Často zo všetkých strán počúvame o skvelých podnikateľských príbehoch. V skutočnosti však pomerne veľa start-upov nedokáže preraziť. Nedávny prieskum CB Insights na vzorke 101 start-upov ukazuje dôvody prečo je tomu tak. Možno aj vďaka nim sa dokážete vyvarovať chýb a nakopnúť svoje podnikanie na vyšší level.
1. Nie je záujem o vaše výrobky, služby
Firmy si nedostatočne overujú záujem a správnosť svojich krokov. Môžete mať prekrásny produkt v peknom obale so zaujímavým marketingom. Ak však váš produkt ľudia nepotrebujú, tak si ho nekúpia. Skúste sa zamerať na to, čo by ste chceli svojim produktom zlepšiť, alebo zjednodušiť. Keď sa budete pýtať svojho okolia čo potrebujú, postupne si budete vedieť zodpovedať všetky dôležité otázky ohľadne vášho produktu.
2. Nedostatok hotovosti
Veľa dobrých nápadov stroskotalo na nedostatku peňazí. Je totiž veľmi dôležité si zvážiť, akým spôsobom chcete minúť svoj kapitál. Na začiatku podnikania je vhodné obmedzovať výdavky len na najnutnejšie veci pre dosiahnutie vašich cieľov. Okrem predaju samotného produktu je to aj zistenie, či je o vás produkt záujem. Pokiaľ sa ukáže, že váš produkt, alebo služba má potenciál, môžete získať investorov, alebo sponzorov.
3. Nesprávny tím
Mnoho odborníkov hovorí o tom, že mať rozmanitý tím s rôznymi zručnosťami je základom úspechu každého podnikania. Neplatí to však absolútne. Je totiž dôležité, aby ste hneď na začiatku podnikania mali „zakladateľa“ s jasným podnikateľským plánom a obchodným modelom. Tím nadšencov s dobrým nápadom totiž nestačí. Niekto musí vášmu podnikaniu aj „veliť“ a mať predstavu o tom, akým spôsobom váš produkt predávať.
4. Nesledovanie konkurencie
Aj keď sa to začínajúcim podnikateľom neraz nepáči, je nevyhnutné sledovať vašu konkurenciu. Je potrebné zistiť, čo vaši podnikateľskí rivali ponúkajú, čo pripravujú a ako komunikujú so svojimi potenciálnymi, ako aj súčasnými zákazníkmi. Konkurencia je dobrý dôvod zlepšovať sa a ponúknuť niečo viac ako ostatní.
5. Zlá cena
Cena je jeden z najdôležitejších aspektov, ktorý rozhoduje o úspechu, alebo neúspechu podnikania. Majte vždy na pamäti svoje náklady a ciele. Maximalizácia zisku by mal byť váš dlhodobý cieľ a nie krátkodobá záležitosť. V niektorých prípadoch je vhodná stratégia iba pokryť výrobné náklady. Ide o krátkodobý cieľ v prípade, že trh sa nachádza v kríze, alebo úpadku. Uvedenie produktu, alebo služby na trh nie je nutne spojené s cenovou vojnou. Vyššia cena rovnako môže byt dôležitým signálom o kvalite, alebo exkluzivite produktu.
6. Unfriendly produkt
Ste tu najmä pre svojich zákazníkov! Ignorovať ich návyky, alebo ich potreby je jednou z ďalších chýb, ktorých sa dopúšťajú začínajúci podnikatelia. Nezabudnite sa preto pýtať svojho okolia, potenciálnych zákazníkov na to, čo potrebujú, ako zlepšiť ich život. Ich odpovede budú vaším návodom k úspechu.
7 . Chýbajúci biznis model
Všetci sa zhodneme, že biznis model je pri podnikaní dôležitý. Hľadajte spôsoby a potenciál aj na prvý pohľad v okrajových veciach. Nedržte sa striktne nastaveného obchodného modelu. Existuje veľa príkladov, kedy firmy prerazili nakoniec so svoju vedľajšou činnosťou. Buďte otvorený a snažte sa byť pripravený na všetky možnosti. Trh vám ukáže, ktorý biznis model bude pre vás ten pravý.
8. Slabý marketing
Častým fenoménom nielen slovenských firiem je slabý marketing. Mať skvelý produkt dnes nestačí. Musia o ňom vedieť aj vaši potenciálni zákazníci. Chýbajúci, alebo slabý marketing je jednou z častých chýb začínajúcich podnikateľov. Jedna vec je totiž výrobok vyrobiť a iná vec je ho predať. Nepodceňujte preto silu marketingu. Z úspechom veľkých značiek je totiž spojenie dobrého výrobku a kvalitného marketingu. Nebojte sa zviditeľniť. Ak máte čo ponúknuť, svojich zákazníkov si určite nájdete. Mnohí podnikatelia sú presvedčení, že reklamná kampaň stojí tisícky eur. Neplatí to však vždy. Napríklad reklama na sociálnych sieťach vás vyjde na stovky eur a neraz splní rovnaký účel.
9. Ignorovanie zákazníkov
Spomeňte si na základne pravidlo, ktoré pozná snáď každý: „Jeden nahnevaný zákazník sa rovná stovke tých spokojných.“ Je preto dôležité, aby ste neignorovali spätnú väzbu od svojich zákazníkov. Pýtajte sa prečo neboli spokojní a ako zlepšiť vaše služby. Postrehy vašich zákazníkov sú neraz nezaujaté názory, ktoré prinášajú pohľad na váš produkt z novej perspektívy. Súčasne môžu byť pre vás vodítkom, ako pripraviť skutočne plnohodnotný produkt, ktorý si zákazníci obľúbia a radosťou sa budú k nemu vracať.
10. Zlý výrobok
Dobrý výrobok by mal „držať dych“ so svojimi zákazníkmi. Ak ho nedostatočne otestujete, prvý dojem zákazníkov bude negatívny. Môžete tak očakávať veľa reklamácií a nespokojnosť s vašim výrobkom. Opätovne napraviť prvý dojem je však veľmi ťažké. Rovnako si dajte pozor, aby váš výrobok nepredbehol dobu. Čiže by nemal riešiť veci, ktoré ľudia nepovažujú aktuálne za dostatočne veľký problém. Ak vaši zákazníci nebudú pripravení na vašu technológiu, alebo inovácie z ktorých ľudia nemajú úžitok, môže mať neblahé následky. Platí tu pravidlo prísť na trh v pravý čas a s pravým výrobkom. Je totiž dôležité riešiť produktom, alebo službou aktuálne problémy svojho okolia a reagovať na potreby ľudí.
Najčastejšie dôvody neúspechu start-upov:
- Nie je záujem o vaše výrobky, služby 42 %
- Nedostatok hotovosti 29 %
- Nesprávny tím 23 %
- Nesledovanie konkurencie 19 %
- Zlá cena 18 %
- Unfriendly produkt 17 %
- Chýbajúci biznis model 17 %
- Slabý marketing 14 %
- Ignorovanie zákazníkov 14 %
- Zlý výrobok 13 %