Kontroly na vianočných trhoch: aké povinnosti majú predajcovia?

Kontroly na vianočných trhoch: aké povinnosti majú predajcovia?
Zdroj: Unsplash.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Kto kontroluje predajcov na vianočných trhoch, na čo sa kontrolóri zameriavajú a aké sú najčastejšie porušenia? Obchodníci neraz riskujú pokuty aj v tisíckach eur či zákaz činnosti.

Stovky predajcov na vianočných trhoch štandardne ponúkajú svoje remeselné výrobky alebo rôzne tradičné jedlá a nápoje. Nestačí sa však len tak postaviť do stánku a predávať, dodržiavať treba viacero zákonov a povinností. Predajcovia na trhoch sa nevyhnú kontrolám viacerých štátnych orgánov, ktoré každoročne rozdajú niekoľko pokút. Ako sa sankcii vyhnúť, na čo dať pozor a na čo sa pri kontrole kontrolóri zameriavajú, približujeme v tomto článku.

Legislatívna úprava predaja na vianočných trhoch – akých zákonov sa treba držať?

V prvom rade sú pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb na trhových miestach (ktorými sú aj vianočné trhy) povinnosti fyzických a právnických osôb, úlohy obcí pri zriaďovaní a povoľovaní trhových miest aj oprávnenia orgánov dozoru pri kontrolách, upravené v zákone č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach (ďalej len „zákon o trhoviskách“).

Obchodníci tiež musia dodržiavať všeobecné povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Ak ide o predajcov jedla a potravín, dôležitý je zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách či zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia.

No a v neposlednom rade je to zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice.

Na čo sa zameriavajú kontrolóri?

Predajcov na vianočných trhoch môžu prísť skontrolovať kontrolóri zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), Finančnej správy SR aj Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR).

Čo kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia

Ako pre Podnikajte.sk uviedla SOI, kontroly na trhových miestach vykonáva v rámci svojich kompetencií reaktívne, teda na základe podnetov spotrebiteľov, no tiež na regionálnej úrovni jednotlivými inšpektorátmi SOI priebežne proaktívne. Inšpekcia vysvetľuje, že predmetom jej kontroly na trhových miestach sú:

  • povolenia na zriadenie trhového miesta,
  • povolenia na predaj a poskytovanie služieb na trhovom mieste,
  • povinnosti správcu trhového miesta, predávajúcich a osôb poskytujúcich služby na trhovom mieste,
  • zverejnenie a obsah trhového poriadku,
  • dodržiavanie zákazu a obmedzení predaja.

„SOI sa pri kontrolnej činnosti obchodníkov predávajúcich na trhových miestach (aj na vianočných trhoch) zameriava na to, či má kontrolovaný obchodník povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste, ďalej na zákaz predaja niektorých výrobkov (§ 6 zákona o trhoviskách), na dodržiavanie obmedzenia predaja výrobkov (§ 7 zákona o trhoviskách), na dodržiavanie povinnosti predávajúcich na trhových miestach (§ 11 zákona o trhoviskách), a to najmä na povinnosť obchodníka riadne označiť predajné miesto, zreteľne označiť predávané výrobky a poskytované služby cenou, vykonávať pri predaji váženého tovaru váženie spôsobom umožňujúcim spotrebiteľovi kontrolu správnosti váženia,“ uvádza ďalej. Inšpekcia taktiež kontroluje dodržiavanie všeobecných povinností obchodníka vyplývajúcich zo zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (§ 4). Ide najmä o povinnosť obchodníka predávať a poskytovať produkt za dohodnutú cenu a poplatky, správne účtovať ceny a poplatky pri predaji a poskytovaní produktu a odovzdať spotrebiteľovi potvrdenie o úhrade ceny, umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si hmotnosť alebo množstvo tovaru predávaného na množstvo.

Čo kontroluje Finančná správa SR

Finančná správa sa zasa zameriava predovšetkým na dodržiavanie povinností súvisiacich s evidenciou tržieb, konkrétne na evidovanie tržby v systéme e-kasa prostredníctvom pokladnice a na vydávanie pokladničných dokladov. Kontroly vykonáva na vianočných trhoch, no aj pri predaji vianočných stromčekov, ozdôb a podobne, napríklad na parkoviskách pred obchodnými centrami. „Kontrolóri budú vo významnej miere využívať monitorovanie predajných miest a ku kontrole budú pristupovať v prípadoch, keď identifikujú porušenia „z diaľky“, s cieľom nezaťažovať poctivých podnikateľov. Novinkou je viditeľná prítomnosť služobných áut označených Finančná správa. Aj toto je spôsob, ako preventívne pôsobiť na podnikateľov, aby si plnili svoje povinnosti,“ informuje v tlačovej správe.

Plnenie povinností vedia kontrolóri finančnej správy preveriť diaľkovo vďaka systému e-kasa, ktorý v reálnom čase ukazuje evidovanie prijatých tržieb za nákupy. V praxi tak stačí, ak sledujú prevádzku z istej vzdialenosti a porovnávajú počet odchádzajúcich zákazníkov s prichádzajúcimi dokladmi v e-kase.

Článok pokračuje pod reklamou

Čo kontroluje Úrad verejného zdravotníctva SR

Ako pre Podnikajte.sk uviedol Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín, obalových materiálov a kozmetických výrobkov ÚVZ SR, odborní pracovníci 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva vykonávajú mimoriadne kontroly zariadení stánkového a ambulantného predaja na vianočných trhoch aj v roku 2024. Počas nich preverujú:

  • pôvod surovín, z ktorých sa pokrmy pripravujú,
  • hygienickú úroveň ich skladovania, prípravy a podávania pokrmov a
  • prevádzkovú hygienu zariadení.

Pozornosť venujú tiež:

  • dátumu spotreby, respektíve dátumu minimálnej trvanlivosti surovín a potravín,
  • označeniu predávaných pokrmov (vrátane označenia alergénov),
  • teplotám v chladiacich a mraziacich zariadeniach,
  • vhodnosti pracovného odevu zamestnancov stánkov,
  • a náhodne odoberajú aj vzorky pripravovaných pokrmov na mikrobiologickú laboratórnu kontrolu.

Predajcom na vianočných trhoch hrozí za porušenie povinností pokuta aj v tisíckach eur

Za porušenie povinností predajcovia na vianočných trhoch riskujú nemalé pokuty a ďalšie sankcie. Ak porušenie povinností v zmysle zákona o trhoviskách zistí SOI, môže predajcovi uložiť pokutu až do 17 000 eur.

Úrad verejného zdravotníctva zasa môže za nedostatky zistené výkonom úradnej kontroly potravín nariadiť napríklad stiahnutie potraviny z trhu alebo nariadiť uzatvorenie prevádzky na potrebné obdobie. Blokovú pokutu vo výške 500 eur môže uložiť fyzickej osobe za priestupok podľa § 29 ods. 3 zákona č. 152/1995 Z. z. Ide o priestupok, kedy osoba:

  • sťažuje alebo marí výkon úradnej kontroly potravín alebo v určenej lehote nevykoná uložené opatrenia,
  • nespĺňa podmienky zdravotnej spôsobilosti, porušuje zásady osobnej hygieny,
  • umiestňuje na trh potraviny, ktoré nie sú bezpečné, sú zdraviu škodlivé alebo nevhodné na ľudskú spotrebu,
  • porušuje povinnosti a požiadavky na hygienu výroby potravín, manipulovania s nimi a ich umiestňovania na trh,
  • umiestni na trh potraviny nesprávne označené, neoznačené, klamlivo označené alebo ich ponúka na spotrebu klamlivým spôsobom.

Blokovú pokutu tiež môžu kontrolóri ÚVZ SR uložiť fyzickej osobe za priestupok podľa podľa § 56 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z. z. – napríklad za nevykonanie nariadenej dezinfekcie a regulácie živočíšnych škodcov.

Ďalej pokutu od 100 až do 500 000 eur môže orgán úradnej kontroly uložiť právnickej osobe alebo fyzickej osobe – podnikateľovi za správne delikty podľa § 28 zákona č. 152/1995 Z. z. Ide napríklad o nezabezpečenie školenia zamestnancov vo veciach hygieny potravín, uplatňovania zásad analýzy nebezpečenstva a kritických kontrolných bodov (HACCP) a dodržiavania požiadaviek potravinového práva, používanie na výrobu potravín alebo pokrmov zložky, ktoré nespĺňajú kvalitatívne požiadavky, alebo ktorým uplynul dátum minimálnej trvanlivosti či výrobu/umiestňovanie na trh klamlivo označených potravín.

„Za iné správne delikty podľa § 57 zákona č. 355/2007 Z. z. príslušný orgán verejného zdravotníctva uloží pokutu od 150 eur do 20 000 eur za správne delikty podľa odsekov 1 až 22, 24, 31, 33 až 41 § 57. V prípade, že je zistené porušenie, je sankcia ukladaná v závislosti od závažnosti, spôsobu, času trvania a následkov konania,“ dodáva Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín, obalových materiálov a kozmetických výrobkov ÚVZ SR.

Prečítajte si tiež

Pokiaľ ide o povinnosť evidovať tržby v systéme e-kasa, pri prvom zistení porušenia hrozí podnikateľovi sankcia od 330 do 3 300 eur. Pri opakovanom porušení je to 660 až 6 600 eur, zatvorenie prevádzky až na 72 hodín a možnosť podať návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia. Finančná správa preto apeluje na predajcov, aby túto povinnosť dodržiavali a zároveň upozorňujú, aby mali pokladnice napojené na internet a pri prenosných pokladniciach nezabudnúť do nich zadať predajné miesto, na ktorom sa predaj vykonáva.

Predajcovia často nevydávajú bločky a medzery majú aj v skladovaní potravín

Aktualizované 22.1.2025

Práve nevystavovanie pokladničných blokov a neevidovanie tržieb (až v 238 prípadoch) je podľa finančnej správy najčastejším porušením, ktoré v sezóne 2024 odhalili na vianočných trhoch. Priemerná výška pokuty bola v týchto prípadoch 463 eur. „Spolu bolo vykonaných 929 kontrolných nákupov, pričom bolo zistených 382 porušení zákona, čo predstavuje 41 %,“ uviedla pre Podnikajte.sk Finančná správa. Nielen finančnú pokutu, ale aj zákaz predaja na 72 hodín môže finančná správa využiť ako sankciu. Takýchto zákazov uložila počas kontrol 11.

Finančná správa zároveň dodáva, že je dôležitá aj spolupráca občanov, aby sa nedali oklamať a za svoje nákupy si pýtali pokladničný doklad. „Nevydaním dokladu si totiž niektorí podnikatelia krátia tržby, a tým si znižujú svoju daňovú povinnosť. Neevidovaním tržieb podnikatelia klamú svojich zákazníkov. Kupujúci platí za nákup tovaru alebo služby cenu vrátane DPH a úlohou podnikateľa je túto vybranú daň od občana odviesť do štátneho rozpočtu.“ Ak sa občania stretnú s vydávaním neúplných alebo falošných pokladničných dokladov, môžu to ohlásiť finančnej správe priamo cez aplikáciu e-peňaženka alebo emailom na [email protected].

Čo sa týka bezpečnosti potravín, ÚVZ SR v roku 2024 (od 1.12. do 31.12.2024) vykonal 688 kontrol. Najviac v Košickom kraji (181), v Bratislavskom kraji (112 kontrol) a v Žilinskom kraji (107 kontrol). Počas nich skontrolovali 416 zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov. Nedostatky odhalili v 23 zariadeniach (5,5 %), čo je v porovnaní s rokom 2023 o polovicu menej. Najvyššie percento zariadení so zistenými nedostatkami bolo v Bratislavskom kraji, kde zo skontrolovaných 56 zariadení odhalili pochybenia v 13 prípadoch (23,2 %). „Najčastejšie zisťovanými nedostatkami v Bratislavskom kraji bolo nevhodné skladovanie používaných polotovarov a potravín (nedodržanie chladiaceho reťazca), nedostatky v označení alergénov, ale aj zistenia surovín a používaných polotovarov po dobe spotreby alebo dátume minimálnej trvanlivosti,“ uvádza ÚVZ SR v správe z mimoriadnej kontroly zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov počas vianočných trhov.

