Väčšina podnikateľov nie je pripravená na zavedenie eKasy. Hovoria o tom aj priebežné výsledky prieskumu Združenia mladých podnikateľov Slovenska prostredníctvom aplikácie BiznisInfo.
Z oslovených podnikateľov, ktorých sa eKasa týka, sa najväčšia skupina vyjadrila, že sa rozhodli prejsť na virtuálnu registračnú pokladnicu (28%). Dalšie dve veľké skupiny nemajú dobré vyhliadky, pretože čakajú na certifikáciu svojho dodávateľa (17%) alebo na inštaláciu pokladnice (15%). Dva a pol týždňa pred plánovaným termínom iba zlomok deklaroval, že má eKasu zavedenú. (6,5%). Len veľmi málo podnikateľov (1,7%) sa zatiaľ vôbec nezaoberalo zavádzaním ekasy.
Slovenská komora daňových poradcov vníma návrh zákona ako reakciu argumenty odbornej a podnikateľskej verejnosti, ktorá dlhodobo upozorňuje na problémy na trhu pokladníc.
„Verejnosť už dlhšie očakávala, že podobný krok príde. Podnikatelia takto získajú viac času na prechod na eKasu. Certifikácie zariadení sa začali až vo februári a mnohí výrobcovia nestihli certifikovať všetky svoje zariadenia. Dvaja veľkí výrobcovia dokonca neboli schopní dokončiť certifikáciu. Problém nastal aj v dodávkach pokladničných systémov. Návrh zákona však vytvorí väčší priestor, aby si podnikatelia mohli svoju povinnosť splniť,“ hovorí Mária Sameková zo Slovenskej komory daňových poradcov.
Na problémy, ktoré sprevádza zavedenie eKasy upozorňujú podnikateľské organizácie už niekoľko týždňov.
„Na jednej strane vítame, že vláda začala tento problém riešiť a čiastočne odkladá termín. Na druhej strane treba povedať, že zvolené riešenie nie je dostatočné. Schválená novela nerieši problém pre skupinu podnikateľov, ktorých dodávateľom sa doteraz nepodarilo získať certifikáciu alebo majú riešenia, ktoré nie sú certifikované", konštatuje Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska. "Treba podotknúť, že dôvody chýbajúcich certifikátov sú rôzne. Časť výrobcov pokladníc pre časový stres nechala certifikovať iba niektoré svoje výrobky a iné zatiaľ nie, alebo sa objavili rôzne bezpečnostné problémy, ktoré môžu byť spôsobené rovnako časovým tlakom ako aj nečestným úmyslom,“ dodáva Solík
„Ekasa je príkladom toho ako sa zmeny legislatívy robiť nemajú. Vláda si dáva šibeničné termíny pri zmenách, ktoré vyžadujú dostatok času na prípravu. Výsledkom je stres, zbytočné náklady a narýchlo šité novely. Keď sa pozrieme na termíny pri odstraňovaní byrokratických nezmyslov, či opatrenia z antibyrokratických balíčkov, tie naopak bývajú veľkorysé a často sa rátajú v rokoch,“ uzatvára.