Vymyslieť dobrý názov firmy nie je len tak. Zvyčajne mu predchádzajú dlhé dni až týždne analýz a brainstormingu. Niekedy však stačí k názvu pristupovať s vtipom a originálne meno je na svete.
U nás aj v zahraničí sa dá nájsť nespočetne veľa príkladov na vtipné názvy či už samotných firiem, ale aj reštaurácií a barov. Niektoré sú vtipné zámerne a iné majú svoj zmysel vďaka významu v ich jazyku.
„Celkom úsmevné lokálne názvy sú napríklad Šuhajíci pri panvici, Švihaj šuhaj, Fusakle či Lapaj. V Prahe, kde sme zopár rokov žili, sme sa stretli s množstvom originálnych názvov podnikov ako bistro Bistrá kráva, reštaurácie Slušnej Kanál, V rohlíku, vináreň Záletná sova. Takéto názvy pomáhajú podnikom odlíšiť sa na už dosť preplnenom trhu,“ konštatuje Mirka Pastierová, spoluzakladateľka prvej namingovej agentúry na Slovensku GoBigname.
Zábavné názvy slovenských firiem
Aktualizované 16.6.2021:
Zo živnostenského a obchodného reigstra sme vybrali niekoľko názvov firiem, ktoré na prvý pohľad zaujmú.
- Dones doklady, s. r. o. (účtovná firma)
- #kedtapracabavi s.r.o.
- Včeličo (rodinná včelia farma)
- Ing. Zuzana Laučíková - Nemám čo na seba! (poradenská činnosť v oblasti módneho stylingu)
- Pavol Sivý - Idem si svoje a ostatne ma nezaujima, tak pojd, nenavid ma, jou jou Yeah (programátor, web developer)
- Jozef Pukan - Stačí Prezvoniť
- Pohrebná služba EXIT, spol. s r.o.
- Konkurzný podvod, s.r.o.
- A JE TO - stolárstvo, s.r.o.
- zazito.ooo s. r. o. (eventová agentúra)
- Železný vták s.r.o. (veľkoobchod s kovmi a kovovými rudami)
- WIKTOR nás požiadal, aby sme boli jeho priatelia - spoločnosť s ručením obmedzeným v skratke: "WIKTOR s.r.o." (pôvodný názov známej reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett)
- Žltá Maringotka - pridružená výroba Wiktor Leo Burnett, s.r.o. (tiež jedna z pôvodných firiem okolo reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett)
- KOZASER - Kompletný záhradný servis
Ako byť pri názve firmy vtipný?
Niekedy ide o náhodu, ale vo veľa prípadoch o snahu nájsť unikátnu odlišnosť. Názov je to, čo o vás vedia ľudia ako prvé, a preto túto šancu zaujať netreba premeškať.
„Najlepšie to funguje vtedy, keď je názov firmy prepojený na biznis stratégiu. Napr. existuje americká spoločnosť zameraná na maľovanie čiar na cesty a parkoviská – „We Do Lines“. V angličtine má tento názov aj iný význam, ale vo finále si ho práve kvôli tomu, že je vtipný, zapamätá viac ľudí. „We Do Lines“ funguje ako reklama a nič viac si pri namingu ani nemôžete priať,“ vysvetľuje Mirka Pastierová.
Vtipné názvy sú totiž prepojené na pozitívne emócie, tým pádom pomôžu budovať vzťah značky so zákazníkom efektívnejšie. Ak je názov vtipný, ľudia si ho jednoduchšie zapamätajú a vedia sa s ním aj ľahšie stotožniť.
Niekedy to nevyjde
Značky, ktoré sa chcú prezentovať seriózne, by nemali siahať po vtipných názvoch. Niekedy sa môže stať, že aj takéto značky môžu stroskotať na tom, že sa nevenujú dostatočne kontrole významu názvu v rozličných jazykoch.
„Stalo sa tak aj v prípade názvu modelu auta Chevrolet „Nova“. „No va“ znamená po španielsky „nejde“. V prípade, že si nie ste istý významom názvu v iných jazykoch a chcete sa vyhnúť možným problémom, odporúčame určite lingvistickú kontrolu a kontrolu kultúrneho významu na trhoch, na ktoré plánujete v budúcnosti expandovať,“ konštatuje Mirka Pastierová z agentúry GoBigname.