Najnižšou DPH sa budú zdaňovať ďalšie potraviny, dani z finančných transakcií sa vyhnú exekútori či neziskové organizácie a valorizácia pokút – aké novinky schválil parlament?
Národná rada SR vo štvrtok 29.11.2024 schválila novelu zákona o dani z pridanej hodnoty. Ňou sa jednak rozširuje okruh potravín, na ktoré bude od roku 2025 platiť nižšia sadzba DPH, no v rámci novely prijala aj viacero úprav v budúcoročnej dani z finančných transakcií. Čo sa zmení?
Zmena v sadzbách DPH od 1.1.2025
Po vlne kritiky dochádza k opätovnému prehodnoteniu sadzieb DPH, ktoré sa majú od roka 2025 meniť. Do najnižšej, 5 % sadzby dane budú po novom patriť aj bezlepkové potraviny, resp. konkrétne chlieb a pečivo. Pôjde o pekárske výrobky, v ktorých obsah lepku predstavuje najviac 20 mg na kg výrobku. Toto je hodnota, do ktorej možno potravinu označiť ako bezlepkovú. Taktiež sa táto znížená sadzba uplatní na bezlepkové múky.
Rozšírenie povinnosti opravy odpočítanej dane od 1.1.2025
Novela zákona upravuje oblasť opravy odpočítanej dane podľa § 53 zákona o DPH s účinnosťou od 1.1.2025. Zohľadňovať sa budú aj iné prípady ako len situácie, keď oprave odpočítanej dane predchádza oprava základu dane na strane dodávateľa tovaru či služby. „V praxi totiž môžu nastať aj iné situácie, ktoré by odôvodňovali vykonať opravu odpočítanej dane, a to vo všeobecnosti v prípade, keď nastane zmena vo faktoroch použitých pri určení výšky odpočítanej dane. Tieto situácie však nie sú v súčasnom znení zákona o DPH zohľadnené,“ uvádza sa v dôvodovej správe k zákonu. V tejto súvislosti preto dopĺňa § 53 zákona o DPH ďalšími situáciami, kedy je, s ohľadom na realizáciu zásady neutrality, potrebné pristúpiť k vykonaniu opravy odpočítanej dane. „Rozšírenie uplatňovania § 53 zákona o DPH sa navrhuje aj vo vzťahu k investičnému majetku,“ uvádza sa v legislatívnom materiáli.
Legislatívna definícia pojmu „investičný majetok“ vláda nepovažovala za dostatočný. Preto novelou upresňuje, že pod tento pojem sa má zahŕňať výlučne dlhodobý majetok platiteľa. Upresnením definície sa stanovuje, že pod tento pojem nepatria zásoby. Upravuje sa aj vzorec, ktorým sa určuje výška dodatočne odpočítateľnej/neodpočítateľnej dane v prípade investičného majetku. Zavedie sa nový spôsob vykonávania úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku, a to pri zmene účelu použitia, aj pri zmene rozsahu použitia tohto majetku. Dôvodom zmeny je zohľadnenie požiadaviek európskej smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty.
Vyššie pokuty za chyby pri používaní e-Kasy od 1.1.2025
Naposledy sa výška týchto sankcií menila v roku 2012. Odvtedy však inflácia viacnásobne vzrástla, čomu chce štát prispôsobiť aj pokuty upravené v zákone o používaní elektronickej registračnej pokladnice. Ak od 1.1.2025 podnikateľ napríklad nepoužije pokladnicu eKasa klient na evidenciu tržby, neodovzdá paragón či odovzdá pokladničný doklad, ktorý nespĺňa zákonné náležitosti, uloží sa mu pokuta vo výške 500 eur až 15 000 eur (pôvodne 330 eur až 3 300 eur). Alebo, pokiaľ poruší zákaz predávať tovar/poskytovať službu na predajnom mieste, môže mu byť uložená pokuta vo výške 3 000 eur až 60 000 eur (pôvodne 2 000 eur až 40 000 eur).
Nové výnimky v platení dane z finančných transakcií od 1.4.2025
V rámci novely zákona o DPH boli prijaté aj zmeny v budúcoročnej dani z finančných transakcií. Daň vo výške 0,4 % (max. 40 eur) z každej transakcie nebudú od 1.4.2025 platiť nielen fyzické osoby – nepodnikatelia, ale ani právnické osoby neziskového sektora, ktoré boli zriadené ako verejno-prospešné organizácie podľa zákona o dani z príjmov. Od dane budú oslobodené tiež platobné operácie:
- súdnych exekútorov, správcov konkurznej podstaty a v súvislosti s dražobnou zábezpekou na osobitnom účte;
- štátnych fondov a zákonom zriadených fondov najmä v oblasti kultúry, umenia, ochrany zdravia a životného prostredia;
- vykonávané cez službu eKolok (nahradenie bezhotovostných platieb poplatníkmi, ktorými sú právnické osoby inými druhmi platieb – napr. platba platobnou kartou alebo platba v hotovosti, by spôsobilo nárast transakčných nákladov štátu na prevádzku služby eKolok, čo by v konečnom dôsledku bolo menej výhodné ako príjem z tejto dane),
- verejných vysokých škôl, ktoré nesúvisia s podnikateľskou činnosťou;
- niektoré platobné operácie v súvislosti s verejným obstarávaním, obchodnou verejnou súťažou a finančnou zábezpekou;
- platobné operácie NBS súvisiace s menovou politikou Eurosystému v súlade so stanoviskom ECB;
- operácie vykonané z platobného účtu dohliadaného subjektu finančného trhu, vedeného u poskytovateľa platobných služieb, na ktorom tento subjekt (napr. obchodník s cennými papiermi, platobná inštitúcia, inštitúcia elektronických peňazí, poskytovateľ služieb kryptoaktív a podobne) vedie finančné prostriedky prijaté od svojich klientov, tzv. klientske prostriedky. Výnimka sa nevzťahuje na zvyšné platobné účty dohliadaného subjektu finančného trhu, napríklad prevádzkové účty, ktoré sú majetkom tohto subjektu a platí z nich napr. náklady na réžiu;
- operácie, ktoré by spôsobili duplicitné vyberanie dane z finančných transakcií v prípade nákupu a predaja finančného nástroja prijatého k obchodovaniu na obchodnom mieste v členskom štáte EÚ alebo v rámci EHP, ktorý už aplikuje obdobnú daň z finančných transakcií;
- presun peňažných prostriedkov medzi podielovými fondami jedného majiteľa v rámci tej istej správcovskej spoločnosti;
- platobné operácie zdravotných poisťovní súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
Taktiež sa dopĺňa mechanizmus výpočtu dane tak, aby sa zjednotili pravidlá pre výpočet dane z domácich a zahraničných platieb. Pokiaľ daňový subjekt bude vedieť preukázateľne identifikovať preúčtované náklady podľa jednotlivých transakcií, vzťahovať sa na tieto transakcie bude zdanenie so sadzbou 0,4 % (max. 40 eur na transakciu). Ak preúčtované náklady nevie preukázateľne identifikovať, zdaní sa celá suma nákladov bez uplatnenia maximálnej výšky dane.