Počas kontrol zistili kontrolóri aj nasledovné nedostatky:

  • kontrola vysledovateľnosti
    • nepredloženie dokladov o pôvode surovín používaných na prípravu pokrmov rýchleho občerstvenia a nápojov,
  • kontrola chladiaceho a mraziaceho reťazca a teplotného reťazca
    • nedodržanie chladiaceho reťazca pri skladovaní polotovarov a potravín,
  • kontrola skladovania
    • používanie neúčelových plastových obalov na uchovávanie potravín,
    • uchovávanie potravín (rožky) v umývacom dreze,
    • skladovanie potravín (kečup, punč), ale aj jednorazových obalov na balenie pokrmov priamo na podlahe v stánku,
  • kontrola dátumu spotreby, resp. dátumu minimálnej trvanlivosti surovín
    • suroviny a polotovary po dobe spotreby alebo dátume minimálnej trvanlivosti,
  • kontrola označenia ponúkaných pokrmov
    • nedostatky v označení alergénov (nebol k dispozícii zoznam alergénov, neboli vyznačené všetky prítomné alergény),
  • kontrola prevádzkovej hygieny
    • nedostatočné vybavenie stánku – nezabezpečenie zariadenia s tečúcou teplou vodou na umývanie rúk zamestnancov a pracovných pomôcok,
  • kontrola dokladov odbornej a zdravotnej spôsobilosti
    • nepreukázanie sa dokladom o odbornej a/alebo zdravotnej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažnej činnosti u zamestnancov.

„Za zistené nedostatky bolo pri kontrolách uložených na mieste spolu 14 blokových pokút v celkovej sume 1 195 eur (najviac a v najvyššej sume v Bratislavskom kraji),“ dodáva ÚVZ SR.

Predajcov na vianočných trhoch kontrolovala v roku 2024 aj Slovenská obchodná inšpekcia. Počas sezóny 2024/2025 bolo vykonaných 13 kontrol. Nedostatky boli zistené v šiestich prípadoch a išlo o:

  • nedostatky v označení textilných výrobkov (označenie obchodným menom alebo ochrannou známkou a sídlom alebo miestom podnikania výrobcu, označenie typovým číslom, číslom šarže, sériovým číslom alebo iným údajom, ktorý umožní jednoznačnú identifikáciu výrobku),
  • nedodržanie povinnosti odovzdať spotrebiteľovi potvrdenie o uhradení ceny (doklad o kúpe),
  • nedodržanie povinnosti umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si hmotnosť alebo množstvo tovaru predávaného na množstvo,
  • nedodržanie povinnosti označiť prevádzkareň obchodným menom a sídlom alebo miestom podnikania obchodníka.

Ako pre Podnikajte.sk SOI uviedla, vo všetkých prípadoch bolo začaté správne konanie, ktoré stále prebieha a výška sankcie zatiaľ stanovená nebola.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Oznámenie o dani z finančných transakcií

Čo je Oznámenie o dani z finančných transakcií, kto a ako ho podáva a aké ďalšie povinnosti má platiteľ dane či daňovník? Praktické info aj vzor oznámenia.

Prísnejšie pravidlá označovania medu, džemov aj džúsov v dôsledku „raňajkových smerníc"

Výrobcov medu, džemu, ovocných štiav či sušeného mlieka čakajú nové povinnosti, rátať musia s vyššími nákladmi, spotrebitelia zas s vyššími cenami. Čo a odkedy sa mení?

Nové pravidlá pre nakladanie s obalmi od 1.1.2030

Európska únia zavádza prísnejšie pravidlá pre výrobu, používanie aj likvidáciu obalov. Pripraviť sa na ne musia výrobcovia, e-shopy, predajcovia potravín a mnohí ďalší. O čo ide?

KVÍZ - Vyznáte sa v legislatívnych zmenách od roku 2025?

Rok 2025 prináša zmeny najmä v súvislosti s konsolidáciou verejných financií. Máte o týchto zmenách prehľad? Overte si svoje vedomosti v našom kvíze.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky