Podnikatelia sa podelili o skúsenosti so zakladaním podnikateľského účtu. Aké kritériá zvažovali pri výbere alebo zmene banky?
V dnešnom svete sa bez využívania bankového účtu okrem výnimočných prípadov nezaobíde asi nikto. A to platí aj pre podnikateľov. Výber vhodnej banky, v ktorej bude firma viesť podnikateľský účet, je jedným z prvých krokov pri rozbiehaní biznisu. Zvážiť si treba viacero kritérií a pozerať sa aj do budúcnosti, aby ste banku nemuseli časom meniť. Aj také situácie sa ale stávajú, vtedy na rad opäť prichádza rozhodovanie a uvažovanie nad prioritami. Zisťovali sme preto:
- čo podnikatelia zvažujú pri výbere banky, v ktorej si otvoria podnikateľský účet,
- prečo podnikatelia zmenili banku, kde mali svoje firemné financie,
- ako výber banky ovplyvnil ich podnikanie.
Výber banky nezávisí len od poplatkov, podstatné sú služby
Veľa ľudí sa pri rozhodovaní o využití akejkoľvek služby pozerá v prvom rade na financie. Jedným z najpodstatnejších kritérií, ktoré riešia podnikatelia pri výbere banky, sú preto poplatky za vedenie účtu. Riešili ich aj v spoločnosti M&B Group, ktorá sa venuje gastrosektoru, obchodovaniu s potravinami a pripravuje sa aj na poskytovanie hotelových služieb. Keďže využívajú platobné terminály, zvažovali navyše poplatky za terminály. Miroslav Tokarčík, zakladateľ vydavateľstva Taktik zasa uvádza, že sa treba orientovať, okrem iného, podľa finančných podmienok jednotlivých bánk a poplatkov za služby, u ktorých je predpoklad, že ich bude podnikateľ najčastejšie využívať. Napríklad vo firme Profirol, ktorá sa špecializuje na tieniacu techniku, vykonávajú platby najmä virtuálne a hotovosť vyberajú len sporadicky, preto pre nich zohrávala dôležitú rolu cena za počet transakcií na účte.
„Záleží od typu a veľkosti spoločnosti, ale nároky na bankové služby sa odvíjajú aj od typu podnikateľskej aktivity. V prípade projektov orientovaných na e-commerce je dôležité overiť si dostupnosť a možnosti API pripojenia na účtovný systém alebo interný CRM systém. V prípade retailovo orientovaného projektu môže rozhodovať aj hustota siete bankových pobočiek, či už pre denné vklady tržieb z predajní alebo pobočiek, alebo pre vklady zákazníkov,“ vysvetľuje Miroslav Tokarčík. Keďže Vydavateľstvo Taktik má pobočky aj v zahraničí, museli sa rozhodovať o otvorení podnikateľských účtoch v iných krajinách. Prioritami boli: prepojenie na ich interné systémy, resp. možnosť čo najviac automatizovať presun dát z banky do firemných systémov.
Ďalším z kritérií pri výbere banky môže byť propodnikateľský prístup, čo za dôležité považovala digitálna agentúra Visibility. „Nechceli sme žiadnu virtuálnu banku, predsa len pri podnikaní sú občas dôležité aj produkty na mieru či osobné stretnutia,“ spomína Juraj Sasko, CEO spoločnosti.
Napriek tomu, že niekedy je potrebné stretnutie „face to face“, v dnešnej dobe sa už takmer všetko dá ovládať cez mobil a internet, a preto je dôležitou súčasťou bankových služieb mobilný banking, čo požadujú aj mnohé firmy. „Pri výbere podnikateľského účtu sme mali odhadnúť počet prijatých a odoslaných platieb. Mysleli sme si, že budeme mať viac prijatých a menej odoslaných platieb, ale nakoniec to bolo presne naopak. Mobilný banking bol pre nás základ a takisto aj odporúčania od známych. Zohľadňovali sme tiež, ktoré majú pobočky v nákupných centrách, nakoľko sú otvorené do večera,“ vysvetľuje Gabriel Oprendek z firmy Opre‘ & Mellos, ktorá vyrába remeselné prírodné limonády. Pre slovenské pobočky zahraničných firiem, ako je napríklad rakúska spoločnosť Helecom, zohráva pri výbere banky rolu dobrý online banking, no tiež regionálne pokrytie či kvalitné služby.
Na výbere banky pre založenie podnikateľského účtu si dal veľmi záležať Ľuboš Demovič, zakladateľ portálu Zones.sk. Najdôležitejšie kritériá podľa neho boli nasledovné:
- atraktívnosť a dobré meno banky,
- kvalitný a spoľahlivý Internet banking,
- moderná mobilná aplikácia a mobilné platby,
- podpora Apple Pay / Google Pay / Garmin Pay,
- kvalitná podpora (telefón, chat),
- množstvo pobočiek v meste, bankomaty či vkladomaty,
- využívanie moderných technológii a promptná reakcia na nové trendy,
- možnosť hlasovej biometrie,
- možnosť osobitného prístupu banka a klient,
- možnosť výhodnej kreditnej karty,
- možnosť lepšej úrokovej sadzby pri úvere či hypotéke,
- poplatky za účet a služby.
Jeden podnikateľský účet niekedy nestačí
Napríklad ak vediete e-shop, spolupracovať môžete s viacerými bankami. Vo firme Chutné kytice® prevádzkujú internetový obchod, prostredníctvom ktorého ponúkajú svoje ovocno-čokoládové výrobky, hneď od začiatku podnikania, teda od roku 2012. Zvolili si tri banky, pričom sa zamerali na ich veľkosť na trhu, aby platba v e-shope bola dostupná čo najväčšiemu počtu zákazníkov. „Taktiež sme zohľadnili ponuku a kvalitu produktov a služieb,“ spomína Jana Bednárová, kreatívna riaditeľka a spolumajiteľka firmy a dodáva, že im riešenie troch účtov v rôznych bankách vyhovuje, pretože majú istotu, že väčšina klientov bude môcť platiť ihneď prevodom. „Popri stabilite a bezpečnosti je kľúčovým parametrom pre výber banky aj percentuálna provízia z online platieb kartou, ktorá ukrajuje z tržby,“ opisuje Jana Bednárová.
Mať viac účtov v rôznych
bankách môže byť prirodzenou potrebou, keď sa firme na trhu darí. Napríklad
Vydavateľstvo Taktik vo svojich začiatkoch používalo účet len od jednej banky,
neskôr sa však rozhodli využiť služby aj ďalšej. „Išlo o rozhodnutie
z čisto praktických dôvodov, rozdelili sme uložené finančné prostriedky
pre možné riziká na finančných trhoch a pre stály prístup
k financiám v prípade výpadku internet bankingu niektorej banky,“
opisuje Miroslav Tokarčík.
Klientom dvoch bánk je aj firma Profirol. Rozhodli sa tak
pre potrebu bankovej záruky, keď robili na väčších a drahších projektoch. Vyberali
si teda na základe sumy bankovej záruky, akú ponúkali jednotlivé banky. Navyše
im jedna z nich pomohla financovať vlastné priestory, a to aj vďaka
dlhodobému zmluvnému vzťahu.
Zmene banky a preneseniu účtu sa niekedy nevyhnete
V priebehu rokov je prirodzené, že sa menia priority ľudí a podobne je to aj v prípade firiem. S rastom prichádzajú nové požiadavky na zamestnancov, technológie či služby, ktoré podnik využíva. Preto sa niekedy podnikateľ rozhodne preniesť si biznis účet do inej banky. Niektoré firmy dokonca banku menia aj trikrát, kým nájdu to „pravé orechové“. Podobne svoju skúsenosť opísal Peter Helešic z poradenskej firmy Helecom: „V priebehu desiatich rokov som nedávno menil banku tretíkrát – prvá banka bola síce regionálna, ale mala neadekvátne poplatky a malú flexibilitu. Druhá banka bola lacná, ale služby boli veľmi slabé. Teraz som už vybral, pevne verím, tú správnu banku.“
Nami oslovení podnikatelia sa vo väčšine prípadov zhodovali na jednom dôvode, pre ktorý si otvorili biznis účet v inej banke – výhodnejšie podmienky. Opre‘ & Mellos mali v pôvodnej banke zle nastavený podnikateľský účet, a tak platili oveľa viac ako očakávali. Rozhodli sa preto zmeniť poskytovateľa bankových služieb, u ktorého sú už 6 rokov. V novej banke ich pozitívne prekvapila napríklad mobilná aplikácia, prostredníctvom ktorej uskutočňujú platby rýchlo a pohodlne.
Cena zohrávala veľkú rolu aj pri
rozhodovaní sa vo video produkčnej firme endrius. Keď Andrej Solár zakladal
s.r.o.-čku, potreboval čo najlacnejšie služby, preto si vybral banku podľa
ceny, no kvalita služieb tomu bola priamo úmerná. Akonáhle sa jeho firma
odrazila od „dna“, zvolil si inú banku, s ktorou je dodnes spokojný.
Zároveň, keďže ide o známu banku, má podľa Andreja Solára jeho firma lepší
imidž a serióznejšie pôsobí na obchodných partnerov.
Výhody podnikateľského účtu: v čom firmám pomáha?
Správny výber banky, v ktorej si firma zriadi podnikateľský účet, môže výrazne ovplyvniť fungovanie podniku. V Spoločnosti Zones.sk vidia výhodu napríklad v kvalitnej mobilnej aplikácii, prostredníctvom ktorej môžu spravovať platby priamo v telefóne bez potreby prihlasovať sa do klasického Internet bankingu. „Takisto oceňujem možnosť prepojenia podnikateľského účtu s mojím osobným účtom, vďaka čomu mám prehľad o mojich účtoch na jednom mieste,“ dodáva Ľuboš Demovič.
Juraj Sasko z agentúry Visibility vidí výhodu napr. v možnosti poradiť sa s biznisovým poradcom, ak má otázku, problém alebo hľadá financie pre podnikanie. Banka však okrem internet bankingu, nižších poplatkov či proklientskeho prístupu ponúka svojim klientom aj výhodné úvery, vďaka čomu sa môže firma rýchlejšie rozvíjať. Potvrdil to Milan Bučko zo spoločnosti M&B Group aj Miroslav Tokarčík z Vydavateľstva Taktik, ktorý toto kritérium považuje za jedno z podstatných už pri výbere banky, kde si podnikateľ otvorí svoj biznis účet: „Ak ide o väčšiu spoločnosť, ktorá zvažuje investičnú podporu banky, je potrebné zistiť si podmienky kontokorentných a investičných úverov. V prípade investičného úveru si treba overiť, v akých úrokových sadzbách sa banka pohybuje a aké sú podmienky získania investičného úveru. Napríklad, aké parametre banka overuje pri posúdení bonity klienta, keďže rôzne banky zvažujú rôzne kritériá. Banky sú často ústretovejšie, ak ide o úverovanie klienta, ktorý má u nej vedené podnikateľské účty.“ Tokarčík zároveň dodáva, že pri bežnej prevádzke a používaní podnikateľského účtu oceňuje stabilitu poskytovaných služieb.
Súhrn kritérií, na ktoré myslieť pri výbere banky a založení podnikateľského účtu
Pri rozhodovaní o tom, kde si podnikateľ otvorí svoj biznis účet, je dôležité zvážiť viacero náležitostí. Svoju rolu hrajú nielen poplatky, ale aj kvalita poskytovaných služieb, dobré meno banky, možnosti internet bankingu či vybavovania podnikateľských záležitostí online, podmienky, aké sa viažu k úverov alebo ochota poradiť klientovi. Zistiť si tiež treba regionálne pokrytie či množstvo fyzických pobočiek, výhodou môže byť napríklad ak je banka v nákupnom centre, ktoré zvyčajne býva otvorené do večerných hodín. A niekedy stačí dať na dobrú radu alebo skúsenosť od svojich známych. Správny výber banky vám pomôže s podnikaním a rastom na trhu.