Daňové úrady dostávajú mnohé podania od klientov finančnej správy do emailových schránok. Nie všetky však môžu akceptovať. Ktorých žiadostí sa to týka a ako s daňovým úradom komunikovať?
Finančná správa nemôže akceptovať niektoré emailové podania, ktoré zasielajú daňovníci. Týka sa to napríklad dokladov o úhrade dane, reakcií na doručené písomnosti od správcu dane či informácie o vybavení žiadostí. Finančná správa klientov prosí, aby takéto podnety nezasielali do emailových schránok daňových úradov. Od 1.10. 2020 daňový subjekt nie je oprávnený doručovať podania e-mailom podľa zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Zaslať e-mail daňovému úradu nestačí
Daňové úrady denne dostávajú desiatky podaní od klientov finančnej správy do emailových schránok. Často bez akejkoľvek identifikácie. Daňovníci sa dopytujú napríklad na doklady o úhrade dane, žiadajú skontrolovať podané daňové priznanie, dopytujú sa na vybavenie stavu žiadosti, či preposielajú podnety od Slovenskej obchodnej inšpekcie. Nie všetky emailové podania však môžu daňové úrady akceptovať.
Finančná správa si preto dovoľuje upozorniť klientov, že od 1.10.2020 daňový subjekt nemôže doručovať podania e-mailom. Neplatí už totiž ustanovenie zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 o spôsobe doručovania podaní. Ide o podania podľa daňového poriadku alebo osobitných daňových právnych predpisov napr. odvolania, žiadosti o potvrdenie o stave osobného účtu, žiadosti o vydanie potvrdení pre banky alebo iné inštitúcie, plnenie oznamovacej alebo ohlasovacej povinnosti a pod.
Ako správne komunikovať s finančnou správou a daňovým úradom?
Pre neelektronicky komunikujúcich klientov platí, že podania v zmysle daňového poriadku sú povinní doručovať v listinnej forme do piatich pracovných dní od ich odoslania e-mailom. Inak sa považujú za nedoručené. Pre povinne elektronicky komunikujúcich klientov platí, že podanie doručujú prostredníctvom podateľne portálu finančnej správy (PFS) alebo cez Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS).
Ak žiada klient informácie týkajúce sa správy daní, ktoré sú daňovým tajomstvom, je potrebná identifikácia žiadateľa. Daňovníci, ktorí majú vytvorenú osobnú internetovú zónu na PFS, môžu zaslať žiadosť cez elektronickú podateľňu alebo ÚPVS. Žiadosť môžu poslať aj v listinnej podobe s uvedením identifikácie daňového subjektu. Finančná správa totiž nemôže poskytovať takýto druh informácií e-mailom.
Daňovníci však majú možnosť ako sa s finančnou správou skontaktovať. So všeobecnými informáciami o právach a povinnostiach vo veciach daní, o e-kase alebo technické otázky môžu daňovníci smerovať na konzultantov call centra na čísle 048/43 17 222 každý pracovný deň od 8.00 do 16.00 h. Daňovníci môžu využiť pri získavaní informácií aj automatizovaný chatbot Taxana, ktorý funguje na princípe vyskakovacieho okna v prostredí PFS, dostupný je aj na Facebookovej fanpage finančnej správy.
Zdroj:
Finančná správa SR