Kto kontroluje predajcov na vianočných trhoch, na čo sa kontrolóri zameriavajú a aké sú najčastejšie porušenia? Obchodníci neraz riskujú pokuty aj v tisíckach eur či zákaz činnosti.
Stovky predajcov na vianočných trhoch štandardne ponúkajú svoje remeselné výrobky alebo rôzne tradičné jedlá a nápoje. Nestačí sa však len tak postaviť do stánku a predávať, dodržiavať treba viacero zákonov a povinností. Predajcovia na trhoch sa nevyhnú kontrolám viacerých štátnych orgánov, ktoré každoročne rozdajú niekoľko pokút. Ako sa sankcii vyhnúť, na čo dať pozor a na čo sa pri kontrole kontrolóri zameriavajú, približujeme v tomto článku.
Legislatívna úprava predaja na vianočných trhoch – akých zákonov sa treba držať?
V prvom rade sú pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb na trhových miestach (ktorými sú aj vianočné trhy) povinnosti fyzických a právnických osôb, úlohy obcí pri zriaďovaní a povoľovaní trhových miest aj oprávnenia orgánov dozoru pri kontrolách, upravené v zákone č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach (ďalej len „zákon o trhoviskách“).
Obchodníci tiež musia dodržiavať všeobecné povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Ak ide o predajcov jedla a potravín, dôležitý je zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách či zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia.
No a v neposlednom rade je to zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice.
Na čo sa zameriavajú kontrolóri?
Predajcov na vianočných trhoch môžu prísť skontrolovať kontrolóri zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), Finančnej správy SR aj Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR).
Čo kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia
Ako pre Podnikajte.sk uviedla SOI, kontroly na trhových miestach vykonáva v rámci svojich kompetencií reaktívne, teda na základe podnetov spotrebiteľov, no tiež na regionálnej úrovni jednotlivými inšpektorátmi SOI priebežne proaktívne. Inšpekcia vysvetľuje, že predmetom jej kontroly na trhových miestach sú:
- povolenia na zriadenie trhového miesta,
- povolenia na predaj a poskytovanie služieb na trhovom mieste,
- povinnosti správcu trhového miesta, predávajúcich a osôb poskytujúcich služby na trhovom mieste,
- zverejnenie a obsah trhového poriadku,
- dodržiavanie zákazu a obmedzení predaja.
„SOI sa pri kontrolnej činnosti obchodníkov predávajúcich na trhových miestach (aj na vianočných trhoch) zameriava na to, či má kontrolovaný obchodník povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste, ďalej na zákaz predaja niektorých výrobkov (§ 6 zákona o trhoviskách), na dodržiavanie obmedzenia predaja výrobkov (§ 7 zákona o trhoviskách), na dodržiavanie povinnosti predávajúcich na trhových miestach (§ 11 zákona o trhoviskách), a to najmä na povinnosť obchodníka riadne označiť predajné miesto, zreteľne označiť predávané výrobky a poskytované služby cenou, vykonávať pri predaji váženého tovaru váženie spôsobom umožňujúcim spotrebiteľovi kontrolu správnosti váženia,“ uvádza ďalej. Inšpekcia taktiež kontroluje dodržiavanie všeobecných povinností obchodníka vyplývajúcich zo zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (§ 4). Ide najmä o povinnosť obchodníka predávať a poskytovať produkt za dohodnutú cenu a poplatky, správne účtovať ceny a poplatky pri predaji a poskytovaní produktu a odovzdať spotrebiteľovi potvrdenie o úhrade ceny, umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si hmotnosť alebo množstvo tovaru predávaného na množstvo.
Čo kontroluje Finančná správa SR
Finančná správa sa zasa zameriava predovšetkým na dodržiavanie povinností súvisiacich s evidenciou tržieb, konkrétne na evidovanie tržby v systéme e-kasa prostredníctvom pokladnice a na vydávanie pokladničných dokladov. Kontroly vykonáva na vianočných trhoch, no aj pri predaji vianočných stromčekov, ozdôb a podobne, napríklad na parkoviskách pred obchodnými centrami. „Kontrolóri budú vo významnej miere využívať monitorovanie predajných miest a ku kontrole budú pristupovať v prípadoch, keď identifikujú porušenia „z diaľky“, s cieľom nezaťažovať poctivých podnikateľov. Novinkou je viditeľná prítomnosť služobných áut označených Finančná správa. Aj toto je spôsob, ako preventívne pôsobiť na podnikateľov, aby si plnili svoje povinnosti,“ informuje v tlačovej správe.
Plnenie povinností vedia kontrolóri finančnej správy preveriť diaľkovo vďaka systému e-kasa, ktorý v reálnom čase ukazuje evidovanie prijatých tržieb za nákupy. V praxi tak stačí, ak sledujú prevádzku z istej vzdialenosti a porovnávajú počet odchádzajúcich zákazníkov s prichádzajúcimi dokladmi v e-kase.
Čo kontroluje Úrad verejného zdravotníctva SR
Ako pre Podnikajte.sk uviedol Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín, obalových materiálov a kozmetických výrobkov ÚVZ SR, odborní pracovníci 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva vykonávajú mimoriadne kontroly zariadení stánkového a ambulantného predaja na vianočných trhoch aj v roku 2024. Počas nich preverujú:
- pôvod surovín, z ktorých sa pokrmy pripravujú,
- hygienickú úroveň ich skladovania, prípravy a podávania pokrmov a
- prevádzkovú hygienu zariadení.
Pozornosť venujú tiež:
- dátumu spotreby, respektíve dátumu minimálnej trvanlivosti surovín a potravín,
- označeniu predávaných pokrmov (vrátane označenia alergénov),
- teplotám v chladiacich a mraziacich zariadeniach,
- vhodnosti pracovného odevu zamestnancov stánkov,
- a náhodne odoberajú aj vzorky pripravovaných pokrmov na mikrobiologickú laboratórnu kontrolu.
Predajcom na vianočných trhoch hrozí za porušenie povinností pokuta aj v tisíckach eur
Za porušenie povinností predajcovia na vianočných trhoch riskujú nemalé pokuty a ďalšie sankcie. Ak porušenie povinností v zmysle zákona o trhoviskách zistí SOI, môže predajcovi uložiť pokutu až do 17 000 eur.
Úrad verejného zdravotníctva zasa môže za nedostatky zistené výkonom úradnej kontroly potravín nariadiť napríklad stiahnutie potraviny z trhu alebo nariadiť uzatvorenie prevádzky na potrebné obdobie. Blokovú pokutu vo výške 500 eur môže uložiť fyzickej osobe za priestupok podľa § 29 ods. 3 zákona č. 152/1995 Z. z. Ide o priestupok, kedy osoba:
- sťažuje alebo marí výkon úradnej kontroly potravín alebo v určenej lehote nevykoná uložené opatrenia,
- nespĺňa podmienky zdravotnej spôsobilosti, porušuje zásady osobnej hygieny,
- umiestňuje na trh potraviny, ktoré nie sú bezpečné, sú zdraviu škodlivé alebo nevhodné na ľudskú spotrebu,
- porušuje povinnosti a požiadavky na hygienu výroby potravín, manipulovania s nimi a ich umiestňovania na trh,
- umiestni na trh potraviny nesprávne označené, neoznačené, klamlivo označené alebo ich ponúka na spotrebu klamlivým spôsobom.
Blokovú pokutu tiež môžu kontrolóri ÚVZ SR uložiť fyzickej osobe za priestupok podľa podľa § 56 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z. z. – napríklad za nevykonanie nariadenej dezinfekcie a regulácie živočíšnych škodcov.
Ďalej pokutu od 100 až do 500 000 eur môže orgán úradnej kontroly uložiť právnickej osobe alebo fyzickej osobe – podnikateľovi za správne delikty podľa § 28 zákona č. 152/1995 Z. z. Ide napríklad o nezabezpečenie školenia zamestnancov vo veciach hygieny potravín, uplatňovania zásad analýzy nebezpečenstva a kritických kontrolných bodov (HACCP) a dodržiavania požiadaviek potravinového práva, používanie na výrobu potravín alebo pokrmov zložky, ktoré nespĺňajú kvalitatívne požiadavky, alebo ktorým uplynul dátum minimálnej trvanlivosti či výrobu/umiestňovanie na trh klamlivo označených potravín.
„Za iné správne delikty podľa § 57 zákona č. 355/2007 Z. z. príslušný orgán verejného zdravotníctva uloží pokutu od 150 eur do 20 000 eur za správne delikty podľa odsekov 1 až 22, 24, 31, 33 až 41 § 57. V prípade, že je zistené porušenie, je sankcia ukladaná v závislosti od závažnosti, spôsobu, času trvania a následkov konania,“ dodáva Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín, obalových materiálov a kozmetických výrobkov ÚVZ SR.
Pokiaľ ide o povinnosť evidovať tržby v systéme e-kasa, pri prvom zistení porušenia hrozí podnikateľovi sankcia od 330 do 3 300 eur. Pri opakovanom porušení je to 660 až 6 600 eur, zatvorenie prevádzky až na 72 hodín a možnosť podať návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia. Finančná správa preto apeluje na predajcov, aby túto povinnosť dodržiavali a zároveň upozorňujú, aby mali pokladnice napojené na internet a pri prenosných pokladniciach nezabudnúť do nich zadať predajné miesto, na ktorom sa predaj vykonáva.
Predajcovia často nevydávajú bločky a medzery majú aj v skladovaní potravín
Práve neevidovanie tržieb a nevystavovanie pokladničných blokov je podľa finančnej správy najčastejším porušením, ktoré v sezóne 2024 odhaľujú na vianočných trhoch. „Prvých sedem dní kontrolnej akcie naznačuje, že veľká časť podnikateľov stále obchádza svoje povinnosti a pokladničné doklady nevystavuje. Z 317 kontrol bolo zistených až 130 porušení zákona, čo predstavuje 41 % prípadov. Finančná správa v nich uložila pokuty vo výške takmer 30-tisíc eur,“ uviedla v tlačovej správe z 10. decembra 2024. Finančná správa dodáva, že je dôležitá aj spolupráca občanov, aby sa nedali oklamať a za svoje nákupy si pýtali pokladničný doklad. „Nevydaním dokladu si totiž niektorí podnikatelia krátia tržby, a tým si znižujú svoju daňovú povinnosť. Neevidovaním tržieb podnikatelia klamú svojich zákazníkov. Kupujúci platí za nákup tovaru alebo služby cenu vrátane DPH a úlohou podnikateľa je túto vybranú daň od občana odviesť do štátneho rozpočtu.“ Ak sa občania stretnú s vydávaním neúplných alebo falošných pokladničných dokladov, môžu to ohlásiť finančnej správe priamo cez aplikáciu e-peňaženka alebo emailom na [email protected].
Čo sa týka bezpečnosti potravín, ÚVZ SR v roku 2023 počas kontrol na vianočných trhoch zistil nasledovné nedostatky:
- kontrola vysledovateľnosti
- potraviny bez spotrebiteľského označenia (klobásy, bravčové mäso, tofu);
- nepredložené dodacie listy k používaným polotovarom, cukrárskym výrobkom;
- kontrola chladiaceho a mraziaceho reťazca a teplotného reťazca
- potraviny a používané polotovary skladované mimo chladiacich zariadení (napr. plnky do hotových pokrmov (kapustová, bryndzová), originál chladené, marinované mäso, cesto na zemiakové placky, kyslá smotana);
- hlbokozmrazené lokše - skladovanie mimo mraziaceho zariadenia (v stánku sa mraziace zariadenie nenachádzalo);
- kontrola manipulácie s polotovarmi, potravinami a hotovými pokrmami
- pokrmy vystavené bez zabezpečenia ochrany pred kontamináciou;
- nedodržanie hygienických podmienok pri manipulácii s potravinami;
- kontrola skladovania
- nedodržané podmienky skladovania (zamrazené čerstvé pečivo);
- spoločné skladovanie nezlučiteľných druhov potravín;
- zamrazovanie potravín dodaných v nemrazenom stave;
- kontrola dátumu spotreby, resp. dátumu minimálnej trvanlivosti surovín
- lokše, bravčová krkovička bez kosti, kuracie rezne po dátume spotreby;
- kontrola označenia ponúkaných pokrmov
- nedostatky v označení alergénov;
- predaj balených cukrárskych výrobkov bez označenia;
- kontrola prevádzkovej hygieny
- nevyhovujúca prevádzková hygiena v dvoch stánkoch s rýchlym občerstvením (znečistené manipulačné plochy, mraziace, chladiace a ohrevné zariadenia);
- nezabezpečenie prívodu teplej tečúcej vody na umývanie pracovného náradia a rúk zamestnanca v dvoch stánkoch;
- nedostatočné vybavenie dvoch stánkov s predajom rýchleho občerstvenia - chýbalo zariadenie na umývanie pracovných pomôcok (pomôcky sa umývali v zariadení na umývanie rúk v druhom prípade v prevádzke nachádzajúcej sa v blízkosti stánku);
- kontrola dokladov odbornej a zdravotnej spôsobilosti
- nepreukázanie sa dokladom o odbornej a/alebo zdravotnej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažnej činnosti u zamestnancov.
„Za zistené nedostatky boli uložené blokové pokuty od 50 do 300 eur,“ dodáva Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín, obalových materiálov a kozmetických výrobkov.