V národnom finále súťaže v rámci projektu Social Innovation Relay (SIR) zvíťazil projekt, ktorý sa zaoberal problémom, kedy vodiči motorových vozidiel často zabúdajú na svoje spiace deti v detskej autosedačke. Víťazný tím vyhral miestenku na globálne finále, kde sa zúčastnia národní finalisti z ďalších 11 krajín.
Stredoškoláci už vo svojom mladom veku myslia na našu spoločnosť. Prichádzajú s podnikateľskými nápadmi, ktoré riešia rôzne sociálne výzvy.
Do súťaže v rámci projektu Social Innovation Relay (SIR) prišlo viac ako 150 prvotných nápadov a do národného finále postúpilo vybraných 10 tímov. Išlo napríklad o nápad s vytvorením skupiny, ktorá umožní spoznať život bratislavských bezdomovcov, senzor pre cyklistov v pokročilom veku, ktorý pomôže pri nehode upozorniť okoloidúcich, aktivity, ktoré pomôžu rómskym deťom zvýšiť životnú úroveň a nadobudnúť základné poznatky o spoločnosti, ale aj aktivity na oboznámenie sa s chovom hospodárskych zvierat a prehĺbenie si vedomostí o chode gazdovského dvora.
Odbornú porotu, ktorú tvorili odborníci zo spoločnosti NN Slovensko a vedúca katedry sociálneho rozvoja a práce na Ekonomickej univerzite v Bratislave, najviac zaujal nápad, ktorý sa zaoberal problémom, kedy vodiči motorových vozidiel často zabúdajú na svoje spiace deti v detskej autosedačke. Tento fakt je veľkým problémom našej spoločnosti a niektoré situácie skončili veľkou tragédiou.
Riešením študentov z SPŠ techniky a dizajnu v Poprade je čip, ktorý sa implementuje do detských autosedačiek a upozorní vodiča na dieťa v aute zvukovým signálom, ale aj SMS správou. Víťaz národného finále postúpi do globálneho finále, kde si zmeria sily v konkurencii tímov z 11 krajín.
„Naše pocity z prvého miesta sú zmiešané, pretože to veľa pre nás znamená. Na tomto produkte sme pracovali od januára a za ten krátky čas sa nám podarilo nápad skonštruovať. Teraz ideme do niečoho nového a musíme sa na medzinárodné finále pripraviť. Keď sme začali pracovať, nevedeli sme, do čoho ideme, ale po absolvovaní projektu už máme skúsenosti s prácou na podnikateľskom nápade,“ povedala Dominika Liptáková, Stredná priemyselná škola techniky a dizajnu, Mnoheľova 23, Poprad.
Na druhé miesto odborná porota zaradila projekt, ktorý pomôže rómskym deťom z Komunitného centra zvýšiť životnú úroveň aj napriek malej podpore zo strany rodiny. Študenti z Obchodnej akadémie v Martine vymysleli tzv. balíček porozumenia, ktorého súčasťou sú tvorivé dieľne, spoločné stretnutia, ale aj poradenstvo.
Na treťom mieste sa umiestnil tím zo Strednej odbornej školy technickejvo Zvolene, ktorý rieši problém bezpečnosti pri cykloturistike, kedy cyklista musí pri zmene jazdy dať znamenie rukou. Práve týmto úkonom si cyklista znižuje stabilitu a vlastnú bezpečnosť. Práve preto študenti vymysleli produkt, ktorý sa prostredníctvom displeja pri zmene smeru jazdy rozsvieti, čím upozorní idúceho účastníka premávky o tom, že rýchlosť pohybu sa znižuje. Zaujímavé je, že produkt obsahuje aj automatický zvonček, ktorý pri páde spustí zvukový signál.
„NN sa venuje podpore finančnej gramotnosti dlhšie a každá možnosť prispieť k vzdelávaniu dnešnej mládeže nás nesmierne teší. V národnom finále online stredoškolského projektu Social Innovation Relay sme videli skutočne kreatívne spracované výzvy na tému sociálnej inovácie a sme nadšení z každého inšpiratívneho nápadu. Tieto podujatia sú dôkazom, že na Slovensku vyrastajú šikovní a produktívni ľudia, ktorých inteligencia a originálne myslenie pomôžu našej krajine zviditeľniť sa a posunúť nás vpred. Verím, že sme do globálneho finále súťaže SIR poslali ten najlepší tím a bude nás skvelo reprezentovať. Ďakujeme všetkým, ktorí sa súťaže zúčastnili, všetci boli skvelí a víťazom držíme päste v ďalšom kole!“ uviedla Daniela Tomášková, tlačová hovorkyňa NN Slovensko.
Projekt Social Innovation Relay je globálnou iniciatívou siete Junior Achievement Europe v spolupráci s NN Group. Od začiatku školského roka sa mali možnosť stredoškoláci vzdelávať v oblasti sociálneho podnikania pomocou webinárov a prípadových štúdií. Ich úlohou bolo následne prísť s podnikateľským nápadom, ktorý bude riešiť sociálne výzvy v našej spoločnosti.
Hlavným cieľom projektu je šíriť povedomie o sociálnom podnikaní medzi mladými ľuďmi, a tak ich podnietiť v tvorbe inovatívneho podnikateľského nápadu, ktorý rieši sociálne potreby. V školskom roku 2018/2019 sa do vzdelávacej časti projektu zapojilo viac ako 1 300 študentov, do súťažnej časti takmer 500 študentov stredných škôl z celého Slovenska.