Malý trh. Vysoký stupeň konkurencie. Nízke marže. Tieto slová by ste pravdepodobne mohli počuť z úst veľkej časti slovenských e-shopárov a on-line podnikateľov. A áno, bohužiaľ vo väčšine segmentov to aj skutočne platí a vybudovať dnes ziskový on-line projekt nie je vôbec jednoduché.
Umenie, ako byť úspešný, dnes spočíva najmä v tom, prísť so špičkovým produktom, vytvoriť si vlastný trh, dostatočne silnú konkurenčnú výhodu a túto následne aj výrazne komunikovať, aby vás zákazníci na trhu dokázali odlíšiť.
Ak chcete byť na on-line trhu úspešní, odporúčame sa vyhnúť týmto trinástim chybám:
- Chyba č.1: Minimálna príprava na podnikanie
- Chyba č.2: Nedostatočná pozornosť venovaná výberu značky a domény
- Chyba č.3: Nevyhovujúce technické riešenie e-shopu
- Chyba č.4: Nezodpovedajúci dizajn e-shopu
- Chyba č.5: Nesprávne zvolená obchodná a marketingová stratégia e-shopu
- Chyba č.6: Nedostatočná dôveryhodnosť e-shopu
- Chyba č.7: Chýbajúca alebo neodkomunikovaná konkurenčná výhoda
- Chyba č.8: Komplikovaný nákupný proces
- Chyba č.9: Nedostatočný support zákazníkom
- Chyba č.10: Nulový marketing a PR
- Chyba č.11: Nezvládnutá alebo neefektívna logistika
- Chyba č.12: Orientácia len na slovenský trh
- Chyba č.13: Nedostatočné vzdelávanie majiteľov a zamestnancov e-shopu
Chyba č.1: Minimálna príprava na podnikanie
Úspešná prevádzka e-shopu si ako každé iné podnikanie vyžaduje dôslednú prípravu. Podcenenie tejto fázy býva väčšinou hlavným dôvodom neskorších problémov s konkurencieschopnosťou a ziskovosťou e-shopu. Základom úspechu je kvalitná príprava a zostavenie podnikateľského plánu, ktorý by mal byť hlavným vodiacim prvkom v ďalšom priebehu podnikania . Mal by obsahovať viaceré hlavné časti:
- analýza trhu a konkurencie,
- analýza silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb (SWOT analýza),
- obchodná a marketingová stratégia projektu,
- zdroje financovania,
- zloženie tímu.
Inými slovami, mali by ste vedieť, kedy, komu, ako, kde a za koľko budete predávať vaše produkty a služby. Na Pricemanii sa nám denné registrujú e-shopy, ktoré, žiaľ, už na prvý pohľad nemajú veľkú šancu na úspech. Vstupujú do extrémne konkurenčných segmentov často bez akejkoľvek konkurenčnej výhody a premyslenej stratégie, ako sa presadiť. Takéto projekty končia veľmi často neúspechom a sklamaním.
Príklad e-shopu v extrémne konkurenčnom segmente, s nevyhovujúcim technickým riešením shopu a bez konkurenčnej výhody, v tejto podobe prakticky nemá šancu generovať zisk.
Ak si neviete rady so zostavením biznis plánu, nechajte si poradiť odborníkmi alebo úspešnými ľuďmi z biznisu. Rovnaké princípy platia pre akýkoľvek typ a segment podnikania. Vždy je lepšie, keď na prípadné nedostatky prídete v štádiu prípravy, než počas bežiaceho projektu, kedy môže byť na zásadné zmeny už neskoro. Vzorové biznis plány nájdete napríklad na podnikajte.sk a v rámci vzdelávania a networkingu určite pomôže členstvo v podnikateľských združeniach, akým je napr. Združenie mladých podnikateľov Slovenska.
Príklad výborne zvolenej značky s vlastným dizajnom a výrobou, správne nastavenou stratégiou a veľmi kvalitne spracovaným a originálnym e-shopom.
Ak sa chcete dozvedieť viac o ďalších 12 chybách, ktorým sa odporúčame vyvarovať, stiahnite si kompletný 50-stranový e-book “13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu ”, ktorého autorom je Michal Král, zakladateľ jedného z najväčších vyhľadávačov tovaru Pricemania (návštevnosť 800 000 návštev mesačne) a tiež projektu Pricemania Academy, ktorý už siedmu sezónu prináša špičkové vzdelávanie pre e-shopárov a on-line marketérov.