Čo je Google Analytics a ako pomocou neho zistíte, kto je váš zákazník, či je obsah webu kvalitný alebo z akej podstránky návštevníci najčastejšie odchádzajú?
Google Analytics ponúka množstvo užitočných dát, ktoré pomáhajú spoznať zákazníkov, pochopiť ich správanie a zvýšiť predaje. Bez hlbšej analýzy a základných znalostí vám môžu unikať naozaj dôležité dáta, ktoré môžu prispieť k celkovému formovaniu online stratégie vašej firmy. Nezľaknite sa veľkého objemu informácií a dát - neváhajte ich využiť vo svoj prospech.
Aké metriky sledovať v Google Analytics pre úspešné online podnikanie?
Firemnú webovú stránku denne navštevuje množstvo potenciálnych zákazníkov, ktorí v budúcnosti môžu nakúpiť vami ponúkané produkty alebo služby, prípadne sa môžu stať vašimi stálymi zákazníkmi.
Google Analytics je efektívny nástroj, ktorý vám dokáže poskytnúť odpovede na množstvo otázok v podobe čísel, vďaka ktorým budete vedieť identifikovať, ako sa používatelia správajú a čo robia na vašom webe. Väčšina užívateľov v Google Analytics pravidelne sleduje metriky, ktoré sa týkajú konverzií (uskutočnených cieľov). Tieto dáta samozrejme neodškriepiteľne patria medzi najdôležitejšie.
Na to, aby ste vedeli, ktorým metrikám a údajom (okrem konverzií) venovať pozornosť, aby ste nepremeškali žiadnu príležitosť a poznali svoje publikum sa vám vyplatí rozšíriť svoje znalosti ohľadom Google Analytics. Google Analytics vám totiž ponúkne odpovede na mnohé otázky, medzi ktoré patrí napríklad:
- Kto sú návštevníci webovej stránky?
- Ktorý zdroj prináša na stránku najväčšiu a najkvalitnejšiu návštevnosť?
- Ako sa správajú ľudia na mojej webovej stránke?
- Koľko času na webovej stránke ľudia trávia a kedy odchádzajú?
- Ktoré podstránky prinášajú najviac konverzií?
- Ako získať prehľad o dĺžke cyklu online predaja?
Dimenzia verzus metrika v Google Analytics
Všetky prehľady v Google Analytics sú tvorené dimenziami a metrikami, ktoré sú základnými stavebnými kameňmi Google Analytics. Aby ste dokázali v Google Analytics lepšie orientovať je dôležité si objasniť rozdiel medzi dimenziou a metrikou.
Dimenzie sa označujú ako atribúty údajov. Ako príklad si môžeme uviesť dimenziu Mesto – napríklad Bratislava či Košice alebo dimenziu Stránka, ktorá uvádza adresu URL zobrazenej stránky. Metriky dopĺňajú dimenziu o údaje kvantitatívneho merania (napríklad metrika Relácie predstavuje celkový počet návštev či iných vykonaných akcií).
Zjednodušene môžeme Dimenzie charakterizovať ako odpovede na otázky kto, čo, kde (nečíselné informácie) pričom metriky ich dopĺňajú číselnými údajmi.
Príklad:
Dimenzia | Dimenzia | Metrický údaj | Metrický údaj |
---|---|---|---|
Mesto | Prehliadač | Relácie | Počet stránok na reláciu |
Košice | Chrome | 3000 | 3,5 |
Košice | Firefox | 2000 | 4,1 |
Berlín | Chrome | 2000 | 5,5 |
Berlín | Safari | 1000 | 2,5 |
Berlín | Firefox | 1000 | 4,7 |
Charakteristika návštevníkov webu – zistite pohlavie aj operačný systém
Aby ste mohli efektívne cieliť reklamu a personalizovať kreatívu, potrebujete poznať užívateľov, ktorí vašu webovú stránku navštevujú. Nepodarilo sa vám zatiaľ presne zadefinovať vašu cieľovú skupinu? Kladiete si otázku, či vaša cieľová skupina využíva mobilný telefón s operačným systémom iOS alebo Android? Prehľad v Google Analytics vám môže pomôcť. Z prehľadov sa dozviete napríklad pohlavie a vek používateľov, záujmy, geografické údaje, aké mobilné zariadenia používajú a mnoho iných užitočných informácií.
Základná navigácia v prehľadoch Google Analytics
V sekcií prehľady si môžete otvoriť ktorýkoľvek zo svojich prehľadov. Po kliknutí na kategóriu prehľadu otvoríte zoznam prehľadov.
Ukážka prehľadu - Demografické údaje o návštevníkoch webovej stránky
Prehľad využívaných mobilných zariadení návštevníkmi vašej webovej stránky
„Používatelia“ a „relácie“ - aký je medzi nimi rozdiel?
Metrika „Používatelia“ reprezentuje počet návštevníkov, ktorí vykonali aspoň jednu reláciu na stránke. Reláciu môžeme charakterizovať ako súhrnnú množinu akcií (ako napríklad viaceré zobrazenia stránky, udalosti alebo transakcie elektronického obchodu) ktoré používateľ vykoná na vašej webovej stránke v určitom časovom rámci (30 minút). Jeden používateľ môže vykonať viac relácií (po 30 minútach nečinnosti končí časová platnosť prvej relácie a začína relácia druhá), práve preto býva metrika relácie obvykle vyššia ako metrika používateľa.
Odkiaľ chodia návštevy na náš web - metriky „Zdroj“ a „Médium“ v Google Analytics
Medzi jednu z najdôležitejších metrík patrí „Zdroj“, vďaka ktorému môžete identifikovať, ktorý zdroj návštevu sprostredkoval (teda skadiaľ návšteva prišla na váš web). Medzi najčastejšie zdroje návštevnosti obvykle patrí Google, Facebook alebo Priama návštevnosť (direct), čiže užívateľ zadá do adresného riadku prehliadača adresu vašej webovej stránky.
Nemenej dôležitá je aj metrika „Médium“, ktorá hovorí o tom, ktoré médium danú návštevu sprostredkovalo, a teda či bola návšteva z organického vyhľadávania (organic), plateného vyhľadávania (cpc) alebo z odkazujúceho zdroju (referral) a pod.
Google Analytics pomôže zistiť, či je váš obsah relevantný a kvalitný
Metrika „Bounce rate“ (Miera okamžitých odchodov), predstavuje percentuálny podiel jednostránkových relácií, pri ktorých nedošlo k žiadnej interakcii s vašou stránkou. Teda užívateľ vašu stránku navštívil, ale opustil ju bez vykonania ďalšej akcie.
Čo znamená vysoká „Miera okamžitých odchodov“ pre váš biznis?
Pokiaľ váš web predstavuje vstupnú bránu k ďalšiemu obsahu, teda používateľ má možnosť navštíviť iné podstránky, vysoká „Miera okamžitých odchodov“ predstavuje negatívny ukazovateľ. Používateľ na webe nenašiel informáciu, ktorú hľadal, stránka ho nezaujala alebo boli údaje na webe pre neho irelevantné.
Ak je váš web jednostránkový a používateľ sa takpovediac nemá kam prekliknúť, prípadne, ak sa ďalší preklik používateľa neočakáva – napríklad blogový článok, v tom prípade je vysoká „Miera okamžitých odchodov“ úplne v poriadku.
Ako si „Mieru okamžitých odchodov“ môžete vypočítať?
„Miera okamžitých odchodov“ predstavuje počet jednostránkových relácií vydelený všetkými reláciami alebo percentuálny podiel všetkých relácií na vašom webe, v rámci ktorých používatelia zobrazili iba jednu stránku a spustili iba jednu žiadosť odoslanú serveru Analytics.
Príklad využitia vzorca na výpočet „Miery okamžitých odchodov“
V praxi to znamená, že ak na váš web prišlo 1 000 návštev a z toho 700 sa na webe prekliklo z podstránky ďalej, a teda nevykonali len jednostránkovú reláciu, „Miera okamžitých odchodov“ bude 30 % a môžeme ju pokladať za veľmi dobrú.
Aký „Bounce rate“ je optimálny?
Optimálny „Bounce rate“ záleží od segmentu podnikania. Pokiaľ máte Bounce pod 40 % môžeme povedať, že ľudia na vašom webe našli relevantný obsah, a preto je Miera ich odchodu výrazne nižšia.
„Výstupné stránky“ informujú, na ktorej stránke strácate zákazníkov
Metrika „Výstupné stránky“ v Google Analytics zobrazí poslednú stránku, ktorú užívateľ videl predtým, ako z webovej stránky odišiel. Vysoké % odchodov z určitej stránky alebo skupiny stránok vás oboznámi so špecifickou podstránkou, kvôli ktorej strácate užívateľov, a teda potenciálnych zákazníkov. Následne sa môžete zamerať na obsah webu a dôvody opustenia danej podstránky.
Na čo slúži ukazovateľ „Tok správania užívateľov“?
Tok správania užívateľov vám ukáže vizualizáciu, ako užívatelia prechádzajú vašou webovou stránkou, ale aj kedy a koľko užívateľov z konkrétnej podstránky odchádza. V prehľade nad tokom užívateľov si môžete vybrať dimenziu, na základe ktorej si želáte dáta vizualizovať (napríklad kampaň/zdroj/médium a iné).
Oneskorenie konverzie užívateľa
Nasledujúci prehľad vám pomôže získať informáciu o dĺžke cyklu online predaja. Pod pojmom oneskorenie konverzie užívateľa rozumieme časový interval od prvej návštevy po vykonanie konverzie.
Spustili ste reklamy, ktoré komunikujú výpredaj? V tom prípade očakávate, že dané reklamy budú generovať konverzie rýchlo a oneskorenie konverzie užívateľa bude v danom dátume krátke. Pokiaľ budujete značku, oneskorenie užívateľa sa v tomto prípade môže predĺžiť.
Pokiaľ chcete využiť potenciál Google Analytics naplno, je naozaj žiaduce, aby ste sa bližšie pozreli na popísané metriky a neváhali v štúdiu pokračovať aj do väčšej hĺbky. Ak chcete budovať vašu značku a biznis, užívateľom predávať produkty a dosiahnuť, aby sa zákazníci na vašu stránku so záujmom vracali a nakupovali opakovane, je potrebné vašu cieľovú skupinu poznať čo najlepšie a ponúkať im relevantný obsah.
Znalosti v Google Analytics jednoznačne oceníte aj pokiaľ spolupracujete, prípadne plánujete začať spoluprácu, s marketingovou agentúrou. Spoločne s agentúrou sa budete vedieť detailnejšie zamerať na rôzne zistenia, ktoré vyplynú z kampaní a vhodne stránku nastaviť.
K rozšíreniu znalostí ohľadom Google Analytics vám môžu výrazne dopomôcť rôzne kurzy. Jedným z nich je kurz priamo od Google, ktorý je navyše zdarma.