Od medzinárodných vzťahov a marketingu k čokoláde (CHOCOMAZE)

Od medzinárodných vzťahov a marketingu k čokoláde (CHOCOMAZE)

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ruku na srdce. Kto z nás v detstve nechcel mať vlastnú čokoládovňu? Nie len zásoby sladkého pokušenia, ale aj ocenenia E-žena roka 2012, Cenu ministra hospodárstva za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh či zlatú hviezdičku za čokoládu Pinot noir z prestížnej súťaže Great Taste Awards má dnes vo svojej zbierke úspešná podnikateľka Katalin Papp Vargha.

Príbeh Katalin sa začal ešte počas jej vysokoškolských čiaš, keď sa rozhodla časť svojho štúdia absolvovať v Bruseli. Ako študentka marketingovej komunikácie raz dostala za úlohu navrhnúť marketingový plán pre rodinnú čokoládovňu. Po návrate domov Katalin získala svoj diplom a našla si dobrú, no nie príliš kreatívnu prácu. Časom prišla na to, že výroba čokolády je práve to, čo ju neskutočne baví a napĺňa. Dnes vyrába čokolády CHOCOMAZE, ktoré na Slovensku nemajú konkurenciu.

Vymyslieť atraktívny dizajn, ktorý nielen zaujme, ale aj predá je určite tvrdý oriešok. Prezraď nám, čo bolo v čase budovania značky CHOCOMAZE tvojou najväčšou inšpiráciou?

Kľúčový koncept nám bol od začiatku viac-menej jasný. Chceli sme niečo jednoduché a „čisté“. Preto sme zvolili biele balenie, v ktorom čokolády dokonale vyniknú. Mnohokrát sme sa pýtali aj našich kamarátov a známych, ako sa im naše nápady páčia. Od začiatku sme sa teda riadili myšlienkou, že dizajn bude moderný a netradičný, no zároveň jednoduchý.

Máš nejaký podnikateľský vzor? Existuje nejaká osoba alebo spoločnosť pri ktorej si vravíš: „Tak tam by som raz so svojou firmou chcela byť aj ja.“

Podnikám hlavne sama pre seba a preto, aby som videla, že som z roka na rok lepšia. Inšpirovala ma najmä moja mama, ktorá tiež kedysi podnikala. Práve ona mi ukázala, ako sa dajú robiť určité veci. Prípadne, ako ich spraviť ešte lepšie. Samozrejme, všímam si aj to, čo robia iné firmy a takisto sa nimi občas inšpirujem, pretože mojim cieľom je neustále napredovať.

V podnikaní sa dá asi len ťažko predvídať čo sa stane - ako sa bude vyvíjať trh alebo ako budú reagovať zákazníci na daný produkt. Čo ťa doteraz na tvojej podnikateľskej ceste najviac prekvapilo?

Myšlienka a aj iniciatíva podnikať prišla veľmi rýchlo. Neskôr som ale narazila na množstvo administratívnych prekážok, ktoré ma nielen prekvapili, ale aj takmer úplne odradili od podnikania. Naša legislatíva je v tomto komplikovanejšia než tá zahraničná. Napríklad, podľa našich zákonov nemôžem nazývať čokoládu, do ktorej pridávam tekvicový olej čokoládou. Niektoré veci u nás skrátka ešte nie sú domyslené, ale verím, že sa to časom zlepší.

Čo sa však týka produktov, tak tie vždy dávame testovať svojim známym a priateľom. Sledujeme, aké reakcie od nich dostávame. Čiže ak boli nejaké prekvapenia, boli to skôr tie administratívne veci.

Z akého „prešľapu“ si sa poučila najviac?

Každý deň sa stane niečo nové, z čoho sa dá poučiť. Presne to na podnikaní milujem. Pravdou ale je, že občas až príliš dôverujem ľudom.

Čím sa čokolády CHOCOMAZE tak veľmi líšia od tých ostatných?

Priznám sa, túto otázku dostávam veľmi často. V prvom rade naše čokolády vyrábame ručne. Ak čokoláda nevyzerá tak ako má, z manufaktúry sa jednoducho nedostane von. Baby, ktoré pre nás pracujú, majú svoju prácu radi a to je cítiť aj na konečnom výsledku. V našom sortimente máme napríklad čokolády s rôznymi posýpkami. Vymysleli sme aj niekoľko kúskov špeciálne k vínu. Snažím sa vniesť do všetkého ten najlepší prístup a veľmi rada spolupracujem s inými výrobcami. Vždy potom vznikne niečo, čo naši zákazníci ocenia. Práve kreativita je to, čo náš odlišuje od iných značiek.

Aké sú vaše plány na najbližšie dva – tri roky?

V septembri 2015 ideme na výstavu Speciality Food Fair do Londýna, a to je pre nás celkom veľká vec. Uvidíme, čo sa bude diať až sa vrátime domov, no v priebehu najbližších rokov by sme chceli expandovať s našou čokoládou minimálne do troch nových krajín a zároveň udržiavať jej kvalitu.

Predstav si, že máš začínajúcim podnikateľom poradiť (podľa teba)len tri najdôležitejšie veci. Čo by si im odkázala?

Aby to naozaj nikdy nevzdávali. Aj ja som mala chvíle, keď som si myslela, že to jednoducho „nedám“. Občas si aj moji známy, ktorí sa chcú pustiť do podnikania pýtajú radu. Moja rada znie: „Choďte do toho a nevzdávajte sa.“

Ďalej by som im poradila, aby si dobre rozmysleli a rozplánovali do čoho idú. Veľakrát si ľudia myslia, že dobrý produkt sa bude predávať sám. Nie je to úplne tak. Aj dobrý produkt potrebuje mať dobrý biznis plán.

Treťou radou by bolo asi to, aby vždy chodili „s otvorenými očami“. Podľa mňa je dôležité, aby bol človek otvorený nie len voči druhým ľuďom, ale aj voči sebe. Treba sledovať čo sa deje na trhu a vedieť prispôsobiť svoje plány danej situácii.

Čo bolo a je tvojim hnacím motorom, ktorý zdoláva všetky každodenné prekážky na kľukatej podnikateľskej ceste?

Myšlienka, že to všetko, čo viem raz budem môcť odovzdať svojej dcérke. Ako som už spomínala, aj ja som sa naučila veľa od svojej mamy – podnikateľky. Rada by som vybudovala rodinnú firmu, ktorá nám bude robiť radosť a zároveň nás aj uživí. Chcela by som taktiež svojou prácou pripomínať, že aj ženy vedia vybudovať niečo, čo stojí za to. Vybudovať niečo naozaj dobré.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky