Register účtovných závierok a zmeny od 1. 6. 2024

V článku sa dočítate, čo je register účtovných závierok, akým spôsobom a aké dokumenty sa doň vkladajú, vrátane zmien v registri po novele zákona o účtovníctve od 1.6.2024.

Register účtovných závierok (ďalej aj „register“) je informačný systém verejnej správy zriadený zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Od roku 2014 slúži na zverejňovanie účtovných dokumentov podľa zákona o účtovníctve. Pomocou webovej stránky www.registeruz.sk môžu používatelia vyhľadávať účtovné jednotky či prezerať, tlačiť a ukladať si dostupné dokumenty zverejnené v registri. Vznikol s cieľom zlepšiť dostupnosť a kvalitu informácií o účtovných jednotkách.

Od 1.6.2024 sa registra účtovných závierok dotkli viaceré zmeny súvisiace s novelou zákona o účtovníctve č. 105/2024 Z. z. O aké zmeny ide, sa dočítate v tomto článku.

Prečítajte si tiež

Okrem zmien v registri sa s účinnosťou od 1.6.2024 menia rôzne veľkostné kritériá účtovných jednotiek. Triedením po novom sme sa podrobne venovali v článku Zatriedenie účtovných jednotiek do veľkostných skupín (mikro, malá, veľká).

Register účtovných závierok sa člení na verejnú a neverejnú časť

Register sa člení na verejnú časť a neverejnú časť. Neverejnú časť registra tvoria dokumenty len

  • zahraničných organizačných zložiek právnických osôb,
  • fyzických osôb – podnikateľov, ak sú účtovnou jednotkou.

Prístup do neverejnej časti registra majú iba oprávnené osoby na základe žiadosti (napr. NBS, subjekty verejnej správy), pričom musia preukázať oprávnenie na sprístupnenie.

Verejnú časť registra tvoria dokumenty ostatných účtovných jednotiek (napr. obchodných spoločností, družstiev, atď.). Sú dostupné bezplatne na webovej stránke registra účtovných závierok. Verejná časť registra slúži používateľom účtovných závierok (napr. vlastníci, potenciálni investori, banky, veritelia, zamestnanci, obchodní partneri, daňové úrady, konkurencia) na prístup k dôležitým informáciám o finančnej stabilite účtovnej jednotky, jej výkonnosti, o majetku, o záväzkoch, o vlastnom imaní, a pod.

Aké dokumenty a v akej lehote sa ukladajú do registra účtovných závierok

Do registra účtovných závierok sa podľa § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve ukladajú nasledovné dokumenty:

Zdroj: Zákon o účtovníctve
Typ dokumentu Lehoty
Riadna a mimoriadna individuálna účtovná závierka Najneskôr do 6 mesiacov po skončení príslušného účtovného obdobia, ak zákon o dani z príjmov neustanovuje inak. Na účely podania daňového priznania pre daň z príjmov musí daňovník zostaviť účtovnú závierku ku koncu zdaňovacieho obdobia a v termíne na podanie daňového priznania uložiť účtovnú závierku do registra účtovných závierok (resp. môže aj skôr).
Oznámenie o dátume schválenia účtovnej závierky K schváleniu účtovnej závierky musí prísť do jedného roka od skončenia účtovného obdobia. Účtovná jednotka je povinná uložiť oznámenie o dátume schválenia účtovnej závierky do registra do 15 pracovných dní odo dňa jej schválenia.
Súhrnné účtovné závierky verejnej správy Ministerstvo je povinné zostaviť súhrnnú účtovnú závierku najneskôr do deviatich mesiacov od dátumu, ku ktorému sa súhrnná účtovná závierka zostavuje.
Výkazy vybraných údajov z účtovných závierok zostavených podľa IFRS Termín na uloženie výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky podľa 17a ods. 7 zákona o účtovníctve je do 6 mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje a výkazu vybraných údajov z konsolidovanej účtovnej závierky podľa § 22 ods. 18 zákona o účtovníctve do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa zostavuje konsolidovaná účtovná závierka.
Riadna a mimoriadna konsolidovaná účtovná závierka Najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
Správa audítora Najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
Individuálna a konsolidovaná výročná správa Najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa zostavuje (ak osobitný predpis neustanovuje inak – napr. zákon o neinvestičných fondoch).
Ročná finančná správa emitentov cenných papierov Do štyroch mesiacov po uplynutí účtovného obdobia.
Správy s informáciami o dani z príjmov Najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa zostavuje.

Nové dokumenty ukladané do registra účtovných závierok od 1.6.2024

Novelou zákona o účtovníctva nastávajú zmeny v novej oblasti – ide o oblasť udržateľnosti a vykazovania informácií o udržateľnosti podnikov. Do registra účtovných závierok sa v tejto súvislosti budú ukladať nové dokumenty súvisiace s informáciami o udržateľnosti (tzv. ESG vykazovanie) a tiež sa dopĺňajú lehoty na uloženie týchto nových dokumentov. Prehľad doplnených dokumentov a lehôt na uloženie do registra uvádzame v tabuľke.

Zdroj: Informácia č. 22/DZPaU/2024/I o novele zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
Ustanovenie zákona o účtovníctve Dokument, ktorý sa ukladá do registra účtovných závierok Lehota na uloženie do registra účtovných závierok
§ 23 ods. 2 písm. m) konsolidované vykazovanie informácií o udržateľnosti materskej účtovnej jednotky so sídlom mimo územia členského štátu a dokument s názorom týkajúcim sa uistenia v oblasti konsolidovaného vykazovania informácií o udržateľnosti uvedené v § 20c ods. 17 písm. b) a § 20g ods. 10 písm. b) do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré uplatňuje účtovná jednotka oslobodenie (§ 23a ods. 14)
§ 23 ods. 2 písm. n) správy o udržateľnosti a dokumenty s názorom týkajúcim sa uistenia uvedené v § 20d ods. 6 do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa správa o udržateľnosti vyhotovuje (§ 23a ods. 13)
§ 23 ods. 2 písm. o) správy o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa výročná správa vyhotovuje (§ 23a ods. 12)
Prečítajte si tiež

Informácie o udržateľnosti začnú jednotlivé účtovné jednotky vykazovať v rôznych časových horizontoch (napr. banky a poisťovne po splnení veľkostných kritérií prvýkrát za obdobie začínajúce 1.1.2024, veľké účtovné jednotky po splnení veľkostných kritérií od 1.1.2025, a pod.).

Aké informácie o udržateľnosti sa budú vykazovať a čo znamená skratka ESG sa dočítate v článku ESG vykazovanie – čo treba vedieť.

Ako sa ukladajú dokumenty do registra účtovných závierok

Dokumenty účtovných jednotiek (napr. účtovná závierka, poznámky, výročná správa) sa neukladajú do registra priamo, ale prostredníctvom:

  • systému štátnej pokladnice,
  • elektronickej podateľne Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky (FR SR).
Článok pokračuje pod reklamou

Ukladanie dokumentov do registra účtovných závierok cez systém štátnej pokladnice

Do registra účtovných závierok cez systém štátnej pokladnice ukladajú dokumenty výlučne subjekty verejnej správy (napr. štátne rozpočtové a príspevkové organizácie, štátne fondy, obce, vyššie územné celky, atď.). Dokumenty sa ukladajú len elektronicky cez Centrálny konsolidačný systém a Rozpočtový informačný systém pre samosprávu. Postup ukladania účtovných závierok uvádzajú metodické pokyny MF SR pre jednotlivé subjekty osobitne.

Ukladanie dokumentov do registra účtovných závierok cez elektronickú podateľňu FR SR

Do registra účtovných závierok cez elektronickú podateľňu FR SR (konkrétne oblasť Účtovné dokumenty – Register účtovných závierok) ukladajú dokumenty ostatné subjekty. Ide najmä o obchodné spoločnosti účtujúce v sústave podvojného účtovníctva, fyzické osoby účtujúce v sústave jednoduchého a podvojného účtovníctva, vybrané neziskové účtovné jednotky atď.

FR SR ich postúpi bez zbytočného odkladu prevádzkovateľovi registra a prevádzkovateľ registra ich zaradí, zverejní a sprístupní najneskôr do piatich pracovných dní odo dňa doručenia do registra.

Prevádzkovateľ registra priebežne zasiela zverejnené dokumenty do zbierky listín obchodného registra do 30 dní od ich zverejnenia v registri vrátane údajov o dátume ich uloženia v registri. Takto doručuje účtovné závierky, výročné správy, správy audítora a oznámenia o dátume schválenia účtovnej závierky. Uložením dokumentov do registra sa považuje povinnosť uloženia dokumentov do zbierky listín za splnenú a tieto dokumenty sa už nemusia osobitne ukladať do zbierky listín.

Postup ukladania a doručenia dokumentov cez elektronickú podateľňu FR SR

Účtovná jednotka po prihlásení na portáli Finančnej správy SR otvorí „Katalóg elektronických formulárov“ a uloží dokumenty v elektronickej podobe podľa jednotlivých druhov účtovných jednotiek. Prenos dokumentov do zbierky listín sa zabezpečuje automatizovane (bez zásahu ďalších osôb), a preto je dôležité, aby sa účtovná jednotka na vstupe správne identifikovala a aby správne identifikovala aj obsah prenášaných dokumentov.

Dokument sa považuje za doručený, iba ak:

  • obsahuje vyplnené všeobecné náležitosti:
    • obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky,
    • sídlo alebo miesto podnikania,
    • identifikačné číslo (IČO),
    • deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
    • deň jej zostavenia,
    • obdobie, za ktoré sa zostavuje,
    • iné údaje,
  • je uložený na správnom vzore tlačiva,
  • je podanie kompletné, napr. sú podané všetky tri súčasti účtovnej závierky (súvaha, výkaz ziskov a strát, poznámky), atď.

Napríklad, ak účtovná jednotka omylom uloží do registra účtovných závierok nesprávny dokument (napr. daňové priznanie), MF SR je oprávnené takýto dokument vymazať. Naopak, ak účtovná jednotka do registra doručí chybné účtovné dokumenty (napr. neschválenú účtovnú závierku s neaktuálnymi údajmi), nie je možné pristúpiť k výmazu. Účtovná jednotka chybu napraví opätovným podaním správneho účtovného dokumentu, ktorý sa zverejní nad nesprávnym účtovným dokumentom.

Ak účtovná jednotka podá schválenú účtovnú závierku a dodatočne zistí, že obsahuje nesprávnosti, nemôže za to isté účtovné obdobie podať opätovne ďalšiu schválenú účtovnú závierku. Zistené nezrovnalosti je účtovná jednotka povinná opraviť v súlade so zákonom o účtovníctve v účtovnom období, v ktorom tieto skutočnosti zistila.

Akým chybám sa vyvarovať pri zostavení účtovnej závierky v sústave podvojného účtovníctva sa dočítate v článku Účtovná závierka v podvojnom účtovníctve – dajte pozor na chyby.

Ďalšie zmeny v registri účtovných závierok od 1.6.2024

Ďalšie zmeny v registri účtovných závierok podľa novely zákona o účtovníctve od 1.6.2024:

  • dopĺňa sa, že správca registra účtovných závierok aj prevádzkovateľ sú oprávnení spracovávať osobné údaje;
  • kompetencie prevádzkovateľa registra účtovných závierok sa dopĺňajú o poskytovanie a sprístupňovanie identifikačných údajov podľa § 23 ods. 7 (napr. obchodné meno, IČO, DIČ, adresa, právna forma, počet zamestnancov), ktoré sa zapisujú do registra, a to orgánom verejnej správy a iným osobám;
  • dopĺňa sa obsah verejnej časti registra účtovných závierok, ktorú tvorí okrem dokumentov podľa § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve aj voľne dostupný zoznam identifikačných údajov, pričom ich rozsah je ustanovený v § 23 ods. 7;
  • ustanovuje sa prístup k identifikačným údajom zahraničnej fyzickej osoby a slovenskej fyzickej osoby, ktorá podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť prostredníctvom webového sídla registra účtovných závierok, pričom sa určuje prístupnosť identifikačných údajov v prípade, ak fyzická osoba neuložila žiadne dokumenty a zanikla, uložila účtovné dokumenty a zanikla, uložila účtovné dokumenty po dátume svojho zániku,
  • upravuje sa oprávnenie prevádzkovateľa registra účtovných závierok poskytovať údaje z neverejnej časti registra na analytické účely a štatistické účely pre subjekty verejnej správy;
  • dopĺňa sa možnosť spracovávať osobné údaje v prípade dokumentov doručených účtovnou jednotkou do registra účtovných závierok aj pre správcu registra účtovných závierok.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Prechodný pobyt na účel zamestnania od 15.7.2024

Novela zákona o pobyte cudzincov zmenila proces žiadania a udeľovania prechodného pobytu cudzinca za účelom zamestnania. Ako postupovať a čo treba vedieť?

Podmienky modrej karty EÚ od 15.7.2024

Čo umožňuje modrá karta cudzincom, ako ju získať, ako má postupovať zamestnávateľ, ktorý prijíma občana z tretej krajiny na vysokokvalifikovanú pozíciu a čo sa zmenilo od 15.7.2024?

Zatriedenie účtovných jednotiek do veľkostných skupín (mikro, malá, veľká)

Účtovné jednotky sú povinné zatriediť sa do niektorej z veľkostných skupín. Ktorých účtovných jednotiek sa to netýka a aké sú nové hodnoty kritérií zatriedenia od 1.6.2024, sa dočítate v článku.

Nové veľkostné kritériá v zákone o účtovníctve

Novela zákona o účtovníctve prináša zmeny vo veľkostných kritériách, napríklad pri zatrieďovaní účtovných jednotiek do skupín (mikro, malá, veľká) či pri oslobodení od zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky