšia študentská firma Európy je na Slovensku

V rámci európskeho podnikateľského festivalu GEN-E si študentská firma Scribo z Gymnázia, Poštová 9 v Košiciach odniesla hneď niekoľko ocenení. Prezident študentskej firmy Oszkár Urbán získal cenu JA Alumni Leadership Award za mimoriadnu iniciatívu a schopnosti lídra. V kategórii FedEx Acces Award získal tím Scribo v zložení Oszkár Urbán, Gréta Sotáková, Jakub Mičko a Miroslava Velgosová ocenenie za inováciu, globálny dosah a environmentálnu udržateľnosť. Najcennejším sa však stalo prvé miesto a ocenenie Najlepšia študentská firma v Európe, ktoré Slovensko získalo po prvýkrát. Druhé miesto obsadil tím FlowOn z Grécka zo svojím zariadením na čistenie vody. Na treťom mieste sa umiestnil tím Lazy Bowl z Rakúska a ich alternatíva zdravých raňajok.

„Ja osobne a zároveň aj naša študentská firma sme dosiahli historický úspech. Stali sme sa európskou študentskou firmou roka. Je to prvýkrát, čo vôbec vyhralo Slovensko túto prestížnu súťaž. Cítime hrdosť, nadšenie a zároveň pokoru. Tento rok bol veľmi ťažký pre všetkých, aj preto chcem vyzdvihnúť prácu mojich kolegov - spolužiakov, našej pani učiteľky aj všetkých mentorov. Špeciálne ďakujeme JA Slovensko, za príležitosti. Ak vidíme ďalej ako ostatní, je to preto, že stojíme na pleciach obrov. Za našim úspechom stojí bezpočet slovenských študentských firiem od ktorých sme sa mohli učiť," vyjadril svoje pocity z úspechu Oszkár Urbán, prezident študentskej firmy Scribo.

Výnimočnosť ekologických popisovačov Scribo

Úspech Scribo sa začal v školskom roku 2020/2021, keď v rámci programu Aplikovaná ekonómia, ktorého garantom je vzdelávacia organizácia Junior Achievement Slovensko
(JA Slovensko), založili svoju študetnskú firmu. Študenti vymysleli a úspešne uviedli na trh markér na biele tabule, ktorý sa vyrába recyklovaním nezávadného odpadu voskových tlačiarní, čo prispieva k pozitívnemu ekologickému dopadu. Ich používaním sa tak môže ročne zabrániť vyhodeniu až 16 ton plastu ročne, ktorý bol doteraz vytváraný používaním klasických fixiek. Ich výhodou tiež je, že narozdiel od obyčajných fixiek, technológia voskových markrov nie je založená na alkoholovej báze, preto nevysýchajú a nezapáchajú

„Dnes viem ako sa cítil tréner talianskej futbalovej reprezntácie, keď vyhrali majstrovstvá. Chcela by som sa veľmi poďakovať mojim študentom. Tento rok som mala často pocit, že ak mi niečo zabránilo vyhorieť, boli to oni a ich firma Scribo. Ďakujem tiež JA Slovensko za to, že pre rokmi aj dnes mi ich programy ukazujú prečo som sa stala a ešte stále som učiteľkou,“ uviedla Eva Wolfová, učiteľa programu Aplikovaná ekonómia z Gymnázia, Poštová 9 v Košiciach.

Na vlastné podnikanie sa dá pripraviť už na škole

Company of the Year Competition je súťaž určená pre študentov vo veku od 15 do 18 rokov, ktorí sú zapojení do Company programme (na Slovensku má program názov Aplikovaná ekonómia), ktorá je realizovaná pod záštitou vzdelávacej organizácie JA Europe. Tento vzdelávací program sa začal vo svete realizovať v roku 1919 a študentom ponúka možnosť presunúť svoj podnikateľský nápad z konceptu do reality. Program je na Slovensku určený pre stredoškolákov, u ktorých tiež rozvíja podnikavosť, ekonomické vzdelávanie a finančnú gramotnosť. Študenti si zakladajú vlastné študentské firmy, v rámci ktorých musia prejsť všetkými krokmi podnikania od založenia, plánovania činnosti, cez marketingový prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu  firmy a rozdelenie zisku. Ponúkajú pritom reálne výrobky, či služby, čo im dáva jedinečnú praktickú skúsenosť. Na Slovensku v rámci programu Aplikovaná ekonómia, vzniká každý školský rok viac ako 100 rôznych študentských firiem.

„Úspech našej študentskej firmy Scribo je dôkazom toho, že Slováci sú kreatívni a ich nápady môžu byť svetové. Cieľom našich vzdelávacích programov je podporovať talent a inovatívne myslenie mladých ľudí. Vďaka neoceniteľnej práci ich učiteľov, partnerov a dobrovoľníkov z praxe, sa nám už 29 rokov darí rozvíjať ich podnikavosť, ekonomické myslenie, finančnú gramotnosť, ale aj praktické zručnosti pre lepšiu zamestnateľnosť a digitálne zručnosti. Naše uznanie si zaslúžia všetci učitelia, ktorí sú zapojení do vzdelávacích programov JA Slovensko a rozhodli sa tak svojich žiakov vzdelávať praktickým spôsobom a s dôrazom na zručnosti potrebné pre 21. storočie,“ uvádza Peter Kalčevský, programový riaditeľ JA Slovensko.

Študentská firma Scribo nie je prvou, ktorej sa podarilo uspieť. Z košického gymnázia na medzinárodnej súťaži zažiarili aj iné nápady mladých Slovákov. Minulý rok napríklad získala Európsku cenu za ekologické podnikanie študentská firma REN Slovakia, a to za svoje ekologické tuhé čističe TUČI.

Zdroj: JA Slovensko

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Titul Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024 je udelený: kto zaujal?

Vo finále dominovali ženy podnikateľky. Porota ocenila nápady z oblasti vzdelávania, technológií, zdravotníctva a výroby dizajnových dekorácií. Kto je víťazom?

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2024 sa blíži: ako sa zapojiť?

Na finalistov čakajú atraktívne ceny. Aké sú podmienky, kde a dokedy sa registrovať a čo finalisti získajú?

Slovensko pozná Mladého inovatívneho podnikateľa roka 2023

Vo finále súťaže zaujali samoobslužné sauny, výber vína pomocou umelej inteligencie či poradenstvo pri expanzii firmy. Kto sa stal víťazom a čo finalisti získali?

Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech

Nápad košických gymnazistov ľudia brali ako vtip. Ide pritom o ekologickú a cenovo dostupnú alternatívu vykurovania. Ako búrajú predsudky a čím si získavajú zákazníkov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky