Pri posudzovaní nelegálneho zamestnávania sa zavedie objektívna zodpovednosť odberateľa služby alebo práce. Inšpektorát práce si bude môcť fotiť alebo kamerovať osoby aj bez ich súhlasu na spracovanie osobných údajov.
Úprava prechodu povinnosti zaplatiť pokutu za porušenie povinnosti nelegálneho zamestnávania od roku 2016
Podľa zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní”) povinnosť zaplatiť pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania (ak ju nebolo možné získať exekúciou) alebo dodatočné platby (napr. dohodnutú dlžnú mzdu, preddavok na daň z príjmov) prechádza napríklad na právnickú osobu alebo fyzickú osobu, pre ktorú právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorej bola právoplatne uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, na základe zmluvy dodáva prácu, tovar alebo poskytuje služby.
Tento postup sa uplatní, len ak sa preukáže, že
- štatutárny orgán právnickej osoby (napr. konateľ v spoločnosti s ručením obmedzeným) alebo
- fyzická osoba (napr. živnostník), alebo
- ich vedúci zamestnanec (predtým len osoba nimi, štatutárnym orgánom alebo fyzickou osobu, poverená na uzatvorenie zmluvy)
vedela, že právnická osoba alebo fyzická osoba, z ktorej prešla povinnosť zaplatiť pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania alebo dodatočné platby, porušila zákaz nelegálneho zamestnávania. Rozšíri sa okruh osôb z poverených osôb na uzatvorenie zmluvy na všetkých vedúcich zamestnancov, ktorí vedeli o predmetnom nelegálnom zamestnávaní.
Pokuta a dodatočné platby sa neprenesú, ak sa na právnickú osobu a fyzickú osobu (podnikateľov) vzťahuje zákaz prijať prácu alebo službu.
Zákaz prijať prácu alebo službu, ktorá je poskytovaná nelegálne zamestnanou osobou
Ak odberateľ prijme službu alebo prácu (napr. užívateľský zamestnávateľ pri dočasnom pridelení zamestnanca) prostredníctvom fyzickej osoby, ktorú dodávateľ nelegálne zamestnáva, zaplatí pokutu. Zaplatí ju bez ohľadu na to, či vedel alebo nevedel o tom, že dodávateľ porušil zákaz nelegálneho zamestnávania. Pokuta bude vo výške 2 000 až 200 000 Eur, a ak pôjde o dve a viac nelegálne zamestnaných fyzických osôb súčasne, najmenej 5 000 Eur.
Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní bude predpokladať, že “odberateľ služby alebo práce” o porušení zákazu nelegálneho zamestnávania alebo nelegálnej prácivedel alebo vedieť mal a od dodávateľa nemal prijímať služby a prácu vykonávanú nelegálne zamestnanými zamestnancami. Odberateľ má absolútnu objektívnu zodpovednosť. Zákon umožňuje odberateľovi požadovať od dodávateľa informácie, na základe ktorých si môže preveriť, či neporušuje zákaz nelegálneho zamestnávania. Dodávateľ služby alebo práce má povinnosť informácie odberateľovi poskytnúť.
Pokuta bude odberateľovi služby alebo práce uložená, len ak pôjde o:
- cezhraničné poskytovanie služby (prostredníctvom nelegálne zamestnanej osoby) po dobu presahujúcu 5 dní v období 12 mesiacov od prvého poskytnutia služby alebo
- vnútroštátnu dodávku práce alebo cezhraničnú dodávku práce.
Do piatich dní v uvedenom referenčnom období (12 mesiacov) sa zahŕňa aj poskytnutie služby na základe viacerých zmlúv a viacerých zamestnancov.
Zmeny v zákone o inšpekcii práce v súvislosti s postihovaním nelegálneho zamestnávania od roku 2016
V zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce sa spresňuje fikcia prerokovania protokolu o výsledku inšpekcie práce. Na základe precíznejšiej formulácie zákona sa protokol považuje za prerokovaný aj v prípadoch, ak sa zamestnávateľ alebo ním poverený zamestnanec, alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, k protokolu nevyjadrí alebo ho nepodpíše. Fiktívne prerokovaný protokol je podkladom na uloženie pokuty.
Ďalšou zmenou je úprava oprávnenia na spracovanie osobných údajov bez súhlasu dotknutých osôb - oprávnenie spracúvať obrazovú podobu fyzickej osoby bez jej súhlasu. Na zabezpečenie výkonu inšpekcie práce sa využíva foto a videodokumentácia stavu miesta pracoviska. Vyžadovanie súhlasu na spracovanie osobných údajov by bolo obmedzujúcim faktorom pri výkone inšpekcie práce.