Účtovná závierka neziskovej organizácie od 1.1.2022 už len elektronicky

Od 1.1.2022 majú neziskové organizácie zákonnú povinnosť ukladať účtovné závierky a ostatné účtovné dokumenty iba v elektronickej podobe. Ako postupovať a koho sa povinnosť netýka?

Neziskové organizácie, resp. neziskové účtovné jednotky (napr. občianske združenia, cirkvi a náboženské spoločnosti, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, nadácie, neinvestičné fondy, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov a podobne) majú od 1. januára 2022 povinnosť ukladať účtovné závierky a ostatné účtovné dokumenty (správa audítora, výročná správa) iba v elektronickej podobe aj v prípade uloženia dokumentov za predchádzajúce účtovné obdobia. Účtovná závierka sa do registra účtovných závierok ukladá prostredníctvom elektronickej podateľne Finančného riaditeľstva SR.

Postup pri ukladaní účtovných závierok neziskových organizácií elektronicky od 1.1.2022

Na splnenie danej povinnosti sú na portáli FS k dispozícii elektronické formuláre. Ich použitie závisí od skutočnosti, či nezisková organizácia účtuje v sústave jednoduchého alebo podvojného účtovníctva, a tiež od typu podávaného účtovného dokumentu. Organizácia účtujúca v sústave jednoduchého účtovníctva použije pri podávaní účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré začalo do 31.12.2021 (napr. pri podávaní účtovnej závierky zostavenej k 31.12.2021 u účtovnej jednotky s účtovným obdobím kalendárny rok) formulár pod označením UZNO. Pri podávaní výročnej správy a správy audítora má k dispozícii formulár VP-UVNOv21, bez ohľadu na to, za aké účtovné obdobie je výročná správa a správa audítora zostavená.

Nezisková organizácia účtujúca v sústave podvojného účtovníctva použije pri podávaní účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré začalo do 31.12.2021, formulár UZNUJ a pri podávaní výročnej správy a správy audítora VP-UVNUJv21. Elektronické formuláre zverejnené na portáli FS pod označením UZNOv21 a UZNUJv21 sa použijú v prípadoch ukladania účtovnej závierky za obdobie po 1. januári 2022.

Účtovná závierka subjektov verejnej správy

V prípade subjektov verejnej správy (SVS) sa účtovné dokumenty doručujú prostredníctvom systému štátnej pokladnice, pod ktorým rozumieme Centrálny konsolidačný systém a Rozpočtový informačný systém pre samosprávu. Ak je účtovná jednotka SVS, je povinná podávať riadnu účtovnú závierku a dokumenty s ňou súvisiace cez príslušný informačný systém Ministerstva financií (MF) SR. Rovnaká povinnosť platí aj v prípade mimoriadnej účtovnej závierky.

Portál FS nepovolí účtovnej jednotke, ktorá je SVS, vykonať podanie. Overenie, či účtovná jednotka je SVS, sa vykoná na stránke Štatistického úradu SR v časti Databázy - Subjekty verejnej správy. V prípade, že SVS je v konkurze alebo v likvidácii a podáva priebežnú účtovnú závierku, podáva ju cez portál FS v termíne na podanie daňového priznania.

Podrobnosti o ukladaní účtovných dokumentov do registra účtovných závierok sú obsahom postupu, ktoré vypracovalo MF SR – Ukladanie účtovných dokumentov do Registra účtovných závierok, a je zverejnené na portáli FS v časti „Príručky, návody a videonávody“, a tiež na webovom sídle registra účtovných závierok v časti „Často kladené otázky“.

Kto nemusí ukladať účtovné dokumenty elektronicky?

Ukladať účtovné dokumenty elektronicky nie je povinná okrem Slovenskej informačnej služby ani nezisková účtovná jednotka, ak nemá povinnosť predkladať daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb alebo ak nemá povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom alebo jej to neustanovuje osobitný predpis. FS zároveň upozorňuje, že daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb je naďalej možné podať aj v listinnej podobe, ak organizácia nie je povinná doručovať elektronicky.

Zdroj: Finančná správa SR

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Čo si (ne)priniesť z Turecka, Tuniska či Egypta? Pozor na suveníry z dovolenky

Niektoré suveníry sú vyrobené z ohrozených druhov rastlín a živočíchov. Za nelegálny dovoz hrozí nielen pokuta, ale aj odňatie slobody. Obchodníkom, s akým tovarom sa radšej vyhnúť?

Platba daní a správnych poplatkov kartou: postup

Cez portál finančnej správy možno uhrádzať dane aj správne poplatky kartou. Aké sú možnosti platby a ako postupovať?

Archivácia účtovných dokladov v elektronickej podobe: problémy z praxe

V súvislosti s elektronizáciou účtovníctva sú časté otázky, napríklad či je potrebné uchovávať aj listinný originál dokladu. Odpovede na prípady z praxe prinieslo Finančné riaditeľstvo SR.

Elektronizácia účtovníctva: problémy z praxe

Odpovede na opakujúce sa otázky, ktoré sa týkajú povinností pri vedení účtovníctva a uchovávaní účtovnej dokumentácie v elektronickej (digitálnej) podobe.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky